Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoo:

kan inte köpa Quest2 för har inte fb

en fundering bara - varför inte sätta upp ett dedikerat facebook-konto med en Kalle Anka profil?

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

en fundering bara - varför inte sätta upp ett dedikerat facebook-konto med en Kalle Anka profil?

För att då riskerar man att få kontot avstängt och sina inköpta spel obrukbara.

Permalänk
Medlem

G2 väldigt varm

Mitt G2 blir väldigt varmt jämfört med rift s som jag hade innan. Det blir så varmt att det känns nära på obehagligt när man håller i det.
Någon annan som reagerat på det? Eller är det bara mitt ex?

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av flightsim18:

en fundering bara - varför inte sätta upp ett dedikerat facebook-konto med en Kalle Anka profil?

Kalle Anka-profil är ingen bra idé såvida du inte heter Kalle Anka, blir du av något skäl bannad och uppmanas styrka din identitet så är du körd. Jag registrerade en ny användare med riktigt namn men använder inte kontot till något annat än headsetet, har inte lagt till några vänner etc. På så vis sitter jag säkert och undviker att använda FB på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoo:

Av nyfikenhet, vad hade du sagt om man har RTX 2070? Meningslöst med G2? Finns det andra alternativ? (kan inte köpa Quest2 för har inte fb)

2070 är över den av HP rekommenderade nivån (2060 Super eller 1080), så det ska räcka. Kanske inte för fs2020, men för de allra flesta spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

För att då riskerar man att få kontot avstängt och sina inköpta spel obrukbara.

Ahh...makes sense

Visa signatur

i7 8700K | Asus STRIX 1080ti OC GAMING 11 Gb | Corsair 32 GB@3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoo:

Av nyfikenhet, vad hade du sagt om man har RTX 2070? Meningslöst med G2? Finns det andra alternativ? (kan inte köpa Quest2 för har inte fb)

Då hade jag nog skaffat G2. Har bara hört från så många håll att 1080 är absolut minimum för en bra upplevelse. Har 3080 nu och tycker inte ens den räcker till, men kan ju ha med Nvidias drivrutiner att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoo:

Av nyfikenhet, vad hade du sagt om man har RTX 2070? Meningslöst med G2? Finns det andra alternativ? (kan inte köpa Quest2 för har inte fb)

Då hade jag nog skaffat G2. Har bara hört från så många håll att 1080 är absolut minimum för en bra upplevelse. Har 3080 nu och tycker inte ens den räcker till, men kan ju ha med Nvidias drivrutiner att göra.

Rift S hade nog funkat som alternativ, men där kommer nog Facebook kravet in igen. Då är det väl bara Vives headset som kvarstår i dagsläget. Index hade väl också fungerat iofs.

Med tanke på utbudet så kanske ändå G2 är ett bra headset när jag tänker efter. Även om du får långt ifrån optimal upplevelse med 1070 så slipper du Facebook och så har du någonting som är mer säkrat för framtiden. Men hittar man en riktigt bra deal begagnat på Vive så kanske jag hade gått på det. Pimax finns ju med, men det är ju inte billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Då hade jag nog skaffat G2. Har bara hört från så många håll att 1080 är absolut minimum för en bra upplevelse. Har 3080 nu och tycker inte ens den räcker till, men kan ju ha med Nvidias drivrutiner att göra.

Rift S hade nog funkat som alternativ, men där kommer nog Facebook kravet in igen. Då är det väl bara Vives headset som kvarstår i dagsläget. Index hade väl också fungerat iofs.

Med tanke på utbudet så kanske ändå G2 är ett bra headset när jag tänker efter. Även om du får långt ifrån optimal upplevelse med 1070 så slipper du Facebook och så har du någonting som är mer säkrat för framtiden. Men hittar man en riktigt bra deal begagnat på Vive så kanske jag hade gått på det. Pimax finns ju med, men det är ju inte billigt.

