Permalänk
Medlem

TV slutade skaka hand (hdcp error)

Hej,

Har en äldre Philips LCD TV 47PFL3605H. Har använt den kopplad till Apple TV och PC under lång tid utan problem.
Ibland när jag kopplade TVn till PCn fick jag inte ljud ut, men det löstes alltid med att byta hdmi utgång eller genom att starta om datorn.

En vacker dag kopplade jag TVn till PCn men fick inget ljud ut, så bytte hdmi utgång. Men nu blev de varken bild eller ljud, nehe, bytte igen och igen och igen. Det här ledde i sin tur till en timlång felsökningsprocess med flera omstarter som ledde mig ingenstans, TVns skärm hittades inte av datorn.

Så jag gav upp, slog på Apple TVn istället men nu gick det inte att spela upp film från varken Netflix, Prime eller Disney+ pga HDCP error. Kan däremot utan problem använda svt play eller youtube.

Det var ungefär här googles sökstatistik för allt hdcp relaterat ökade och likaså min irritation för drm.

Summering av problemet:
TVn kopplar ej till laptops eller PC.
TVn funkar med Apple TV men inte för uppspelning av hdcp skyddat material.
TVn funkar fint med raspberry pi 4 ty inget hdcp stöd.

Vad har jag provat:
Bytt hdmi sladdar och provat att byta ändar.
Provat hdmi sladdar med andra skärmar.
"Tried turning it off and on?" (jo tack google, gått genom flertalet instruktioner för att iscensätta hdcp handskakning).
Både dragit ur ström från TVn samt startat om datorn.
Prövat båda hdmi ingångarna till TVn.
Prövat alla Apple TVns video inställningar.
Verifierat att Apple TVn funkar fint med övriga skärmar.
Testat en gammal WD TV, loggan syntes vid uppstart, sen ingen bild.

Min slutsats:
TVns hdcp handskakning har slutat fungera pga anledningar.

TL;DR Min fråga:
Har sett att många löst liknande problem med diverse billiga HDMI splitters som strippar bort hdcp från output. Skulle dock hellre ha en HDMI switch då jag inte har något behov av flera utgångar än den till TVn. Undrar om någon vet av sig HDMI switches i rimlig prisklass som löser hdcp handskakningen mellan switchen och input (PC/Apple TV) och skickar en hdcp strippad bild till TVn.

Tack för att ni läst.
God jul & drm kan ta sig.

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOTIIS:

Hej,

Har en äldre Philips LCD TV 47PFL3605H. Har använt den kopplad till Apple TV och PC under lång tid utan problem.
Ibland när jag kopplade TVn till PCn fick jag inte ljud ut, men det löstes alltid med att byta hdmi utgång eller genom att starta om datorn.

En vacker dag kopplade jag TVn till PCn men fick inget ljud ut, så bytte hdmi utgång. Men nu blev de varken bild eller ljud, nehe, bytte igen och igen och igen. Det här ledde i sin tur till en timlång felsökningsprocess med flera omstarter som ledde mig ingenstans, TVns skärm hittades inte av datorn.

Så jag gav upp, slog på Apple TVn istället men nu gick det inte att spela upp film från varken Netflix, Prime eller Disney+ pga HDCP error. Kan däremot utan problem använda svt play eller youtube.

Det var ungefär här googles sökstatistik för allt hdcp relaterat ökade och likaså min irritation för drm.

Summering av problemet:
TVn kopplar ej till laptops eller PC.
TVn funkar med Apple TV men inte för uppspelning av hdcp skyddat material.
TVn funkar fint med raspberry pi 4 ty inget hdcp stöd.

Vad har jag provat:
Bytt hdmi sladdar och provat att byta ändar.
Provat hdmi sladdar med andra skärmar.
"Tried turning it off and on?" (jo tack google, gått genom flertalet instruktioner för att iscensätta hdcp handskakning).
Både dragit ur ström från TVn samt startat om datorn.
Prövat båda hdmi ingångarna till TVn.
Prövat alla Apple TVns video inställningar.
Verifierat att Apple TVn funkar fint med övriga skärmar.
Testat en gammal WD TV, loggan syntes vid uppstart, sen ingen bild.

