Permalänk
Medlem

Ny dator ska det bli!

Tja! Sitter just nu på en gammal dator som måste uppgraderas. Idag sitter jag på en amd fx 6350, r9 270, 8gb ddr3 1866hz osv... Datorn är alltså skit.

Tidigare kunnat ganska mycket om de nya delarna osv, men nu för tiden är jag helt ovetandes. Suttit och plockat lite av det jag kunnat läsa mig till, men känner mig lite osäker. Vänder mig då till er och tänkte fråga ifall detta skulle passa ihop och ifall ni har några förbättringar. Nuvarande lista av delar:
https://gyazo.com/2cc4beb8195307263a6ed5f7a6cbe74e
https://gyazo.com/5b48ac3a37a05a404d0fba93a211ac0e

Är detta något att ha? Funderar kring om man ska ha ett 3080 eller 3070. Lirar inte speciellt tunga spel, men vill vara lite framtidsrustad. Blir mest CS:GO nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut!
Om du vill framtidssäkra ytterligare så kanske en PSU på 750w skulle vara bra.
Lite osäker om det verkligen krävs, men jag skulle valt det försäkerhets skull.

3080 är det väl fortfarande väldigt svårt att få tag på... Så om du ska köpa inom ett par månader skulle jag nöja mig med ett 3070!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simeh:

Tycker det ser bra ut!
Om du vill framtidssäkra ytterligare så kanske en PSU på 750w skulle vara bra.
Lite osäker om det verkligen krävs, men jag skulle valt det försäkerhets skull.

3080 är det väl fortfarande väldigt svårt att få tag på... Så om du ska köpa inom ett par månader skulle jag nöja mig med ett 3070!

Okej, lägger till ett 750w psu då! hur är cpuns kylare? Min orginalkylare till fx6350 låter mer än dammsugaren!
Tänker nog satsa på 1070 då vad jag än köper idag kommer kännas som en jävla raket i jämförelse med skitlådan jag sitter på idag ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofex:

Okej, lägger till ett 750w psu då! hur är cpuns kylare? Min orginalkylare till fx6350 låter mer än dammsugaren!
Tänker nog satsa på 1070 då vad jag än köper idag kommer kännas som en jävla raket i jämförelse med skitlådan jag sitter på idag ;D

Med CSGO behöver du ingen superGPU, snarare en schyst processor.

Vill du ha en tyst processorkylare föreslår jag att köpa en separat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofex:

Håller med frong angående processorkylare.
Jag brukar alltid rekommendera Hyper 212 Evo, då det är den jag har erfarenhet av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Med CSGO behöver du ingen superGPU, snarare en schyst processor.

Vill du ha en tyst processorkylare föreslår jag att köpa en separat.

Medveten, men kommer vilja köra 2st 49or från samsung då det är fint till aktiehandeln som jag håller på med. Därav så vore det fint med ett 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofex:

Medveten, men kommer vilja köra 2st 49or från samsung då det är fint till aktiehandeln som jag håller på med. Därav så vore det fint med ett 3080

Det är ju lika bra om resurserna finns så att säga.

Jag har det chassit du kör och du kan köra det väldigt tyst med lite goa fläktar. Jag har dock tagit bort den strypande fronten (kanske blivit bättre?).

Kör med en Noctua NH d15 på processorn och 2x nf a14 (jag lyckades iaf inte få dit 3, kör en Arctic som tredje fläkt i fronten), nf a14 i botten och en till där bak. Jag kör även 2 fläktar i toppen men det tror jag inte gör särskilt mycket för temp, däremot kan lite mer ljud komma ut. Blir tyst och skönt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA