Permalänk

Ny dator - kan ej installera Windows

Hej!

Efter att idag ha byggt ihop min dator så försökte jag boota upp Windows genom ett USB. Jag kommer till att Windows-loggan dyker upp på skärmen sedan inget mer. Vad kan jag göra? Kör på ett MSI Mag Tomahawk B550 moderkort och en Samsung Evo M2 1tb som hårddisk.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

uppdatera bios.
gör om USB-minnet så att du vet att det inte är där felet ligger.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Tryck på Windows ikonen på tangentbordet Skapa och formatera hårddiskpartitioner.
Klicka på din primära disk om det nu är C: högerklicka på disken och välj krymp ikon. Du kan nu krympa Volymen med 5 gb och skapa en falsk USB bootable flashdriver. Extrahera din windows 10 ISO och skicka allt över till den nya partitionen. När du startar om datorn i bios så kan du prioritera den til lden andra hårddisken och installera din nya windows på detta sätt. Någon som kan förklara på ett bättre sätt, blir lite svårt efter några drinkar.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

uppdatera bios.
gör om USB-minnet så att du vet att det inte är där felet ligger.

Får testa detta när jag kommer hem från jobbet idag, tack!

Permalänk
Skrivet av Medien:

Tryck på Windows ikonen på tangentbordet Skapa och formatera hårddiskpartitioner.
Klicka på din primära disk om det nu är C: högerklicka på disken och välj krymp ikon. Du kan nu krympa Volymen med 5 gb och skapa en falsk USB bootable flashdriver. Extrahera din windows 10 ISO och skicka allt över till den nya partitionen. När du startar om datorn i bios så kan du prioritera den til lden andra hårddisken och installera din nya windows på detta sätt. Någon som kan förklara på ett bättre sätt, blir lite svårt efter några drinkar.

Går detta att göra även om jag inte kommer förbi Bios? Jag har ju inte kommit ”in i” datorn än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreassJohansso:

Går detta att göra även om jag inte kommer förbi Bios? Jag har ju inte kommit ”in i” datorn än.

Hej, Detta går att göra för mig. Jag har asus ws pro z390. Det funkar smärtfritt.

Själv så kör jag en krympt version på windows 10 (5gb) via min sekundära hdd, så jag vet faktiskt inte ifall det funkar på din primära att detektera ISO installationen.

Visa signatur

Corsair AX 1600i | Z690 Asus Rog Maximus Extreme | G.skill trident Z DDR5 16x2 (32gb)| M.2 Samsung 980 Pro 2 tb | Intel I9-14900ks 24 cores / 32 threads | Uhd 770 > 4xxx series(överpris) | Asus rog 360 mm III | Asus Hyperion gr701 White | Windows 11 Pro 64 bit

Permalänk

En uppdatering av Bios senare så funkar det galant, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreassJohansso:

En uppdatering av Bios senare så funkar det galant, tack för hjälpen!

skönt att höra, och trevligt med återkoppling
Om det inte är hårdvarufel eller defekt USB så känns det som en bra första start att börja med

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com