Purism säljstartar Linux-telefonen Librem 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Eftersom du själv byggt gokart så borde du veta att det svåra i att elektrifiera de är just drivlinan i form av batteriteknik, motorer och kontrollelektronik.

Hade det varit så enormt enkelt, som du verkar tro, så hade ju inte Tesla legat 5 år före alla världens stora biltillverkare.

Har inte sagt att batterier inte är den svåra biten, det är fullkomligt uppenbart för alla som har ett seriöst intresse i elbilar. Vet inte varifrån du har fått att jag skulle tro att det var "så enormt enkelt" heller, läser du ens inläggen jag skriver?

Skrivet av martinot:

Att bygga en mobilapp är ju det absolut enklaste och billigaste som finns i sammanhanget. Är även många ICE:er idag som har bra appar (även våran Mercedes har det, och även Volvo har det).

Så lite osäker vad du vill ha sagt där? Däremot så håller jag inte med om att det är någon "gimmick", utan en mycket praktisk sak jag använder varje dag (för att tex. förvärma bilarna nu på vinterhalvåret).

Det jag vill ha sagt är (1) att hela mitt resonemang är att en app är en dålig idé för en bil när de har så skild livscykel och (2) att du på något sätt har kopplat det till eldrift (eller batterier, svårt att avgöra) trots att det varken har med appar att göra eller trådens ämne.

Skrivet av martinot:

Lite osäker på vad du försöker argumentera här (förutom att kanske försöka leda bort diskussionen du inte vill ta och stå för).

Kan nämna att jag arbetat i ett par års tid på ett företag som utvecklar just det du beskriver ovan. Så jag är absolut bekant med området (om det är det du nu vill börja diskutera istället).

Bra, kan du kanske sluta prata batterier nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

???

Nu kör du med klassiska halmgubbar. Tråkig attityd och debatteknik du kör med.

Nähä du, kom inte och prata halmgubbar när du har försökt få mig att framstå som någon med grov teknikfobi en vecka. >:|

Skrivet av martinot:

Säger inte att det blir billigare att biltillverkarna skall ha monopol.

Konstaterar bara att det sker tydliga förändringar i branschen pga. av att underlaget för att tjäna pengar på service minskar med elektrifiering av bilflottan (även om det aldrig blir noll, så blir det behovet kraftigt mindre).

I vilken värld är det inte att gå mot monopol när tillverkarna köper till sig servicenätverk, som till och med du själv säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

I vilken värld är det inte att gå mot monopol när tillverkarna köper till sig servicenätverk, som till och med du själv säger?

Halmgubbe. Igen.

Skrivet av Djhg2000:

Nähä du, kom inte och prata halmgubbar när du har försökt få mig att framstå som någon med grov teknikfobi en vecka. >:|

Jag är inte inte upprörd över (som jag uppfattar det, rätt eller fel) din konservatism och (ny)teknikfientlighet, men ditt tråkiga sätt som du "debatterar" och uppför dig på. Trist och helt onödigt.

Man kan vara överens om att tycka olika utan att behöva retardera till det sättet.