Lyckas inte lösa mitt problem och kan inte se vad som är fel. Har en NFS-share där rättigheterna avviker på klienten, men allt ser likadant ut på servern.
root@server # ls -lan
drwxr-xr-x 6 1000 1000 6 Jan 8 14:15 Arkiv
drwxr-xr-x 4 1000 1000 15 Nov 25 14:50 Dokumentär
user@client $ ls -lan
drwxr-xr-x 2 0 0 2 23 Jun 2020 Arkiv
drwxr-xr-x 4 1000 1000 15 25 Nov 14:50 Dokumentär
Varför får katalogen Arkiv inte de korrekta rättigheterna?
EDIT:
Kör FreeNAS-11.3-U5 på servern och MacOS v11.1 på klienten.
drwxr-xr-x 6 1000 1000 6 Jan 8 14:15 Arkiv
drwxr-xr-x 2 0 0 2 23 Jun 2020 Arkiv
Är du säker på att du kör "ls -lan" i samma katalog i båda fallen? Det står att Arkiv har olika storlek, olika datum och olika många underkataloger. Hur bär du dig för övrigt åt för att få en katalog som är 6 eller 2 byte stor? Mina kataloger är i princip alltid 4096 byte.
Detta beror på filsystem - BTRFS (och jag gissar här ZFS) anger exakt förbrukad utrymme på bytenivå och har också tailstuffing så att småfiler och småbitar av slutet på större filer betydligt mindre än hela sektorer inte ligger på var och en varsina sektorer utan samlas upp och fyller upp betydligt färre antal sektorer
Nu finns det också apparant storlek och verklig förbrukad storlek (dock ej kompression och deduplicering medtagen) och visningen av vilket kan styra av flaggor till 'ls'. Apparant storlek är hur stor filen har registrerat sig som och verklig storlek är hur mycket diskyta det upptar och kan skilja sig stort på filer med 'hole' eller som det också kallas sparse-filer [1].
[1] i sparse-filer så är alla områden med minst en sektors storlek som är helt fyllda med '0' tar inte upp någon fysisk plats på disken - detta är jättegammal 'Unix-trix' i filsystemet redan i orginal UFS som kan spåras till 80-talet typ.