Belysning i kök ovanför diskbänken

Permalänk
Medlem

Belysning i kök ovanför diskbänken

Osäker om jag är ute efter en SMART lampa, men frågar här ändå.
Jag har ett vanligt lysrörsarmatur ovanför diskbänken just nu. Inget fel med den.
Dock vill jag ha mer ljus, jag vill att hela diskbänken blir belyst, inte bara diskhon.
Jag vill också kunna dimra belysningen. Från mysbelysning som kan vara på hela natten, till full ös, "beam me upp Scotty!"

Köket är som ett "L" en kortare bänkskiva där typ micron står, och en längre med diskho, arbetsyta mm. Jag vill att hela "L"et blir belyst.

Vad ska man ha? En LED list med massa små lampor? Eller riktiga armaturer som kopplas ihop? Tacksam för era tips.
PS nej, jag vill inte betala typ 1500kr per lampa och använda Hue eller nåt annat överprisat. Gärna Biltema/Ikea/Jula

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Ikea har både led-lister och hela diffuserplattor att sätta under skåpen, man kan också välja drivare som funkar med trådfri/hue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Ikea har både led-lister och hela diffuserplattor att sätta under skåpen, man kan också välja drivare som funkar med trådfri/hue.

Jag är helt okunnig när det gäller sånt. Diffuserplattor? Drivare? Har du möjlighet att länka mig till produkter?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Jag är helt okunnig när det gäller sånt. Diffuserplattor? Drivare? Har du möjlighet att länka mig till produkter?

https://www.ikea.com/se/sv/cat/koeksbaenkbelysning-16282/

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Men plattorna är ju måttbestämda.
60 eller 80 cm.
Om jag har en arbetsyta som är tex 215cm vill jag ju ha nåt som kan anpassas på längden. Nån led strip?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Osäker om jag är ute efter en SMART lampa, men frågar här ändå.
Jag har ett vanligt lysrörsarmatur ovanför diskbänken just nu. Inget fel med den.
Dock vill jag ha mer ljus, jag vill att hela diskbänken blir belyst, inte bara diskhon.
Jag vill också kunna dimra belysningen. Från mysbelysning som kan vara på hela natten, till full ös, "beam me upp Scotty!"

Köket är som ett "L" en kortare bänkskiva där typ micron står, och en längre med diskho, arbetsyta mm. Jag vill att hela "L"et blir belyst.

Vad ska man ha? En LED list med massa små lampor? Eller riktiga armaturer som kopplas ihop? Tacksam för era tips.
PS nej, jag vill inte betala typ 1500kr per lampa och använda Hue eller nåt annat överprisat. Gärna Biltema/Ikea/Jula

starka ledstrip utan färg med riktigt bra kvalitet köper du här för varmvit
https://www.aliexpress.com/item/32258759399.html?spm=a2g0s.90...

för kall vit
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042311....

Men förstå att dessa är sinnessjukt starka med 2000Lumen per meter, jag använder dessa själv i en jätte taklampa som sitter 3.8 meter upp, på fult ös blir man bländad ordentligt, kör även 30cm bitar i badrum och toa, blir riktigt ljust
tänk dock på att du måste kyla dessa, dvs monter dom i en ordentlig alu profil
jag styr mina med qubino 0-10v via en trafo med 0-10v men du kan natuligtvis använda andra dimmers tex qubino mini dimmer som dimmar på primärsidan, styr den gör du via knapp både on/off och dimmer, sedan kan du natuligtvis styra den från en z-wave kontroller om du använder det.

Ett annat alternativ är sk6812rgbnw dessa kör jag själv över köksbänk, lyser upp mycket bra och du får en kanal med riktig vit färg som du kan skifta mellan olika kelvin + alla andra färger, även denna är dimmbar.
denna styr jag med en dig-uno just får att få säkring,styrning, via wifi, styrning via fysisk knapp och homeassistant.
jag använder 60L/M men den finns även i 30L/M och 144L/M
dessa köper du här: https://www.aliexpress.com/item/32549474195.html?spm=a2g0s.90...

För information vilka led som är bäst för olika ställen rekommenderar jag dig att kolla på www.quinled.info
det är samma kille som gör dig-uno och quad + andra kontrollers tex för icke digitala strip
annars säljer dom små blåtandskontroller där dom säljer strippen som klarar en bänk lätt.

Hur mycket behöver du? jag har led kvar sedan jag gjorde mina projekt hemma, har även en del aluminum i olika utförande med diffuse. du kan se det här även bänken hur belysningen är. https://www.sweclockers.com/galleri/15309-smart-hus-med-allt-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

starka ledstrip utan färg med riktigt bra kvalitet köper du här för varmvit
https://www.aliexpress.com/item/32258759399.html?spm=a2g0s.90...

för kall vit
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042311....

Men förstå att dessa är sinnessjukt starka med 2000Lumen per meter, jag använder dessa själv i en jätte taklampa som sitter 3.8 meter upp, på fult ös blir man bländad ordentligt, kör även 30cm bitar i badrum och toa, blir riktigt ljust
tänk dock på att du måste kyla dessa, dvs monter dom i en ordentlig alu profil
jag styr mina med qubino 0-10v via en trafo med 0-10v men du kan natuligtvis använda andra dimmers tex qubino mini dimmer som dimmar på primärsidan, styr den gör du via knapp både on/off och dimmer, sedan kan du natuligtvis styra den från en z-wave kontroller om du använder det.

Ett annat alternativ är sk6812rgbnw dessa kör jag själv över köksbänk, lyser upp mycket bra och du får en kanal med riktig vit färg som du kan skifta mellan olika kelvin + alla andra färger, även denna är dimmbar.
denna styr jag med en dig-uno just får att få säkring,styrning, via wifi, styrning via fysisk knapp och homeassistant.
jag använder 60L/M men den finns även i 30L/M och 144L/M
dessa köper du här: https://www.aliexpress.com/item/32549474195.html?spm=a2g0s.90...

För information vilka led som är bäst för olika ställen rekommenderar jag dig att kolla på www.quinled.info
det är samma kille som gör dig-uno och quad + andra kontrollers tex för icke digitala strip
annars säljer dom små blåtandskontroller där dom säljer strippen som klarar en bänk lätt.

Hur mycket behöver du? jag har led kvar sedan jag gjorde mina projekt hemma, har även en del aluminum i olika utförande med diffuse. du kan se det här även bänken hur belysningen är. https://www.sweclockers.com/galleri/15309-smart-hus-med-allt-...

Först och främst TACK för utlägget. Och vilken fantastiskt galleri. Wow.
Nu har jag en tumme mitt i handen och är rädd att misslyckas kapitalt med något så acancerat som i ditt exempel.
Mina bänkskivor är
Korta 120cm. Sedan är det en pelare så någon sladd behövs på ca 30-40 cm. Och sedan har jag långbänken. Den är 200cm.
Och jag vill förstås att allt tänds med en brytare.
Nåt du vill hjälpa nej med 🤪?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Först och främst TACK för utlägget. Och vilken fantastiskt galleri. Wow.
Nu har jag en tumme mitt i handen och är rädd att misslyckas kapitalt med något så acancerat som i ditt exempel.
Mina bänkskivor är
Korta 120cm. Sedan är det en pelare så någon sladd behövs på ca 30-40 cm. Och sedan har jag långbänken. Den är 200cm.
Och jag vill förstås att allt tänds med en brytare.
Nåt du vill hjälpa nej med 🤪?

Tack så mycket, det tog att tag att gör, sonen fick jobba som bara den

Det kan man lösa utan större problem, har du några foton du kan skicka som visar dels bänken framifrån, visar var du har matningen (strömmen, om du har det på fler ställen fota det med)
sedan är ju dock från vad för aluminum du vill använda och är det ren vit led eller rgbnw led eller kanske analog rgb du vill använda?
ren vit är lättast då den använder 24v så man kan använda tunnare kabel och behöver ingen kontroller. detta blir också absolut starkast med bäst cri.
styrningen till den är ju frågan vad du använder idag? har du smarthus eller vill du bara ha en simpel brytare på väggen?
då ren vit är analog kan du använda nästan vilken lösning som helt då den agerar som en vanlig lampa.

Vill du köra digital rgbnw behöver du en liten kontroller, vilken beror på hur du vill styra dom och vad dom får kosta, bäst är helt klart dig-uno men det finns billiga blåtand med. (tror jag har någon Blåtands historia du kan få)

frågan är vad får det kosta och hur ljust vill du att det ska bli?
sedan är ju saken att jag gillar digitala rgb för man kan styra varje liten led för sig, men det går ju ta billiga analoga led med.

för digital rgb använder man 3 ledad kablar
för analog rgb 5 ledad kablar
för vit analog 2 kablar

jag har nog drygt 2 meter liten vit aluminum list kvar
jag har 2 meter stor aluminum, fördelen med stor är att du kan gömma trafo och kontroller i listen
tror jag har någon meter aluminum hörnlist över med.

led har jag nog 3 meter rgbnw 60L/M fast ska du ha väldigt ljust vill du nog ha 144L/M eller ren vit om du skiter i färgen.

återkom med vad du vill ha så kan jag kolla vad jag har hemma som du kan få för en billig peng, det jag kan göra är att löda och göra färdigt lister i aluminium så du bara behöver montera det och ansluta kontrollern, fast då måste du mäta väldigt noga så jag kan kapa listerna till rätt längder, tänk även på att beräkna för kablen som kommer ut från listen, på 2 metersbänken kommer du behöva mata ström från 2 håll dvs Power injektion. väljer du en analog 12v slinga slipper man det. 24v superstarka måste matas från 2 håll, 5v måste matas från 2 håll om det överstiger 100led för att få rätt färg i hela strippen.
sedan har det kommit en ny 12v rgbnw list sk6812rgbnw 12v men då styr man 3 led i taget.

Som du märker är det en liten djungel av val, fördelen med att göra det själv är dock att du får e mycket bättre slinga än vad du någonsin kan få med hue eller ikea osv

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Savage_Gray:

Tack för tipset. Men plattorna är ju måttbestämda.
60 eller 80 cm.
Om jag har en arbetsyta som är tex 215cm vill jag ju ha nåt som kan anpassas på längden. Nån led strip?

Då får du använda flera stycken, du bygger ju ihop det så det passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då får du använda flera stycken, du bygger ju ihop det så det passar.

eller så köper man billigare och bättre saker som man kan måttanpassa direkt

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte är något du får installera själv, varför ringer du inte en elektriker? De plockar det du önskar från grossist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det inte är något du får installera själv, varför ringer du inte en elektriker? De plockar det du önskar från grossist.

Tja, med lite lagom påslag givetvis, men å andra sidan blir det ROT-avdrag!

Jag förstår faktiskt inte varför TS hyser aversion mot exempelvis Philips Hue?
Systemet är plätt-lätt att installera, och är röststyrt, om man nu är så jäkla lat som jag är och inte orkar gå fram till strömbrytaren.. TS kök är i princip lika som mitt, och jag har en RGB-stripe dolt i köksluckorna, och även två "glödlampor" som är varm-vita som är Hue, allt är röststyrt. Funkar klockrent.

Alternativ (billigare, ungefär som jag hade förr på 1990-talet) är att köpa ett tre-pack trådlösa kontakter med fjärrkontroll på Rusta/Jula. Kostar runt 99 kronor. Det funkar det också. Men känns så "Bingo-Lotto med Loket på TV4" anno 1990-"ish". Tyvärr förlägger man (jag) fjärrkontrollen, det är därför som det är så bra med röststyrning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

Eftersom det inte är något du får installera själv, varför ringer du inte en elektriker? De plockar det du önskar från grossist.

Med tanke på att det finns ganska stort utbud av ledlister som inte är 230v anslutning annat än med en stickpropp till drivdonet så ser jag inget hinder för hemmabyggen så länge man vet vad man gör och köper rätt saker.

