Kommer tiden med socket 7 någonsin tillbaka?

Permalänk
Medlem

Kommer tiden med socket 7 någonsin tillbaka?

Om man skruvat sedan hedenhös med burkar, så känner man antagligen till socket 7/supersocket 7.

Alltså att "alla" moderkort hade samma socket, och man i teorin kunde växla mellan intel/AMD/Cyrix etc på samma mobo.
I praktiken funkade det inte alltid, men i alla fall ibland.

Jag har noll förhoppning att den tiden kommer tillbaka, men det vore ändå kul om man hade en gemensam standard.
Socket7!

Vad tycker ni? Hade det varit bra eller dåligt om man kunde ha "samma" mobo och växlat mellan AMD/Intel/Cyrix?
(Cyrix är borta, jag vet).

Permalänk
Medlem

Möjligt när/om vi alla börjar köra kvantprocessorer i våra burkar.

Tror inte AMD/Intel kommer kunna enas om en socket så som det ser ut nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Den tiden kommer aldrig tillbaka.
Först och främst så vill inte CPU tillverkarna att andra skall kunna casha in på deras utvecklingskostnader av chipset etc.
Utöver det så är dagens CPU'er rejält mycket mer integrerade än 90-talets.
Så även om dom skulle kunna enas om en sockel så skulle dom även vara tvungna att ha liknande funktioner i CPU'n.

Permalänk
Medlem

om arm skulle bli standard så kanske skulle vi kunna se en gemensam sockel för cpuerna, då aib skulle inte behöva släppa moderkort till 38 olika tillverkare utav arm cpuer.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det kan återkomma och är väl en ganska trolig utveckling i framtiden när mer öppna arkitekturer och miljökrav gör att dagens idioti med att alltid behöva byta moderkort för att byta cpu blir förbjudet. Det var ju Intel som började med dumheterna att juridiskt skydda sockeldesignen för att konkurenterna skulle tvingas ta fram egna moderkort men det är rätt uselt för samhället att det får ske.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det kan återkomma och är väl en ganska trolig utveckling i framtiden när mer öppna arkitekturer och miljökrav gör att dagens idioti med att alltid behöva byta moderkort för att byta cpu blir förbjudet. Det var ju Intel som började med dumheterna att juridiskt skydda sockeldesignen för att konkurenterna skulle tvingas ta fram egna moderkort men det är rätt uselt för samhället att det får ske.

Ja, det var väl med "slot 1" intel började med skiten. PentiumII om jag inte minns fel. AMD körde då med "slot A" som svar.
Det där med olika sockets (eller heter det "socklar?) borde vara som elkontakter man har i väggen. Samma standard.
Givetvis kan sådant också vara hämmande. (Tänk bara vad som hände med USB).

Någon som förresten vet om det heter socket eller sockel? (Jag säger alltid socket).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Ja, det var väl med "slot 1" intel började med skiten. PentiumII om jag inte minns fel. AMD körde då med "slot A" som svar.
Det där med olika sockets (eller heter det "socklar?) borde vara som elkontakter man har i väggen. Samma standard.

Någon som förresten vet om det heter socket eller sockel? (Jag säger alltid socket).

Socket är engelska och sockel är svenska. Slot 1 och A var faktiskt samma kontakt men vriden 180 grader beroende på tillverkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ja socklar är plural.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Socket är engelska och sockel är svenska. Slot 1 och A var faktiskt samma kontakt men vriden 180 grader beroende på tillverkaren.

-Socket ger multipla fler svar än "sockel". När jag söker på sockel får jag diverse svar gällande "dörrkarmar" och saker man har i köket under köksskåpen.

Nåja, detta var väl snarare en bifråga i tråden. När hittar vi i Sverige på ordet "strålspårning" gällande raytracing? Hehe.

"Har ditt grafikkort stöd för strålspårning månne"?

Hade väldigt gärna sett att man hade haft en "gemensam" socket idag som på tiden när socket7/supersocket7 i princip var "standard". På den tiden kunde man byta nästan som man "ville" mellan AMD, Intel och Cyrix. (Cyrix tillverkade IBM).

Tja, gemensamma "kontakter" kan givetvis både hindra samt öka utvecklingen på sätt och vis.
-Fan vet. Men under socket7-tiden var i alla fall socklarna (ja, jag blandar!) rätt kompatibla med varandra. Inte helt 100, men rätt 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

-Socket ger multipla fler svar än "sockel". När jag söker på sockel får jag diverse svar gällande "dörrkarmar" och saker man har i köket under köksskåpen.

Nåja, detta var väl snarare en bifråga i tråden. När hittar vi i Sverige på ordet "strålspårning" gällande raytracing? Hehe.

"Har ditt grafikkort stöd för strålspårning månne"?

Hade väldigt gärna sett att man hade haft en "gemensam" socket idag som på tiden när socket7/supersocket7 i princip var "standard". På den tiden kunde man byta nästan som man "ville" mellan AMD, Intel och Cyrix. (Cyrix tillverkade IBM).

Tja, gemensamma "kontakter" kan givetvis både hindra samt öka utvecklingen på sätt och vis.
-Fan vet. Men under socket7-tiden var i alla fall socklarna (ja, jag blandar!) rätt kompatibla med varandra. Inte helt 100, men rätt 100.

