Börja plugga för teoriprov för körkort hur går jag till vägs?

Permalänk
Medlem

Börja plugga för teoriprov för körkort hur går jag till vägs?

Kan man göra det online eller måste jag köpa nå böcker? Fyller 18 nästa år och farsan tycker väl att det är bra att redan börja läsa lite nu så det blir lättare senare. Men vet inte om man gör det online eller om man lär beställa någon bok eller något.

Permalänk
Medlem

Jag tog körkort i somras (38 år ung) Åkte på en rätt tung släng av corona så var sängliggande i feber i två veckor plus att jag har två småbarn samt jobbar heltid så min tid jag hade på mig att plugga på krympte rejält.

Jag köpte boken "Teoriboken" från Liber och tankade hem appen "Ta körkort"
Jag gjorde följande:
- (Efter nattning av ungarna) Läste igenom boken och gjorde de tillhörande övningsproven till varje kapitel. Siktade på att ta ett kapitel om dagen + prov
- (Under längre toabesök) så körde jag Ta körkort-appen och pressa övningsprov och kolla videos.

Jag klarade provet med hyffsad marginal. (57 av 62)

Inför uppkörningen så körde jag ganska intensivt med körskola, dubbellektioner mellan 07-09 på morgonen så min fru slapp ha barnen själv hela dagen. Kollade även ganska mycket youtube när jag hade nån minut över. Sunne trafikskola har bra klipp där dom går igenom regler, placering etc.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Kan man göra det online eller måste jag köpa nå böcker? Fyller 18 nästa år och farsan tycker väl att det är bra att redan börja läsa lite nu så det blir lättare senare. Men vet inte om man gör det online eller om man lär beställa någon bok eller något.

Jag köpte mina böcker på körskolan. Övningskörde väldigt intensivt med Farsan typ tre turer i veckan och sammanlagt nio körlektioner på skolan. Jag läste Boken och gjorde övningsuppgifter på datorn när jag inte hade mina ordinarie skolläxor.
Tog mitt körkort på sammanlagt tio månader.

Permalänk
Medlem

Jag förbereder mig för sommaren då jag planerat att ta MC-kort.
Jag köpte kursmaterial från mcjakten och det har hittills varit riktigt bra och tror jag kommer ha goda förutsättningar inför våren.
Så jag kan rekommendera dig att kolla på deras "syster site" https://biljakten.nu/ om den är i närheten av lika bra som mcjakten så tror jag du kommer bli väldigt nöjd och lära dig oerhört mycket.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Finns en del appar som har quiz man kan göra för att testa din kunskap, kan vara en rolig sätt att lära sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Jag tog körkort i somras (38 år ung) Åkte på en rätt tung släng av corona så var sängliggande i feber i två veckor plus att jag har två småbarn samt jobbar heltid så min tid jag hade på mig att plugga på krympte rejält.

Jag köpte boken "Teoriboken" från Liber och tankade hem appen "Ta körkort"
Jag gjorde följande:
- (Efter nattning av ungarna) Läste igenom boken och gjorde de tillhörande övningsproven till varje kapitel. Siktade på att ta ett kapitel om dagen + prov
- (Under längre toabesök) så körde jag Ta körkort-appen och pressa övningsprov och kolla videos.

Jag klarade provet med hyffsad marginal. (57 av 62)

Inför uppkörningen så körde jag ganska intensivt med körskola, dubbellektioner mellan 07-09 på morgonen så min fru slapp ha barnen själv hela dagen. Kollade även ganska mycket youtube när jag hade nån minut över. Sunne trafikskola har bra klipp där dom går igenom regler, placering etc.

Lycka till!

Har dom ändrat för just bil nyligen, annars är det väl 65 frågor + 5 frågor för framtida utvärdering?

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner en körkortsapp med frågor, som känner av vilka man kan och inte kan. Tror den hette ikörkort? Hade inga böcker eller något sånt, utan köttade frågor och varje gång jag inte klarade en fråga så resonerade jag kring varför det rätta svaret är det rätta.

T.ex. om jag trodde att man inte fick parkera bakom ett övergångsställe (man får oftast det, dock inte framför), så resonerade jag som så att det är för att man ändå ser när folk går över om en bil är parkerad bakom övergångsstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Jag tog körkort i somras (38 år ung) Åkte på en rätt tung släng av corona så var sängliggande i feber i två veckor plus att jag har två småbarn samt jobbar heltid så min tid jag hade på mig att plugga på krympte rejält.

Jag köpte boken "Teoriboken" från Liber och tankade hem appen "Ta körkort"
Jag gjorde följande:
- (Efter nattning av ungarna) Läste igenom boken och gjorde de tillhörande övningsproven till varje kapitel. Siktade på att ta ett kapitel om dagen + prov
- (Under längre toabesök) så körde jag Ta körkort-appen och pressa övningsprov och kolla videos.

Jag klarade provet med hyffsad marginal. (57 av 62)

Inför uppkörningen så körde jag ganska intensivt med körskola, dubbellektioner mellan 07-09 på morgonen så min fru slapp ha barnen själv hela dagen. Kollade även ganska mycket youtube när jag hade nån minut över. Sunne trafikskola har bra klipp där dom går igenom regler, placering etc.

Lycka till!

Låter som något jag kan testa med också, tack. Hur lång tid tog det för dig att ta körkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag köpte mina böcker på körskolan. Övningskörde väldigt intensivt med Farsan typ tre turer i veckan och sammanlagt nio körlektioner på skolan. Jag läste Boken och gjorde övningsuppgifter på datorn när jag inte hade mina ordinarie skolläxor.
Tog mitt körkort på sammanlagt tio månader.

Brukar det ta sån lång tid att ta körkort? Vill helst ha mitt körkort så snabbt som möjligt hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Brukar det ta sån lång tid att ta körkort? Vill helst ha mitt körkort så snabbt som möjligt hehe.

Det beror ju på hur du räknar - Från aldrig suttit bakom ratten till körkort i handen är tio månader säkert under snittet.
Många övningskör ju från dagen de fyller 16 (Får man övningsköra från 16 fortfarande...?), och kör upp vid 18, det är ju två år.

Permalänk
Avstängd

Har man lite sunt förnuft så är det inte så djävla svårt med teorin egentligen. Har du haft något bilintresse så borde du ha koll på exempelvis vägmärken. Många frågor är ju väldigt enkla när man ser mönstret, sakta ner om det är halt, mörkt eller man inte ser, gasa inte på det är liksom aldrig rätt alternativ, kör inte berusad eller trött (no shit), är något av svarsalternativen med barn så ska man vara försiktig och beredd på att de springer ut i vägen och så, ta det försiktigt i skymda kurvor, använd blinkers etc. Sen finns det ju de här bitarna med regler som liksom inte går att lösa med sunt förnuft, som vikter för släpvagnar, stoppsträckor i olika hastigheter, axeltryck, däcktryck, statistik om alkohol- och droganvändning, datumzoner och liknande, de får man helt enkelt plugga in eller så räknar man med att man klarar tillräckligt mycket ändå.

Boken är inte fel men gör man tillräckligt många övningsuppgifter så kommer man att klara allt ändå liksom. Men en app är nog bra för att göra uppgifterna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhaCe:

Det beror ju på hur du räknar - Från aldrig suttit bakom ratten till körkort i handen är tio månader säkert under snittet.
Många övningskör ju från dagen de fyller 16 (Får man övningsköra från 16 fortfarande...?), och kör upp vid 18, det är ju två år.

Tänkte mer på när man fyller 18 och börjar köra igång då. Inte när man övningkört med farsan eller nå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Tänkte mer på när man fyller 18 och börjar köra igång då. Inte när man övningkört med farsan eller nå.

Varför från när du fyller 18? Du får börja övningsköra innan dess, och kan naturligtvis plugga teori innan dess också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Varför från när du fyller 18? Du får börja övningsköra innan dess, och kan naturligtvis plugga teori innan dess också.

För att det inte är möjligt att ta körkort under 18?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

Tänkte mer på när man fyller 18 och börjar köra igång då. Inte när man övningkört med farsan eller nå.

Det varierar såklart ändå, men är du väl förberedd till artonårsdagen tar det inte tio månader. Du kan lätt göra det på så snabb tid det krävs för att få tid för teori + uppkörning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

För att det inte är möjligt att ta körkort under 18?

Men du kan börja övningsköra och läsa teori före du fyller 18. Beställ den senaste körkortsboken i det format du föredrar så snart som möjligt och boka in handledarkurs (introduktionsutbildning) med de du ska övningsköra med, mer information hittar du här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/handle...

Lycka till!

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Men du kan börja övningsköra och läsa teori före du fyller 18. Beställ den senaste körkortsboken i det format du föredrar så snart som möjligt och boka in handledarkurs (introduktionsutbildning) med de du ska övningsköra med, mer information hittar du här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/handle...

Lycka till!

Övningkört har jag redan börjat med, men tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

För att det inte är möjligt att ta körkort under 18?

Nej, men du kan göra allt studerande och all övningskörning som behövs innan du fyller 18.
Har du förberett dig ordentligt så kan du i princip ta körkort på 18-årsdagen.

Hur lång tid det tar innan du är färdig för uppkörning varierar dock. Runt ett år är väl ganska normalt, även om det finns dom som bara går en två-veckors intensivutbildning och sedan tar körkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwadw:

För att det inte är möjligt att ta körkort under 18?

Så, vad då? Lär dig teorin från början istället för att stressläsa precis innan teoriprovet och hoppas på att du kommer ihåg tillräckligt mycket just vid provet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Nej, men du kan göra allt studerande och all övningskörning som behövs innan du fyller 18.
Har du förberett dig ordentligt så kan du i princip ta körkort på 18-årsdagen.

Hur lång tid det tar innan du är färdig för uppkörning varierar dock. Runt ett år är väl ganska normalt, även om det finns dom som bara går en två-veckors intensivutbildning och sedan tar körkort.

Förutom att man kan lägga sig till med olater som trafikinspektörerna inte gillar, som kan vara bra att polera bort hos trafikskola, så är det en stor fördel att ha kört mycket istället för att bara lära sig ett minimum i rasande fart för att lyckas klara uppkörningen. Körvana har faktiskt betydelse, inte bara för att hantera fordonet utan för att man lär sig att t ex förutse vilka idiotiska saker som folk som förefaller ha fått körkortet i ett cornflakespaket kommer att hitta på.