Min slutsats:
TVns hdcp handskakning har slutat fungera pga anledningar.

TL;DR Min fråga:
Har sett att många löst liknande problem med diverse billiga HDMI splitters som strippar bort hdcp från output. Skulle dock hellre ha en HDMI switch då jag inte har något behov av flera utgångar än den till TVn. Undrar om någon vet av sig HDMI switches i rimlig prisklass som löser hdcp handskakningen mellan switchen och input (PC/Apple TV) och skickar en hdcp strippad bild till TVn.

Tack för att ni läst.
God jul & drm kan ta sig.

Har en exakt sådan TV i ett annat rum. Den har också haft problem med HDMI, det ena uttaget, det på sidan, heldog för cirka 5 år sen. Det på baksidan funkar fortfarande bra, har en NUC där för surf, Netflix, SVTPlay, YT etc. Den funkar bra. TV:n är från 2010, så den är tio år nu. Börjar kanske närma sig EOL rent generellt för den generationen?

Den inköptes på Elgiganten med hemkörning 2010 för 4990kr, så den var verkligen billig på den tiden.
Var "riktiga" Philips som tillverkade den men de kanske ändå snålat in på komponenterna? Med tanke på priset. Visar sig nu efter 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOTIIS:

Hej,

Har en äldre Philips LCD TV 47PFL3605H. Har använt den kopplad till Apple TV och PC under lång tid utan problem.
Ibland när jag kopplade TVn till PCn fick jag inte ljud ut, men det löstes alltid med att byta hdmi utgång eller genom att starta om datorn.

En vacker dag kopplade jag TVn till PCn men fick inget ljud ut, så bytte hdmi utgång. Men nu blev de varken bild eller ljud, nehe, bytte igen och igen och igen. Det här ledde i sin tur till en timlång felsökningsprocess med flera omstarter som ledde mig ingenstans, TVns skärm hittades inte av datorn.

Så jag gav upp, slog på Apple TVn istället men nu gick det inte att spela upp film från varken Netflix, Prime eller Disney+ pga HDCP error. Kan däremot utan problem använda svt play eller youtube.

Det var ungefär här googles sökstatistik för allt hdcp relaterat ökade och likaså min irritation för drm.

Summering av problemet:
TVn kopplar ej till laptops eller PC.
TVn funkar med Apple TV men inte för uppspelning av hdcp skyddat material.
TVn funkar fint med raspberry pi 4 ty inget hdcp stöd.

Vad har jag provat:
Bytt hdmi sladdar och provat att byta ändar.
Provat hdmi sladdar med andra skärmar.
"Tried turning it off and on?" (jo tack google, gått genom flertalet instruktioner för att iscensätta hdcp handskakning).
Både dragit ur ström från TVn samt startat om datorn.
Prövat båda hdmi ingångarna till TVn.
Prövat alla Apple TVns video inställningar.
Verifierat att Apple TVn funkar fint med övriga skärmar.
Testat en gammal WD TV, loggan syntes vid uppstart, sen ingen bild.

Min slutsats:
TVns hdcp handskakning har slutat fungera pga anledningar.

TL;DR Min fråga:
Har sett att många löst liknande problem med diverse billiga HDMI splitters som strippar bort hdcp från output. Skulle dock hellre ha en HDMI switch då jag inte har något behov av flera utgångar än den till TVn. Undrar om någon vet av sig HDMI switches i rimlig prisklass som löser hdcp handskakningen mellan switchen och input (PC/Apple TV) och skickar en hdcp strippad bild till TVn.

Tack för att ni läst.
God jul & drm kan ta sig.

DRM är ju roliga saker, just HDCP kom väl till för att något TV-bolag sket ner sig för att någon skulle kunna ha kopierat deras Lidl-serier från en digitalbox.

Idag finns det ju likväl enheter som rippar de strömmarna genom att fejka att den är en TV eller annan bildvisare och därigenom får tillgång till materialet likt förbannat.
Därmed har ju HDCP blivit ganska tandlöst.

Har tyvärr inga trollkarslösningar för dig förutom följande.

Ta kort på dina bildinställningar.
Återställ TVn till fabriksinställningarna.
Testa igen.

Fungerar det fortfarande inte så är det något fel i mjukvaran på TVn som uppkommit, om det kan åtgärdas vet jag inte, min TV har USB ingång och genom den kan jag uppgradera och nergradera programvaruversion om jag vill.

Har du någon service-port på din TV?

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Senaste "BIOS", ähum, firmware är från 2012. Finns att hitta här:
https://www.philips.ie/c-p/47PFL3605H_12/3000-series-lcd-tv-w...

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror inte detta har så mycket med HDCP att göra. HDCP aktiveras när källan begär det. Typexemplet är att menyer från dator och liknande fungerar men när man kör igång en källa som kräver HDCP, likt Netflix eller på sin tid, DVD-film i datorn, då svartnar skärmen.

Här låter det som TV:ns HDMI-anslutningar och/eller kretsarna som reglerar allt dett helt enkelt har gått sönder. Ingen känns igen av datorn och nya kablar förändrar inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Senaste "BIOS", ähum, firmware är från 2012. Finns att hitta här:
https://www.philips.ie/c-p/47PFL3605H_12/3000-series-lcd-tv-w...

Ja, jag uppdaterade igår från 2.08 till 2.09. Ingen förändring tyvärr.

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av NOTIIS:

Ja, jag uppdaterade igår från 2.08 till 2.09. Ingen förändring tyvärr.

Testa att göra TV strömlös några minuter och starta om. Testa också att koppla bort HDMI och stoppa i igen. Funkar inte det heller, så är tv:n antagligen kass beroende på hög ålder.
(Eller HDMI-sladden kass, kan vara den också).

Men jag har som sagt en exakt lika TV, och på den har ena HDMI-ingången dött helt. Fast där misstänker jag åskan var boven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Testa att göra TV strömlös några minuter och starta om. Testa också att koppla bort HDMI och stoppa i igen. Funkar inte det heller, så är tv:n antagligen kass beroende på hög ålder.
(Eller HDMI-sladden kass, kan vara den också).

Men jag har som sagt en exakt lika TV, och på den har ena HDMI-ingången dött helt. Fast där misstänker jag åskan var boven.

Tyvärr ingen förändring, prövade tre olika HDMI kablar och båda HDMI ingångarna. Ja TVn har väl gjort sitt, men känns så larvigt att skaffa en ny pga ett strulande protokoll. Den fungerar utmärkt med t.ex. Raspberry pi, vilket blivit det enda sättet att titta på något utöver rapport från svtplay.

Men vad tror ni om splitters? Amazon har en del med varierande recensioner där vissa vittnar om att det löst liknande problem med hdcp.

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bli förvånad om det är så att den TVn har avlistats som godlkänd för HDCP. Har du haft någon uppdatering på senare tid på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Jag skulle inte bli förvånad om det är så att den TVn har avlistats som godlkänd för HDCP. Har du haft någon uppdatering på senare tid på datorn?

Läste något liknande runt på internet. Men hur går det till?
Nej fick ju först fungerande bild när jag kopplade in till datorn, sen dog allt när jag bytte HDMI utgång. Prövade även sen att uppdatera grafikdrivrutinerna, men de va lönlöst.

Visa signatur

Nöten: i7-5820K -- Asus GTX 1070 -- 16 GB DDR4 -- 1 TB m.2 + 500 GB ssd + 3*3 TB WD Green/Red -- 1x u2515h IPS + 1x HD TN -- Define R5