Permalänk

Jovisst är det hyresvärden som kopplat uttaget i lägenheten, satt själv och kollade på när han krälade runt på golvet och sen mätte uttaget med en nätverkstestare. Första resultatet var inte godkänt då den hoppade runt på testaren men efter dom bytt kontakten i källaren till fiberdosan funkade uttaget igen.

Kollar man https://www.whoismyisp.org/ så är det swipnet (tele2) nät och telia som är leverantör om man kollar bredbandskollen.

Permalänk
Medlem

Kopplar ur allt och vänta tills DHCP släpper den bärbara datorn så ska du nog kunna använda ditt bredband. Telia sitter nog inte i operatörens system och ser bara vilka enheter som faktiskt får ett IP.

Permalänk
Medlem

Även om man mätt med en simpel nätverkstestare och fått kontakt på alla paren kan installationen vara dålig och inte funktionsduglig. Erfarenheten säger att vissa enheter kan fungera på en dålig kabel och vissa inte. Vet inte hur jag gått vidare i er sits. Hade inte känts seriöst om hyresvärden gjort installationen tyvärr.

Hade kanske pratat med hyresvärden om att få prova routern nere i källaren utan kabeln. Hade också klippt trådarna som sticker ut från ecs-donet och rätat ut kabeln.

Vad säger du att det står på tex. https://www.whoismyisp.org/? Svenska stadsnät är numera Telia. Sedan vilken operatör du väljer är upp till dig då det är ett öppet nät. Låter som han valt tele2. Dock borde telias router fungera även där.

Permalänk

Petterk: Vi har fått beskedet att låta allt vara inkopplat tills svenska stadsnät hört av sig eller iallafall löst problemet. Tänker att det kanske är bäst att låta det vara så som dom sagt. Allt har varit på och avkopplat, både fredag och lördag utan större framgång.

jocke92: Håller absolut med om att installationen känns oseriöst gjord, skulle personligen vilja ha den dosan som sitter i källaren här uppe i lägenheten men nu har hyresvärden valt att göra såhär istället och det känns inte riktigt som att där finns så mycket att säga till om tyvärr. MEN jag antar ju att om det är så att stadsnät skickar ut en tekniker som bedömmer att utrustningen är felaktig eller undermålig att hyresvärden ändå kommer stå för kostnaden av tekniker plus evt förbättring av utrustningen. Allt annat som repareras här blir tyvärr gjort så billigt som överhuvudtaget möjligt. Gällande whoismyisp, så är det swipnet som så sant är tele2. Vi har dock hela tiden fått reda på att det är svenska stadsnät som har det..

Permalänk

Hej allihopa!

Det verkar som att mitt problem numera är löst, det funkar nu iallafall! Tog och gjorde en egen kabel, mätte den och drog den från lägenheten rätt ner i källaren, ja det blev några meter haha. Satte den i fiberdosan port 2, och kopplade andra änden rätt upp i routern, och nu fungerar det. Felet ligger alltså i deras kabel ( som många här redan sagt, eller ställt sig i stor tvivel till deras inkoppling ) som de dragit upp till ett uttag monterat utanpå väggen.

Tack för all hjälp jag fått i frågan, ni har ju egentligen löst problemet åt mig!

Permalänk
Medlem

Bekymmert löst. Visade sig att det var dåligt dragit till jacket, drog en egen kabel från fiber box till jag i väggen i lägenheten så vips, fungerade allting Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Trevligt att du har en fungerande lösning, men då inkommande uttag är den som sitter i lägenheten för din del så bör de rätta till det. Räcker kanske att en nätverkstekniker/elinstallatör kommer och kontakterar om uttagen/dosorna och mäter upp kabeln.

Permalänk
Skrivet av Absolutkung:

Jovisst är det hyresvärden som kopplat uttaget i lägenheten, satt själv och kollade på när han krälade runt på golvet och sen mätte uttaget med en nätverkstestare. Första resultatet var inte godkänt då den hoppade runt på testaren men efter dom bytt kontakten i källaren till fiberdosan funkade uttaget igen.

Kollar man https://www.whoismyisp.org/ så är det swipnet (tele2) nät och telia som är leverantör om man kollar bredbandskollen.

Herregud. Det var det sämsta uttag jag sett på 25 år. Allt är fel. Kabeln är knäckt på flera ställen. kabeln är inte dragavlastad i jacket som den ska vara (de två hullingarna högst upp där det står 568B är för att dra fast ett buntband/stripe runt dessa och kabeln). Sen har han inte ens snäppt fast jacket i hållaren. Och sen inte heller klippt av ledarna.

Och vad gäller "mätningen" så har han ju inte gjort en mätning som man har användning av. Om "den hoppade runt på testaren" så har han haft ett "rinnande ljus" som man hittar på ebay eller kjell o co. För mellan 50 kr-500 kr och som endast talar om ifall stift 1 har kontakt till stift 1 osv. Den talar inte om kvalitet, skador, upptvinning, överhörning etc. Den klarar inte heller att reda ut om man har splittat ett par osv. En leksak alltså...

Det minsta du ska göra är att kontrollera att du har jordfelsbrytare och hemförsäkring. Det är tyvärr inte ovanligt att hyresvärdar som fuskar med det ena, fuskar med det andra. Och är det samma sak med elen så kan det vara en direkt farlig elanläggning du har hemma.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.