Tittar själv efter nån bra lösning till våran groventre som är under ombyggnad. Ska ha lite bänkyta (120cm) där med bra belysning över.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Med tanke på att det finns ganska stort utbud av ledlister som inte är 230v anslutning annat än med en stickpropp till drivdonet så ser jag inget hinder för hemmabyggen så länge man vet vad man gör och köper rätt saker.

Tittar själv efter nån bra lösning till våran groventre som är under ombyggnad. Ska ha lite bänkyta (120cm) där med bra belysning över.

Fast det förutsätter att du har ett eluttag ledigt och att du kan styra det eluttaget på det sättet du vill. Ska du göra några förändringar i installationen eller installera nya anslutningar behövs elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det förutsätter att du har ett eluttag ledigt och att du kan styra det eluttaget på det sättet du vill. Ska du göra några förändringar i installationen eller installera nya anslutningar behövs elektriker.

man använder tex en dig uno, dvs man styr det på sekundärsidan, inte primärsidan.
edit: kan ju tillägga att amatur får man bygga själv för eget bruk.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

man använder tex en dig uno, dvs man styr det på sekundärsidan, inte primärsidan.
edit: kan ju tillägga att amatur får man bygga själv för eget bruk.

Du får byta ljusarmatur, men du får inte dra om elkabeln till armaturen. TS ville ha belysning utöver armaturen och på annat ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får byta ljusarmatur, men du får inte dra om elkabeln till armaturen. TS ville ha belysning utöver armaturen och på annat ställe.

det är fast installation du talar om.
ts kan antingen sätta psu vid uttaget och dra dra vidare lågspänning, eller så kan ts sätta en längre anslutningskabel i armature om man tex bygger en egen med tex ledlister osv. däremot får han inte göra en förändring på den fasta installationen dvs flytta eluttag.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är fast installation du talar om.
ts kan antingen sätta psu vid uttaget och dra dra vidare lågspänning, eller så kan ts sätta en längre anslutningskabel i armature om man tex bygger en egen med tex ledlister osv. däremot får han inte göra en förändring på den fasta installationen dvs flytta eluttag.

En armatur ovanför diskhon har inget uttag den är ansluten till. TS pratade inte om att byta bänkarmatur mot liknande bänkarmatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En armatur ovanför diskhon har inget uttag den är ansluten till. TS pratade inte om att byta bänkarmatur mot liknande bänkarmatur.

Men TS ville ha belysning bredvid ordinarie som han kunde styra mellan kraftigt sken till mysbelysning så fattade jag iallafall frågan!

Då passar det med lämpligt godkänt drivdon t.ex. trådfri från IKEA eller det som @Aragon pratade om, ifrån närmaste uttag.

God jul & Gott nytt år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lloyd5:

Men TS ville ha belysning bredvid ordinarie som han kunde styra mellan kraftigt sken till mysbelysning så fattade jag iallafall frågan!

Då passar det med lämpligt godkänt drivdon t.ex. trådfri från IKEA eller det som @Aragon pratade om, ifrån närmaste uttag.

God jul & Gott nytt år

Förutsätter som tidigare sagt att det finns ett lämpligt uttag.

Jag uppfattade det som att TS behövde dimmerbar arbetsbelysning på hela bänken. Finns LED-belysning som skulle kunna funka ihop med Trådfri där, men det förutsätter att du vill styra belysningen med trådfris fjärrkontroll och att du redan har ett uttag i typ skåpet att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En armatur ovanför diskhon har inget uttag den är ansluten till. TS pratade inte om att byta bänkarmatur mot liknande bänkarmatur.

Man får byta amatur även om den är fastmonterad dvs går till dosa, på samma sätt som man får byta en dosdimmer själv.
Det han inte får göra är att ändra själva installationen dvs montera ett lamputtag i stället eller vägguttaget, han får dock sätta en ny amatur om han vill (om han har rätt kännedom om det han gör) talade med esv om detta för bara någon vecka sedan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Man får byta amatur även om den är fastmonterad dvs går till dosa, på samma sätt som man får byta en dosdimmer själv.
Det han inte får göra är att ändra själva installationen dvs montera ett lamputtag i stället eller vägguttaget, han får dock sätta en ny amatur om han vill (om han har rätt kännedom om det han gör) talade med esv om detta för bara någon vecka sedan.

