Permalänk

Kan jag ta bort denna från moderkortet?

Köpte ett 3060ti med för stor backplate så mitt grafikkort får inte plats med det itx moderkort jag har. Jag vill gärna inte ta bort backplate från grafikkortet då det känns mycket svårare än att ta bort den delen som är på bild här (skyddet runt alla uttag från insidan) :

Rop på hjälp borttaget /Mod
Permalänk
Keeper of the Bamse

Om det är plåtbiten med klistermärke på och texten "STRIX" där uppe, så är det väl kylfläns för din spänningsreglering (VRM), den är ju inte bra att ta bort eftersom du kör en AIO, och då uteblir luftflöde som normalt sett hade kommit från en luftkylare

edit: aha, det är ett ASUS ROG STRIX Z390-I, då är det ju ett helt hölje som gör att det ska se lite snyggt ut. Du kan ju skruva loss det lite försiktigt och se om det sitter egen kylfläns för VRM under höljet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort är det bara en dekorativ plastbit, den har jag skruvat bort för att få plats med radiatorn. Så om det bara är plast kan du skruva bort den, är det en kylfläns i metall så skulle jag isåfall rekommendera att du monterar dit mindre kylflänsar.

Edit:
(ASUS ROG STRIX X470-F GAMING)

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Om det är plåtbiten med klistermärke på och texten "STRIX" där uppe, så är det väl kylfläns för din spänningsreglering (VRM), den är ju inte bra att ta bort eftersom du kör en AIO, och då uteblir luftflöde som normalt sett hade kommit från en luftkylare

edit: aha, det är ett ASUS ROG STRIX Z390-I, då är det ju ett helt hölje som gör att det ska se lite snyggt ut. Du kan ju skruva loss det lite försiktigt och se om det sitter egen kylfläns för VRM under höljet

Skrivet av Cyne:

På mitt moderkort är det bara en dekorativ plastbit, den har jag skruvat bort för att få plats med radiatorn. Så om det bara är plast kan du skruva bort den, är det en kylfläns i metall så skulle jag isåfall rekommendera att du monterar dit mindre kylflänsar.

Edit:
(ASUS ROG STRIX X470-F GAMING)

Tack för era svar! jag har lyckats installera grafikkortet även fast jag verkligen trodde det inte skulle gå. Mina drivrutiner är installerade och datorn ser att ett "3060ti" är installerat. Då borde ju allt vara okej antar jag?