Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vad tjänar man på ett så kallat gamingmoderkort?

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på ett så kallat gamingmoderkort?

Ser att de flesta rekommendationer på delar till en speldator innehåller ett vanligt MB för runt tusenlappen och inte ett så kallat gamingmoderkort. Är det onödiga pengar ifall man inte behöver RGB och sånt trams eller hur resonerar ni?

Har bestämt mig för en 3060 GPU och en 5600x CPU men velar fram o tillbaka vilket 550 kort jag behöver för att inte moderkortet ska bli en begränsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ser att de flesta rekommendationer på delar till en speldator innehåller ett vanligt MB för runt tusenlappen och inte ett så kallat gamingmoderkort. Är det onödiga pengar ifall man inte behöver RGB och sånt trams eller hur resonerar ni?

Har bestämt mig för en 3060 GPU och en 5600x CPU men velar fram o tillbaka vilket 550 kort jag behöver för att inte moderkortet ska bli en begränsning.

Har du konkreta alternativ som du väljer mellan? Lär vara lättare att svara på vad som skiljer i så fall.

Jag skulle säga att "gaming" i sig tenderar vara hittepå som mest handlar om design/blingbling, oavsett produktkategori. MEN detta betyder ju inte att olika produkter är likvärdiga, oavsett om de alternativ du jämför är "gaming" eller annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har du konkreta alternativ som du väljer mellan? Lär vara lättare att svara på vad som skiljer i så fall.

Jag skulle säga att "gaming" i sig tenderar vara hittepå som mest handlar om design/blingbling, oavsett produktkategori. MEN detta betyder ju inte att olika produkter är likvärdiga, oavsett om de alternativ du jämför är "gaming" eller annat.

Om vi säger att jag velar mellan Gigabyte B550M DS3H och ASUS PRIME B550M-K. Kommer dessa vara en begränsande faktor om jag inte tänkt överklocka eller göra något annat utsvävande?

Permalänk
Medlem

Svaren går säkert att hitta där för den som vet vad man letar efter.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är mer smakfull design (om man är en helt smaklös 10 åring.)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja jösses. Bortom allt förstånd att dessa produkter existerar.

Permalänk
Medlem

Skämtbilder får man väl hoppas.

Permalänk
Inaktiv

Har alltid köpt ASUS Rog grejer, moderbord, grafikkort, mus, tangentbord, hörlurar ja allt som har med ROG att göra, alltid funkat kanon genom åren, inne på min tredje dator som är byggd med ROG grejer.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gredd:

Skämtbilder får man väl hoppas.

Nej det är verkliga moderkort som sålts som "gaming" och det finns fler än de där missfostren om du söker på det.
Det finns inget som är bättre med nått som säljs som gaming nånting, ofta är det sämre och speciellt Killernic gamingoptimerade nätverkskort är ett hemskt exempel på gaminsskräp som ofta förstör.
Ska man ha nått som sticker ut åt det bra hållet är det snarare serverdelar man bör leta typ Supermicro, garanterat rgb befriat och rullar på tills du väljer att stänga av datorn.

Välj det moderkort som har de funktioner/anslutningar du behöver, skillnaderna på moderkort med samma funktioner är väldigt små och gaming-nånting är bara försäljningsfloskler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Gredd:

Skämtbilder får man väl hoppas.

Det blev problem när ett sådant moderkort skulle in i Nya Zealand pga en kylfläns var formad som en pistol. https://www.slashgear.com/new-zealand-customs-destroys-gigaby...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ja jösses. Bortom allt förstånd att dessa produkter existerar.

Tydligen finns det en efterfrågan på dessa saker. troligtvis kostar dessa design alternativ någon tusenlapp extra vilket även där kan göra det värt då jag tror knappas plast pistolen och allt vad det är kostar mer än några kronor extra att sätta på moderkorten.

Gaming är bara ett "tufft" ord som inte ger något extra mer än att många högpresterande kort heter något med gaming idag.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inga jätteskillnader på B550 moderkorten, det är ju samma chipset på alla.
Portar, VRM, inbyggda nätverkskortet är skillnader som är värda att titta på.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Hänger på tråden lite. Bygger ny burk med 5600X samt väntar på 3080 grafikkort. Minnen har jag köpt Corsair VENGEANCE LPX 64GB Memory, Svart, 2 x 32 GB. Hårddisk har jag köpt Kingston A2000 1TB M.2 NVMe. Tänkte ev köpa en liknande disk till. Skall använda datorn till kontorsarbete och gaming. Sitter med en Samsung G9 48".

Blev av INET rekomenderad ett ASUS ROG Strix X570-F GAMING..
Är helt ointresserad av något designmässigt med pickadoller och ledlampor och vill bara ha bra prestanda

Tycker kortet är rejält dyrt jämfört med andra och förstår ärligt inte vad jag vinner på det.. Verkar finns flera 550 till bra mycket lägre priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gredd:

Ser att de flesta rekommendationer på delar till en speldator innehåller ett vanligt MB för runt tusenlappen och inte ett så kallat gamingmoderkort. Är det onödiga pengar ifall man inte behöver RGB och sånt trams eller hur resonerar ni?

Har bestämt mig för en 3060 GPU och en 5600x CPU men velar fram o tillbaka vilket 550 kort jag behöver för att inte moderkortet ska bli en begränsning.

Gaming kort mellan mellanklass och de dyraste, brukar skillnaden mest vara bling bling. Mellanklass gamingkort och ett vanligt kort, så är det skillnad, om du vill ha det för spel/multimedia investera några kronor mer för att få ett bättre kort.