Högt surrande i högtalare som kommer från datorn...

Permalänk
Medlem

Högt surrande i högtalare som kommer från datorn...

Hallå!
Någon som är kunnig inom ljud eller botat liknande fel?

Jag har ett problem med "surrande" i mitt ljudsystem från min stationära dator. Datorn är kopplat vid 3,5mm line out till RCA i förstärkaren och sen till högtalarna då. Både förstärkare, högtalare och kablar är rätt gamla men det verkar som att problemet uppkommer innan det.
Jag byggde datorn i somras och det kanske var ett liiitet surr där hela tiden men jag flyttade precis och då blev det mycket värre!

Surrandet varierar lite, från en liten mygga till en geting i rummet. Kanske inte världens mest fackmannamässiga beskrivning men det borde ge ett hum

Det beror som sagt på vad jag gör, flyttar jag runt fönster eller startar upp ett spel brukar det gå upp i nivå. Jag sökte i forumet innan den här tråden och hittade något om att det kunde vara skärmens nätdel. Det tror jag inte stämmer alls för mig, då det kvarstår om jag både drar ut strömmen till skärmen och kopplar bort den från datorn.

Surrandet låter lite skrikigt, som en gammal matrisskrivare fast med lägre volym (tack gode gud).
Det får mig att misstänka att det är någon typ av coilwhine som hänger med hela vägen till förstärkaren, kan det vara så?

När jag sökte runt lite på youtube så var det en del e-musiker som pratade om det i sina studiomonitorer, och den vanligaste lösningen verkade vara att flytta runt prylarna i olika vägguttag, eller så att de kom i samma och fick samma jordning. Testade det också och det känns som det låter lite annorlunda men blev aldrig bra. Så ja, kan ha något med jordning, eldragning osv att göra?

Har dålig koll på hur optiska kablar funkar, men det borde väl försvinna om jag skaffar det istället, men då behöver jag köpa ny förstärkare så skulle helst vilja förstå vad som är fel innan dess. Även wi-fi-förstärkare borde ju gå bra då det förs över med kabeln.

En annan lösning skulle kunna vara något mellansteg som tar bort skräpet, vet inte hur bra det funkar men har sett prylar som t.ex. den här: https://www.amazon.com/Mpow-Ground-Isolator-Stereo-System/dp/...

Förstärkaren är en billig men pålitlig stereovariant: Argon (hi-fi-klubbens egna märke) AMP3245. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=250614
Högtalare: 2st golvhögtalare, Jamo 190
Datorn:
Operativsystem: Win 10
Processor: Ryzen 5 3600
Processorkylare: Standard
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E Gaming
Minne: HyperX Fury Black 16GB (2x8GB)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB
Hårddisk: Kingston A2000 M.2 250GB
Nätaggregat: Seasonic Focus GX

Är ingen superexpert på vare sig datorer, ljud eller el men hoppas att beskrivningen kan få någon att hitta på en lösning.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem här:
Forumtråd
Jag tolkade det som dålig signalisolering från moderkort och bussar till olika uttag. Mycket låg volym men tydligt missljud, Möjligen kan du köpa ferriter som du sätter runt audiokabeln för att ta bort dessa signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadaism:

Hallå!
Någon som är kunnig inom ljud eller botat liknande fel?

Jag har ett problem med "surrande" i mitt ljudsystem från min stationära dator. Datorn är kopplat vid 3,5mm line out till RCA i förstärkaren och sen till högtalarna då. Både förstärkare, högtalare och kablar är rätt gamla men det verkar som att problemet uppkommer innan det.
Jag byggde datorn i somras och det kanske var ett liiitet surr där hela tiden men jag flyttade precis och då blev det mycket värre!

Surrandet varierar lite, från en liten mygga till en geting i rummet. Kanske inte världens mest fackmannamässiga beskrivning men det borde ge ett hum

Det beror som sagt på vad jag gör, flyttar jag runt fönster eller startar upp ett spel brukar det gå upp i nivå. Jag sökte i forumet innan den här tråden och hittade något om att det kunde vara skärmens nätdel. Det tror jag inte stämmer alls för mig, då det kvarstår om jag både drar ut strömmen till skärmen och kopplar bort den från datorn.

Surrandet låter lite skrikigt, som en gammal matrisskrivare fast med lägre volym (tack gode gud).
Det får mig att misstänka att det är någon typ av coilwhine som hänger med hela vägen till förstärkaren, kan det vara så?

När jag sökte runt lite på youtube så var det en del e-musiker som pratade om det i sina studiomonitorer, och den vanligaste lösningen verkade vara att flytta runt prylarna i olika vägguttag, eller så att de kom i samma och fick samma jordning. Testade det också och det känns som det låter lite annorlunda men blev aldrig bra. Så ja, kan ha något med jordning, eldragning osv att göra?

Har dålig koll på hur optiska kablar funkar, men det borde väl försvinna om jag skaffar det istället, men då behöver jag köpa ny förstärkare så skulle helst vilja förstå vad som är fel innan dess. Även wi-fi-förstärkare borde ju gå bra då det förs över med kabeln.

En annan lösning skulle kunna vara något mellansteg som tar bort skräpet, vet inte hur bra det funkar men har sett prylar som t.ex. den här: https://www.amazon.com/Mpow-Ground-Isolator-Stereo-System/dp/...

Förstärkaren är en billig men pålitlig stereovariant: Argon (hi-fi-klubbens egna märke) AMP3245. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=250614
Högtalare: 2st golvhögtalare, Jamo 190
Datorn:
Operativsystem: Win 10
Processor: Ryzen 5 3600
Processorkylare: Standard
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E Gaming
Minne: HyperX Fury Black 16GB (2x8GB)
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6GB
Hårddisk: Kingston A2000 M.2 250GB
Nätaggregat: Seasonic Focus GX

Är ingen superexpert på vare sig datorer, ljud eller el men hoppas att beskrivningen kan få någon att hitta på en lösning.

Testa byt håll på 220v kontakten till datorn. Har du jordat eluttag?

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Testa byt håll på 220v kontakten till datorn. Har du jordat eluttag?

Hej. Yes, alla uttag är jordade. Visste inte att det kunde spela roll vilket håll sladden sitter i väggen men jag testade alla olika kombinationer på både datorns uttag och grenkontaktens utan resultat. Har även testat direkt i väggen utan grenkontakt osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sa_swe:

Jag hade samma problem här:
Forumtråd
Jag tolkade det som dålig signalisolering från moderkort och bussar till olika uttag. Mycket låg volym men tydligt missljud, Möjligen kan du köpa ferriter som du sätter runt audiokabeln för att ta bort dessa signaler.

Tack för svar. Jag läste din tråd innan jag postade men blev inte riktigt klok.
Min störning är oberoende av volyminställningen på både förstärkare och i windows. Så att sänka den ena och höja den andra osv påverkar inget alls. Visst, har har på musik högt eller ser en brötig film så hör jag ju inte surret förrän det kommer ett tyst parti men det är ju inte så jag vill leva här hemma.
När du skrev "bättre kablar" i din uppdatering, menar du bättre 3,5mm->RCA-kabel?

Har aldrig testat ferriter men det är ju ett billigt första steg ja. Borde väl funka lite på samma sätt som den där prylen jag länkade på amazon?

Så fort jag packat upp mitt ESD-armband tänkte jag öppna datorn också och pilla lite, kanske något fått sig en smäll eller så under flytten. Tänkte även köpa nya högtalarkablar, mest för att det ändå är dags, men tror inte det påverkar då störningen kommer från datorn men kanske kan dämpa det lite iaf.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men det slutar när du drar ur 3,5mm kontakten eller??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk

Prova avaktivera c-states på moderkortet om det finns på amd? O se om det blir bättre

Permalänk
Medlem

Hade ett problem för läääänge sedan där signaljordarna inte var kompisar, så det blev till att klippa av jordarna/skärmen på varje signalkabel, kanske inget att rekomendera men fungerade för mig.
På något sätt var det en potentialskillnad på skärmarna.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadaism:

Tack för svar. Jag läste din tråd innan jag postade men blev inte riktigt klok.
Min störning är oberoende av volyminställningen på både förstärkare och i windows. Så att sänka den ena och höja den andra osv påverkar inget alls. Visst, har har på musik högt eller ser en brötig film så hör jag ju inte surret förrän det kommer ett tyst parti men det är ju inte så jag vill leva här hemma.
När du skrev "bättre kablar" i din uppdatering, menar du bättre 3,5mm->RCA-kabel?

Har aldrig testat ferriter men det är ju ett billigt första steg ja. Borde väl funka lite på samma sätt som den där prylen jag länkade på amazon?

Så fort jag packat upp mitt ESD-armband tänkte jag öppna datorn också och pilla lite, kanske något fått sig en smäll eller så under flytten. Tänkte även köpa nya högtalarkablar, mest för att det ändå är dags, men tror inte det påverkar då störningen kommer från datorn men kanske kan dämpa det lite iaf.

Det var samma här. Störningen var oberoende av volyminställningarna. Jag kunde "höra" grafiken om det var tyst i rummet (menyer/taskbars som gick upp och ner, muspekare som flyttades etc). Visst, överröstar man med musik hörs det ju inte, men det är ju som att plåstra pannan vid huvudvärk. Skulle gissa på något jordproblem eller interferens.
Jag inbillar mig att jag fick ner ljudet en aning då jag använde mig av en lite grövre ljudkabel (3.5mm), men det kanske var önsketänkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Dum fråga, men det slutar när du drar ur 3,5mm kontakten eller??

Ja precis, kopplar jag bort datorn från förstärkaren genom att dra ut 3,5mm eller RCA från stärkaren så slutar det helt.

Ang. ditt andra svar med potentialskillnad så såg jag nåt om det på youtube, där en tog bort jordnings-pinnen (usa-kontakt) och blev av med ljudet men då är ju inget jordat? Folk blev galna i kommentarsfältet iaf Vet inte om jag vågar mig på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speedtriple3:

Prova avaktivera c-states på moderkortet om det finns på amd? O se om det blir bättre

Tack för tipset. Inget jag kan något om men googlade lite och det är alltså olika nivåer av power saving för CPUn om jag fattat det rätt? Går det att stänga av alla dessa enkelt i BIOS då och testa köra utan och sen bara slå på alla c-states igen om man vill... utan större kunskap?

Permalänk
Medlem

Om det är brum(50 eller 100Hz) du som du hör kommer en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe... att hjälpa dig att få bort det. Dvs. i princip samma sak som du redan hade hitta på Amazon.

Visa signatur

1. Asus ROG STRIX TRX40-E Gaming|AMD Ryzen Threadripper 3960X|4x8Gb Kingston ECC|ASUS ROG Strix RTX 3080Ti|SSD1: Samsung 980 Pro NVMe M.2 500GB; SSD2: Intel 660p 2TB NVMe M.2; SSD3: Crucial P3P 4TB NVMe M.2|PSU: Seasonic Prime Titanium 1000W|Fractal Define7 XL
2. Asus TUF Gaming X570|AMD Ryzen 5 5600X|2x8Gb Kingston 3466Mhz|Asus TUF Gaming RTX 3060TI GDDR6X|SSD1: Samsung 970 Pro 500GB; SSD2: Samsung 870EVO 1TB|PSU: Seasonic Prime Titanium 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av dadaism:

Ja precis, kopplar jag bort datorn från förstärkaren genom att dra ut 3,5mm eller RCA från stärkaren så slutar det helt.

Ang. ditt andra svar med potentialskillnad så såg jag nåt om det på youtube, där en tog bort jordnings-pinnen (usa-kontakt) och blev av med ljudet men då är ju inget jordat? Folk blev galna i kommentarsfältet iaf Vet inte om jag vågar mig på det.

Bara signaler så det är lågspänning, du får la prova, kan inte hända så mkt.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Vila i frid

Om ljudet är ett krasfrasande är det pissigt konstruktion, ungefär som för Sony WH-1000XM3 hörlurar om man laddar dem via ett USB-uttag och samtidigt lyssnar på dem passivt via sladd. Då är det femvolten från USB som inte är tillräckligt glättad samt pissigt avstörning i lurarna.

I ditt fall skulle jag prova att byta från den högimpediva line-utgången till den (förmodat) mer lågimpediva HeadPhones-utgången på datorn.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Lite olika lösningar och förslag men hade väl inte väntat mig någon silver bullet när det är lite märkligt problem som kan ha olika orsaker.
Jag tar och börjar med att trixa med kablar och köpa någon avskärmare likt ovan.
Får jag inte fart på det så blir det nytt ljudsystem snart, så jag får kanske passa på att köra det optiskt eller trådlöst då för att vara på säkra sidan.

Om någon kommer på något mer så skriv gärna. Återkommer såklart om jag får löst det också så att tråden blir användbar för fler.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem i min tråd #18666883
För mig blev lösningen en Behringer HD400 (störningsfilter*). Kanske kan fungera för dig med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB