Permalänk
Medlem

Kan inte boota från USB

Kan inte boota från USB trots ändring i Bios. Stickan innehåller W10! Asus stödjer inte UEIF.

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sam101:

Kan inte boota från USB trots ändring i Bios. Stickan innehåller W10! Asus stödjer inte UEIF.

skapa ny sticka

Permalänk
Medlem

För lite information för att ge direkt hjälpfullt svar.

Hur skapade du stickan?
Vilket moderkort har du?
Får du någon felkod eller liknande på skärmen, eller kommer den inte upp?
Visas USB stickan i BIOS som bootbart media?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Skapad på Microsoft hemsida.
Stickan visas inte i Bios.
Inga Felkoder.
Burken är modell äldre men mycket lite använd.
Allt nytt förutom Asus kort.
Ny SSD
Körde först Rufus men den "sög" kraftigt.
Ny nedladdning på Microsoft.
Uppstart inga problem men läser inte in trots ändring.

Permalänk
Medlem

kortet är Asus M5A87.

Permalänk
Medlem

Visst använder du en USB-ingång på moderkortet och inte på chassit?

Permalänk
Medlem

Om du har Windows.iso-filen på datorn kan du skapa ett boot-bart USB-minne med hjälp av cmd i administaratörsläge.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara mounta windows.iso-filen och kopiera över windowsfilerna till USB-minnet så har du ett bootbart USB minne

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Visst använder du en USB-ingång på moderkortet och inte på chassit?

Förtydligande krävs. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du har Windows.iso-filen på datorn kan du skapa ett boot-bart USB-minne med hjälp av cmd i administaratörsläge.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara mounta windows.iso-filen och kopiera över windowsfilerna till USB-minnet så har du ett bootbart USB minne

Hur kommer jag dit? Alltså till administration läge!?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sam101:

Skriv cmd, starta med ctrl+shift+enter.

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att stickan visas i bios. Du har förmodligen en möjlighet att välja din usb-sticka att boota ifrån i bootmenyn som du får fram genom att trycka på nån F-tangent. Kan vara F8 t.ex Kolla i manualen vilken det är. Det brukar även stå längst ner på skärmen vilken F-tangent ser är när du bootar.

Edit:
To select the boot device during system startup, press <F8> when ASUS logo appears

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Skrivet av Meathim:

Skriv cmd, starta med ctrl+shift+enter.

Alternativt högerklicka på windows ikonen längst ned till vänster i aktivitetsfältet och välj i menyn som kommer upp där

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

Skapad på Microsoft hemsida.
Körde först Rufus men den "sög" kraftigt.

Microsoft har ett eget verktyg för att föra installationsmedia så du har inte gjort på deras sättt om du använt Rufus, det kan fungera i vilket fall men prova att göra enligt MS instruktioner.
Du bör alltså använda "verktyget"
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Microsoft har ett eget verktyg för att föra installationsmedia så du har inte gjort på deras sättt om du använt Rufus, det kan fungera i vilket fall men prova att göra enligt MS instruktioner.
Du bör alltså använda "verktyget"
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Detta verktyg har jag använt mig av, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Alternativt högerklicka på windows ikonen längst ned till vänster i aktivitetsfältet och välj i menyn som kommer upp där

I mitt fall finns inget OS installerat så möjligt att "klicka" på aktivitetsfältet är då inte aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Det är inte säkert att stickan visas i bios. Du har förmodligen en möjlighet att välja din usb-sticka att boota ifrån i bootmenyn som du får fram genom att trycka på nån F-tangent. Kan vara F8 t.ex Kolla i manualen vilken det är. Det brukar även stå längst ner på skärmen vilken F-tangent ser är när du bootar.

Edit:
To select the boot device during system startup, press <F8> when ASUS logo appears

Inget av dessa "key" fungerar.....
Just nu.🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

I mitt fall finns inget OS installerat så möjligt att "klicka" på aktivitetsfältet är då inte aktuellt.

Hur skapade du den på Microsofts hemsida då, och hur kunde du använda Rufus?
Har du kanske tillgång till en annan dator som du kan skapa den på istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Hur skapade du den på Microsofts hemsida då, och hur kunde du använda Rufus?
Har du kanske tillgång till en annan dator som du kan skapa den på istället?

Jag använde än Mac. Install är redan gjort med W 10 Media Creation. Hämtat från MS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sam101:

Inget av dessa "key" fungerar.....
Just nu.🤔

Det är ett av följande 2.
Antingen har du inte lyckats göra en win10sticka som är bootbar eller så har du inge fått till inställningarna i bios.

Har du en annan dator du kan prova att boota med stickan från för att säkerställa att den fungerar?

Är du säker att du har removable device som första, oftast ser man vad usb't heter i bios och kan välja det i en lista.
Detta hittade jag via google:
2.7.1Boot Device Priority1st ~ xxth Boot DeviceThese items specify the boot device priority sequence from the available devices. Thenumber of device items that appears on the screen depends on the number of devicesinstalled in the system. Configuration options: [Removable Dev.] [Hard Drive][ATAPI CD-ROM] [Disabled]

I den listan, står det endast removable drive, eller står det removavle drive och tillverkarens namn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Jag använde än Mac. Install är redan gjort med W 10 Media Creation. Hämtat från MS.

Hur körde du ett Windowsprogram på en Mac?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Hur körde du ett Windowsprogram på en Mac?

Laddade ner filen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

Laddade ner filen.

Laddae ner och körde verktyget eller laddade du manuellt ner en isofil och gjorde ett installationsmedia med Rufus ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Laddade ner filen.

Är det med flit som du på varje fråga svarar något som leder till ytterligare förvirring?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för storlek på usb-stickan du har? tänkte om bioset bara ser usb-stickor upp till säg 8 eller 16GB

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

Gör en bootbar USB-sticka så blir det bra ska du se.

Permalänk
Medlem

Om du använder Mac, så borde väl denna guiden fungera: https://www.windowscentral.com/how-create-windows-10-installe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Förtydligande krävs. Tack!

Vilken USB-ingång på datorn använde du när du försökte installera Windows 10, en på framsidan av chassit eller en på baksidan direkt på moderkortet?

För mig var det så enkelt att det inte fungerade med en USB-ingång på fronten av datorn när jag skulle installera Windows, den hittades inte, men när jag pluggade i USB-stickan i en av ingångarna på baksidan på datorn direkt på moderkortet så kom installationen igång.

1. Stäng av datorn genom att hålla inne startknappen i 4 sekunder om den inte redan är avstängd.

2. Plugga in USB-stickan i en USB-ingång på baksidan och starta datorn. Om det inte funkar med en USB 3-ingång så testa samma sak med en USB 2.0-ingång.

Om ovanstående inte fungerar kan möjliga fel vara att du försökt skapa Windows istallations mediet på en Mac, testa då att ladda ner och skapa den hos någon som har en Windows-dator.
Alternativt kan det vara som någon annan nämnde att det är någon BOOT-inställning i BIOS du behöver ändra på, kolla upp vilket BIOS du har och se hur dessa inställningar görs på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Är det med flit som du på varje fråga svarar något som leder till ytterligare förvirring?

Uppskattar starkt att ni levererar svar och är tacksam. I det fallet ovan är svaret just så filen laddades ner och inget annat. Trevlig helg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Vad är det för storlek på usb-stickan du har? tänkte om bioset bara ser usb-stickor upp till säg 8 eller 16GB

G4 (64GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Vilken USB-ingång på datorn använde du när du försökte installera Windows 10, en på framsidan av chassit eller en på baksidan direkt på moderkortet?

För mig var det så enkelt att det inte fungerade med en USB-ingång på fronten av datorn när jag skulle installera Windows, den hittades inte, men när jag pluggade i USB-stickan i en av ingångarna på baksidan på datorn direkt på moderkortet så kom installationen igång.

1. Stäng av datorn genom att hålla inne startknappen i 4 sekunder om den inte redan är avstängd.

2. Plugga in USB-stickan i en USB-ingång på baksidan och starta datorn. Om det inte funkar med en USB 3-ingång så testa samma sak med en USB 2.0-ingång.

Om ovanstående inte fungerar kan möjliga fel vara att du försökt skapa Windows istallations mediet på en Mac, testa då att ladda ner och skapa den hos någon som har en Windows-dator.
Alternativt kan det vara som någon annan nämnde att det är någon BOOT-inställning i BIOS du behöver ändra på, kolla upp vilket BIOS du har och se hur dessa inställningar görs på det.

Har verifierat att filen är OK. Det som jag har gjort är ändring i startordning i Bios samt att nyttja moderkortets ingång. Ska nu pröva samtliga ingångar 2.0 samt USB 3.