Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC – tveksamma kontakter sänker godkänt kort

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte Geforce RTX 3080 Gaming OC – tveksamma kontakter sänker godkänt kort

Gigabyte tar plats i testlabbet med Geforce RTX 3080 Gaming OC, där det i sedvanlig ordning bjuds på fabriksöverklockning och fläskig kyllösning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Mycket trevligt som vanligt.

Permalänk
Medlem

@Swec
Jag tycker ni borde lägga junction temperaturerna för Radeon korten i en egen tabell. Som det är nu så blir det bara grötigt.

Permalänk
Medlem

Trevligt med recension från er som vanligt

Fruktansvärt fult kort med korkad lösning till PCI Express-kontakter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Är detta ett test av produkt som finns att köpa och få hem eller ett test av ev kommande produkt som man kan köpa idag men inte får hem förenas tidigast om 3
Månader....

Borde helt klart stå med
Som minus över summering.

Permalänk
Medlem

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Vad har ASUS som är bättre än Gigabyte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad har ASUS som är bättre än Gigabyte?

Jag tycker mig alltid se att Gigabyte hamnar strax under konkurenter i alla aspekter gällande ljudnivå, prestanda, funktion, BIOS osv. Kanske är en felaktig bild? Svårt att sätta fingret på. Gigabyte har aldrig i mina ögon varit "The thing!", snarare "meh", Fanboy-attityden i mig kanske?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Vad har ASUS som är bättre än Gigabyte?

Kondensatorer t.ex.

Skrivet av YamahaDGX630:

Jag tycker mig alltid se att Gigabyte hamnar strax under konkurenter i alla aspekter gällande ljudnivå, prestanda, funktion, BIOS osv. Kanske är en felaktig bild? Svårt att sätta fingret på. Gigabyte har aldrig i mina ögon varit "The thing!", snarare "meh", Fanboy-attityden i mig kanske?

Ofta billigaste korten, någonstans gör man saker billigare. I RTX 3080 fallen så skiljer det en hel del på ASUS TUF Gamin OC 3080 och Gigabyte Gaming Oc gällande vilka komponenter man valt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är detta ett test av produkt som finns att köpa och få hem eller ett test av ev kommande produkt som man kan köpa idag men inte får hem förenas tidigast om 3
Månader....

Borde helt klart stå med
Som minus över summering.

Den har ju inte fått en utmärkelse av just det skälet?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Oftast lite bättre pris ( inte relevant nu dock ), helt ok kylare för lägre pris än t.ex. Asus.

Men precis som Asus så har de lika kassa garantier och support, men som de andra stora så brukar man också få snabbare uppdateringar på bios.

Jag har själv inte fattat varför folk fortsätter köpa Asus som fortfarande släpper mer eller mindre defekta produkter eller helt enkelt rent av mycket sämre än alla andra, till högre pris.

Se bara på typ alla custom PCB Radeons under senaste 4-5 generationerna och deras nya Ryzen laptops gjorde de enorma missar på och gnällde sedan på recensenter.

Permalänk

Varför vill man köpa en modellserie som ligger under toppmodellen RTX 3090 men ändå drar mer ström? Man kunde tro det skulle dra jämt med RTX 3090 men det ligger fortfarande långt efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

4 års garanti! Och så brukar väl Gigabyte och Palit kort normalt sätt vara mycket billigare än konkurrenterna? Annars så ser jag ingen annan anledning att köra på Gigabyte över Asus eller MSI.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Som övriga kort i serien utmärkt tillgång i butikerna, skynda och fynda!

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

Kan hålla med om 8 pin kontakten! Det var lite småkrångel att få in kabeln!

Permalänk
Medlem

Beställde ni detta exet på releasedag

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av lalletheking:

Kan hålla med om 8 pin kontakten! Det var lite småkrångel att få in kabeln!

Hur då? Det är hur mycket plats som helst.

Permalänk
Skrivet av Klappkossa5000:

Hur då? Det är hur mycket plats som helst.

Nånting hakade i typ! Men det gick till slut iaf! Kan ha varit kabeln som var skit också!

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Varför vill man köpa en modellserie som ligger under toppmodellen RTX 3090 men ändå drar mer ström? Man kunde tro det skulle dra jämt med RTX 3090 men det ligger fortfarande långt efter.

Skiljer rätt mycket i pris.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

jag har eagle 3080 och är riktigt nöjd men skulle inte betala 1.5k mer för detta

Permalänk

Har detta kort i min burk, köpt vid release när jag spelar på de hamnar de på 62C. Och klockar upp sig själv till 2025mhz som högst och landar sedan runt 2010mhz. När jag kör oc fick jag upp det till 2100mhz. Innebär de att jag har ett bra kort då? Ljudnivån märks knappt av. Fractal design r4

Permalänk
Medlem

Jag är så jäkla bitter över tillgången på 3080-kort xD

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

"När modellen körs i sitt tysta läge uppmäter vi 66 °C för grafikkretsen medan temperaturen ökar till 71 °C i det mer överklockade prestandaläget"

Hur går detta ihop? Borde de inte vara tvärtom, att i overklockat prestandaläge så körs kortet med högre frekvens och högre rpm på fläktarna? 🤔

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

"När modellen körs i sitt tysta läge uppmäter vi 66 °C för grafikkretsen medan temperaturen ökar till 71 °C i det mer överklockade prestandaläget"

Hur går detta ihop? Borde de inte vara tvärtom, att i overklockat prestandaläge så körs kortet med högre frekvens och högre rpm på fläktarna? 🤔

Nja, tyst läge går antagligen på lägre frekvenser och lägre powertak, vid prestandaläge tillåter man högre temperatur för att kunna kräma ur mer prestanda helt enkelt. Fläkten snurrar mer men lyckas inte kyla bort all extra värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

För att jag tycker att Gigabyte oftast är lite billigare men med samma funktioner som alla andra varför ska jag betala mycket mer för något som jag inte kommer använda?

Beställde ett gigabyte Eagle kort på release dagen och fick det efter nästan 3 månader(2 dagar ifrån) till introduktionspris.
Dom som beställt Asus (vilket jag med gjort) har inte fått sina kort än så det känns som jeg beställde rätt då jag haft mitt kort 1 månad imorgon och fått uppleva mycket med det under den tiden.

Har kört med många Gigabyte saker genom tiderna och aldrig haft problem och registrerar man deras produkter brukar man få 4 års garanti.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Något jag har funderat över väldigt många gånger är varför man väljer Gigabyte framför andra tillverkare? Jag har nämligen inte under mina 10 år som komponentnörd kommit på vad Gigabyte har att erbjuda som skulle vara bättre än konkurrenter som t.ex. Asus och MSI?

Inget hat mot Gigabyte, frågan jag ställer är högst seriös!

Mitt val var baserat på Priset och tillgänglighet när jag köpte. Sen är jag inte så petig, fungerar skiten så är jag nöjd.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Varför testa dessa kort när det är "0"% skillnad i prestanda och nästan 0% i ljudnivå. Förstår varför ni tycker det är tråkigt att testa grafikkort.

Nvidia har på något sätt låst så OC är mer eller mindre meningslöst med dagens grafikkort. Skulle dessa kort finnas i lager så skulle det billigaste 3080 kortet vara det kort som jag skulle köpt. Varför ska man betala extra när man inte får något för pengarna?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

För att jag tycker att Gigabyte oftast är lite billigare men med samma funktioner som alla andra varför ska jag betala mycket mer för något som jag inte kommer använda?

Beställde ett gigabyte Eagle kort på release dagen och fick det efter nästan 3 månader(2 dagar ifrån) till introduktionspris.
Dom som beställt Asus (vilket jag med gjort) har inte fått sina kort än så det känns som jeg beställde rätt då jag haft mitt kort 1 månad imorgon och fått uppleva mycket med det under den tiden.

Har kört med många Gigabyte saker genom tiderna och aldrig haft problem och registrerar man deras produkter brukar man få 4 års garanti.

Har fått båda mina 3080TUF och det ena fick jag för snart 2 månader sen.
Skalar dock dåligt i SLI..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Nja, tyst läge går antagligen på lägre frekvenser och lägre powertak, vid prestandaläge tillåter man högre temperatur för att kunna kräma ur mer prestanda helt enkelt. Fläkten snurrar mer men lyckas inte kyla bort all extra värme

Detta var då nytt för mig i alla fall, jag har alltid trott att alla kort med dual bios fungerade enligt Asus modellerna.

Performance mode = Lägre temperatur, högre rpm, högre ljudnivå, lite högre prestanda.
Quite mode =Lite högre temperatur, lägre ljudnivå, lägre rpm, lite lägre prestanda.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Vart att ha i åtanke är att denna modellen saknar thermalpads för baksidan, dvs backplaten avger ingen värme från minnena.
Kortets prestanda halveras i princip om du kör något minnesintensivt sådan videorendering eller mining.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME