3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammondisch:

Pengarna drogs igår natt. Amazon.
Beställt 4:e jan. Leveransdatum (PostNord) är imorgon, Torsdag 14 jan.

Svensk handel är ett skämt jämfört med amazon, hoppas de anpassar sig, annars lär de nog inte finnas mer snart.

Modellen är Gigabyte 3080 Gaming OC

Avbokade alla andra kort.

Fast kan det inte jämföras lite med att NoN på sluttampen "fått in" TUF OC och därför kan sälja dessa helt utan kö? Hade Amazon.se haft korten listade från början hade de säkerligen haft långa köer även de. Det är nog en minoritet som alls tänker på att beställa dessa via Amazon och därför är trycket väldigt lågt och därför kan de leverera korten. Det blir lite att jämföra äpplen med päron i detta fall.

Permalänk
Medlem

Finns en fyndvara på NON 3090 till bra pris vet ej varför det är en fyndvara och non kunde inte hller svara på det https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Tänkte köpa själv o byta ut mitt 970 men fick kalla fötter : )

Permalänk
Medlem

Så där, då plingade det till hos mig. TUF 3080 non-OC från Inet på väg. Beställde 17/9 ca 15:15 och hade köplats 7 senast jag kollade runt nyår.

Permalänk
Medlem

Fick besked från NoN i morse.
ASUS RTX 3080 TUF OC beställt i måndags kommer fram imorgon

Permalänk
Skrivet av Rikardfr:

Fick besked från NoN i morse.
ASUS RTX 3080 TUF OC beställt i måndags kommer fram imorgon

Hur ser man folk som dessa beställa populära modeller av 3080 korten där folk som beställt 5 min efter release fortfarande väntar på sina kort men personen som denna beställde i måndags och får de på torsdagen samma vecka?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Hur ser man folk som dessa beställa populära modeller av 3080 korten där folk som beställt 5 min efter release fortfarande väntar på sina kort men personen som denna beställde i måndags och får de på torsdagen samma vecka?!

De kör sån där fiskdamm med ordernummer, precis som på dagis du vet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av AndreasRTX:

Hur ser man folk som dessa beställa populära modeller av 3080 korten där folk som beställt 5 min efter release fortfarande väntar på sina kort men personen som denna beställde i måndags och får de på torsdagen samma vecka?!

Tror att dem som väntar är non OC, ganska säker på att Netonnet inte sålde annat än utan OC på release.
OC korten har de bara haft uppe ett par gånger senaste månaden.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

@webhallen Inga förseningar för veckans leverans?

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gwydon:

Så där, då plingade det till hos mig. TUF 3080 non-OC från Inet på väg. Beställde 17/9 ca 15:15 och hade köplats 7 senast jag kollade runt nyår.

Härligt! Hoppas på samma lycka, pratade med kundservice förra veckan och de sa att det skulle komma in 54 kort till idag om allt gick rätt till, då hade jag plats 52. Blir lite smått orolig att du fått plinget men inte jag. Men hela dagen har inte gått ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Hur ser man folk som dessa beställa populära modeller av 3080 korten där folk som beställt 5 min efter release fortfarande väntar på sina kort men personen som denna beställde i måndags och får de på torsdagen samma vecka?!

De som köar får ju sina kort billigare, föredrar själv att betala mer och få mina kort snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Hur ser man folk som dessa beställa populära modeller av 3080 korten där folk som beställt 5 min efter release fortfarande väntar på sina kort men personen som denna beställde i måndags och får de på torsdagen samma vecka?!

Modellen har inte funnits tillgänglig hos NoN mer än ngn månad = ingen köplats.

Skrivet av ronz:

De kör sån där fiskdamm med ordernummer, precis som på dagis du vet.

Nope. +- några dagar verkar det som sagt vara på Non OC modellerna, men än en gång så har jag inte sett ngn som beställt efter typ 22/9 få ett Non OC från NoN. Duktigt överdrivet generellt.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Dom sagde ganska så tydligt 16 GB DDR6x Video Ram.

Men räkna inte med samma kraft i de mobila som i stationära då effektgränserna är satta mycket lägre, Linus hade en harang om detta, minns inte effekterna, men att ett mobilt chip skulle få dra 300 watt+ som mitt 3080 Tuf OC i en bärbar dator kan man ju bara glömma, rena kortslutningen för batteriet, även med väggen inkopplad är det mycket värme att få ur dessa.

Permalänk

Angående ASUS TUF OC och non-OC: jag hörde eller läste någonstans att det bara är bios som är annorlunda...
Är det inte också som så att TUF OC har en knapp där man kan välja mellan silent och OC mode, men att non-oc saknar detta?
Är det inte också fallet att silent på TUF OC är tystare och kallare än non-OC?
Är det inte också fallet att non-OC bio kan uppgraderas till OC bios? I så fall finns det något sätt att ställa in non-OC-kortet till att bli lika kallt och tyst som OC i silent mode?

förtydligande
Permalänk

Did the delivery date change for anyone who had ordered ASUS TUF non-OC from komplett? Mine is on the 2nd of February.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelevink:

Angående ASUS TUF OC och non-OC: jag hörde eller läste någonstans att det bara är bios som är annorlunda...
Är det inte också som så att TUF OC har en knapp där man kan välja mellan silent och OC mode, men att non-oc saknar detta?
Är det inte också fallet att silent på TUF OC är tystare och kallare än non-OC?
Är det inte också fallet att non-OC bio kan uppgraderas till OC bios? I så fall finns det något sätt att ställa in non-OC-kortet till att bli lika kallt och tyst som OC i silent mode?

Skillnaderna är väl försvinnande små, problemet tror jag att många likt jag själv väntar på ett non OC till introrpris och därför inte är intresserade av att lägga 2-3k mer för exakt samma prestanda från liknande kort. Tycker själv 3080 är värt just ~7.8k, men absolut inte +9k osv. Därför sitter man fast lite. Tror alla som beställde non OC hellre hade lagt till 3-400kr extra i mellanskillnad till OC-modellen om man känt till att den modellen kommer levereras oerhört mycket mer av, men det visste ju ingen, och när jag la min order kände jag att jag inte var intresserad av att lägga 400kr mer för en fabriksöverklockad modell med några watt extra power limit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Skillnaderna är väl försvinnande små, problemet tror jag att många likt jag själv väntar på ett non OC till introrpris och därför inte är intresserade av att lägga 2-3k mer för exakt samma prestanda från liknande kort. Tycker själv 3080 är värt just ~7.8k, men absolut inte +9k osv. Därför sitter man fast lite. Tror alla som beställde non OC hellre hade lagt till 3-400kr extra i mellanskillnad till OC-modellen om man känt till att den modellen kommer levereras oerhört mycket mer av, men det visste ju ingen, och när jag la min order kände jag att jag inte var intresserad av att lägga 400kr mer för en fabriksöverklockad modell med några watt extra power limit.

Vart är våra MSRP på $499, $699 och $1499 till 3070, 3080 och 3090 här i Sverige? 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Skillnaderna är väl försvinnande små, problemet tror jag att många likt jag själv väntar på ett non OC till introrpris och därför inte är intresserade av att lägga 2-3k mer för exakt samma prestanda från liknande kort. Tycker själv 3080 är värt just ~7.8k, men absolut inte +9k osv. Därför sitter man fast lite. Tror alla som beställde non OC hellre hade lagt till 3-400kr extra i mellanskillnad till OC-modellen om man känt till att den modellen kommer levereras oerhört mycket mer av, men det visste ju ingen, och när jag la min order kände jag att jag inte var intresserad av att lägga 400kr mer för en fabriksöverklockad modell med några watt extra power limit.

Det skiljde bara 174;- t.o.m.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasRTX:

Hur ser man folk som dessa beställa populära modeller av 3080 korten där folk som beställt 5 min efter release fortfarande väntar på sina kort men personen som denna beställde i måndags och får de på torsdagen samma vecka?!

Jag beställde (ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC) kl. 15:09. 2-3 min efter det började gå beställa på webplatsen och jag har fortfarande inte fått mitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Vart är våra MSRP på $499, $699 och $1499 till 3070, 3080 och 3090 här i Sverige? 😢

Glöm inte moms.

Permalänk
Skrivet av marcaz:

Jag beställde (ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC) kl. 15:09. 2-3 min efter det började gå beställa på webplatsen och jag har fortfarande inte fått mitt kort.

Jag beställde NON OC, 15:05, 10 sekunder efter man kunde beställa, har ej fått eller hört nåt om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det skiljde bara 174;- t.o.m.

Är det så? Jag var lite sen på pucken och har för mig det skiljde 400kr på NoN, men jag missminner mig nog då.

Skrivet av Niskis1:

Vart är våra MSRP på $499, $699 och $1499 till 3070, 3080 och 3090 här i Sverige? 😢

Skrivet av m4gnify:

Glöm inte moms.

This, det är alltid lite falsk marknadsföring på amerikanska priserna utifrån "vårat" perspektiv, blir ju precis likadant när msrp på appleenheter presenteras. Jänkarna har väl inte ens moms inkluderat i "hyllpriset" i matvarubutiker om jag minns rätt vilket är helt befängt för oss svenskar (och säkert de flesta andra länder i världen?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Är det så? Jag var lite sen på pucken och har för mig det skiljde 400kr på NoN, men jag missminner mig nog då.

This, det är alltid lite falsk marknadsföring på amerikanska priserna utifrån "vårat" perspektiv, blir ju precis likadant när msrp på appleenheter presenteras. Jänkarna har väl inte ens moms inkluderat i "hyllpriset" i matvarubutiker om jag minns rätt vilket är helt befängt för oss svenskar (och säkert de flesta andra länder i världen?).

Jag antar väl det. Hmm, om man bara levde på andra sidan världen...

Permalänk

Äntligen 11dagars väntan

Jag har inte koll hur svårt det är att få tag på ett 3080 just nu. Jag kan meddela att jag beställd EVGA GeForce RTX 3080 XC3 ULTRA 10GB 21-01-02 och fick besked att det skickas till mig idag. 11dagars väntan bara. Hade en strategi att beställa där jag ansåg folk trodde var svårast att få tag i just kortet jag beställde. Inet lyste gult på prisjakt att det skulle inkomma ett visst datum och Dustin var röd och man visste inte leveransdatum Där av borde flera beställa av Inet i tron om att få just datumet som visades och Dustin förre beställare. Kan ha varit mindre kö på Dustin och jag fick det pga det.

Känns nästan oförskämt att få ett kort på 11 dagar när andra har väntat sen releasedagen och inte fått det än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Är det så? Jag var lite sen på pucken och har för mig det skiljde 400kr på NoN, men jag missminner mig nog då.

This, det är alltid lite falsk marknadsföring på amerikanska priserna utifrån "vårat" perspektiv, blir ju precis likadant när msrp på appleenheter presenteras. Jänkarna har väl inte ens moms inkluderat i "hyllpriset" i matvarubutiker om jag minns rätt vilket är helt befängt för oss svenskar (och säkert de flesta andra länder i världen?).

Det kan ha skiljt mer senare men ursprungligen var det 7825 mot 7990.

Vad gäller USA så skiljer sig momsen beroende på var man bor. Vissa ställen har faktiskt ingen moms alls och då stämmer priset på hyllan. Så ur ett marknadsföringssyfte så förstår man varför de väljer att skriva MSRP utan moms, men varför de inte kan ha pris med skatt på hyllorna i butiken är lite underligt.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Fick för några minuter sen en notis att ASUS ROG STrix 3080 OC White på NoN fanns tillgänglig för beställning igen, men tog ca 1 min sen var den "låst" igen hehe. Folk är som gamar nu .

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem

Najs! Då verkar Palit-korten rulla in. Hoppas mitt 3080 anländer inom kort

Permalänk

Då håller min order på att plockas. ASUS 3080 TUF OC beställt två dagar efter release på inet. "Plockas"? Vad betyder det egentligen? Plocka in skiten i brevlådan nu för fan, för jag orkar inte vänta mer.

My watch has ended. Hej!

Visa signatur

/Pettson

Permalänk
Skrivet av Hammondisch:

Pengarna drogs igår natt. Amazon.
Beställt 4:e jan. Leveransdatum (PostNord) är imorgon, Torsdag 14 jan.

Svensk handel är ett skämt jämfört med amazon, hoppas de anpassar sig, annars lär de nog inte finnas mer snart.

Modellen är Gigabyte 3080 Gaming OC

Avbokade alla andra kort.

Eftersom jag bokade 5/1 så måste det innebära att jag får pengar dragna i natt! (Njae, men hoppas kan man)