Någon som använder Windows 7 nu år 2020?

Permalänk

Någon som använder Windows 7 nu år 2020?

Hej ja som rubriken lyder så undrar jag om det är någon som ens använder Windows 7 nu år 2020.
frågar av rent nyfiken eller om alla har gått över till Windows 10

Permalänk
Medlem

Nope! Men XP däremot

Har en spellaptop från 2005 som har Windows XP. Använder den bara till äldre spel och den kopplas aldrig upp med vare sig kabel eller Wifi. Har med mig den när vi kör offline-LAN några ggr per år.

Windows 7 ska man väl helst inte heller ha uppkopplad till något publikt nät längre.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

För ungefär en månad kom denna nyhet fram:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.740706/anvandare-vagrar-ove...

Ingen aning hur det ser ut i Sverige specifikt dock

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Nope! Men XP däremot

Har en spellaptop från 2005 som har Windows XP. Använder den bara till äldre spel och den kopplas aldrig upp med vare sig kabel eller Wifi. Har med mig den när vi kör offline-LAN några ggr per år.

Windows 7 ska man väl helst inte heller ha uppkopplad till något publikt nät längre.

men hur är det för windows xp då kan du ha din uppkopplad till publikt nät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

men hur är det för windows xp då kan du ha din uppkopplad till publikt nät?

Nej, som jag skrev undviker jag det helt och hållet. XP lär vara ännu värre utsatt idag.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Alla burkar på jobbet rullar win7, har även win7 på min "bildiagnos-laptop" och retro-spel datorn.

Hemma rullar det annars mint eller manjaro, spelburken har dual boot med en win10 installation som används i nödfall enbart för spelande.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

För ungefär en månad kom denna nyhet fram:

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.740706/anvandare-vagrar-ove...

Ingen aning hur det ser ut i Sverige specifikt dock

låter intressant. läste artikeln, vad konstigt att folk väljer att använda windows 7 om säkerthetsuppdateringar eller så funkar längre.

Permalänk
Medlem

Absolut !!! finns ingen anledning att att använda 10:an som dessutom har spärr mot spel med kopieringsskyddet Starforce som finns på spel jag har. Har vänner med 10:an som krånglar för dem mens mitt W7 tuffar på som ett ånglok på prärien. Yeepii !!

Permalänk
Skrivet av Joppis:

Nej, som jag skrev undviker jag det helt och hållet. XP lär vara ännu värre utsatt idag.

Jaha då förstår jag

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Alla burkar på jobbet rullar win7, har även win7 på min "bildiagnos-laptop" och retro-spel datorn.

Hemma rullar det annars mint eller manjaro, spelburken har dual boot med en win10 installation som används i nödfall enbart för spelande.

Är du inte rädd för virus vi säger om du använder windows 7 vi säger om du surfar på nätet, eller tex spelar och är uppkollad till nätet?

Permalänk
Skrivet av Hello Kitty:

Absolut !!! finns ingen anledning att att använda 10:an som dessutom har spärr mot spel med kopieringsskyddet Starforce som finns på spel jag har. Har vänner med 10:an som krånglar för dem mens mitt W7 tuffar på som ett ånglok på prärien. Yeepii !!

Jag tycker att Windows 7 har finare utseende och tycker mer om windows 7 än 10.
Men jag slutade använda windows 7 då jag rättare sagt blev "rädd" över att microsoft skulle sluta ge säkerthetsuppdateringar va för att jag ville hålla min dator säkert så därför uppdatera jag till 10:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

Jag tycker att Windows 7 har finare utseende och tycker mer om windows 7 än 10.
Men jag slutade använda windows 7 då jag rättare sagt blev "rädd" över att microsoft skulle sluta ge säkerthetsuppdateringar va för att jag ville hålla min dator säkert så därför uppdatera jag till 10:an.

Vetifan du kan ju skräddarsy windows 10 till windows 7 utseende mer eller mindre.
Tycker windows 10 är rappare operativsystem. Smaksak?

Permalänk
Medlem

Nog för att Win7 var bra, men gillar verkligen Win10, så har lite svårt att förstå att någon skulle fortsätta krama 7:an.
(Win8 var ju dikeskörning, även om jag körde den också )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Robert123:

Är du inte rädd för virus vi säger om du använder windows 7 vi säger om du surfar på nätet, eller tex spelar och är uppkollad till nätet?

Fick internet hemma tror 1995, aldrig använt anti-virus program och aldrig haft problem med virus annat än "windows XP kommer avslutas om 10 sekunder" som ju alla fick när XP var relativt färskt, löstes genom att gå tillbaks till win98 och rulla på det i 3-4år tills XP var fixat (SP2).

Så länge man inte surfar ryska porrsidor och låter dem köra script eller tankar ner allt man hittar på piratbukten är det nog ganska lungt, och skulle man få virus så får man väl lösa det då, i absolut värsta fall får man lägga en kväll på en ominstallation.

Permalänk
Medlem

Jag är tvungen använda Windows 7 på jobbet. Hemma använder jag Windows 10.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av oztin:

Vetifan du kan ju skräddarsy windows 10 till windows 7 utseende mer eller mindre.
Tycker windows 10 är rappare operativsystem. Smaksak?

haha ja det är nog smaksak. men har inget emot att ha 10:an egentligen. är bara nyfiken på hur många som använder windows 7 för har hört att folk vägrar och gå över till windows 10

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Nog för att Win7 var bra, men gillar verkligen Win10, så har lite svårt att förstå att någon skulle fortsätta krama 7:an.
(Win8 var ju dikeskörning, även om jag körde den också )

haha ja, nu satsar väl microsoft på 10an har jag för mig? Har hört att det bara kommer vara windows 10 som dom kommer göra större. att det inte skulle bli windows 11

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Jag är tvungen använda Windows 7 på jobbet. Hemma använder jag Windows 10.

Förstår bara inte varför alla jobb fortfarande använder windows 7 om det fortfarande är risk till att drabbas av tex virus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

Förstår bara inte varför alla jobb fortfarande använder windows 7 om det fortfarande är risk till att drabbas av tex virus

Kostnad. Det är ett rätt "schysst" projekt att blåsa om några tusen datorer med folk som gnäller om sina stenåldersmjukvaror som eventuellt krånglar (sannolikt inte, men folk hatar förändring, de har lärt sig vilka knappar de ska trycka på, ve och fasa om det ser minsta lilla annorlunda ut... )

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Kostnad. Det är ett rätt "schysst" projekt att blåsa om några tusen datorer med folk som gnäller om sina stenåldersmjukvaror som eventuellt krånglar (sannolikt inte, men folk hatar förändring, de har lärt sig vilka knappar de ska trycka på, ve och fasa om det ser minsta lilla annorlunda ut... )

Ja jo men det är inte smart av företag att använda windows 7 om man nu skulle bli drabbad av keylogger och få tillgång till filer. Inte smart iallefall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Kostnad. Det är ett rätt "schysst" projekt att blåsa om några tusen datorer med folk som gnäller om sina stenåldersmjukvaror som eventuellt krånglar (sannolikt inte, men folk hatar förändring, de har lärt sig vilka knappar de ska trycka på, ve och fasa om det ser minsta lilla annorlunda ut... )

Inte bara kostnad (även om det såklart påverkar) utan också varför? Om allt rullar på och fungerar så varför pilla på det?
T'ex såg jag nån på youtube som fått en ruggit sliten gammal vic 20 som om jag inte minns fel hade suttit på en däcksbalanseringsmaskin eller liknande i en bilverkstad, och de bytte ut den typ 2015, Om maskinen fungerar och allt rullar på så varför ändra något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robert123:

Ja jo men det är inte smart av företag att använda windows 7 om man nu skulle bli drabbad av keylogger och få tillgång till filer. Inte smart iallefall.

Ja, därför företag drabbas av ransomware (till deras stora förvåning), för att de kör gamla system, är långsamma med patchning och överhuvudtaget inte funderat på att det skulle kunna inträffa och hur man skyddar sig.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Inte bara kostnad (även om det såklart påverkar) utan också varför? Om allt rullar på och fungerar så varför pilla på det?
T'ex såg jag nån på youtube som fått en ruggit sliten gammal vic 20 som om jag inte minns fel hade suttit på en däcksbalanseringsmaskin eller liknande i en bilverkstad, och de bytte ut den typ 2015, Om maskinen fungerar och allt rullar på så varför ändra något.

Absolut, så länge man inte är ansluten till internet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Var länge motståndare till att byta från w7 och XP (framförallt xp). Efter jag till slut köpte w10 under protest så måste jag säga att jag inte ångrat en sekund. Jag hade den underliga föreställningen om att w7 och XP var enkelt att jobba med, men där hade jag fel

Anledningen att jag fick ge upp w7 och XP var helt enkelt att mina installationsskivor slutade funka, alltid något fel vid installationen. Sen det här med säkerheten..jag litade inte längre på att MS lade ned något jobb alls på det.
Vi fick w10 på jobbdatorerna året innan så det var där jag upptäckte att w10 egentligen var överlägset w7 och XP.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Jag är för investerad i win10 på speldatorn, vill inte tappa allt som är på den för tillfället så den får rulla vidare på version 1709. Vägrar uppdatera och få mer skit installerat som jag inte vill ha (Bäst att tillägga att jag har testat nyare versioner och det har inte gått bra någon gång). Personligen så tycker jag inte om win10 alls, en sämre version av 8an fast med mer inbyggda virus och trojaner samt malware.

Jag sitter ofta på min ena laptop med 7an istället för att sparka igång speldatorn. Har även en liten laptop med win8 på som har nya hyss för sig vid varje uppdatering.

Varför är folk rädda för virus? saknar ni AV program i era datorer?

Visa signatur

CPU: 3800X GPU: Asus EKWB 3070 MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming Wifi II RAM: Crucial Ballistix Kylning: Egenbyggt vattenkyld med utgång från Fractal Design Kelvin 240

Permalänk
Medlem

Blir intressant sen när maskinparken ska uppdateras och det inte finns begagnat att köpa.
Bolag utan en strategi för att uppdatera kommer ju inte kunna bedriva verksamhet framöver.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acobra:

Varför är folk rädda för virus? saknar ni AV program i era datorer?

Ransonware som krypterar alla ens foton m.m. är ingen höjdare...

Är du inloggad som admin i win7 så ger AV bara en känsla av skydd, finns mycket skit som lätt kan kringå AV't då.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass kompatibelt Windows 7 är men företag som inte har en stenålderskris går mer över till Onedrive, Office 365, senaste uppdatering utav webbläsare samt många program som inte stöds utav Windows 7 idag. Som många nämnt, stor säkerhetsrisk att köra Windows 7 som företagare. Jag jobbar med utveckling utav bolagens IT och blir mörkrädd ett par gånger per år när man ser vad det har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oztin:

Vet inte hur pass kompatibelt Windows 7 är men företag som inte har en stenålderskris går mer över till Onedrive, Office 365, senaste uppdatering utav webbläsare samt många program som inte stöds utav Windows 7 idag. Som många nämnt, stor säkerhetsrisk att köra Windows 7 som företagare. Jag jobbar med utveckling utav bolagens IT och blir mörkrädd ett par gånger per år när man ser vad det har.

Jo absolut. Det jobbiga med W10 för företagen är ju att de måste uppdatera oftare även med sina Enterprise-versioner. W7 kunde ju stanna på i rätt många år men nu måste de ju få tummen ur typ vartannat eller så.

Mitt jobb uppgraderade från sjuan för sådär två-tre år sedan, en i taget. Sen var vi fast på 1709 väldigt länge ända tills Windows började klaga i aktivitetsfältet att versionen var osäker. Så nu pågår långsam utrullning till 1909. IT vill dock att man ska komma in till kontoret för det då det tar knäcken på vår VPN att uppdatera hemifrån, men ingen vill ju komma in till kontoret nu så det kommer att ta tid. Jag var tvungen att komma in för en demo för ett par veckor sedan och uppdaterade då. Tänkte sticka hem vid lunch men diskrensningen och uppdateringen tog sammanlagt fem timmar och IT-killen sa att jag var tvungen att stanna på företagsnätet hela tiden. Efter att ha rullat tummarna ett par timmar så sket jag i det dock, lät datorn vara igång och uppdateringen fortsätta i bilen hem helt utan uppkoppling, vilket funkade utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Det jobbiga med W10 för företagen är ju att de måste uppdatera oftare även med sina Enterprise-versioner. W7 kunde ju stanna på i rätt många år men nu måste de ju få tummen ur typ vartannat eller så.

Mitt jobb uppgraderade från sjuan för sådär två-tre år sedan, en i taget. Sen var vi fast på 1709 väldigt länge ända tills Windows började klaga i aktivitetsfältet att versionen var osäker. Så nu pågår långsam utrullning till 1909. IT vill dock att man ska komma in till kontoret för det då det tar knäcken på vår VPN att uppdatera hemifrån, men ingen vill ju komma in till kontoret nu så det kommer att ta tid. Jag var tvungen att komma in för en demo för ett par veckor sedan och uppdaterade då. Tänkte sticka hem vid lunch men diskrensningen och uppdateringen tog sammanlagt fem timmar och IT-killen sa att jag var tvungen att stanna på företagsnätet hela tiden. Efter att ha rullat tummarna ett par timmar så sket jag i det dock, lät datorn vara igång och uppdateringen fortsätta i bilen hem helt utan uppkoppling, vilket funkade utan problem.

Be dina IT killar jobba via teamviewer eller liknande. Ska ju inte behöva en VPN uppkoppling så vida det inte är system som ska paras ihop. Själva windows 10 utrullningen bör funka utan att vara uppkopplad till det interna nätverket.
Nu jobbar jag inte specifikt med detta området så låter i så fall någon annan bekräfta det.

Som tur är så jobbar inte du med detta, det ska du nog vara glad för!