Tack för svar! Då får det nog bli ett Reverb G2 när dom finns i lager igen. Som du säger så bör det ju också vara relativt framtidssäkrat om man får lust att hoppa in i nästa generations GPUer.

Visa signatur

[LENOVO LEGION Y740] [i7-9750] [GeForce RTX 2070]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kalle Anka-profil är ingen bra idé såvida du inte heter Kalle Anka, blir du av något skäl bannad och uppmanas styrka din identitet så är du körd. Jag registrerade en ny användare med riktigt namn men använder inte kontot till något annat än headsetet, har inte lagt till några vänner etc. På så vis sitter jag säkert och undviker att använda FB på samma gång.

Ja den lösningen har jag också övervägt, för Quest 2 verkar ju faktiskt vara ett väldigt bra allround-headset till lockande pris. Men jag får bara en sån obehagskänsla av facebookskravet.

Visa signatur

[LENOVO LEGION Y740] [i7-9750] [GeForce RTX 2070]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shangoo:

Tack för svar! Då får det nog bli ett Reverb G2 när dom finns i lager igen. Som du säger så bör det ju också vara relativt framtidssäkrat om man får lust att hoppa in i nästa generations GPUer.

Jag tycker nog dock att svenska priset för G2 är lite högt. En tusenlapp mindre hade varit mer rimligt vilket är vad jag köpte för. Mest pga den undermåliga trackingen och dåliga FOV(som ju iofs bara är mycket bättre på Index och Pimax). Likt andra störde jag mig rejält på dålig sweetspot i början men hittade tillslut en justering som gjorde den ganska bra ändå och så vände sig nog min hjärna att kompensera med hjälp att att röra huvudet mer så nu har jag inte stört mig på det nämnvärt.

Dock en caveat till min framtids säkring citat; med tanke på den explosion som nu finns på VR marknaden tror jag det finns stor chans att fler konkurrenter kommer in på marknaden. Ryktas att Apple ska släppa något 2022 och Samsung har ju nästan magisk ny skärm teknologi jag tror kommer revolutionera marknaden. Så även om G2 är framtids säkrad nu så är det inte omöjligt att den väldigt snart kommer att vara ersatt av något mycket bättre. Hade den haft tracking och FOV likt index hade det inte varit något problem, men med tanke på dess nackdelar tror jag inte den kommer ha dominans i PCVR marknaden.

PS: Kort om tracking: den är bra överlag. Men jag har haft problem med red-dot sight I spel när jag vill ha siktet lite närmare ögat. Då kan trackingen vara rätt brutal. Jag behöver hålla min dominanta arm längre ut från sidan än vad som känns bekvämt.

Permalänk
Medlem

Trevligt, ikväll kommer paketet hem till mig. Half Life: Alyx är köpt och installerat, återkommer med intryck

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Suck. Mitt headset satt fast i Hannover i över fem dygn och kom in i Sverige först idag. Tveksamt om jag hinner få det innan nyår.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Färjan över är inte vrålsnabb. Mitt är i Malmö kommer nog inte upp till Umeå före nyårsafton.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Suck. Mitt headset satt fast i Hannover i över fem dygn och kom in i Sverige först idag. Tveksamt om jag hinner få det innan nyår.

Du bör nog försöka hålla stenkoll på det iaf.

Mitt skickas via DHL Express. PGA att min port är låst så kunde inte DHL leverera den 23 (Försökte inte ringa mig). Så jag fick ringa på måndag (idag) igen och nu har dom skickat det från Västerås terminalen till Norrköping terminalen för leverans imorgon till ombud i Nyköping... Detta trots att första gången passerade chauffören från Västerås genom Nyköping och levererade paket men tydligen inte denna gång...
Även så Förstår jag inte varför jag blir kopplad till Norrköpingsterminalen när jag ringer DHL när paketet klart och tydligt legat och hanterats av Västerås terminalen. Sen borde jag som kund överhuvudtaget inte bli kopplad från DHL Sverige supporten till lokala terminalerna för att lösa problem med min leverans. Lite frustrerande stå i 2 telefonköer för att lösa ett problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Du bör nog försöka hålla stenkoll på det iaf.