En likvärdig armatur, ja det har jag skrivit några gånger nu inkl i inlägget du nu kommenterade. Att dra om kabel, dra ny kabel eller dosa eller installera 230V-dimmer får han inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

En likvärdig armatur, ja det har jag skrivit några gånger nu inkl i inlägget du nu kommenterade. Att dra om kabel, dra ny kabel eller dosa eller installera 230V-dimmer får han inte.

Anslutningskabel får natuligtvis var längre eller kortare till amaturen, och likvärdig? Det kan betyda i stort sätt vad som. Som jag skrev i tidigare inlägg kan man dimma på secundärsidan dvs inte 230v.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Anslutningskabel får natuligtvis var längre eller kortare till amaturen, och likvärdig? Det kan betyda i stort sätt vad som. Som jag skrev i tidigare inlägg kan man dimma på secundärsidan dvs inte 230v.

Detta blir bara en stor cirkel, det förutsätter att man vill använda lösningar om Trådfri med fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta blir bara en stor cirkel, det förutsätter att man vill använda lösningar om Trådfri med fjärrkontroll.

Va? Nej,Det finns massa dimmer med fysik knapp som funkar på secundärsidan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Detta blir bara en stor cirkel, det förutsätter att man vill använda lösningar om Trådfri med fjärrkontroll.

Jag använder inte fysiska strömbrytare alls för en del belysning, har visserligen trådfri delar men styr endera via rörelsesensor eller talstyrt. Har också börjat leka med att göra det smart, dvs en dator som får det att bli mer likt en plc för att bara länka ihop sensorer och fjärrkontroller direkt mot ljuskällorna är inte smart utan bara fjärr.

Trodde först att "apparna" skulle innebära "smarthet" men så enkelt var det ju inte och även om det går att få till funktionerna via en dator så är det ju långt ifrån lika lätt som att programmera en vanlig industriell plc för att tillverkarna inte verkar ha nått den mognadsgraden utan tramsar med svårtolkade interface och förinställda funktioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag använder inte fysiska strömbrytare alls för en del belysning, har visserligen trådfri delar men styr endera via rörelsesensor eller talstyrt. Har också börjat leka med att göra det smart, dvs en dator som får det att bli mer likt en plc för att bara länka ihop sensorer och fjärrkontroller direkt mot ljuskällorna är inte smart utan bara fjärr.

Trodde först att "apparna" skulle innebära "smarthet" men så enkelt var det ju inte och även om det går att få till funktionerna via en dator så är det ju långt ifrån lika lätt som att programmera en vanlig industriell plc för att tillverkarna inte verkar ha nått den mognadsgraden utan tramsar med svårtolkade interface och förinställda funktioner.

Det är ju nackdelen med "hobby" smart saker, dom saknar möjlighet att använda fysika knappar (knappar anslutna via kabel) och standarden kan vara helt inkompatible mellan olika märken. Det är ju zwave stora fördel, du har en standard som är stabil och lätt att hantera (om du vet vad du gör) och väggbrytare används som vanligt. I ts fall skulle man dock med fördel köra en dig-uno då han inte har andra smartsaker, den monterar man i den nya amaturen, drar ut två små kablar från secundärsidan till en knapp eller brytare på väggen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av aragon:

Det är ju nackdelen med "hobby" smart saker, dom saknar möjlighet att använda fysika knappar (knappar anslutna via kabel) och standarden kan vara helt inkompatible mellan olika märken. Det är ju zwave stora fördel, du har en standard som är stabil och lätt att hantera (om du vet vad du gör) och väggbrytare används som vanligt. I ts fall skulle man dock med fördel köra en dig-uno då han inte har andra smartsaker, den monterar man i den nya amaturen, drar ut två små kablar från secundärsidan till en knapp eller brytare på väggen.

Jag vill

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

så gör det då

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vill ha det "smart" så jag vill inte ha knappar eller nån fjärr alls utan en bra styrning via sensorer men det var inte så enkelt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.