Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 3060 Ti – utmärkt prestanda utan tillgänglighet

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Jag har sagt det innan och säger det igen: det är inte bara tillverkarnas fel, tvärtom så har butikerna valt att ta överpriser. Jag förstår inte varför butikerna slipper undan denna kritik. Det är ju uppenbart något fel i ledet när t.ex. Proshop kan ta 400 kr (4800 mot 5200 kr) mindre för Gigabyte-kortet än vad vissa butiker gör. Butiker som Webhallen och Inet har ett stort ansvar själv!

Webhallen verkar ju generellt vara billigare än Inet på dessa kort. Ventus-modellen är ju 400 kr billigare där på båda varianterna.

Svårt för mig att kritisera att ett bolag vill ha lite större marginaler. Korten kommer ju ryka fortare än fort oavsett och det vet dom. Vad tror ni? Kommer trycket vara lika stort som på 3070? Webhallen skrev ju på facebook att tillgängligheten är lite bättre än storebröderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Webhallen verkar ju generellt vara billigare än Inet på dessa kort. Ventus-modellen är ju 400 kr billigare där på båda varianterna.

Svårt för mig att kritisera att ett bolag vill ha lite större marginaler. Korten kommer ju ryka fortare än fort oavsett och det vet dom. Vad tror ni? Kommer trycket vara lika stort som på 3070? Webhallen skrev ju på facebook att tillgängligheten är lite bättre än storebröderna

Vet vi vad marginalerna i fråga är? -300kr? +200? Iom en av de senare videorna från redaktionen är jag inte benägen att gnälla på återförsäljare per automatik.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Hade hellre lagt pengarna på ett sånt här , istället för ett rtx 3070 som jag köpte 😛

Varför då? Priset är nästan samma och du har lite högre prestanda?!?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Varför då? Priset är nästan samma och du har lite högre prestanda?!?

Vetifan om 1000-1500 kr skillnad är nästan samma. Skulle nog säga att man prismässigt får lite mer bang for the buck för 3060ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chiefpiggum:

Vetifan om 1000-1500 kr skillnad är nästan samma. Skulle nog säga att man prismässigt får lite mer bang for the buck för 3060ti.

Samtidigt får man GeForce Now med 3070 just nu, vilket kan vara intressant för vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Samtidigt får man GeForce Now med 3070 just nu, vilket kan vara intressant för vissa.

Tror nog det gäller alla modeller, åtminstone enligt https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/1-year-founders-memb...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Tror nog det gäller alla modeller, åtminstone enligt https://www.nvidia.com/en-us/geforce-now/1-year-founders-memb...

Aha ok, det framgick inte. Jag hade nog köpt ett 3060 Ti med i den prisklassen men inget att ångra. Så små skillnader och man ska vara glad man fått tag på något.

Permalänk
Skrivet av TKD_1337:

Samtidigt får man GeForce Now med 3070 just nu, vilket kan vara intressant för vissa.

Ingår med 3060ti också. Men jag håller med, det är ingen stor skillnad i pris/prestanda. Hade jag haft 3070 hade jag nog inte bytt.
Är fan nervös idag, känner mer och mer att detta är kortet jag skall ha. Frågan är vilken modell man skall satsa på för bästa chans? Den mindre ventus-modellen känns bättre i storlek. Hur mycket gör den extra fläkten i kylningssyfte?

Off Topic: Realsupportern från Flashback eller?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Chiefpiggum:

@Webhallen Inget tips om vilket kort ni har flest av?

Något som ÖverDrivet SPÖKAR kanske

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Något som ÖverDrivet SPÖKAR kanske

/Patrik

Kanske spökjägare man skall bli.

Hade hoppats på en modell under 5000 då man har presentkort och vill undvika ytterligare steg som kan sätta käppar i hjulet

Permalänk
Medlem

För min del gäller det FE kort endast för gillar verkligen designen på 3060 Ti/3070 korten (mera så än 3080/3090 t.o.m), får jag inte tag på något sådant kort tror jag jag väntar ett halvår på att 3e partnerkort till 3070 stabiliseras i pris och tillgänglighet istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Inet har satt 5199-6399kr på eftermarknadskorten som finns där nu i alla fall.
Känns lite för högt tycker jag.

Jepp, skulle aldrig betala mer än 10% påslag för ett av instegskorten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakeemzo:

Haha, när man kollar på vad Nvidia lyckades med Ampere så känner man sig nästan lurad att köpa ett 2000-serie kort. Man sitter på ett 2070 Rog från Asus som bara åker längre och längre ner i listan. Kortet kosta även 7000 kr vid köptillfället så ser man denna generation med kort för bara 4000 kr köra över det.

Bara att bita sura äpplet antar jag

Så är det ju oavsett vilken generation kort man talar om. Som att jag skulle känt mig lurad för att 1070 och 1070ti kom ut efter att jag köpte mitt 970.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Något som ÖverDrivet SPÖKAR kanske

/Patrik

@Webhallen

Hur ser det ut med tillgängligheten? Är det bättre än 3070/3080 som ni skrev på FB?
Är det något av korten ni inte får i lager idag?

