Råd om placering luft/luftvärmepump övervåning 1½ plans hus, se planskiss

Permalänk

Råd om placering luft/luftvärmepump övervåning 1½ plans hus, se planskiss

Hej!

Direktverkande el, 1½ plans hus. Övervåningen är kall på vintern och stekhet på sommaren.

Är sugen på att installera en luft/luft värmepump på övervåningen också som vi har där nere.
Men övervåningen består av mestadels stängda rum vilket kommer försvåra värme/kyla-spridningen

Se ritning på övervåning här:
https://www.bildtagg.se/file/k70rtcia0ouixlx63wbmklrj

Vart skulle man sätta inomhusdelen för att få bästa möjliga spridning? Alla rummen används idag som sovrum, så den behöver väl sitta i hallen tänker jag. Dörrarna till sovrummen kommer ju givetvis behöva vara öppna på dagarna för att sprida värmen/kylan.

Är det möjligt att få detta bra?! Hur hade du gjort?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Det första vi kan ta upp är att du kan inte trycka ner värmen så du lär ha den på undervåningen...

Permalänk
Medlem

Kan egentligen inget om det här, men bästa placeringen bör ju vara över trappan. Då skickar du även vidare värmen som kommer nerifrån när det ändå blåser in i hallen med alla dörrar.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

Det första vi kan ta upp är att du kan inte trycka ner värmen så du lär ha den på undervåningen...

....va? 🤔

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Kan egentligen inget om det här, men bästa placeringen bör ju vara över trappan. Då skickar du även vidare värmen som kommer nerifrån när det ändå blåser in i hallen med alla dörrar.

Ja egentligen är nog det ganska optimal placering, problemet är bara att det är snedtak ovanför trappen, så blir nog rätt stökigt att montera något där om det över huvudtaget går 😥

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

Tyvärr en väldigt dålig planlösning för en Luftvärmepump.

Men det optimala är som sagt i Trappen och blåsa mot badrummet.

Sätter du den i något av rummen så kommer effekten försvinna så fort som dörren till det rummet är stängd.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Sorry, missade att du skriver att du redan har på undervåningen.

Bäst av det sämsta är väl just i trappen blåsandes mot toan men värmen kommer ju redan stigandes från undervåningen så blir förvånad om du får så extremt mycket varmare uppe om inte huset är dåligt isolerat och rummen läcker värme.
Sedan lär du ju tänka på kompressordelen, behövs nästan bild på huset utifrån men med infon vi har så misstänker jag att taket ovanför trappen är bäst oavsett hur man vänder och vrider på det.

Permalänk
Samsung Sverige

Ja, det blir ju svårt med andra placeringar än vid trappen med tanke på närhet till yttervägg. Visst går det ju att dra längre rör, men risken är att det inte blir jättesnyggt och stjäl väggyta. Det finns inte möjlighet att sätta den någonstans längre ner på väggen i trappen? Om det är en rymlig trapp har jag sett några sådana lösningar, där det varit svårt att få till montering högre upp.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag tycker visserligen att luft/luft-pumpar är något som djävulen lyckats lura folket att det är bra, men men.

Finns inget bra ställe att ha innerdelen på med den planlösningen. Bästa är som nämnts trappan men med snedtak blir det lite klurigt. Kanske kan man sätta den längre ner men då har man å andra sidan en blåsande och brummande fläkt som möter en varje gång man går i trappan.

Vistas folk i sovrummen på dagtid eller är de ”riktiga” sovrum? Om det senare så tycker jag ni helt enkelt kan vänja er vid kallare sovrum. Om det tidigare så hade jag skruvat upp elementen lite. Miljövänligt och ekonomiskt? Nej. Men det är inte speciellt miljövänligt eller ekonomiskt att köpa en luft/luft-pump heller så det kvittar ju.

För att få svalare sommartid så kan ni sätta in en portabel ac och/eller hindra att värmen kommer in i huset. Många verkar nästan anstränga sig för att släppa in värmen sommartid för att sedan köra ac:n på max. Stäng fönsterna, dra för gardinerna, skaffa markiser.

Men om ni prompt vill ha en luftpump så kanske det går att ordna en till på nedervåningen som blåser mot trappan? Gissar att det inte är möjligt med tanke på trappans placering men man vet ju aldrig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dalledalle:

Hej!

Direktverkande el, 1½ plans hus. Övervåningen är kall på vintern och stekhet på sommaren.

Är sugen på att installera en luft/luft värmepump på övervåningen också som vi har där nere.
Men övervåningen består av mestadels stängda rum vilket kommer försvåra värme/kyla-spridningen

Se ritning på övervåning här:
https://www.bildtagg.se/file/k70rtcia0ouixlx63wbmklrj

Vart skulle man sätta inomhusdelen för att få bästa möjliga spridning? Alla rummen används idag som sovrum, så den behöver väl sitta i hallen tänker jag. Dörrarna till sovrummen kommer ju givetvis behöva vara öppna på dagarna för att sprida värmen/kylan.

Är det möjligt att få detta bra?! Hur hade du gjort?

Har du övervägt att tilläggsisolera istället? Fenomenet du beskriver beror på att du har alldeles för dålig isolering på övervåningen. Visst kan man säker lösa problemet med mer värme/kyla, men komforten kommer att bli mycket bättre om du istället försöker "bygga bort" problemet.

Skrivet av Trunk:

Jag tycker visserligen att luft/luft-pumpar är något som djävulen lyckats lura folket att det är bra, men men.

Finns inget bra ställe att ha innerdelen på med den planlösningen. Bästa är som nämnts trappan men med snedtak blir det lite klurigt. Kanske kan man sätta den längre ner men då har man å andra sidan en blåsande och brummande fläkt som möter en varje gång man går i trappan.

Vistas folk i sovrummen på dagtid eller är de ”riktiga” sovrum? Om det senare så tycker jag ni helt enkelt kan vänja er vid kallare sovrum. Om det tidigare så hade jag skruvat upp elementen lite. Miljövänligt och ekonomiskt? Nej. Men det är inte speciellt miljövänligt eller ekonomiskt att köpa en luft/luft-pump heller så det kvittar ju.

För att få svalare sommartid så kan ni sätta in en portabel ac och/eller hindra att värmen kommer in i huset. Många verkar nästan anstränga sig för att släppa in värmen sommartid för att sedan köra ac:n på max. Stäng fönsterna, dra för gardinerna, skaffa markiser.

Men om ni prompt vill ha en luftpump så kanske det går att ordna en till på nedervåningen som blåser mot trappan? Gissar att det inte är möjligt med tanke på trappans placering men man vet ju aldrig.

Effekten av en luft-luft-värmepump är väldigt olika beroende på var man bor. Jag vågar hävda att i Skåne där jag bor är den fullständigt oslagbar som tillägg till ett befintligt värmesystem. Det är sällan kallare än -5, ofta inte ens under 0'an, så luftvärmepumpen kan jobba på bra COP 99% av tiden. Investeringen är liten och besparingen stor. Om man jämför tex med tex jord/bergvärme som ofta framhålls som bättre för att de är "underhållsfria", så kan du köpa 10 luft-luft pumpar för samma summa som ett bergvärmesystem. I Skåne är det väldigt liten skillnad på besparingen.
Jag har satt in luft-luft värmepumpar i två hus som jag ägt. Båda har haft direktverkande el, så det har varit typ det enda alternativet. Besparingen har varit 8-9kWh per år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av giplet:

Har du övervägt att tilläggsisolera istället? Fenomenet du beskriver beror på att du har alldeles för dålig isolering på övervåningen. Visst kan man säker lösa problemet med mer värme/kyla, men komforten kommer att bli mycket bättre om du istället försöker "bygga bort" problemet.

Effekten av en luft-luft-värmepump är väldigt olika beroende på var man bor. Jag vågar hävda att i Skåne där jag bor är den fullständigt oslagbar som tillägg till ett befintligt värmesystem. Det är sällan kallare än -5, ofta inte ens under 0'an, så luftvärmepumpen kan jobba på bra COP 99% av tiden. Investeringen är liten och besparingen stor. Om man jämför tex med tex jord/bergvärme som ofta framhålls som bättre för att de är "underhållsfria", så kan du köpa 10 luft-luft pumpar för samma summa som ett bergvärmesystem. I Skåne är det väldigt liten skillnad på besparingen.
Jag har satt in luft-luft värmepumpar i två hus som jag ägt. Båda har haft direktverkande el, så det har varit typ det enda alternativet. Besparingen har varit 8-9kWh per år.

Även här uppe i norr fungerar luftvärmepump bra. Med moderna pumpar och de relativt milda vintrarna som har varit är effekten inte alls pjåkig. Jag får dock lite stomljud i huset, så jag överväger att flytta de två pumparna jag har till markställning till sommaren.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte påläst om luft/luft pumpar, men din planlösning känns inte optimal för en enhet. Vet att det finns något som heter multisplit, d.v.s en utedel till flera inomhusdelar. Ingen aning om prisnivå eller annat, men du är nog inte ensam om problemet med planlösningen.

