Mobila AMD Ryzen 9 5900HX klår stationära åttakärniga i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Mobila AMD Ryzen 9 5900HX klår stationära åttakärniga i prestandatest

Processorutbudet för bärbara datorer får framöver Zen 3-uppgraderingar och nu antyds att stationär prestanda hamnar inom räckhåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Intressant. Men det är väl fortfarande Intel som har övertaget i försäljning när det gäller laptops? Där svårigheten är att denna marknad är trög och det gäller få tillverkare att satsa. Jag själv är sugen på en 15" chromebook med arm som inte suger eller är svindyr. Men det är inte lätt att hitta, snart kommer det bli vanligt men ej nu. Det är konstigt att arm har så svårt att ta sig in på chromebooks.

Permalänk
Medlem

Herregud, har ordet "klår" hamnat här också!

Visa signatur

E8400@4.0--4GB@890--4850x2@700/1055++4850@700/1043--EP45DS3R--Nesteq620--P182--Raptor74--Vantage X9869 =)

Permalänk
Medlem

Nice! Nu har det VERKLIGEN hänt något på mobilsidan! Först Apples M1 med ordentligt hög singelscore samt nu 5900HX, WOW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Herregud, har ordet "klår" hamnat här också!

Ja, ÄNTLIGEN använder man RIKTIG svenska!

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Intressant. Men det är väl fortfarande Intel som har övertaget i försäljning när det gäller laptops? Där svårigheten är att denna marknad är trög och det gäller få tillverkare att satsa. Jag själv är sugen på en 15" chromebook med arm som inte suger eller är svindyr. Men det är inte lätt att hitta, snart kommer det bli vanligt men ej nu. Det är konstigt att arm har så svårt att ta sig in på chromebooks.

Ja Intel leder mycket på grund av deras namn. Även om AMD är ett bättre val när det kommer till bärbara datorer redan idag så är dom mer eller mindre nya på laptops. Så det lär ta några år innan dom får in namnet och börjar sälja

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Ja Intel leder mycket på grund av deras namn. Även om AMD är ett bättre val när det kommer till bärbara datorer redan idag så är dom mer eller mindre nya på laptops. Så det lär ta några år innan dom får in namnet och börjar sälja

Så har det varit. Jag tvivlar på om Intels namn idag säljer så bra. Detta med bulldozertiden vet bara teknikintresserade av och de vet också idag om att AMD presterar bra. Jag tror på en inbyggd tröghet hos tillverknarna som är tuff att bryta.

Detta på samma sätt som en högpresterande Arm på chromebook borde vara väldigt vanligt, men t.o.m. där går det otroligt segt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så har det varit. Jag tvivlar på om Intels namn idag säljer så bra. Detta med bulldozertiden vet bara teknikintresserade av och de vet också idag om att AMD presterar bra. Jag tror på en inbyggd tröghet hos tillverknarna som är tuff att bryta.

Detta på samma sätt som en högpresterande Arm på chromebook borde vara väldigt vanligt, men t.o.m. där går det otroligt segt.

Ja, för vem vill ens få en chromebook?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av hoffa78:

Herregud, har ordet "klår" hamnat här också!

Det är ju iaf betydligt bättre än "ryter".

Permalänk
Skrivet av maweric:

Ja, för vem vill ens få en chromebook?

Det är många och försäljningen ökar kraftigt.. Enda orsaken till att jag inte har köpt en ännu är att de "bra" är på tok överprisade emot vad man får enligt mitt tycke. Trenden går att man jobbar mindre på den lokala datorn och man vill ha en dator som bara fungerar, där är chromebook väldigt bra.
Men min poäng är att på de datorer som arm har allra enklast att komma in bortsett från Apples på så går det otroligt sakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja Intel leder mycket på grund av deras namn. Även om AMD är ett bättre val när det kommer till bärbara datorer redan idag så är dom mer eller mindre nya på laptops. Så det lär ta några år innan dom får in namnet och börjar sälja

Skulle säga att det är en kombination av att AMD inte klarar av att leverera tillräckligt stora volymer och att Intel fortfarande är konkurrenskraftiga på den bärbara marknaden med Tiger Lake.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga att det är en kombination av att AMD inte klarar av att leverera tillräckligt stora volymer och att Intel fortfarande är konkurrenskraftiga på den bärbara marknaden med Tiger Lake.

Amd laptops har även varit begränsade till budgetchassin och max 2060 gpus. Vet inte om det ändrats det allra senaste men innan var det så iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Amd laptops har även varit begränsade till budgetchassin och max 2060 gpus. Vet inte om det ändrats det allra senaste men innan var det så iaf.

