Permalänk
Medlem

Misslyckas med BIOS Flashback (MSI)

Här kommer en nybörjarfråga...

Har precis köpt alla komponenter för att bygga min första gaming-PC och stöter på problem omgående när jag nu börjat montera den. Eftersom jag valt Ryzen 5800X som processor så förstår jag att jag behöver flasha bios innan jag monterar processorn, vilket då blir mitt första steg innan jag gör någonting annat..

Försöker följa Inets guide (utanför chassit) LÄNK

Nätaggregat: Coolermaster MWE Gold 750 LÄNK
Moderkort: MSI MPG X570 GAMING EDGE WIFI LÄNK

Moderkortet är kopplat till nätaggregatet med 24 pin (18+10 pin på nätaggregatet) samt 8+4 pin för CPU Power.

Jag har laddat ned senaste BIOS från MSI.com och lagt över det som MSI.ROM på en USB-sticka som är formatterad som FAT32. Jag stoppar sedan in USB-stickan, startar nätaggregatet och trycker på BIOS flashback-knappen. Moderkortet inklusive fläkten drar då igång, men istället för att BIOS Flashback-knappen börjar blinka så lyser "EZ Debug LED CPU" konstant rött nära 24-pin kontakten. Jag läser mig till att det ska bero på att något är inkopplat fel, men förstår inte vad. Har försökt med att skippa 4-pin kontakten till CPU Power, men får samma resultat.

Tacksam för alla tips, jag vet inte vad som är fel.

Permalänk
Medlem

Hade du ändrat namnet på biosfilen ?

Permalänk
Medlem

Du har stoppat in USB-minnet i korrekt plats?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Jag behövde formatera stickan till MBR innan det funkade.

Visa signatur

Glömde ett "S" i användarnamnet.

5600x | Arctic 240mm | Gigabyte 3080 Gaming OC | 2x16 Ballistix 3200 CL14 | RM850 | B550-A Pro | Lancool II Mesh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hade du ändrat namnet på biosfilen ?

Ja. "MSI.ROM" enligt instruktionerna. Har nu testat med ett nytt USB-minne med en tidigare version av BIOS också, men ingen framgång... Funderar på om det är något fel på USB-minnet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Du har stoppat in USB-minnet i korrekt plats?

Ja, porten som är markerad med en röd rektangel nedanför BIOS flash-knappen.

Skrivet av Torkadmaj:

Jag behövde formatera stickan till MBR innan det funkade.

Tack för tipset. Testade att formatera som detta, dock i Mac OS. Jag ser att USB-stickan reagerar genom att blinka. Moderkortet blinkar även det rött men inte i anslutning till BIOS Flashback-knappen, utan mer på "insidan" så det syns igenom vid fästena för wifi-antennerna...

Permalänk

Hej!
Jag hade ett MSI Tomahawk B550 hemma några dagar och råkade ut för typ samma sak. Du ska sätta i stickan, och trycka på flash knappen en gång, sedan börjar den röda lampan på moderkortet blinka och håller på så tills det har flashat färdigt, för mig drogs fläktar och hela kalaset igång medan flashningen pågick, kortet "startade" också om under tiden så att säga.
När den röda lampan har slocknat ska allting vara klart.

Om du fortfarande stöter på problem kan du testa att plocka ur cpun, verkar vara lite delade meningar om den kan vara i men det skadar ju inte att ta ut den.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk

Åxo helt rookie på detta, mitt första bygge åxo och jag missade helt och flasha Bios innan jag installerade allt och fick felkod 0d (MSI Unify), så chansade jag och flashade minnet med allt installerat dock ej GPU, men det fungerade, felkoden försvann. ska väl inte ha någon betydelse men testa och flasha med CPU installerad.

Visa signatur

Dynamic O11, RMx1000, MSI 570X Unify, Ryzen 5900X, Sapphire 7900XTX Nitro+, Vengeance LPX 3600/64GB, 970 EVO 1TB/A2000 1TB/870 QVO 1TB/1TB 2.5"/3TB 3.5" + 5TB 2.5" USB3.0, Arctic Freezer II 360/6st P12 120mm/2st P8 80mm, MSI MAG342CQR+AOC 27G2U, Logitech G502 och G613 Lightspeed. MSI GT72 Dominator Pro 2QE.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det kan ha löst sig nu. Fick en diod som blinkade igång, men den satt inte i anslutning till knappen för flash BIOS.. Dock blinkade den i ca 5-10 min, sedan startade moderkortet om och dioden (samt USB-minnet) slocknade, så antar att det var den som skulle blinka. Precis som nämnts ovan så verkar det krävas MBR-formattering av USB-minnet, vilket inte nämns i några guider jag sett. Återkommer om det blir problem efter att ha satt i CPU osv. Tack så länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pri0r:

Jag tror att det kan ha löst sig nu. Fick en diod som blinkade igång, men den satt inte i anslutning till knappen för flash BIOS.. Dock blinkade den i ca 5-10 min, sedan startade moderkortet om och dioden (samt USB-minnet) slocknade, så antar att det var den som skulle blinka. Precis som nämnts ovan så verkar det krävas MBR-formattering av USB-minnet, vilket inte nämns i några guider jag sett. Återkommer om det blir problem efter att ha satt i CPU osv. Tack så länge!

Testa ett annat USB-minne annars.
Har flashat om två MSI-kort den senaste månaden och mitt B550 tomahawk gillade inte det minnet som jag använde till mitt X570.
Kan vara lite kinkigt ibland.

Permalänk
Medlem

Uppdatering efter dagens byggande...

Efter att ha monterat allting så återstår nu bara att snygga till kablarna. MEN.. "EZ Debug LED CPU" lyser fortfarande konstant rött.. Min teori var att den gjorde det under flashning av BIOS då ingen CPU var installerad. Nu har jag installerat CPU och problemet kvarstår alltså. Vad hade ni experter gjort? Kan jag komma åt BIOS ändå och försöka felsöka där? Dubbelkolla att allt sitter som det ska?

Något säger mig att det är samma problem som jag hade innan CPU installerades, och det enda jag kan tänka mig då är att något är fel på 8-pinskontaken.. Har även ikopplat 4-pin till CPU, bör jag ta ut den?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pri0r:

Uppdatering efter dagens byggande...

Efter att ha monterat allting så återstår nu bara att snygga till kablarna. MEN.. "EZ Debug LED CPU" lyser fortfarande konstant rött.. Min teori var att den gjorde det under flashning av BIOS då ingen CPU var installerad. Nu har jag installerat CPU och problemet kvarstår alltså. Vad hade ni experter gjort? Kan jag komma åt BIOS ändå och försöka felsöka där? Dubbelkolla att allt sitter som det ska?

Något säger mig att det är samma problem som jag hade innan CPU installerades, och det enda jag kan tänka mig då är att något är fel på 8-pinskontaken.. Har även ikopplat 4-pin till CPU, bör jag ta ut den?

Tack!

Hej, Jag håller också på flasha MSI motherboard, X570 Tomahawk Wifi. Har inte fått 5600x än, osäker hur det gick med flashningen.

Har du provat stänga av power supply bakifrån och tryck, håll in Chassi ON knapp? Försök starta om efteråt.

CPU PWR 2 är för extrem overclockning, borde går start datorn utan den kopplat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pri0r:

Uppdatering efter dagens byggande...

Efter att ha monterat allting så återstår nu bara att snygga till kablarna. MEN.. "EZ Debug LED CPU" lyser fortfarande konstant rött.. Min teori var att den gjorde det under flashning av BIOS då ingen CPU var installerad. Nu har jag installerat CPU och problemet kvarstår alltså. Vad hade ni experter gjort? Kan jag komma åt BIOS ändå och försöka felsöka där? Dubbelkolla att allt sitter som det ska?

Något säger mig att det är samma problem som jag hade innan CPU installerades, och det enda jag kan tänka mig då är att något är fel på 8-pinskontaken.. Har även ikopplat 4-pin till CPU, bör jag ta ut den?

Tack!

Är skärmen konstant svart alltså? Samt vilken 4-pin menar du, till fläkten? Från nätagget borde det vara en 24-pin (20+4 som sitter bredvid varandra om det är gammalt) och sen en 8-pin.

Jag misslyckades också med flash på ett B550M Mortar när jag byggde för några veckor sen, men den POSTade ändå, på ett BIOS från i somras. Den vägrade däremot boota allt jag stoppade i den (Windows 10, Ubuntu, memtest86) -- löste det när jag märkte av BIOS-versionen och flashade den som jag trodde redan hade flashats under bygget.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aseth222:

Hej, Jag håller också på flasha MSI motherboard, X570 Tomahawk Wifi. Har inte fått 5600x än, osäker hur det gick med flashningen.

Har du provat stänga av power supply bakifrån och tryck, håll in Chassi ON knapp? Försök starta om efteråt.

CPU PWR 2 är för extrem overclockning, borde går start datorn utan den kopplat.

Tack för svar. Ja, har provat starta som normalt efter att flaggning av BIOS gått igenom, men ingen framgång, fastnar med CPU Led rött direkt från start. Har även testat med CPU PWR 2 och utan.

Tror ni att CMOS reset kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

Nej, du ska inte start som normalt, Prova stänga av nätaggregat sen tryck på POWER ON. Methoden borde tömma kondensatorerna helt och sen prova kan man prova startar igen.

Hur många minnes moduler har du? Har du installerat dem i rätt slot?

https://community.amd.com/t5/processors/msi-ez-debug-led-stuc...

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att bios flash satt lite "snett" där. Försök, precis som du säger, att reset cmos genom att antingen ta ut batteriet för ca 5 min samt även nollställa bios genom att "kortsluta" cmos pinnar (JBAT1: Clear CMOS (Reset BIOS) Jumper, se sida 39 av din manual - https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C37v1.1.pdf ). OBS: det funkade inte när jag drog ut batteriet. Alltså kortsluta pinnar fungerade bara när jag hade batteriet i.
Och testa sedan att flasha igen, dock denna gång ta inte det senaste bioset, utan versionen innan(det hjälpte faktiskt mig) från MSi's websida.

EDIT: Sedan under själva flash du ska inte starta datorn, alltså trycka på start knappen, utan du ska bara se till att PSU är påslagen med brytaren år på. Sedan sätt i usb-stickan(i den dedikerade porten) och tryck på ez-flash knappen. Om allt går väl så ska fläktarna börja snurra, bios-flash dioden blinkar i olika takt, kanske även datorn stängs av och på nån gång, brukar ta ca 10-15 min. När allt står stilla i några minuter, inget händer, och alternativt bios-flash dioden lyser fast så bör det vara säkert att starta datorn. Men jag misstänker att du är medveten om denna proceduren och gjorde allt rätt då du utgick från guide videon
OBS: se till att du har ram och grafikkort isat efteråt när du försöker starta datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Ursäkta sent svar, har haft väldigt mycket på jobbet men tittade på detta igen ikväll. Jag har nu testat med två olika USB-minnen som innehåller olika versioner av BIOS (senaste beta samt versionen innan den). Det verkar som BIOS flashback går igenom med båda minnena, dioderna på I/O står och blinkar 5-10 min sedan startar datorn om och dioderna på I/O lyser rött.

Mitt problem är fortfarande att CPU led lyser konstant rött så fort jag trycker igång burken och jag får ingen POST. Enl manualen indikerar det att CPU inte känns igen eller att det är något fel.

Jag har testat:
- Flasha BIOS med två olika USB-minnen med olika BIOS-versioner
- Resettat CMOS genom att ta ut batteriet och låtit det vara ute ca 10 min
- Resettat CMOS genom att kortsluta JBAT1 piggarna
- Därefter flashat BIOS igen
- Hållt in ON-knappen på chassit i 20 sek för att tömma kondensatorerna

Vad hade ni gjort som nästa steg? Min teori är att CPU led lyser rött eftersom moderkortet inte stödjer CPUn utan flashback av BIOS, och att det sedan är något som gått fel under den processen, men jag vet inte...

Skrivet av Aseth222:

Nej, du ska inte start som normalt, Prova stänga av nätaggregat sen tryck på POWER ON. Methoden borde tömma kondensatorerna helt och sen prova kan man prova startar igen.

Hur många minnes moduler har du? Har du installerat dem i rätt slot?

https://community.amd.com/t5/processors/msi-ez-debug-led-stuc...

Har testat detta, men verkar inte fungera. Har två RAM-stickor (2*16 GB) installerade i rätt slottar enl manualen.

Skrivet av DEADushka:

Jag misstänker att bios flash satt lite "snett" där. Försök, precis som du säger, att reset cmos genom att antingen ta ut batteriet för ca 5 min samt även nollställa bios genom att "kortsluta" cmos pinnar (JBAT1: Clear CMOS (Reset BIOS) Jumper, se sida 39 av din manual - https://download.msi.com/archive/mnu_exe/mb/E7C37v1.1.pdf ). OBS: det funkade inte när jag drog ut batteriet. Alltså kortsluta pinnar fungerade bara när jag hade batteriet i.
Och testa sedan att flasha igen, dock denna gång ta inte det senaste bioset, utan versionen innan(det hjälpte faktiskt mig) från MSi's websida.

EDIT: Sedan under själva flash du ska inte starta datorn, alltså trycka på start knappen, utan du ska bara se till att PSU är påslagen med brytaren år på. Sedan sätt i usb-stickan(i den dedikerade porten) och tryck på ez-flash knappen. Om allt går väl så ska fläktarna börja snurra, bios-flash dioden blinkar i olika takt, kanske även datorn stängs av och på nån gång, brukar ta ca 10-15 min. När allt står stilla i några minuter, inget händer, och alternativt bios-flash dioden lyser fast så bör det vara säkert att starta datorn. Men jag misstänker att du är medveten om denna proceduren och gjorde allt rätt då du utgick från guide videon
OBS: se till att du har ram och grafikkort isat efteråt när du försöker starta datorn.

Testat allt ovan, har dock inte tagit ut RAM, kan det göra skillnad? Det fungerar precis som du beskriver med flashback, men reset av CMOS verkar inte göra någon skillnad..

Permalänk
Medlem

Edit till ovan: Har även testat att koppla ström till CPU på olika sätt. Har 8+4 pin på moderkortet och 8 + 4 + 4 pin från PSU. Har testat koppla in dessa som:

- Endast 8 pin till CPU_PWR 1
- 8 pin till CPU_PWR 1 och 4 pin till CPU_PWR 2
- 4 + 4 pin till CPU_PWR 1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pri0r:

Ja, porten som är markerad med en röd rektangel nedanför BIOS flash-knappen.

Den porten eller?
Alltså inte den rödmarkerade.

Edit:

Permalänk
Medlem

Ja, precis. Den porten har jag använt. Den är markerad med en röd rektangel på mitt kort. Vet inte vad du ville säga med den andra bilden, men har 24 pin i också

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och jag löste det genom att använda ett USB 2.0 - testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pri0r:

Ja, precis. Den porten har jag använt. Den är markerad med en röd rektangel på mitt kort. Vet inte vad du ville säga med den andra bilden, men har 24 pin i också

Ok
Var inte markerad i manualen så tänkte att du eventuellt hade använt fel port.

Men som tidigare person skrev så testa med ett USB 2.0. Kan vara rätt kinkigt med olika minnen som inte funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esoteric:

Jag hade samma problem och jag löste det genom att använda ett USB 2.0 - testa det!

Jag höll också på jävlas till jag hitta ett gammalt 8gb USB-minne, då funka det plötsligt.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Konstigt. Jag flashade ett MSI B550 Tomahawk för ett par veckor sedan. Va inga problem. Hade ett gammalt usb 2.0 FAT32 minne som jag använde.

På datorn som du använder till att ladda ner biosen och lägga in på usb. Har du "behörighet" att ändra fil typen. Så det inte bara är namnet du ändrat, utan att det blir en .rom fil av det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

Jag har exakt samma problem (tomahawk B550 + ryzen 5 5600X). jag har provat flasha bios med två olika usb, både med cpu och utan. Även utan cpu monterad så lyser CPU-dioden.. funderar om det är fel på moderkortet och måste reklameras? På utländska forum är det flera som fått göra det.
idag köpte jag även ett nytt PSU, men det hjälpte inte heller..(gick från ett 6år gammalt 700W till nytt 750W).

tillägg
Permalänk
Medlem

Uppdatering: hade svårt att hitta tid för att felsöka, men följde tipsen här.. Letade fram 5-6 olika USB-minnen och till slut fungerade det med ett. Kan inte se någon skillnad på det som det fungerade med jämfört med de som inte fungerade. Men till slut så gick allt som det skulle och min dator lever nu. Tack för alla tips, ha en fortsatt god jul och ett gott nytt år så småningom!