Nvidia "Lovelace" kan få 18 432 CUDA-kärnor

Permalänk
Medlem

Det jag väl tycker låter märkligt är att det snackas om slutet av 2021. Jag tror snarare på sommaren 2022.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det jag väl tycker låter märkligt är att det snackas om slutet av 2021. Jag tror snarare på sommaren 2022.

Det kanske blir rena beräkningskort som kommer sent 2021 och vanliga grafikkort 2022.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man blundar för prislappen så var turing ungefär en normal prestandaökning om man jämför rätt kort mot föregående (alltså 2080ti mot 1080ti, 2080 mot 1080 osv.) Men priserna gjorde så att man i stort sett fick samma prestanda som innan för samma peng. Vilket var tråkigt.
Sen får man ju inte glömma att vid lansering av nya kort är den gamla serien så optimerad den kan bli (typ) och de nya oftast rätt dåligt optimerade. Har för mig 1080 ti nästan var på 2080 FE nivå i början och det stämmer ju inte idag.

På mikroarkitekturnivå hade Turing (egentligen Volta, men den fanns inte för konsumenter) faktiskt flera väldigt viktiga nyheter, det även utanför ray-tracing och tensorkärnor.

Med Volta/Turing tog Nvidia riktigt ut fördelarna med deras SIMT modell (alla andra moderna GPUer jag känner till använder sig av SIMD internt, vilket omöjliggör vissa saker Nvidia gör med SIMT). Även om det fortfarande är SI (single instruction) så genom att ge alla trådar egna programräknare (tidigare delade alla trådar i en "warp" samma programräknare, enda skillnaden mot SIMD var då att Nvidia alltid kör med skalära register och därmed separata register per tråd mot SIMDs vektorregister för en hel "warp"/"wave").

Vad detta rent konkret medförde är att man nu kan skriva CUDA-program som t.ex. jobbar med länkade listor som delas mellan olika trådar och därför måste skyddas med någon form av mutex. I en traditionell SIMD modell fungerar inte det p.g.a. risk för dead-lock.

För oss användare betyder sådana landvinningar att allt fler problem som idag bara kan skalas på multi-core CPU kan i stället köras på GPGPU med betydligt högre prestanda. Om nu nästa Nvidia GPU börjar närma sig 20k kärnor (eller 10k om man inte gillar hur man traditionellt räknat "kärnor" för GPUer, d.v.s. man räknar antalet FMA som kan köras per cykel) borde det bli rätt uppenbart att problem som kan köras på GPU rimligen körs där då "många kärnor" på CPU fortfarande håller sig ~100 st.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det kanske blir rena beräkningskort som kommer sent 2021 och vanliga grafikkort 2022.

Kanske det. Risken finns väl att det enbart handlar om beräkningskort, och att det inte handlar om rena grafikkort alls.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kunde de inte hitta ett bättre namn. Sök på långt ner i halsen så förstår ni som är yngre än oss last gamla. Eller Linda Lovelace

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Kunde de inte hitta ett bättre namn. Sök på långt ner i halsen så förstår ni som är yngre än oss last gamla. Eller Linda Lovelace

Eller så kanske man kan fatta att flera personer kan ha samma namn?
Jag känner till den du syftar på, men när jag ser namnet tänker jag på den person Nvidia avser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Fantomen:

Kunde de inte hitta ett bättre namn. Sök på långt ner i halsen så förstår ni som är yngre än oss last gamla. Eller Linda Lovelace

Jag skulle nog säga att Ada Lovelace gjort ett större intryck i faktisk forskning än personen du tänker på. Nvidia namnger nämligen sina arkitekturer efter just forskare.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Inte en chans att det kommer redan 2021. tidigast om 2 år skulle jag tro.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Förbannat intressant. Hoppas mitt gamla 2060S, kan hålla ut tills dess

Har du något val? Går inte att köpa nytt ändå.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Så lagom tills 3000-korten blir tillgängliga släpps nästa generations kort då. Soft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Så lagom tills 3000-korten blir tillgängliga släpps nästa generations kort då. Soft.

Inte en chans, åtminstone gamingkorten kommer 2022, möjligtvis som andra skrivit så kan det komma något beräkningskort sent 2021. Sen är det väldigt tveksamt om Nvidia kommer döpa ett kort till Lovelace med den stora risken att förbli förknippade med en viss annan Lovelace, om de nu inte räknat med det vill säga.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Inaktiv

Bigger Navi confirmed.

Permalänk
Inaktiv

Den mest intressanta frågan är ju om 4000 serien kommer gå att köpa. Gav upp 3080 för längesedan och kan likaväl invänta dessa eller något från AMD istället.

Finns nog fortfarande folk som köar på 3080 den dag 4080 lanseras. Hade varit snyggt om de uppgraderas till 4080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Den mest intressanta frågan är ju om 4000 serien kommer gå att köpa. Gav upp 3080 för längesedan och kan likaväl invänta dessa eller något från AMD istället.

Finns nog fortfarande folk som köar på 3080 den dag 4080 lanseras. Hade varit snyggt om de uppgraderas till 4080.

Jag tror inte de släpper något nytt så tätt inpå. Det borde vara mer ekonomiskt att mjölka produkterna man har. Tror inte heller AMD är sugna på att släppa nytt för tidigt heller. Går nog minst ett år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantomen:

Kunde de inte hitta ett bättre namn. Sök på långt ner i halsen så förstår ni som är yngre än oss last gamla. Eller Linda Lovelace

Hur gammal ska man då vara för att associera till hertiginnan av Lovelace? Att hon sen var med och utvecklade Babbage analytiska maskin kan jag tycka gör det till ett lämpligt namn, oaktat vissa associationer med kulturarbetaren Lovelace.

Permalänk
Medlem

Sent 2021 låter alldeles för tidigt när man ser på tidigare släpp. Gissar snarare på höst 2022/ sent 2022.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Detta gör ju att man känner att 3060ti får duga som en mellanlandning tills dess att Lovelace (4000-serien?) dyker upp

Eftersom 3080 med 10GB vRAM känns lite snålt med tanke på priset och kanske inte kommer hålla så hög nivå i 4K kommande år.. Valhalla, Watchdogs Legion, Cyberpunk mfl gör ju redan att 3080 går på knäna i 4K.

Får hoppas på ett 4070 med 16GB eller ett 4080 med 20GB i slutet av 2021 i samband med AMDs RDNA3. Bör ju kunna prestera minst 50% bättre än ett 3080 i 4K om antalet CUDA-kärnor stämmer samt andra förbättringar.

Tror 4000-serien kan bli riktigt bra. Pascal var grym! Turing var skräp, Ampere är ändå helt OK.

Kommer säkert finnas något dåligt optimerat Ubisoft skitspel i 2021 som kommer få 4080 att gå på knäna i 4K. The endless cycle

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur gammal ska man då vara för att associera till hertiginnan av Lovelace? Att hon sen var med och utvecklade Babbage analytiska maskin kan jag tycka gör det till ett lämpligt namn, oaktat vissa associationer med kulturarbetaren Lovelace.

Det handlar väl snarare om att man i så fall vill undvika associationerna med kulturarbetaren Lovelace än att någon nödvändigtvis behöver känna till hertiginnan av Lovelace. Det här kortet kommer med största sannolikhet heta någonting annat och gamingvarianten kommer släppas någonstans runt augusti-september 2022.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Inaktiv

Snart kommer det finnas massor med billiga 3080 och 3090 kort på marknaden då 😋 😉

Just det, fanns ju inte så många sådana.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wargreymon:

Finns väl alltid spel som inte flyter på i högsta inställningar 4K. Nvidia har väl inte direkt varit snabba på nya noder heller vad jag kommer ihåg.

Missuppfatta inte att jag tycker det är dåligt eller så. Bara förvånad på hur snabbt det skulle vara med tanke på hur det historiskt varit. Sedan vet jag inte hur oroliga de behöver vara av AMD Men de kanske vill ha ett betryggande försprång igen.

Kommer nog sitta lugnt på mitt 3080 till 5080 kommer och ser bra ut.

Bara för att några spel är dåligt kodat, så behöver man inte räkna med.

Sen så tro jag mycket hänger på vilka spel som kommer att komma ut just det året, kanske är det några kända spel som gör att många vill uppdatera för att kunna spela spelet.

Själv sitter jag kvar på en GTX1060 6GB, känns lite fel att ha en I9-9900K och 64 GB ram så sitter man med ett dåligt GPU.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Läste att dessa kort kommer att levereras samtidigt som folks 3080.. /s

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Inte en chans, åtminstone gamingkorten kommer 2022, möjligtvis som andra skrivit så kan det komma något beräkningskort sent 2021. Sen är det väldigt tveksamt om Nvidia kommer döpa ett kort till Lovelace med den stora risken att förbli förknippade med en viss annan Lovelace, om de nu inte räknat med det vill säga.

Nu tog du mitt inlägg några hundra procent för seriöst. Menade (skämtsamt) att det kommer dröja länge innan 3000-korten blir tillgängliga, inte att 4000-korten släpps inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Nu tog du mitt inlägg några hundra procent för seriöst. Menade (skämtsamt) att det kommer dröja länge innan 3000-korten blir tillgängliga, inte att 4000-korten släpps inom kort.

Ahaaa now I see skulle inte förvåna mig om du får rätt. 😄

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Kanske dags avboka sitt 3080 från lanseringsdagen då.

Tror du ska behålla den. Nästa generation blir ännu dyrare och ännu svårare att få tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Det handlar väl snarare om att man i så fall vill undvika associationerna med kulturarbetaren Lovelace än att någon nödvändigtvis behöver känna till hertiginnan av Lovelace. Det här kortet kommer med största sannolikhet heta någonting annat och gamingvarianten kommer släppas någonstans runt augusti-september 2022.

Associationer till kulturarbetaren är ett fullständigt icke-problem. Det är knappast obekvämt att namnge en GPU efter Lord Byrons dotter; en matematiker som var involverad i arbetet på världens första programmerbara dator och som tillika brukar sägas ha skrivit världens första datorprogram. Att någon som kallade sig Lovelace medverkade i vuxenfilm på 70-talet lär inte ha den minsta inverkan på valet av namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Associationer till kulturarbetaren är ett fullständigt icke-problem. Det är knappast obekvämt att namnge en GPU efter Lord Byrons dotter; en matematiker som var involverad i arbetet på världens första programmerbara dator och som tillika brukar sägas ha skrivit världens första datorprogram. Att någon som kallade sig Lovelace medverkade i vuxenfilm på 70-talet lär inte ha den minsta inverkan på valet av namn.

Din ståndpunkt är noterad men jag är dock av diametralt motsatt åsikt just på grund av de negativa associationer som namnet tveklöst kommer att generera vilket i sin tur kommer att skapa memes som garanterat Nvidia inte vill bli utsatta för. Fast nu verkar det väl vara mer eller mindre officiellt ändå så debatten är något meningslös, den som lever får se som man säger.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Din ståndpunkt är noterad men jag är dock av diametralt motsatt åsikt just på grund av de negativa associationer som namnet tveklöst kommer att generera vilket i sin tur kommer att skapa memes som garanterat Nvidia inte vill bli utsatta för. Fast nu verkar det väl vara mer eller mindre officiellt ändå så debatten är något meningslös, den som lever får se som man säger.

Ada Lovelace är en historisk figur med mycket passande gebit för ändamålet. Linda Lovelace är inte ens en c-kändis - hon är helt irrelevant. Att en obildad Twitter-pöbel kanske skapar lite memes är knappast något att vara rädd för.