Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Du har ca 50gb ledigt utrymme på 64gb-varianten. Tror det räcker gott till de flesta. Quest-spelen är ju typ aldrig större än 3gb. Är du orolig för att utrymmet inte skall räcka till eller om du planerar att använda den för att lägga filmer lokalt på och titta på exempelvis så köp den 256gb-varianten.
Sen är det ju inte så meckigt att avinstallera de spelen du inte spelar för tillfället...

Tack! Det låter som det borde räcka ett tag. Hade inte tänkt lägga några filmer på den, framför allt fokuserad på spel. Och 10-15 spel lär ta ett tag att skaffa. Och som du säger, de som man är klar med/uttråkad av kan man bara ta bort sedan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

know the feeling. hänt mig 3ggr som sagt :PP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mjuk micorfiberduk.
Fick med en duk med ett tidigar headset som jag fortfarande använder då oculus varit snåla och inte skickat med Quest och Quest 2

När linserna blir lite kladdiga (ungarna använt den) så brukar jag använda sån där engångsduk (våtservett) man får hos optikern för att rengöra glasögon, tycker jag funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

När linserna blir lite kladdiga (ungarna använt den) så brukar jag använda sån där engångsduk (våtservett) man får hos optikern för att rengöra glasögon, tycker jag funkar fint.

Det fungerar säkert hur bra som helst men instruktioner säger ingen "medel" för att rengöra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burk1336:

Hur gör ni när ni dammar av/gör rent linserna? Gr det bra med vilken mikrofiberduk som helst?

Köpte en duk för rengöring av glasögon på ica för typ 80kr. Den fungerar fint.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Blaston på rea idag, bara 10% men å andra sidan kostar det bara 9 dollar. 4.8/5 i betyg och påstås fungera som cardio, tänkte ge det ett försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man kan väll höja bitrate för desktop också, det bör göra bättre för 2d spelen.
Men jag tycker inte det blir bra nog det heller.
Fullscreen eller borderless fullscreen vet jag inte vad du menar men jag kör alltid borderless window, vissa spel har svårt att starta med fullscreen i VD.

Menade givetvis borderless window

I mitt fall verkar det dock ha varit Steam VR som satte käppar i hjulet. Det startar varje gång jag startar ett spel genom Virtual Desktop oavsett om det är ett VR spel eller ej. När jag stängde av det fick jag dock perfekt flyt i både Spyro och Cyberpunk som jag testade.

Blev förvånad över vilken skillnad i upplevelse det blev i Cyberpunk faktiskt. Gjorde "skärmen" i VD så stor att den precis täckte hela mitt synfält. Ger verkligen en helt annan känsla av närvaro även om jag inte kan svänga med huvudet

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Menade givetvis borderless window

I mitt fall verkar det dock ha varit Steam VR som satte käppar i hjulet. Det startar varje gång jag startar ett spel genom Virtual Desktop oavsett om det är ett VR spel eller ej. När jag stängde av det fick jag dock perfekt flyt i både Spyro och Cyberpunk som jag testade.

Blev förvånad över vilken skillnad i upplevelse det blev i Cyberpunk faktiskt. Gjorde "skärmen" i VD så stor att den precis täckte hela mitt synfält. Ger verkligen en helt annan känsla av närvaro även om jag inte kan svänga med huvudet

Har inte spelat nått 2d spel förutom Snowrunner i VD.
Det spelet på vinterbanorna speciellt i mörker får mycket colorbanding eller vad man ska säga, precis som bitraten är för låg.
Man kanske borde testa cyberpunk

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Är det normalt att Link använder nästan 6GB VRAM (5,3GB i standby)? Märkte det nu med mitt 3080 då fläktarna gasar på (mitt 1080Ti har bättre kylning så kanske inte märkte nåt pga det).

Finns det nåt sätt att få en bra overlay i spel där jag kan se FPS, VRAM m.m? Jag har märkt att Assetto Corsa går som en påse nötter i OpenVR medan det går bra med OculusVR. Funderar på om det kan vara Link som inte ger ifrån sig VRAM i OpenVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Finns det nåt sätt att få en bra overlay i spel där jag kan se FPS, VRAM m.m?

fpsVR på steam.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Har laborerat lite med att höja upplösningen (eller det kallas något annat, men pixel-någonting) via Sidequest för att få lite skarpare bild i min Quest 2. Något som funderar rätt bra men det är segt att behöva göra om det efter varje omstart.

Finns det något sätt ännu att få dessa ändringar permanent, eller åtminstone applicera dem inifrån Questen istället för att behöva gå via Sidequest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrOrsh:

Har laborerat lite med att höja upplösningen (eller det kallas något annat, men pixel-någonting) via Sidequest för att få lite skarpare bild i min Quest 2. Något som funderar rätt bra men det är segt att behöva göra om det efter varje omstart.

