Veckans fråga: Vilka prylar vill du att SweClockers testar färre av?

Permalänk
Medlem

För mig stod valet mellan TV och möss/tangentbord.
Motiveringen för varje skulle vara:
TV namnen är så obskyra att det är omöjligt att veta vad det är man köper ändå. Känns så lätt att köpa fel.

Möss/tangentbord:
Tycker vi kommit till en punkt där det enda som egentligen påverkar är personligt tycke om komfort och mjukvara.

Mobiltelefoner anser jag borde antingen öka eller minska, då det är för få för att få en bra bild.
Skulle hellre se att det ökar, än försvinner, men jag tycker att det är lite "dum" sits som det är just nu.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Allt det "andra". TV, mikrofoner/hörlurar, mobiltelefoner, cloudgaming, kameror. Möss och tangentbord är också ett frågetecken. Detta är generellt saker man kan få en bra bild av själv. Vilka datordelar jag vill ha är betydligt svårare, speciellt när det kommer till prisvärdhet, och när man kanske ska lägga mer pengar på grafikkort istället för att gå upp en nivå på processorn.

Permalänk
Hedersmedlem

Mobiltelefoner kan ni skippa. Diverse kringutrustning tycker jag också borde dras ner på. Fokus på kärnområdena: CPU, GPU, moderkort, nätaggregat och skärmar.

Jag skulle vilja se mer djuplodande tester av moderkort.
Det är en riktig djungel med många olika tillverkare och modeller. Jag säger inte att ni i redaktionen är dåliga på detta, men hade gärna sett att ni fått in någon "Thomas Ytterberg"-typ (@laxpudding) som är en guru på området och kan hjälpa konsumenten hitta rätt modell för just sina behov.
Hur många "gamermoderkort" säljs det inte för höga priser, men som mest har gimmicks som få använder?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Moderkort tycker jag verkar onödigt. Annars är jag personligen inte intresserad av bärbara datorer.

Av nyfikenhet, vad tycker du är onödigt med mer tester av moderkort?
Det är personligen en av mina "älskade" komponenter jag gärna blåser extra pengar på, för att få något värdigt. Tycker ofta moderkortet kan förstöra hela datorupplevelsen eller förbättra den till en "position" man ej visste existerade.

Saker som:
Bra nätverkskort utan kända buggar (2.5intel nic är känt för problem med rev 1, 2)
USB mängd/hastighet/kontroller, Bios, Sata portar, mängd M2, pcie4/eller ej.
Sådant tycker jag spelar stor roll, och anser att moderkorts-säljare inte har någon bra fokus alls på

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Najk:

Mobiltelefoner kan ni skippa. Diverse kringutrustning tycker jag också borde dras ner på. Fokus på kärnområdena: CPU, GPU, moderkort, nätaggregat och skärmar.

Dessa vill självklart fler att det ska testas. Problemet är att det inte släpps så många bortsett från skärmar. När man väl har testat dem vad ska då testas?
När det gäller skärmar så skulle jag gissa en väldigt stor andel gör som mig, de vill ha en ny skärm kollar in vad som är på rea just då. Sedan köper de en skärm som ser bra ut och de får väldigt mycket för pengarna. Sweclockers kan självklart testa en drös skärmar, men det känns som risken är liten att de testar en skärm som jag kommer köpa.
För skärmar ser jag dock bättre om att belysa vad man som köpare ska tänka på.

Skrivet av Najk:

Jag skulle vilja se mer djuplodande tester av moderkort.
Det är en riktig djungel med många olika tillverkare och modeller. Jag säger inte att ni i redaktionen är dåliga på detta, men hade gärna sett att ni fått in någon "Thomas Ytterberg"-typ (@laxpudding) som är en guru på området och kan hjälpa konsumenten hitta rätt modell för just sina behov.
Hur många "gamermoderkort" säljs det inte för höga priser, men som mest har gimmicks som få använder?

Jag ser det som med skärmar i mitt inlägg ovanför. Det är bra med information kring vad man ska tänka på. Vilket moderkort man köper för den stora skaran blir dock vad som är bäst för dem just vid stunden, är det rea på ett moderkort så kan den mycket väl bli vald före en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Av nyfikenhet, vad tycker du är onödigt med mer tester av moderkort?
Det är personligen en av mina "älskade" komponenter jag gärna blåser extra pengar på, för att få något värdigt. Tycker ofta moderkortet kan förstöra hela datorupplevelsen eller förbättra den till en "position" man ej visste existerade.

Saker som:
Bra nätverkskort utan kända buggar (2.5intel nic är känt för problem med rev 1, 2)
USB mängd/hastighet/kontroller, Bios, Sata portar, mängd M2, pcie4/eller ej.
Sådant tycker jag spelar stor roll, och anser att moderkorts-säljare inte har någon bra fokus alls på

Dumt att kanske inte förtydliga...
Det mesta vad gäller moderkort kan man läsa sig till i specifikationerna. Vad gäller VRM och kylning så finns det kanaler som plöjer igenom ett ganska stort antal modeller efter varje stort släpp av nya plattformar. Därför tycker jag det är onödigt att redaktionen skulle lägga krut på det. Förr när överklockningspotential kunde skilja stort mellan olika moderkort tyckte jag sånt var mer intressant. Typ hur hög fsb ett moderkort kunde nå etc. Idag är det irrelevant. Har du tillräcklig strömförsörjning så är det vad jag förstår processorn snarare än moderkortet som sätter stopp i normalfallet. Sen är ju processorer nästan klockade till max ur kartong ändå. Inga prestandaökningar på 30%+ idag som man kunde uppnå förr.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni ska anpassa sidan och bygga kategorier så om något kommer folk inte är intresserad av så kan de enkelt klicka ur det i en meny på sidan så kan man få ett mer anpassat flöde. Så har ni mer möjlighet att skriva om vad ni vill

Personlingen tycker jag ni ska skriva om allt inom data & teknik som ni finner är intressant att skriva om ^^
Gör ni det så hänger jag nog kvar här i 20 år till!

Permalänk
Medlem

För mig kan ni skippa mobiltelefoner, men Laxpuddings tester av TV och skärmar måste vara kvar.

Laxpuddings otroliga kunskapsnivå och hans sätt att förmedla den är helt fenomenal.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

TV-apparater och mobiltelefoner, tycker inte riktigt det passar Sweclockers.

Skrivet av Toivo83:

mobiler & tv

Skrivet av Oliver91:

Mest mobiler men TV känns också meningslöst.

Den TV jag använder mest här hemma är en hd ready tv jag köpte för mina första sommarjobbspengar 2007 i samband med att jag också köpte ett PS3, idag används den i sovrummet med en chromecast, TV för mig är totalt ointressant då jag bara glor på det när jag ska sova och spelar ej konsol längre.

Mobiler har vi både mobil.se och swedroid som täcker väl så det är inget ni behöver lägga energi på egentligen.

Det är fler och fler som använder TV i stället för skärm så det är ju väldigt intressant att ha koll på.
Jag exempelvis, har inte ens en skärm, enbart en Oled TV.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tycker alla i listan är mycket relevanta. Men om jag MÅSTE välja en så blir det mobiltelefoner. Tycker det är en väldigt tråkig utveckling numera på den fronten.

Permalänk
Medlem

Svarade tveksamt på mobiltelefoner. Men det är för att jag personligen inte är intresserad av mer tester än prestanda tester av mobiltelefoner, konflikterande till det vill jag fortfarande se nyheter om det och framförallt deras hårdvara. Är intresserad av deras hårdvara men inte modellerna i sig. I övrigt så anser jag att allt som listas är relevant och har inga problem med mobiltelefonstester, bara de jag personligen finner minst intressanta. (Vid närmare tanke är mobiltelefoners kameratester också rätt intressant... kanske inte borde röstat något?)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Tycker alla i listan är mycket relevanta. Men om jag MÅSTE välja en så blir det mobiltelefoner. Tycker det är en väldigt tråkig utveckling numera på den fronten.

Håller med dig, det är en av anledningarna för mig att Sweclockers är en given favorit inom forum/hårdvarutestare, pga bredden och kompetensen som finns här inom tekniska prylar. Både medlemmar och staff håller hög nivå, för det mesta.

Permalänk

Grafikkort som lider av sådan narcissistisk hybris att de ändå vet att de är bäst i världen och inte behöver recenseras?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Tester med 5 grafikkort från olika tillverkare med olika klockfrekvens där, surprise surprise, korten presterar efter frekvens. Meningslöst

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner, det är så mycket tycke och smak inblandat att jag inte kan ta beslut på det ändå.

Sen som någon sa, grafikkort från tredjepartstillverkare, skulle jag vilja ha en annan vinkel på. Vi vet för det mesta redan vad grafikkretsen går för, så ni får gärna hoppa över en massa benchmarks till förmån för dissektion - plocka isär korten, kolla hur kyllösningen matchar kortets utformning, prova någon fulmoddning om ni hittar en svaghet, osv. Kanske introducerar det också lite mer lekfullhet i recensionen, och spelar an på forna tiders överklockning där fysisk moddning var en ganska naturlig del i jakten på prestanda.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Ljud känns ändå ganska meningslöst för en hårdvarusite med fokus på PC. Mobiler är också ganska dött.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tycker inte ni testar för mycket av nått, ska man välja avstå ?
Möjligen ska prylar som inte går att köpa markeras på nått tydligt sätt för i höst har det ju blivit löjligt på en helt ny nivå så tillverkarna förtjänar att få mera skit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

Grafikkort som lider av sådan narcissistisk hybris att de ändå vet att de är bäst i världen och inte behöver recenseras?

Att inte recensera grafikkort som ”lider av narcissistisk hybris” vore som att försöka triangulera en gps-position med bara två satelliter.

Permalänk
Skrivet av NidoKing:

För mig kan ni skippa mobiltelefoner, men Laxpuddings tester av TV och skärmar måste vara kvar.

Laxpuddings otroliga kunskapsnivå och hans sätt att förmedla den är helt fenomenal.

Du har nog missat att Laxpudding lämnar Sweclockers?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618124-laxpudding-tac...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tester med 5 grafikkort från olika tillverkare med olika klockfrekvens där, surprise surprise, korten presterar efter frekvens. Meningslöst

Tester är mer än råprestanda, olika tillverkares kyllösningar kan t.ex. vara väldigt intressant även om prestandan är densamma. Man skulle kunna fokusera mer på det och inte gå igenom hela testsviten för kort av i det närmaste identisk prestanda.

Permalänk
Medlem

Röstade på grafikkort, inte för att det inte är intressant med de olika tillverkarnas kylarlösningar m. Men just alla prestandatester med 20 MHz högre klock som ger runt 1-2 frames känns inte så nödvändigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Av nyfikenhet, vad tycker du är onödigt med mer tester av moderkort?
Det är personligen en av mina "älskade" komponenter jag gärna blåser extra pengar på, för att få något värdigt. Tycker ofta moderkortet kan förstöra hela datorupplevelsen eller förbättra den till en "position" man ej visste existerade.

Saker som:
Bra nätverkskort utan kända buggar (2.5intel nic är känt för problem med rev 1, 2)
USB mängd/hastighet/kontroller, Bios, Sata portar, mängd M2, pcie4/eller ej.
Sådant tycker jag spelar stor roll, och anser att moderkorts-säljare inte har någon bra fokus alls på

Jag svarar inte åt @Chris_Kadaver, utan detta är vad jag själv tycker: Det känns som att moderkort, liksom ram-minnen, har mognat tillräckligt så att inte mycket skiljer sig mellan dem mer än features som man lätt kan kolla upp på prisjakt. T.ex. överklockningspotential känns inte längre lika relevant som det var för ett par år sedan. Det kanske kan vara intressant med någon slags köpguide i moderkortsfallet, där man går igenom vad det finns för egenskaper och features på olika moderkort som kan vara av intresse.

Permalänk

Mobiltelefoner

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Skrivet av anon242437:

Att inte recensera grafikkort som ”lider av narcissistisk hybris” vore som att försöka triangulera en gps-position med bara två satelliter.

Äsh, vissa grafikkort är helt enkelt lite mer högmodiga. Men undviker man de med tunnt överkammat orange-vitt hår så är jag nöjd.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag kryssade TV eftersom Laxpudding ändå dragit men jag kom på att jag sällan läser mobiltesterna heller.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner, finns Swedroid för det.
Bärbara datorer, ointressant för mig.

Skulle gärna vilja se att ni får in någon som kan göra teardowns på moderkort i samma stil som der8auer.
Sedan måste @Laxpudding vara kvar, hans tester är bland det bästa som finns.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag kryssade TV eftersom Laxpudding ändå dragit men jag kom på att jag sällan läser mobiltesterna heller.

Har Laxpudding dragit? 😥

Kryssade i Mobiltelefoner, jag är synsk och vet att både nästa Samsung och iPhone kommer att ha bättre kamera och processor i nästa generation, vilket inte kommer påverka någon över huvud taget.
Sen om det mot förmodan skulle vara något väldigt revolutionärt som händer på mobil-fronten så har jag inget emot några tester.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Har Laxpudding dragit? 😥

Kryssade i Mobiltelefoner, jag är synsk och vet att både nästa Samsung och iPhone kommer att ha bättre kamera och processor i nästa generation, vilket inte kommer påverka någon över huvud taget.
Sen om det mot förmodan skulle vara något väldigt revolutionärt som händer på mobil-fronten så har jag inget emot några tester.

Se länk https://www.sweclockers.com/forum/trad/1618124-laxpudding-tac...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Jag kryssade i grafikkort. Vill givetvis att ni fortsätter testa grafikkort men det börjar bli meningslöst med mängder av olika grafikkort av modell x. Att testa några modeller utöver referensdesign absolut men inte till den grad det görs idag.
Däremot skulle jag önska att säg efter ett halvår till ett år köra igenom samma test med uppdaterade drivrutiner och då få fram mer aktuella siffror om hur respektive kort står sig. Detta vill man ju även då se jämförelse med mot start om det blivit bättre eller sämre.
Vet ni gjort detta med betydligt äldre grafikkort R290x och var det 780ti(väldigt osäker vilket som var Nvidias motsvarighet då). Tror denna typ av test på betydligt modernare grafikkort skulle vara intressant.

Permalänk
Medlem

Mobiltelefoner helt klart.