Mitt skickas via DHL Express. PGA att min port är låst så kunde inte DHL leverera den 23 (Försökte inte ringa mig). Så jag fick ringa på måndag (idag) igen och nu har dom skickat det från Västerås terminalen till Norrköping terminalen för leverans imorgon till ombud i Nyköping... Detta trots att första gången passerade chauffören från Västerås genom Nyköping och levererade paket men tydligen inte denna gång...
Även så Förstår jag inte varför jag blir kopplad till Norrköpingsterminalen när jag ringer DHL när paketet klart och tydligt legat och hanterats av Västerås terminalen. Sen borde jag som kund överhuvudtaget inte bli kopplad från DHL Sverige supporten till lokala terminalerna för att lösa problem med min leverans. Lite frustrerande stå i 2 telefonköer för att lösa ett problem.

Jag har lärt mig sedan tidigare att man måste ha järnkoll på sådant här, haft det problemet förut med DHL, Postnord och FedEx. Bästa vore ju om de kunde skeppa det direkt till postnords ombud här, blir mist krångel och tjafs eftersom majoriteten av förarna som kör ut är lata och inte ens orkar lyfta telefonen, än mindre kliva ur bilen och känna på porten.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har lärt mig sedan tidigare att man måste ha järnkoll på sådant här, haft det problemet förut med DHL, Postnord och FedEx. Bästa vore ju om de kunde skeppa det direkt till postnords ombud här, blir mist krångel och tjafs eftersom majoriteten av förarna som kör ut är lata och inte ens orkar lyfta telefonen, än mindre kliva ur bilen och känna på porten.

Mjo tyvärr. Var inte förbered på express leverans. Om jag minns korrekt så kör vanliga DHL till ombud direkt. Så Bestware har väl varit snälla och skickat gratis via express som tyvärr blev strul för mig. Kunde iaf använda min 50euro voucher till en ny trådlös mus. Något extra att se fram emot. Skickas via ups så kanske den kommer fram smidigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Det där med vouchern gjorde mig ju lite besviken, de har inte direkt något jag är intresserad av att köpa, men får väl se.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där med vouchern gjorde mig ju lite besviken, de har inte direkt något jag är intresserad av att köpa, men får väl se.

Nej inte den bästa lösningen men om det är som Bestware säger att HP vägrade all annan lösning så. Min trådade mus kan ibland dubbelklicka vid hjulklick så why not. I värsta fall köp ett SD kort på 128 eller usb minne och sälj på swec eller ge bort. Så du iaf använder den. Frakten ingår ju så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk

Trist när det strular med leverans.

Själv aldrig haft problem med varken DHL eller FedEx. Där brukar jag se till att mitt mobilnr finns med och har alltid blivit uppringd strax innan avlämning för att kunna möta upp vid annars låst port. Hur smidigt som helst!

Postnord däremot har det varit betydligt sämre med...upprepade ggr fått ett meddelande att leverans misslyckades trots att jag bifogat både portkod och mobilnr. En gång ställde jag även upp dörren (porten) på vid gavel med en lapp att jag väntade på leverans för att ingen granne skulle stänga.

Trots det fick jag sen höra att leverans misslyckats. Vid det tillfället kan de ju inte ens varit här på gatan. Ringde upp Postnord för att ifrågasätta vad de håller på med och vad anledningen enligt dem var till den misslyckade leveransen. De kunde de inte svara på och inte heller se vem chauffören var för att kolla med hen.

Pinsamt dålig service men nu lärt mig att alltid välja leverans till postombud istället för hem vilket brukar funka bra.

Permalänk
Medlem

Så fick hem mitt G2 idag, (från komplett beställt 23/12).

Men vid setup fastnar jag på Error 7-14 i mixed reality portal. Har provat att flytta på USB, starta om, letat nya uppdateringar, installera om MRP.

Kollar jag i device manager så ser jag headsetet under mixed reality devices.
Har även Hololens sensors under USB devices.

Sitter på ett 3080 och AMD 5900x på ett x570 moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Så fick hem mitt G2 idag, (från komplett beställt 23/12).

Men vid setup fastnar jag på Error 7-14 i mixed reality portal. Har provat att flytta på USB, starta om, letat nya uppdateringar, installera om MRP.

Kollar jag i device manager så ser jag headsetet under mixed reality devices.
Har även Hololens sensors under USB devices.

Sitter på ett 3080 och AMD 5900x på ett x570 moderkort

Du blir nog tvungen testa en strömförsörjd usb hub eller internt usb extension card i så fall. Du har testa alla USB portar? På moderkortet och på chassit?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Så fick hem mitt G2 idag, (från komplett beställt 23/12).

Men vid setup fastnar jag på Error 7-14 i mixed reality portal. Har provat att flytta på USB, starta om, letat nya uppdateringar, installera om MRP.

Kollar jag i device manager så ser jag headsetet under mixed reality devices.
Har även Hololens sensors under USB devices.

Sitter på ett 3080 och AMD 5900x på ett x570 moderkort

Hade samma problem. Köpte billig USB hubb från Kjell på 250kr och då fungerade det perfekt. Ingen extrem strömkälla utan kopplad med USB direkt till datorn. Verkar vara just x570 modellerna som är drabbade. Själv har jag en TUF x570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hade samma problem. Köpte billig USB hubb från Kjell på 250kr och då fungerade det perfekt. Ingen extrem strömkälla utan kopplad med USB direkt till datorn. Verkar vara just x570 modellerna som är drabbade. Själv har jag en TUF x570.

Samma här med Strix X570-F, det verkar vara något problem med höghastighets-USB med detta chipset och det drabbar G2 hårt. För mig fungerade det på första försöket med USB C-kontakten efter att jag hade förberett genom att tvinga PCIE till gen 3 i bioset. Men efter en omstart fick jag också 7-14. Jag testade andra portar och fick bild men inget ljud via ett par av dem. Sedan gav jag upp det och körde via en USB-hub från Clas Ohlson. Jag tror att den var på extrapris när jag köpte den för en tid sedan, nu ser det bättre ut att ta den du köpte. Är det denna?

Permalänk

På tal om USB3-hubbar kan jag rekommendera den här!

Bra pris tycker jag för 10 portar där du dessutom får en strömbrytare för varje port vilket ibland kan vara användbart om du vill testa att plugga ur en enhet utan att fysiskt behöva rycka ut sladden. Känns kvalitativ med metallhölje istället för plast och allt det här för 499:- tyckte jag var riktigt bra.

Ska dock tillägga att jag inte testat den med just HP Reverb G2 men antar att den funkar lika bra som en annan USB3-hubb även för G2orna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Hade samma problem. Köpte billig USB hubb från Kjell på 250kr och då fungerade det perfekt. Ingen extrem strömkälla utan kopplad med USB direkt till datorn. Verkar vara just x570 modellerna som är drabbade. Själv har jag en TUF x570.

Stack iväg och köpte och funkade nästan direkt, tippar hatten.

Permalänk
Medlem

Efter att ha pillat med denna i ca 6 timmar så kan jag inte få den att fungera ordentligt och vet inte om jag bara är dum i huvudet eller vad.

*Den tappar kopplingen med datorn då och då (känns som det är när jag försöker ladda saker men inte helt 100%), måste då dra ut USBn och sätta i igen så windows kan hitta headset

*Tracking för handkontroller känns klumpig + att den tappar bort dem helt ibland så jag måste gå ut ur det jag nu har igång och starta om mixed reality helt.

Om någon har lite tips på lösningar så tar jag gärna emot dem annars blir det nog en retur på detta och chansar på en oculus quest istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

För att då riskerar man att få kontot avstängt och sina inköpta spel obrukbara.

Jag kör "fake" konto. Är ju inte fake egentligen. Bara ett konto jag inte har några vänner på( bara kompisar med vr). Samt att jag har ett annat konto. Funkat bra hitintills, kan ju komma att ändra sig. Men med tanke på den diskriminerande 13 års gränsen på facebook så är det nog en del föräldrar som har konton åt sina barn. Då ska ju även dem bannas. Så tror svagt på det där med ban.. Köper också typ endast spel via steam så man inte blir låst i framtiden till ett visst ekosystem. Något enstaka Quest2 spel här och där för att nyttja friheten med sladdlöst. Tips minigolf sjukt kul.

Och när vi ändå pratar om det så har jag över 50 spel som är köpta via ikke godkända vendors och om man ska tro på allt man läser om folk som blir bannade hit och dit. Jag har inte haft några problem. Över 10 år nu. Knacka i trä 😉

Även läst att om man nu blir "bannad" så kan man skicka in bild på sig själv med köpe bevis och lite andra uppgifter för att få allt att fungera igen men då på sitt "riktiga" konto. ( Jag kan inte garantera att dessa uppgifter stämmer lika lite som att jag vet någon som faktiskt blivit bannad)

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem
Skrivet av sdaniel1:

Jag kör "fake" konto. Är ju inte fake egentligen. Bara ett konto jag inte har några vänner på( bara kompisar med vr). Samt att jag har ett annat konto. Funkat bra hitintills, kan ju komma att ändra sig. Men med tanke på den diskriminerande 13 års gränsen på facebook så är det nog en del föräldrar som har konton åt sina barn. Då ska ju även dem bannas. Så tror svagt på det där med ban.. Köper också typ endast spel via steam så man inte blir låst i framtiden till ett visst ekosystem. Något enstaka Quest2 spel här och där för att nyttja friheten med sladdlöst. Tips minigolf sjukt kul.

Och när vi ändå pratar om det så har jag över 50 spel som är köpta via ikke godkända vendors och om man ska tro på allt man läser om folk som blir bannade hit och dit. Jag har inte haft några problem. Över 10 år nu. Knacka i trä 😉

Även läst att om man nu blir "bannad" så kan man skicka in bild på sig själv med köpe bevis och lite andra uppgifter för att få allt att fungera igen men då på sitt "riktiga" konto. ( Jag kan inte garantera att dessa uppgifter stämmer lika lite som att jag vet någon som faktiskt blivit bannad)

Ja hetsen över bannade Facebook konton är något överdriven.
Ibland får man det att låta som att använda Oculus Quest är det värsta som finns och automatiskt bannar dig från Facebook. Njaä, jag tror nog Facebook under stora hela vill ha så många som möjligt in i VR och ser nog "mellan fingrarna" en hel del. Det vore ju självbedrägeri av Facebook att "lura in" folk för att sen banna dom? Kan ju inte vara bra för deras datainsamling heller

Dessutom finns det en användare hör på swec i Quest 2 tråden som skrev att den var avstängd men kunde använda headsetet iaf. Så är man orolig kan man fråga honom hur han gjorde osv (om man blir avstängd).

Sen har jag själv ett "fake konto" jag upptäckte nämligen när jag skulle ställa in Oculus move att mitt födelsedatum var 1901 01 01 och det har inte Facebook reagerat på under alla år, fast jag använder både Quest och Quest 2 samtidigt ibland

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resania:

Efter att ha pillat med denna i ca 6 timmar så kan jag inte få den att fungera ordentligt och vet inte om jag bara är dum i huvudet eller vad.

*Den tappar kopplingen med datorn då och då (känns som det är när jag försöker ladda saker men inte helt 100%), måste då dra ut USBn och sätta i igen så windows kan hitta headset

*Tracking för handkontroller känns klumpig + att den tappar bort dem helt ibland så jag måste gå ut ur det jag nu har igång och starta om mixed reality helt.

Om någon har lite tips på lösningar så tar jag gärna emot dem annars blir det nog en retur på detta och chansar på en oculus quest istället.

Kolla i windows store appen att du har alla updates, bara klicka på dom tre prickarna i övre högra hörnet.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm