PS Now & PS Plus för flera användare på samma Playstation (5)

Permalänk
Medlem

PS Now & PS Plus för flera användare på samma Playstation (5)

Jag är inte mycket till Playstation-användare men köpte ett PS5 till mig och barnet.
Överförde all data från PS4 till PS5:an och köpte till PS Now och PS Plus, som jag läst att alla användare på konsolen sedan kan använda.
"Console Sharing and Offline Play" är aktiverat för båda kontona.
Nu tänkte jag att han kunde ladda ner/spela alla spel som finns via PS Now & PS Plus men det verkar som att jag först måste in på mitt konto och starta/ladda ner dem innan han sedan kan spela dem på sitt konto.
Rätt bökigt tycker jag av många anledningar (måste spärra nya köp med lösenord, spel kommer vara inlagda som att jag varit intresserad av dem, han kommer glömma logga in på sitt konto och spela etc etc).

Finns det något smidigt sätt att lösa den här situationen - så han kan ladda ner spel via PS now/Plus han vill ha men inte så att det hamnar på mitt konto?

Hade jag vetat detta så hade jag reggat PS Now/Plus på hans konto istället men subscriptions verkar inte gå att flytta.
En möjlig lösning vore att göra mitt konto till ett "allmänt" konto och sedan skapar jag upp ett nytt konto för mig.
Såg något om att man kan ladda ner spel via PS appen men jag får inte det att fungera med PS Now/Plus. Vet inte om det skulle hjälpa heller.

Permalänk
Medlem

Jag har i princip samma frågeställning. Jag har just kommit över en PS5 och har inte spelas PS sedan PS3, och då inte så mycket att jag har saker jag vill föra över. Däremot aktiverade vi PS Now, och vill kunna spela det hela familjen, på samma konsol (duh) fast med egna spel-konton och spel saves. Detta som kan tyckas vara helt uppenbart verkar däremot inte vara något självklart då varje "användare" verkar kräva en registrering med mail och rubbet.
PS Now står nu skrivet på frugan, som var den första att sätta sig vid konsolen, men istället för att PS Now är aktiverat "till konsolen" så verkar det vara en tjänst aktiverad till just hennes användare?

Jag har en Switch också, där allting fungerar relativt smidigt...varför ska det vara så krångligt på PS5?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB