Permalänk
Medlem

3200g APU frågor.

Tjo.

Jag ska bygga ihop en ny htpc idag. Och har köpt en Ryzen 3200g (som jag hoppas ska räcka). Jag har aldrig använt mig av en APU och jag har inte haft ett AMD grafikkort sen dackefejden.

Så någon som har några tips åt mig?

Är det AMD Adrenalin 2020 jag ska använda för drivrutiner eller kör APU'n något annat?
Man ska väl kunna ändra hur mycket minne som ska vara allokerat? Det borde göras i bios antar jag?
Några andra saker jag borde tänka på?

Ska endast ha burken till att surfa och kolla på videos, typ 4k film/YT

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[AOC CU34G2X 144hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Är det AMD Adrenalin 2020 jag ska använda för drivrutiner eller kör APU'n något annat?

Ja, det är Adrenalin du ska installera, det finns dock ibland speciell version för just APU'er, så använd dig av sökfunktionen på AMD's sida för att hitta rätt version.

Skrivet av walkiii:

Man ska väl kunna ändra hur mycket minne som ska vara allokerat? Det borde göras i bios antar jag?

Ja, det görs i UEFI/BIOS, kommer dock inte exakt ihåg var den inställningen finns.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.