Bygga gamingdator till min 14årige son.

Permalänk
Medlem

Bygga gamingdator till min 14årige son.

Tjena,

Jag vill bygga en gamingdator till min 14årige son och har en budget på ca 20000. Datorn skall vara hyfsat framtidssäkrad är meningen.
Jag har försökt läsa mig till det mesta men eftersom detta är första gången så vill jag gärna ha åsikter om detta bygget och dess komponenter.

Permalänk

Över 21K totalt så hade jag personligen gått på ett RTX 3080 istället. Dra ner på något annat. 1500 för ett tangentbord viktigt med pcie 4.0? SSD kostar ju mer pga det. Ser bra ut överlag. Ev finjusteringar...

Permalänk
Medlem

Ssd är alldeles för dyr, kör en pcie3 disk istället, kolla på den i vinterdatorn eller liknande prisklass

32 GB ram behövs inte idag om man inte vet att man behöver det specifikt (och är extremt lätt att uppgradera senare)

Nätagget har jag personligen aldrig hört talas om, se till att det är 80+ guld

1500 för tangentbord är mycket, finns bra mekaniska för mindre

Men det är inte extremt fel något egentligen, priset blir högre för att skärm och tangentbordet är inräknat.

Bättre att bygga med 3070 nu och uppgradera senare, processorn kommer hålla längre, så mer pengar där känns rätt

Permalänk
Medlem

Mitt råd är halvera ram minnet och lägg pengarna på ett annat nätagg (jag föreslår corsair) personligen kör jag alltid en egen disk för windows, program. Sedan en för bara spel. annars tycker jag det ser vettigt ut.