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Ja, det blir ju svårt med andra placeringar än vid trappen med tanke på närhet till yttervägg. Visst går det ju att dra längre rör, men risken är att det inte blir jättesnyggt och stjäl väggyta. Det finns inte möjlighet att sätta den någonstans längre ner på väggen i trappen? Om det är en rymlig trapp har jag sett några sådana lösningar, där det varit svårt att få till montering högre upp.

Det är kattvindar så det är nog hyffsat enkelt att få till hyffsat bra dragning av längre rör. Men placering ovanför trappen eller ovanför klädkammaren kommer mest största sannolikhet inte gå då det inte finns några bra möjligheter att skruva upp den där.

Skrivet av Trunk:

Jag tycker visserligen att luft/luft-pumpar är något som djävulen lyckats lura folket att det är bra, men men.

Finns inget bra ställe att ha innerdelen på med den planlösningen. Bästa är som nämnts trappan men med snedtak blir det lite klurigt. Kanske kan man sätta den längre ner men då har man å andra sidan en blåsande och brummande fläkt som möter en varje gång man går i trappan.
Ja det skulle nog gå att skruva upp innedelen nere i trappen och blåsa uppåt, men som du säger så dels blåser den en i ansiktet, men problem nr2 blir nog att det blir för trångt i trappen för att tex. flytta upp och ned en säng. Dåligt med utrymme helt enkelt.

Vistas folk i sovrummen på dagtid eller är de ”riktiga” sovrum? Om det senare så tycker jag ni helt enkelt kan vänja er vid kallare sovrum. Om det tidigare så hade jag skruvat upp elementen lite. Miljövänligt och ekonomiskt? Nej. Men det är inte speciellt miljövänligt eller ekonomiskt att köpa en luft/luft-pump heller så det kvittar ju.

Det är barnens rum och vårat sovrum, nu är barnen små och vistas inte jättemycket på sina rum på dagarna, men lär väl bli ändring när de blir äldre. Håller inte med dig om att en luft/luft pump inte skulle vara ekonomiskt eller miljövänligt. Brukar väl ligga runt 1:4 verkningsgrad vilket man snabbt hämtar hem investeringen på. Samt mindre el = mindre miljöpåverkan.

För att få svalare sommartid så kan ni sätta in en portabel ac och/eller hindra att värmen kommer in i huset. Många verkar nästan anstränga sig för att släppa in värmen sommartid för att sedan köra ac:n på max. Stäng fönsterna, dra för gardinerna, skaffa markiser.
Bra tips med markiserna! Det ska vi nog ta o skaffa, det är i barnens rum med syd-väst läge som blir ordentligt varma på sommaren. Markiser kanske gör stor skillnad?

Men om ni prompt vill ha en luftpump så kanske det går att ordna en till på nedervåningen som blåser mot trappan? Gissar att det inte är möjligt med tanke på trappans placering men man vet ju aldrig.

Skrivet av giplet:

Har du övervägt att tilläggsisolera istället? Fenomenet du beskriver beror på att du har alldeles för dålig isolering på övervåningen. Visst kan man säker lösa problemet med mer värme/kyla, men komforten kommer att bli mycket bättre om du istället försöker "bygga bort" problemet.

Det är faktiskt tilläggsisolerat på vinden. Jag kan ha överdrivit lite att det är kallt på vintern, så farligt är det inte. Mest när vinden ligger på ordentligt och kylan stormar in genom friskluftsventilerna. Är det inte storm så är det behagligt!

Ett fenomen jag dock inte riktigt förstår är att värmen från undervåningen inte letar sig upp genom trappen. Blir som ett lock en bit upp i trappan. Pratat med grannarna och de upplever samma fenomen (kedjehus, likadana)
Märkligare är även att jag har hyffsat stort övertryck på övervåningen som till viss del avhjäpts med en eftermonterad frånluftsfläkt på taket/ventilationskanalen.

Effekten av en luft-luft-värmepump är väldigt olika beroende på var man bor. Jag vågar hävda att i Skåne där jag bor är den fullständigt oslagbar som tillägg till ett befintligt värmesystem. Det är sällan kallare än -5, ofta inte ens under 0'an, så luftvärmepumpen kan jobba på bra COP 99% av tiden. Investeringen är liten och besparingen stor. Om man jämför tex med tex jord/bergvärme som ofta framhålls som bättre för att de är "underhållsfria", så kan du köpa 10 luft-luft pumpar för samma summa som ett bergvärmesystem. I Skåne är det väldigt liten skillnad på besparingen.
Jag har satt in luft-luft värmepumpar i två hus som jag ägt. Båda har haft direktverkande el, så det har varit typ det enda alternativet. Besparingen har varit 8-9kWh per år.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p