Och söker jag på socket så får jag som första träff en hylsnyckelsats. Jag föredrar ordet strålföljning https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5lf%C3%B6ljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Och söker jag på socket så får jag som första träff en hylsnyckelsats. Jag föredrar ordet strålföljning https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A5lf%C3%B6ljning

Tja, knepigt det där. Som gammal i gamet så var det alltid socket förr. Sockel tror jag kom någon gång på 2000-talet. Rörde ihop logiken typ "mibi" och "gibi" samt liknande strunt-hittepå!

Men för att hålla sig till trådens ämne, så vore det antagligen bra om CPU-tillverkarna kunde enas om en socket, som de kunde göra med socket7.

Jämför med strömkontakten "stickproppen" du har i väggen..
EU tvingade ju på "marknaden" för några år sedan att frångå proprietära laddsladdar på mobiltelefoner. Ungefär att alla ska kunna laddas med USB. Detta funkade hyfsat bra.

Kan vi få motsvarande på CPU-sockets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Central processorenhet. CPU, fast på svenska CPE! -Läste detta under 1970-talet, tror det var 8088 på den tiden som var "CPE". Krånglar till det, anser jag. Fast, visst, vi kan köra olika språk och socklar/sockets bara för att krångla till det!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Networker:

Central processorenhet. CPU, fast på svenska CPE! -Läste detta under 1970-talet, tror det var 8088 på den tiden som var "CPE". Krånglar till det, anser jag. Fast, visst, vi kan köra olika språk och socklar/sockets bara för att krångla till det!

Men vi har använt sockel i betydelsen som "hållare för elektrisk anordning" sedan början av 1900 talet för det kom med glödlampans introduktion, E27 sockeln som vi har än idag blev en kommersiell produkt 1909 och glödlampor började bli vanliga i Sverige på 1920 talet och så kom rör-socklar och ic socklar och en cpu sockel är en typ av ic sockel.
Sockel har alltså använts i ca 100 år.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Allt var inte bättre på socket 7-tiden... Begränsad bandbredd där allt skulle samsas gjorde att det blev en rejäl flaskhals i systemet.

Chansen att återgå till något liknande, dvs en generell socket som klarar "allt", tror jag inte kommer att dyka upp igen. Tror tyvärr mer på att vi ser moderkort med processorn fastlödd och ej utbytbar. Möjligen kan olika CPUer vara pinkompatibla men en gemensam socket är högst tveksamt. Antalet användare som byter CPU i sin dator under dess livstid kan inte handla om mer än enstaka procent av världsmarknaden om jag ska gissa helt vilt och fritt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vi har använt sockel i betydelsen som "hållare för elektrisk anordning" sedan början av 1900 talet för det kom med glödlampans introduktion, E27 sockeln som vi har än idag blev en kommersiell produkt 1909 och glödlampor började bli vanliga i Sverige på 1920 talet och så kom rör-socklar och ic socklar och en cpu sockel är en typ av ic sockel.
Sockel har alltså använts i ca 100 år.

Sant, helt sant. Men glödlampor är en del annorlunda än CPU. (Även om TDP på 40-60-75-100W är snarlika).

Kunde vara kul att kunna skruva in en CPU i sockel E27! Tja, Philips HUe-lampor undantagna då, de är ju i princip en hel dator kan man säga, med E27 eller E14-sockel..hehe

Permalänk
Medlem

Saknar dual-sockel korten, tänk ett moderskepp med två 5950X proppar!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Allt var inte bättre på socket 7-tiden... Begränsad bandbredd där allt skulle samsas gjorde att det blev en rejäl flaskhals i systemet.

Chansen att återgå till något liknande, dvs en generell socket som klarar "allt", tror jag inte kommer att dyka upp igen. Tror tyvärr mer på att vi ser moderkort med processorn fastlödd och ej utbytbar. Möjligen kan olika CPUer vara pinkompatibla men en gemensam socket är högst tveksamt. Antalet användare som byter CPU i sin dator under dess livstid kan inte handla om mer än enstaka procent av världsmarknaden om jag ska gissa helt vilt och fritt.

Jag hör vad du säger, och jag håller med dig. Det var inte helt jättelätt att byta CPU på den tiden, även om det alltså var socket7. Moderkortet behövde ha stöd (så är det faktiskt fortfarande) och alla "volten" skulle vara rätt.

Men ändå, jag menar givetvis inte att branschen/industrin ska gå tillbaka till socket7, utan jag menade snarare att man kan gå till en enad branschstandard. Ungefär att man i "värsta fall" bara behöver flasha BIOS/UEFI om man byter mellan intel och AMD.

Så var det på 1990-talet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av OSkar000:

Jag hade gärna sett en utveckling mot att man har en hel grunddator på ett kort/chip/apu eller vad man nu ska kalla det, en enhet som är mer lik en enchipsdator där man har cpu, grafik och minne som en enhet likt hur spelkonsolerna och telefoner byggs, sedan kan man i stora desktopversionerna ha expansionsmöjligheter på det vi idag kallar moderkort.
Det skulle hur som helst behöva ske en modernisering av "atx" snart för den fysiska layouten är inte riktigt bra med dagens krav oavsett om man gör en enchippare eller bara ska kunna optimera kylningen eller optimera för att inte ansluta lagringen med lösa kablar, dessutom finns det ju en del idéer om att driva allt med 12V osv.

Visa signatur