Permalänk
Medlem

Har ni fått bekräftat av Nvidia att 3060Ti inte kommer säljas på Nvidias hemsida i Sverige idag @JonasT @Kenneth ??

Tänker om de mirakulöst skulle låsa upp den idag...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Testpilot
Skrivet av femkantig:

Playstation 5 eller mellanklass-gpu? lol

Som andra redan nämnt; Ingendera går att få tag på

Men om det teoretiskt sett vore möjligt att köpa båda i skrivande stund, då är fortfarande denna "mellanklass"-GPU starkare än den GPU-del som sitter i PS5.an (som mer motsvarar ett RX 5700(XT?)). Så frågan där man borde ställa sig är om man vill ha PS5.an eller uppgradera befintlig dator, eller kanske t.o.m. bygga en ny maskin om det är PC-gaming man vill ge sig in i.

Det är helt enkelt inte jämförbart, lite som "vill jag köpa en bil eller motorcykel" - två helt olika saker egentligen, även om båda gör jobbet (att ta dig framåt). I detta fall är det "vill jag ha en renodlad spelmaskin med vissa exklusiva titlar, eller vill jag satsa på allt vad PC innebär".

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Reiker:

Har ni fått bekräftat av Nvidia att 3060Ti inte kommer säljas på Nvidias hemsida i Sverige idag @JonasT @Kenneth ??

Tänker om de mirakulöst skulle låsa upp den idag...

"We're working hard to add in additional countries but we have nothing new to announce in Sweden at the moment"

Ovanstående är det officiella uttalandet vi fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

"We're working hard to add in additional countries but we have nothing new to announce in Sweden at the moment"

Ovanstående är det officiella uttalandet vi fick.

Tack! Då ska jag inte bevaka den sidan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Varför då? Priset är nästan samma och du har lite högre prestanda?!?

Det är sant , men skulle hellre sparat 2000 istället för att få ca 15 % mer prestanda 😊

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Nu har vi tryckt ut testet på Asus TUF Gaming OC och Gigabyte Gaming OC.

Permalänk
Medlem

Papperslansering igen... Lika bra att vänta till efter årsskiftet då. Varför dumpar inte butikerna priserna på resterande 2xxx-serien lagret? Rimligtvis borde 2080 Super nu säljas för samma pris eller lägre än 3060TI nu. De kommer aldrig få dessa sålda för 8k, kommer ligga på hyllorna till de dumpas rejält.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Nån som Webhallen redan har släppt (och det slutsålt) eller om de släpper vid kl 15 som Inet?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jacob14:

Nån som Webhallen redan har släppt (och det slutsålt) eller om de släpper vid kl 15 som Inet?

Alla butiker säljstartar vid 15:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Jag har sagt det innan och säger det igen: det är inte bara tillverkarnas fel, tvärtom så har butikerna valt att ta överpriser. Jag förstår inte varför butikerna slipper undan denna kritik. Det är ju uppenbart något fel i ledet när t.ex. Proshop kan ta 400 kr (4800 mot 5200 kr) mindre för Gigabyte-kortet än vad vissa butiker gör. Butiker som Webhallen och Inet har ett stort ansvar själv!

Aib och försäljare har ju sålt kort för 10-15.000 som har gått åt som smör senaste året, dom vet att folk betalar så då kan man öka marginalerna i alla led.
Det ser ju dock lite illa ut när AMD och Nvidia säljer korten billigt(eller vad dom tycker korten ska kosta)
På sina egna hemsidor.

Permalänk
Medlem

Ja det här hade ju varit jättespännande! ... Om det fanns några kort, det vill säga...

Men tack till redaktionen för ert hårda arbete!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Nån som vet om man kan beställa ett FE kort från Nvidias tyska hemsida via t.ex mailboxde? Eller kan det vara käppar i hjulet från Nvidias sida?

Permalänk
Medlem

ÄR det kört som fakturakund att handla denna gången också?

Permalänk
Medlem

Lycka till nu alla som satsar på att försöka köpa ett!

Visa signatur

Asus RTX 3070 Dual OC | AMD Ryzen 3600 @ 4,35 GHz | MSI B450M Mortar Max | HyperX Fury Black 3600MHz 2x8GB CL17| Seasonic Focus GX 650W | PNY CS3030 M.2 NVMe 500GB | 1TB Seagate HDD 7200rpm 64MB | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | AOC Q27G2U

Permalänk

Grön Bock på ventus 2x!

Måste fan varit en av de första. Presentkortet gjorde susen, slapp godkänna osv. C.a 4300 för ett 3060ti. Jag är nöjd iaf

Finns massa Gainward kvar på webhallen

Permalänk
Medlem

Precis lagt en beställning på MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 2X OC för 4790 kr hos Webhallen. Får se om det blir något kort eller om leveransen dröjer.