Max 2060 gpu är för att amd bara har pcie 3.0 x8 för gpun som jag förstår det, hoppas nästa generation ger fler lanes så att en maffigare gpu faktiskt kan användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Herregud, har ordet "klår" hamnat här också!

Hur menar du? Har ordet blivit nymode eller vad händer? Har använt ordet frekvent i 40 års tid men tror jag missat någon meme eller liknande :/

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Amd laptops har även varit begränsade till budgetchassin och max 2060 gpus. Vet inte om det ändrats det allra senaste men innan var det så iaf.

Gissar på att AMD tillverkning kapacitet är en del av problemet de har svårt att tillverka tillräckligt många CPU, GPU och SoC de senaste månaderna då TSMC 7nm är ganska fullbokad.

Budget chassin har nog mer att göra med att max grafikkortet som funkar med Ryzen 4000 serien utan större prestanda förluster är RTX 2060 då PCI-e är begränsad till PCI-e 3.0 x8

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

Väntar spänt på när Navi kommer som integrerad grafik för laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många och försäljningen ökar kraftigt.. Enda orsaken till att jag inte har köpt en ännu är att de "bra" är på tok överprisade emot vad man får enligt mitt tycke. Trenden går att man jobbar mindre på den lokala datorn och man vill ha en dator som bara fungerar, där är chromebook väldigt bra.
Men min poäng är att på de datorer som arm har allra enklast att komma in bortsett från Apples på så går det otroligt sakta.

Jag tillhör inte målgruppen och vill inte ens få en chromebook. Men, alla tycker vi olika.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Max 2060 gpu är för att amd bara har pcie 3.0 x8 för gpun som jag förstår det, hoppas nästa generation ger fler lanes så att en maffigare gpu faktiskt kan användas.

Är det ens nån verklig begränsning i dag och om de nu släpper 5000 apuer så borde de väl bytt till pcie 4 där också, det som stör mig är att de inte uppgraderat grafiken om det nu stämmer men vi får väl se när apuerna kan testas på riktigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så har det varit. Jag tvivlar på om Intels namn idag säljer så bra. Detta med bulldozertiden vet bara teknikintresserade av och de vet också idag om att AMD presterar bra. Jag tror på en inbyggd tröghet hos tillverknarna som är tuff att bryta.

Detta på samma sätt som en högpresterande Arm på chromebook borde vara väldigt vanligt, men t.o.m. där går det otroligt segt.

Jag råka även ha en AMD server med bulldozer, men det är inget som jag bruka tala om däremot så talar jag gärna om mina andra server Intel.

Om jag inte minns helt fel så tyckte jag även att bulldozer klara av dom uppgifter som jag behövde den till.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ja, ÄNTLIGEN använder man RIKTIG svenska!

Bättre att skriva "nitar"

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Intel Core i7-1185G7 4.80 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1578

AMD Ryzen 9 5900HX(ES) 4.60 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1535

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Intel Core i7-1185G7 4.80 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1578

AMD Ryzen 9 5900HX(ES) 4.60 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1535

Med mer information:
Intel Core i7-1185G7 4.80 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1578 (Multicore) 6102
AMD Ryzen 9 5900HX(ES) 4.60 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1535 (Multicore) 9015
Apple M1 8x 3.20 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1718 (Multicore) 7534

Slutsats. Intel 3% snabbare singerlcore än AMD, men AMD har 48% bättre multicore.
Apple 9% bättre singelcore än Intel. Apples Multicore så bättre än Intels, men ramminnetbegränsningen m.m gör att den i praktiken får stryk av Intel för större laster ändå. Det är dock en intressant utveckling då Apple Arm lär vara den som fortsätter att öka sin prestanda mest och kanske snart går om AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoffa78:

Herregud, har ordet "klår" hamnat här också!

Så länge man inte använder ordet "äger" som en böjning av ordet "aga", så låter "klår" ganska bra, amd's CPU'er har ju t.o.m pinnar som kan rivas. Ett ord jag tycker används alldeles för sällan är dock "flukta".

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Så länge man inte använder ordet "äger" som en böjning av ordet "aga", så låter "klår" ganska bra, amd's CPU'er har ju t.o.m pinnar som kan rivas. Ett ord jag tycker används alldeles för sällan är dock "flukta".

Förnedrar är ett annat bra ord. Jag har inget emot de alla bara de används rätt. Flukta är ett för ovanligt ord och det blir bara missförstånd. Man kan diskutera var gränserna går för de olika. Men om en produkt äger en annan så bör den vara bättre på i princip allt inklusive pris och frågan är vem köper då den andra? Troligen väldigt få och tillverkaren lär få problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Med mer information:
Intel Core i7-1185G7 4.80 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1578 (Multicore) 6102
AMD Ryzen 9 5900HX(ES) 4.60 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1535 (Multicore) 9015
Apple M1 8x 3.20 GHz Geekbench 5, 64bit (Single-Core) 1718 (Multicore) 7534

Slutsats. Intel 3% snabbare singerlcore än AMD, men AMD har 48% bättre multicore.
Apple 9% bättre singelcore än Intel. Apples Multicore så bättre än Intels, men ramminnetbegränsningen m.m gör att den i praktiken får stryk av Intel för större laster ändå. Det är dock en intressant utveckling då Apple Arm lär vara den som fortsätter att öka sin prestanda mest och kanske snart går om AMD.

Tänk på att i7-1185G7 är en 4c/8t CPU så det är ganska självklart att AMD 5900HX presterar bättre då den är en 8c/16t CPU blir dock intressant hur en Tiger Lake 8c/16t CPU presterar jämfört med 5900HX

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Förstår inte jämförelserna med 11th gen Intel och Apple M1, dessa processorer har ju extremt låg strömförbrukning jämfört med vad som kan antas med denna. Som vanligt blir det lätt lite sandlådenivå.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mordekai:

Förstår inte jämförelserna med 11th gen Intel och Apple M1, dessa processorer har ju extremt låg strömförbrukning jämfört med vad som kan antas med denna. Som vanligt blir det lätt lite sandlådenivå.

Det är väl högintressant?

Processorn kommer ju att konkurrera med dessa inom laptopsegmentet? Att till exempel Apple M1 har lägre strömförbrukning talar ju enbart i den teknikens fördel men det är ju slutpaketeringen som är intressant. Prestanda och funktioner för rätt pris är ju det som lockar en potentiell köpare. Troligen lär denna modellen få svårt att konkurrera med battertid i samma storlek och värmeutveckling men vissa köpare är inte lika känsliga för det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Förstår inte jämförelserna med 11th gen Intel och Apple M1, dessa processorer har ju extremt låg strömförbrukning jämfört med vad som kan antas med denna. Som vanligt blir det lätt lite sandlådenivå.

Precis som Dinoman skrev. Det är väldigt intressant att veta hur den förhåller sig till Apples arm prestandamässigt. Sedan har de olika fördelar vid sidan av rent prestandamässigt. Där Apple kanske släpper en mer strömförbrukande arm till deras macbook pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det är väl högintressant?

Processorn kommer ju att konkurrera med dessa inom laptopsegmentet? Att till exempel Apple M1 har lägre strömförbrukning talar ju enbart i den teknikens fördel men det är ju slutpaketeringen som är intressant. Prestanda och funktioner för rätt pris är ju det som lockar en potentiell köpare. Troligen lär denna modellen få svårt att konkurrera med battertid i samma storlek och värmeutveckling men vissa köpare är inte lika känsliga för det.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Precis som Dinoman skrev. Det är väldigt intressant att veta hur den förhåller sig till Apples arm prestandamässigt. Sedan har de olika fördelar vid sidan av rent prestandamässigt. Där Apple kanske släpper en mer strömförbrukande arm till deras macbook pro.

Men det är högst osanolikt att 1185G7 används i samma produktklass som denna HX-modell, jämförelsen får väl göras mot intels HK-serie isf, dvs t ex 10980HK. Sen antar jag att när modeller väl letar sig ut i handeln så kanske det är 11th gen (rocket lake för HK?) som denna ska tävla mot.

Sen är det nog iof så att denna modell kommer köra över intel oavsett då även släpbara klassen brukar vara tdp-begränsad och zen3 kommer troligen fortfarande ha effektivitetsövertag mot Cypress Cove.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Men det är högst osanolikt att 1185G7 används i samma produktklass som denna HX-modell, jämförelsen får väl göras mot intels HK-serie isf, dvs t ex 10980HK. Sen antar jag att när modeller väl letar sig ut i handeln så kanske det är 11th gen (rocket lake för HK?) som denna ska tävla mot.

Sen är det nog iof så att denna modell kommer köra över intel oavsett då även släpbara klassen brukar vara tdp-begränsad och zen3 kommer troligen fortfarande ha effektivitetsövertag mot Cypress Cove.

Många svepande antaganden här. I en artikeln som denna är det ju bra att hålla sig till det som är ren fakta idag och spekulera så lite som möjligt även om jag är övertygad om att redaktionen säkert kan göra samma antaganden som du gör men det får nog ske internt istället.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt