Veckans fråga: De största nyheterna under CES 2021?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: De största nyheterna under CES 2021?

Det har varit en händelserik vecka med CES 2021 och andra nedslag. Vilka är nyheterna som gjort störst avtryck på dig?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Rtx 3060 12gb vram. När medel klassen är mer anpassad för användning under fler år än topp korten med ynka 10gb vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

OLED på 31.5 tum?

Permalänk

Ny teknik och inte ny version av befintlig.
Med denna menar jag att en produkt som är värdens bästa med marginal så är det imponerande att tillverkaren kan förfina produkten och göra en ännu bättre. Men det jag tycker är mest intressant på såna mässor är ny teknik, det kan även vara befintliga prylar med nya funktioner.
TV-apparater som man kan se igenom är sådant exempel på ny teknik som är intressant, det finns hur många användningsområden som helst av detta. Dock inte så mycket för att ha som en tv att hänga upp på väggen. Nu har de visat upp dessa skärmar tidigare, men det går emot att de blir kommersiellt säljbara mer än att vara en prototyp.

Permalänk
Medlem

Störst intryck? Inget egentligen...

Intressant med nya tv:n, men det är inget som känns vidare stort. Utveckligen där är ändå rätt linjär, och att viss teknik kryper ner i prisklasserna är väl att förvänta sig. Inget spännande.

När det gäller processorer så är det lite av en besvikelse att Ryzen 5000 för laptops inte blir helt Zen 3.. så det är en besvikelse. Inga nya Ryzen i lägre prisklasserna heller. Intel i9-11900K är ju också lite av en besvikelse med bara 8 kärnor. Om något så är det väl spännande att Intel låser upp RAM-hastigheter för B560, vilket ju gör framtida 11400F rätt konkurrenskraftig, men det är ju också en rätt liten nyhet.

Grafikkortsnyheterna har ju varit rätt tråkiga också. RTX 3060 som egentligen bara presterar typ som 2060 Super och i teorin kostar lite mindre, men som i praktiken lär bli dyrare. Det är ju rätt deprimerande, speciellt när AMD inte presenterade RX 6700-serien heller.

Nej, väck mig nästa år när produktionsproblemen är över!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Inget speciellt! bärbart bryr jag mig ej om! men kanske intel nuc11 med ett nvidia 2060 annars samma som i fjol med samsung micro led. (men har inte en miljon att slänga på en tv så), hade sett fram mot lite mer workstation, servrar, kanske nåt om att stapla kretsar inte bara limma ihop sidledes. Hoppas det dyker upp nåt trevligt. Sappfire rapids tex, lite info om den åtminstånde, ssd på minnesstickor, Pcie 5 produkter, ddr5 minnen. Slut på falsk marknadsföring som M1, behov av x antal kärnor, spelkonsollers överlägsenhet osv.
P.S Wrx80 dök upp åtminstånde, men för sent för att vara intressant

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det har varit en händelserik vecka med CES 2021 och andra nedslag. Vilka är nyheterna som gjort störst avtryck på dig?

Läs hela artikeln här

AMD's satsning på bärbara datorer. Kort och gott.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Nu kom jag på vad som imponerade mest på mig Rollable Phone. Men de visade inte direkt upp någon som folk fick testa. Men om man kollar in denna klipp som de visserligen har använd datorgrafik till, så är det som att man lever i framtiden.
https://www.youtube.com/watch?v=nMA_C8_CRr8

För mig känns det som ett jättekliv emot de vanliga vikbara, bara det att man ska ha ett skal som skyddar telefonen.. Så det kommer med en drös nackdelar, men jag tycker ytterst få kan säga att om de skulle lösa "alla problem" så förstår de ändå inte behovet att kunna göra skärmen större.

Permalänk
Medlem

Va, är det redan slut? Kan inte komma på en enda nyhet som fastnat överhuvudtaget faktiskt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har inte ens märkt av att det varit ’CES’ om nu detta ska få kallas samma sak. Vanligen brukar man dels få dessa keynotes och presentationer, men det intressantaste är vanligen alla småsaker emellan och videos av Jonas &co med deras åsikter och intryck av veckan. Hotellrums-videos är viktigare än officiella keynotes helt ärligt.

Miss största minne från sidan denna vecka var de två olika låsen som visades upp. Väntar fortfarande på slutsatsen från det låset du skrev om och om/hur du kom loss

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu kom jag på vad som imponerade mest på mig Rollable Phone. Men de visade inte direkt upp någon som folk fick testa. Men om man kollar in denna klipp som de visserligen har använd datorgrafik till, så är det som att man lever i framtiden.
https://www.youtube.com/watch?v=nMA_C8_CRr8

För mig känns det som ett jättekliv emot de vanliga vikbara, bara det att man ska ha ett skal som skyddar telefonen.. Så det kommer med en drös nackdelar, men jag tycker ytterst få kan säga att om de skulle lösa "alla problem" så förstår de ändå inte behovet att kunna göra skärmen större.

Har ju funnits ute från andra ett tag nu väl?

Permalänk
Medlem

LG OLED 42" - Kan bli hetaste skärmen 2021?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Största nyheten var nog hur otroligt intetsägande årets CES var. Inga nya Threadrippers, ingen 6700-serie, inget 3080Ti osv.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Har ju funnits ute från andra ett tag nu väl?

https://www.youtube.com/watch?v=9p-sPDpOnKQ

Ja det mesta har funnits ett tag. Men det börjar bli många aktörer som gör dessa foldable phones nu och då finns det chans att någon lyckas. Första steget är att de blir så bra så att någon annan får hålla och känna på dem.

Det de visar upp nu är datoranimeringar och det imponerar ej så mycket då det går göra mycket där, men när så många stora tillverkare gör detta och säger de snart kommer släppa en sådan telefon så blir jag mycket nyfiken.

Permalänk
Medlem

Lite besviken på LG C1, hade tänkt köpa tv i år, men nu så känns det tråkigt när den kanske blir utdaterad snart och att man måste köpa en dyrare model för att få evo
Nyheterna jämfört med CX känns inte så roliga, men man får väl hoppas på att recensioner och djupare specifikationer överraskar när dem släpps.
Förhoppningsvis så är HDMI 2.1 problemen lösta....

Vad är de nya filtrena till för, det är väl skaparen av materialet som ska bestämma vart bilden till exempel är skarp eller hur ljudbilden ska se ut, inte ett pålägg av AI system?
Eller är AIn bara till för att skala upp delar av bilden vid låg upplösning eller dålig kalibrering av kontrast i källan?

Hade nog helst viljat ha en oled monitor i 65" istället, men man är väl påtvingad appsystem, högtalare och lite annat som inte tillför något för egen del
Vem använder de inbyggda högtalarna?

Permalänk
Inaktiv

Hoppades på att ASUS ProArt Display PA32UCG skulle visas (igen!), den är ju cirka ett år försenad vid det här laget, vilket väl får anses ganska rekord för en monitor...

Tji fick man ju dock! Den listas fortfarande som "coming soon!" på ASUS' väbbsida.

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt att ni inte har haft en dedikerad CES sida med länkar till keynotes, produktvideos osv...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Inte ens märkt att det varit CES.

Permalänk

Den stora satsningen på laptops från Intel, AMD, Nvidia. Så många modeller från många olika märken. Bara t ex Asus har flera modeller som konkurrerar sinns emellan. Riktigt kul eftersom jag tänkt köpa en prestanda laptop som ska ersätta min 5 år gamla.

Permalänk
Medlem

Måste instämma i övriga klagokören att jag knappt märkt av att det varit CES varken på SWEC eller andra ställen. Vore intressant att se en sammanställning på hur många artiklar som skrivs en vanlig vecka samt denna. Inte för att jag känner att jag missat något, behöver inget särskilt så inte så taggad.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jaha var det ces. Det har jag missat helt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intels byte av VD från ekonom till ingenjör. Det var på tiden!

Permalänk
Medlem

OLEDs på 83". Men samtidigt besviken på att det inte gäller de nya mer ljusstarka panelerna. Och LG har fortfarande inte stöd för DTS. Och antagligen bara 40Gbps-HDMI-portar. Får se vad Vincent hittar för fel på dem. Och vad priserna hamnar på vid årets slut när TV-köpsperioden drar igång. Blir väl att vänta ytterligare ett år på en TV som checkar alla boxar.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Inaktiv

Ingenting. Förväntade visningar och gimmicks mest. Brukar inte ha något större förtroende för CES även vanliga år heller.

Bra att tillverkare ändå valt att visa upp vad de har, men ja.. samma sak som vilket år som helst mer eller mindre.

Permalänk
Medlem

Well, knappt ens märkt att CES. Gick in på sidan och ser att Best Buy och Walmart hade keynotes... Någon som vart imponerad av dem?

Walmart:
"Walmart CEO Doug McMillon sits down to discuss how the turbulent nature of 2020 reinforced the company’s focus on creating meaningful value for all – from shareholders and suppliers, to customers and employees. Mr. McMillon will illustrate how Walmart is prioritizing shared value while also running a strong business through its Covid-19 response, fight for greater racial equity, and recent climate commitments."
https://digital.ces.tech/sessions/d8a02de4-2915-489e-850f-605...

Best Buy:
"In this conversation with tech retailer Best Buy, CEO Corie Barry discusses her vision for the future of tech, leading through the pandemic and why diversity and inclusion is good for business."
https://digital.ces.tech/sessions/376073b5-c4a0-466d-abe4-ed1...

Equity, Climate Change, Diversity & Inclusion? Stora ämnen men är det verkligen politiska ställningstaganden som ska anföras på en techmässa? 1 benämning om tech från Corie Barrys visioner. Är hon verkligen en pionjär inom tech?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Hjälpsam

Då det är ganska mycket spansktalande kring Vegas...

Istället för Swec (överstruket) at Vegas, borde det inte bli Sweclockers sin City ?

[badum tisch]

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ingenting som lyft mina ögonbryn.

Permalänk

För mig lär det nog bli en oled från sony, tycker dom verkar ha intressant teknik sina tv apparater

Permalänk
Medlem

Att OLED äntligen börjar komma som skärmar, jag tror att denna teknik kommer ta över mer och mer och förfinas när det gäller datorskärmar. Hoppas de får bukt med "inbränning" inom de kommande åren, så verkar det vara ett vettigt alternativ till IPS och VA etc.

I övrigt inget som har lyft mina ögonbryn, mer än att jag tycker det är konstigt hur de kan lansera 3060 etc när tillgången redan är så låg.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Att Sony äntligen börjat med inbyggda suvwooooofers i sina TV. Tycker faktiskt det är drygt att man måste köpa externt ljudsystem när tekniken att bygga in ett bra ljud inte borde bara något problem 2021. De flesta "problemen" är lösta nu, även om deras presentation var skrattretande pinsam!

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter