HP Elite Folio är bärbar dator med ARM-processor och hölje i läder

Permalänk
Melding Plague

HP Elite Folio är bärbar dator med ARM-processor och hölje i läder

HP:s bärbara dator Elite Folio bestyckas med Qualcomm Snapdragon 8cx, mobilt 5G och löften om 24,5 timmars batteritid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en farligt dyr mekanisk klocka sådär nära en dator som har magneter i sig. Blir att lämna in datorn på service om väster handled råkar komma för nära locket.
Men väldigt kul med fler ARM-datorer.

Permalänk
Medlem

Det här känns framtvingat bara för att Apple lyckats bra med nya M1, upplever heller inte att Microsoft har mjukvara för ARM än.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Skulle en bärbar dator med ARM-processor vara aktuell som arbetsdator för dig, eller måste stödet för 64-bitars Windowsmjukvara på plats innan det kan bli aktuellt?

Man borde ju kunna klara sig rätt hyggligt, det mesta finns ju antingen till x86 (32-bitars Intel, vilket Windows på ARM redan idag kan emulera) eller till ARM. Grejen är ju dock att det brukar vara så att man säkert hittar någon liten grej man behöver som man inte ens tänkt på som inte funkar till ARM om man väl byter, så jag skulle nog avvakta 64-bitars stöd om det är en dator jag faktiskt tänkt använda (inte bara leka med...)

Är inte på jakt efter någon ny laptop just nu, men ARM kunde nog absolut vara aktuellt för en tunn, lätt och snabb dator, men av princip köper jag ju aldrig produkter där nödvändiga funktioner kommer i "framtiden".

Jag är egentligen personligen mer intresserad av om Microsoft släpper Windows fritt (inte nödvändigtvis gratis) för ARM-datorer till hobbyister och mindre systembyggare istället för att bara sälja det till specifika OEM:er. Att Microsoft inte säljer Windows på det sättet lägger ju en våt filt över möjligheterna för någon tillverkare att börja tillverka fristående moderkort och CPU:er på samma sätt som idag görs med och för Intel- och AMD-processorer.

Permalänk
Medlem

Gillar läderinslaget på deras förra Folio från förra året tror jag det var, LTT kikade på en modell. Dock var placeringen av pennan inte direkt det smartaste. Fattar inte det egentligen, om en så pass liten enhet som Galaxy Note lyckas integrera pennan i själva enheten så borde väl datortillverkarna kunna designa nåt liknande?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle en bärbar dator med ARM-processor vara aktuell som arbetsdator för dig, eller måste stödet för 64-bitars Windowsmjukvara på plats innan det kan bli aktuellt?

Inte som arbetsdatorer men för privat behov skulle den nog klara den klara 96% av det jag gör. Men...
Har fortfarande mest hört negativt om Windows på arm så jag väntar nog ett tag till

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Ser ut att vara en farligt dyr mekanisk klocka sådär nära en dator som har magneter i sig.

Menar du inte ett dyrt mekaniskt ARMbandsur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det här känns framtvingat bara för att Apple lyckats bra med nya M1, upplever heller inte att Microsoft har mjukvara för ARM än.

Instämmer, samt att hårdvaran har inte funktioner för koden/mjukvaran . Tyvärr kommer det ta tid att komma ikapp, eller
MS/ARM kommer inte komma ikapp, då Apple har allt inhouse det har inte övriga.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Menar du inte ett dyrt mekaniskt ARMbandsur?

Dagens bästa! Att jag inte såg det där, nu är jag lite besviken på mig själv.

Permalänk
Medlem

Låter som den kommer kosta en hel del...

Permalänk
Datavetare

Nu är det självklart olika team inom Microsoft som jobbar med Windows, Linux resp. MacOS. Men är det inte väldigt märkligt vilket total oförmåga Microsoft verkar uppvisa i att ge stöd för ARM64 på Windows?

Som exempel:

VSCode stödjer redan ARM64 på Linux, "insider" versionen stödjer ARM64 för MacOS. På Windows finns bara stöd för 32-bit x86 (finns inte vare sig på Linux eller MacOS, har man kvar detta för ARM64???), 64-bit x86 samt 32-bit Arm.

MS Office 2019 hade en beta ute med ARM64 stöd för MacOS i samband med lanseringen, officiellt stöd borde inte vara långt borta. För Windows har det i alla fall funnits en variant för 32-bit Arm, men så vitt jag kan hitta saknas fortfarande stöd för ARM64 på Windows och man förlitar sig på emulering av 32-bit x86 (men det närmar sig, vissa saker har fått ARM64 stöd).

Microsoft oförmåga att stödja sin, sett till design och HW när man kör ARM64-native, fina Surface Pro X spiller tyvärr över på andra. Varför ska de satsa när Microsoft inte gör det? Ta t.ex. Chrome, det finns redan i MacOS/ARM64 smak men lyser fortfarande med sin frånvara för Windows/ARM64 (man får köra 32-bit x86 via emulering alt. köra Edge som är en av få Windows/ARM64 native appar).

x86_64 "emulering" (rent tekniskt är det inte emulering utan binäröversättning) kommer tyvärr behövas i det korta perspektivet. Men kikar man på Apple ser man hur snabbt det trots allt kan gå när "alla" inser hur helhjärtat leverantören själv står bakom sin satsning, redan nu kan väldigt många köra 100 % ARM64 native på MacOS, d.v.s. mindre än ett kvartal efter lansering!

Förhoppningsvis har Apples lansering av M1 blivit en rejält väckarklocka för Microsoft, för är övertygad att bara Microsoft själva börjar helhjärtat stödja Windows/ARM64 på alla sina egna relevanta program så kommer det bli en ketchup-effekt.

För de som inte testar tror jag det är svårt att föreställa sig hur mycket bättre Apples M1 är än sina x86_64-förgångare, primärt för bärbara men tror vi kommer se liknande resultat senare i år när de större Apple-kretsarna börjar rulla ut. Ser ju redan rätt bra ut på serversidan där det finns 80-kärnors monolitiska ARM64 kretsar, kommer dels 128-kärnors varianter i början av året och sent 2021/tidigt 2022 en ny generation med väsentligt bättre prestanda per kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Arm på laptops har funnits ett bra tag och det har gjorts många satsningar sedan runt 2012 när Windows RT kom.
Problemet hela tiden har varit att produkterna bortsett från Apple M1 har varit överprisade emot vad man får.

Detta lär denna aktuella dator också bli. Den blir för många en väldigt smidig enkel surf och filmdator, problemet är bara att prislappen kanske hamnar över 15 000kr. Det är väldigt svårt att sälja in en produkt till kunder genom argumentet att denna produkt som du nu köper är såklart sämre än alternativet x86, men om du köper denna produkt så hjälper du på utvecklingen så att den kommande Arm datorn om 2 eller 3 generationer troligen är bättre än X86 alternativen.

Det som jag tycker borde vara allra enklast att få in arm på är chromebooks, men av någon konstig anledning går det även trögt där.

Permalänk
Medlem

Hade ju hoppats på äkta krokodilläder

Permalänk
Medlem

Bungle & Olufsen, hoppas de får väl betalt för att sälja ut sitt varumärke.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hade ju hoppats på äkta krokodilläder

Varför inte äkta människoläder om man nu nödvändigtvis skall döda något för att klä in en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Det här känns framtvingat bara för att Apple lyckats bra med nya M1, upplever heller inte att Microsoft har mjukvara för ARM än.

Nu har ju Microsoft försökt få fram en vettig Windows-dator med ARM sedan 2012. Säga vad man vill om prestandan på första Surface med dess Tegra 3, men det var en välbyggd maskin i övrigt. Vad som kan bli skillnad nu är väl att Qualcomm och övriga tillverkare av processorer baserade på ARM får en spark i baken och verkligen vågar satsa på att även få upp prestandan.

Men som Yoshman nämnde, det har aldrig funnits en vettig anledning för en konsument att lägga ut pengarna på en windows-dator med ARM eftersom de små fördelarna med råge överskuggades av alla nackdelarna.

Permalänk

Om prestandan i CPU:n kunde match den som Tiger lake 15w har så kanske det skulle vara aktuellt.
Som det är nu är väl CPU:n segare/samma som en gammal Sunny lake eller?

Med tanke på att den behöver emulera x86 så skulle CPU prestandan behöva vara bättre än Intels/AMDs mobila proccessorer om den på allvar skulle ersätta dessa.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Anders Andersson:

Om prestandan i CPU:n kunde match den som Tiger lake 15w har så kanske det skulle vara aktuellt.
Som det är nu är väl CPU:n segare/samma som en gammal Sunny lake eller?

Med tanke på att den behöver emulera x86 så skulle CPU prestandan behöva vara bättre än Intels/AMDs mobila proccessorer om den på allvar skulle ersätta dessa.

Du belyser här båda av Microsoft huvudproblem med deras Arm satsning så här långt.

På HW-sidan har man misslyckats då det självklart en en risk för kunderna att ändra på något så pass fundamentalt som CPU ISA. Därför tror jag alla försökt att använda Arm för att pressa priset lite var DoA, i en kvalitetsdator är CPUn en försvinnande liten del av BOM. Enda sättet att då relevant få ned priset är att bygga skräp.

Här måste man gå "all-in", det finns tekniska fördelar med ARM64 över x86_64. Dessa måste användas för att göra något som är bättre, i det läget blir priset sekundärt!

Andra problemet är att emulering är bara ett plåster, det gäller även Apples M1. Nu är den så snabb att den ofta kör x86_64 kod snabbare än Skylake/Zen2 baserade bärbara är kapabla till, men det är fortfarande en klar prestandaförsämring mot att köra native ARM64 (på M1 märks det primärt i betydligt segare startup tid, men drar också mer ström att köra via Rosetta 2).

Så även här måste man gå "all-in". Likt Apple har Microsoft resurserna att fixa ARM64 versioner av alla deras viktiga applikationer. Är det något Apple visat är det väl hur enormt överskattat problemet fixa ARM64 stöd för program som redan stödjer x86_64. Program är inte längre skrivna i assembler och än mer viktigt har sättet man designar kompilatorer ändras på ett sätt som idag helt eliminerat den historiskt sett absolut största tröskeln: programmet kan inte ens kompilera då plattformarna kör helt olika kompilatorer.

Idag används normalt samma kompilator oavsett ISA, processen är uppdelad i en front-end som tar programkoden och spottar ur sig någon "generell" ISA. Sedan finns en back-end som tar den generella ISAn och skapar x86_64, ARM64, RISC-V eller vad man nu vill ha. D.v.s. även med systemnära språk som C och C++ insåg man vilka fördelar Java, .Net och andra språk som bygger på en virtuell maskin hade.

"Front-end" delen är väldigt stor och komplex, framförallt för ett språk som C++ (ett språk som används i majoriteten av spel och applikationer vi använder dagligen). Att bara ha en version av den är en jättehjälp. Clang/LLVM, GCC och Microsoft C++ fungerar alla på detta sätt och dessa tre täcker in väldigt nära 100 % av C++ stödet på Windows, MacOS och Linux.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Med tanke på att den behöver emulera x86 så skulle CPU prestandan behöva vara bättre än Intels/AMDs mobila proccessorer om den på allvar skulle ersätta dessa.

"Vad är Apple M1?"

Gissar på att vi kommer få se M1X, M2 etc innan ens konkurrenterna hinner ut med något som matchar M1:an.

Edit: Yoshman hann före, trots att jag använder världens snabbaste mobiltelefon!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av walkir:

"Vad är Apple M1?"

Gissar på att vi kommer få se M1X, M2 etc innan ens konkurrenterna hinner ut med något som matchar M1:an.

Edit: Yoshman hann före, trots att jag använder världens snabbaste mobiltelefon!

Fast den är inte fullt lika snabb som min M1 MacMini

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ytterligare en gigantisk mobil undrar hur många som blir lurade att inhandla en sådan

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av walkir:

"Vad är Apple M1?"

Gissar på att vi kommer få se M1X, M2 etc innan ens konkurrenterna hinner ut med något som matchar M1:an.

Edit: Yoshman hann före, trots att jag använder världens snabbaste mobiltelefon!

Jag är en inbiten Windows användare, skulle bli svårt att klara av mitt jobb utan att köra Windows och Visual Studio. Sedan vill jag också kunna köra de senaste spelen men det är sekundärt. Därför är inte macOS intressant för mig även om M1 är snabb och macOS har många fördelar jämfört med Windows. Fanns bootcamp eller liknande för M1:an så skulle jag kunna överväga Apples ARM alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders Andersson:

Fanns bootcamp eller liknande för M1:an så skulle jag kunna överväga Apples ARM alternativ.

Får hoppas att Bootcamp kommer helt enkelt! Själv har jag också varit beroende av Windows tidigare. Precis som du säger, så är det även där spel normalt funkar bäst.

Däremot har det aldrig varit så lätt att hoppa mellan olika OS som nu. I många fall slår Electron-apparna (Visual Code exempelvis) ut motsvarande native-lösningar.

Skaffade M1:an med 16GB RAM för att kunna köra virtuella maskiner vid behov. Parallels brukar vara duktiga på att få bland annat Windows rulla på fint under macOS.

Min jobbdator kör dock Windows 10 där IBM Data Studio, MS Visio samt Internet Explorer 11 får jobba som hårdast.