Permalänk
Medlem

Gammalt morderkort med DDR4

Satt här om dagen och blev frestad av black friday rean, nuförtiden går det så sjukt fort att lägga en beställning och ja så jag unnade mig ett par nya ram minnen. Utan att kolla igenom om mitt moderkort från 2013 stödjer DDR4 så var beställningen redan påväg. Paketet kom i brevlådan dagen efter och så ivrig som man är tänker man att det är simpelt "Plug and play". Så jag installerar nya korten och såklart så startar datorn inte.

tl;dr
Jag köpte: VENGEANCE® LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 Memory Kit - Black
Mitt morderkort: MSI Z774-S01 ( MS - 7752 VER 1.1)
Datorn vill inte starta

Behöver jag uppgradera mitt moderkort eller finns det någon lösning genom uppdatering av mjukvaran för moderkort/inställningar i bios?

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort (och processor) stödjer bara DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Satt här om dagen och blev frestad av black friday rean, nuförtiden går det så sjukt fort att lägga en beställning och ja så jag unnade mig ett par nya ram minnen. Utan att kolla igenom om mitt moderkort från 2013 stödjer DDR4 så var beställningen redan påväg. Paketet kom i brevlådan dagen efter och så ivrig som man är tänker man att det är simpelt "Plug and play". Så jag installerar nya korten och såklart så startar datorn inte.

tl;dr
Jag köpte: VENGEANCE® LPX 16GB (2 x 8GB) DDR4 DRAM 3200MHz C16 Memory Kit - Black
Datorn vill inte starta

Behöver jag uppgradera mitt moderkort eller finns det någon lösning genom uppdatering av mjukvaran för moderkort/inställningar i bios?

Jag antar att det är Z77A-S01 (inte 4 utan A) som avses? I så fall är det DDR3 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

tl;dr
Datorn vill inte starta

Hur fick du ens i de i moderkortet?

De ska väll inte ens fysiskt passa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Borde inte passa, nej.
Så de sitter väl förmodligen inte i ordentligt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Aldrig bytt förut så vet inte riktigt exakt hur dom ska passa, men dom såg nästan identiska ut till dom jag hade tidigare så jag testade att stoppa in dom.

Permalänk
Medlem

Det går att pressa in DDR4-minnen i ett moderkort för DDR3. Man för ta i, men det går. Självklart så förstör man då antingen minnena eller moderkort eller båda.

Permalänk
Medlem

har du tur är inte moderkortet och ev cpu nu mer trasigt och räcker med att du ska sätta i ett par DDR3 minnen så kommer datorn att fungera.

har du osis är ev minnessockeln och ev minneskontrollern i cpu trasig.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1591