Finns det något sätt ännu att få dessa ändringar permanent, eller åtminstone applicera dem inifrån Questen istället för att behöva gå via Sidequest?

Nej
Ett sätt att få det hålla längre är ju att inte stänga av headsetet utan bara släcka den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

fpsVR på steam.

Tack! Ska testa det sen.

Provade maxa upplösningen och köra Assetto Corsa, vilket helt uppenbart får problem med VRAM (korta stunder kan det hålla 90fps för att sen droppa ner till 40-50fps). Kollar jag sen task manager i Windows tar OVRServer runt 40% av VRAM.

Nu vet jag förvisso inte om maxad upplösning är något som ska funka i det här fallet, med 10GB VRAM, men det verkar lite märkligt att Oculus-mjukvaran ska hugga åt sig så mycket minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det normalt att Link använder nästan 6GB VRAM (5,3GB i standby)? Märkte det nu med mitt 3080 då fläktarna gasar på (mitt 1080Ti har bättre kylning så kanske inte märkte nåt pga det).

Finns det nåt sätt att få en bra overlay i spel där jag kan se FPS, VRAM m.m? Jag har märkt att Assetto Corsa går som en påse nötter i OpenVR medan det går bra med OculusVR. Funderar på om det kan vara Link som inte ger ifrån sig VRAM i OpenVR.

I AC tycker jag OpenVR tillsammans med SteamVR fungerar mycket bättre än Oculus läge. Har inte märkt problem med VRAM. För just AC har du en Performance App overlay. Kör du Oculus mode kan du ju sätta på Performance overlay i debugverktyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Blaston på rea idag, bara 10% men å andra sidan kostar det bara 9 dollar. 4.8/5 i betyg och påstås fungera som cardio, tänkte ge det ett försök.

Tillräckligt för att få mig att svettas. Låg på runt 150 i puls under de 20 minuter jag körde, korta matcher med mycket hukande och flängande för att undvika att bli träffad av motståndaren. Gick snabbt att hitta matcher med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tillräckligt för att få mig att svettas. Låg på runt 150 i puls under de 20 minuter jag körde, korta matcher med mycket hukande och flängande för att undvika att bli träffad av motståndaren. Gick snabbt att hitta matcher med.

Bra spel.
Kan även meddela att Man kan om man tex har 2st headset med samma konto köra mot varandra.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

I AC tycker jag OpenVR tillsammans med SteamVR fungerar mycket bättre än Oculus läge. Har inte märkt problem med VRAM. För just AC har du en Performance App overlay. Kör du Oculus mode kan du ju sätta på Performance overlay i debugverktyget.

Vad kan du köra för upplösning och hur mycket VRAM har du? Kör du också SOL och CSP?

Permalänk
Medlem

Har en intressant fråga som jag inte lyckats klura ut än och det är följande
Varför är oculus quest 2 billigare än quest?
Äger själv första quest köpte det då det släpptes älskar det men förstår inte hur det nya och bättre quest är billigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Har en intressant fråga som jag inte lyckats klura ut än och det är följande
Varför är oculus quest 2 billigare än quest?
Äger själv första quest köpte det då det släpptes älskar det men förstår inte hur det nya och bättre quest är billigare?

Den har i princip slutas säljas. Finns ingen svensk butik som har den i lager enligt prisjakt och Facebook säljer den väl inte själva nu heller? Den var dyrare när den väl såldes och det är väl bara de priserna som hänger kvar. Den nya är så pass billig tack vare att Facebook säljer den med förlust för att trycka ut så många som möjligt och ta över marknaden. Det låga priset gör nog att många kan leva med att man måste logga in med ett Facebookkonto också vilket du måste ha för Q2.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Har en intressant fråga som jag inte lyckats klura ut än och det är följande
Varför är oculus quest 2 billigare än quest?
Äger själv första quest köpte det då det släpptes älskar det men förstår inte hur det nya och bättre quest är billigare?

OLED-skärmar versus LCD skulle jag gissa på är den största orsaken till det lägre priset. Att det krävs ett Facebookkonto för att använda en Quest 2 tror jag också drar ner priset lite då information är pengar.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

jag tänkte på ytterligare en sak.
Om du kör ett moddat beat saber med custom songs kommer detta räknas som en icke tillåten app och risken för att man blir bannad ? samma om man kör virtual desktop till datorn kommer headsetet då känna av ifall man spelar ett pirat spel eller ett köpt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

jag tänkte på ytterligare en sak.
Om du kör ett moddat beat saber med custom songs kommer detta räknas som en icke tillåten app och risken för att man blir bannad ? samma om man kör virtual desktop till datorn kommer headsetet då känna av ifall man spelar ett pirat spel eller ett köpt ?

Beat Saber: I teorin ja, i praktiken har ingen råkat ut för det.
Virtual Desktop: Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

jag tänkte på ytterligare en sak.
Om du kör ett moddat beat saber med custom songs kommer detta räknas som en icke tillåten app och risken för att man blir bannad ? samma om man kör virtual desktop till datorn kommer headsetet då känna av ifall man spelar ett pirat spel eller ett köpt ?

Ska man köra custom songs i Beat saber så är det nog lugnt.
Iaf för Facebook/Oculus del.
Se bara till att inte köra customlåtar på låtar som säljs i Beat sabers olika music packs.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Nån som kör simrace och har Elite strap? Skaffade mig en playseat challenge för att spela men strapen är alldeles för stor baktill....orka skifta strap varje gång man ska köra race 😤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ill-k:

Nån som kör simrace och har Elite strap? Skaffade mig en playseat challenge för att spela men strapen är alldeles för stor baktill....orka skifta strap varje gång man ska köra race 😤

Går det inte att lösa med en kudde av lämplig utformning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har inte spelat nått 2d spel förutom Snowrunner i VD.
Det spelet på vinterbanorna speciellt i mörker får mycket colorbanding eller vad man ska säga, precis som bitraten är för låg.
Man kanske borde testa cyberpunk

Har ni testat vorpx.com? I spel som stöds får man ju om man kör bara en skärm, som typ skrivbord även 3d på skärmen, typ som att titta på ett 3d spel med 3d tv eller så. Om då inte man vill spela det i första person, dvs som riktig 3d, fast fortfarande spel som inte egentligen är 3d.

Red Dead Redemption 2 och Cyberpunk ska stödas.

Själv är jag lite osäker, dels är det dyrt, inga refund etc Fast jag tror det slutar med att köpa det. Såg tom Dolphin och gamla Gamecube spel kördes i 3d genom vorpx.

Kan också¨tipsa om att Doom3Quest ska släppas i dag, av samma kille som gjorde Return to Castle Wolfenstein porten. Distribueras genom Sidequest som RTCW.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Har ni testat vorpx.com? I spel som stöds får man ju om man kör bara en skärm, som typ skrivbord även 3d på skärmen, typ som att titta på ett 3d spel med 3d tv eller så. Om då inte man vill spela det i första person, dvs som riktig 3d, fast fortfarande spel som inte egentligen är 3d.

Red Dead Redemption 2 och Cyberpunk ska stödas.

Själv är jag lite osäker, dels är det dyrt, inga refund etc Fast jag tror det slutar med att köpa det. Såg tom Dolphin och gamla Gamecube spel kördes i 3d genom vorpx.

Kan också¨tipsa om att Doom3Quest ska släppas i dag, av samma kille som gjorde Return to Castle Wolfenstein porten. Distribueras genom Sidequest som RTCW.

Jag har vorpX, tyvärr verkar Virtual Desktop inte stödja det så man får köra med kabel. Prestandakraven för Quest 2 tycks också vara signifikant högre än för Quest 1.

Tycker ”VR”-läget är hyfsat meningslöst då händerna inte är frikopplade från kameran, viss behållning att köra bioduksläge men det går ju att göra med VD också så skillnaden blir just 3D-effekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag har vorpX, tyvärr verkar Virtual Desktop inte stödja det så man får köra med kabel. Prestandakraven för Quest 2 tycks också vara signifikant högre än för Quest 1.

Tycker ”VR”-läget är hyfsat meningslöst då händerna inte är frikopplade från kameran, viss behållning att köra bioduksläge men det går ju att göra med VD också så skillnaden blir just 3D-effekten.

Mm nej jag forstår, det är ju fortfarande inte spel som egentligen är gjord för det. Men kan tänke mig bioduksläget ändå ger lite extra, kanske särskilt på platformers etc?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Mm nej jag forstår, det är ju fortfarande inte spel som egentligen är gjord för det. Men kan tänke mig bioduksläget ändå ger lite extra, kanske särskilt på platformers etc?

Jag körde igenom hela Gris med vorpX på Quest 1, det blir lite dioramaeffekt. Unravel har jag testat lite grann, även där blir det lite lager och djup i bilden. Ori (Blind forest/Will of the wisps) ska se spektakulärt ut, ej testat dock då jag har båda färskt i minnet från plattskärmen.

Men ja, typen av spel ovan är antagligen det som funkar bäst - plattformare med handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Går det inte att lösa med en kudde av lämplig utformning?

Nja går att trixa med kuddar. Nackstödet kommer för högt upp. Jag är 1,75. Sitter jag på en kudde funkar det men då blir formen för ryggen annorlunda. Får se om det funkar i längden 😐