Veckans fråga: De största nyheterna under CES 2021?

Permalänk
Lego Master

Ärligt talat? Inte ett skit.
Jag är nog surgubbe efter höstens lanseringar och vägrar bli glad innan jag får en ny GPU utan att betala överpris eller köpa en scalperbot.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

intressant att se vad som komma skall med Panasonic och Lgs samarbete och deras sk Oled 2.0, men det lär väll bli på tok för dyrt dom första åren

Permalänk

Ingenting var intressant detta år!

Permalänk
Medlem

tycker denna killen gör en bra sammanfattning

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

I och med att QD Oled var en no-show så var det inget som överraskade positivt.

Överlag var det mesta som väntat. En grej stack ut dock, Nvidias egna prestandasiffror för 3060 var överraskade låga. Taktik eller? Vi får se...

Permalänk
Medlem

Mindre OLED var väl denna grejen jag tyckte var intressant. LG Rollable var nog den coolaste saken jag såg, är dock tveksam till hur bra hållbarheten kommer vara. Att Samsung äntligen ger upp den här dumheten med rundade skärmar var nog den mest välkomna nyheten. AMDs event var, ur mitt perspektiv, rent ut sagt tråkigt som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Att Sony äntligen börjat med inbyggda suvwooooofers i sina TV. Tycker faktiskt det är drygt att man måste köpa externt ljudsystem när tekniken att bygga in ett bra ljud inte borde bara något problem 2021. De flesta "problemen" är lösta nu, även om deras presentation var skrattretande pinsam!

Min sony AF9 från 2019 har det också

Permalänk
Avstängd

31.5" OLED är det enda intressanta. Tyvärr ingen lanseringsdatum, pris osv än..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Att Sony äntligen börjat med inbyggda suvwooooofers i sina TV. Tycker faktiskt det är drygt att man måste köpa externt ljudsystem när tekniken att bygga in ett bra ljud inte borde bara något problem 2021. De flesta "problemen" är lösta nu, även om deras presentation var skrattretande pinsam!

En normal subwoofer väger väl ca 20 kg så att bygga in en sådan i tvn känns orimligt.

Permalänk
Inaktiv

GM hade en rätt intressant presentation om deras elbilssatsning.

Annars var det väl lite tunnsått kanske, och Sonys TV-presentation var olidligt kalkonaktig med allt sitt självryggdunkande egenskryt, jag kunde inte titta färdigt på skräpet...

Permalänk
Skrivet av Fredag:

Att Sony äntligen börjat med inbyggda suvwooooofers i sina TV. Tycker faktiskt det är drygt att man måste köpa externt ljudsystem när tekniken att bygga in ett bra ljud inte borde bara något problem 2021. De flesta "problemen" är lösta nu, även om deras presentation var skrattretande pinsam!

Håller helt med! Ett steg i rätt riktning!

Visa signatur

Med vänliga hälsningar,
Andreas

Permalänk
Medlem

Att industrin, i detta fall LG har utvecklats en bättre OLED panel. Som är ljusstarkare. Hur mycket bättre/ ljusstarkare denna OLED -EVO är det återstår att se. Detta kan säkert sweclockers, ta reda på

Nu jobbar alla på att ta fram en QD-OLED vilket är en hybrid panel, som om detta lyckas, så ger denna teknik oss det bästa av två världar, och en enorm förbättring i bildkvalitet

Men när denna kommer det vet ingen eller om/när denna paneltyp kommer, så är frågan om man måste sälja huset för att ha råd med denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Att Sony äntligen börjat med inbyggda suvwooooofers i sina TV. Tycker faktiskt det är drygt att man måste köpa externt ljudsystem när tekniken att bygga in ett bra ljud inte borde bara något problem 2021. De flesta "problemen" är lösta nu, även om deras presentation var skrattretande pinsam!

Fast man kan också vara en bittergubbe och säga:
”varför ska de ens försöka? Fysikens lagar säger att ljud från platta tv-apparater låter skit och alltid* kommer låta skit.”

*Blickar man tillräckligt långt fram i tiden kommer det såklart finnas bra lösningar men så som högtalare är konstruerade idag går det inte att få bra** ljud från en platt tv.
**Om något är ”bra” eller inte är förstås upp till var och en. Men om ljud från en TV får smisk av billiga soundbars tror jag de flesta håller med om att ljudet inte är något vidare bra.

Själv skulle jag mycket hellre vilja att så lite resurser som möjligt läggs på tv-apparaternas ljud. Jag skulle inte klaga om de helt saknade högtalare även om de förstås är bra att ha i nödfall. Jag skulle inte heller klaga om 90 % av de ”smarta” funktionerna försvann.

Undra hur mycket priset skulle sjunka på de bättre TV-modellerna om man skalade bort ljudet, det smarta och annat eventuellt lull-lull, troligtvis inte mycket.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Trunk:

Undra hur mycket priset skulle sjunka på de bättre TV-modellerna om man skalade bort ljudet, det smarta och annat eventuellt lull-lull, troligtvis inte mycket.

Eftersom tillverkarna nu måste splittra utveckling, tillverkning och logistik till två separata modeller där den högtalarfria, smartfria och lull-lullfria modellen går till en nischad kundkrets och tillverkas i mindre upplaga, är det givna svaret att den modellen tyvärr blir dyrare. Tillverkningsekonomi gör det sällan automatisk att exkludering av funktioner leder till lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Eftersom tillverkarna nu måste splittra utveckling, tillverkning och logistik till två separata modeller där den högtalarfria, smartfria och lull-lullfria modellen går till en nischad kundkrets och tillverkas i mindre upplaga, är det givna svaret att den modellen tyvärr blir dyrare. Tillverkningsekonomi gör det sällan automatisk att exkludering av funktioner leder till lägre priser.

Skulle säga att allt inte är så glasklart heller, men lite åt det hållet blir nog verkligheten.

Bildfunktioner och mjukvaran i en modern tv kräver kretsar som medger smarta funktioner också. Det behövs kraftiga saker för att göra saker i realtid utan att fuska för mycket. Det är ju därför de smarta funktionerna en gång uppstod.

Problemet är ju när mjukvaran och kontakterna blir utdaterad så blir ju hela skärmen drabbad trots att den kanske duger fortfarande. Lite som att kasta en dator för att hårddisken blir full eller något...

Det är såklart inte så enkelt eller tydligt att detta skulle vara vägen framåt, för alla ’smarta’ tvs idag skulle ju inte försvinna. Vem vill då köpa en ’dum’ och varför ska kretsarna bli outnyttjade när de ändå finns... men i en perfekt värld borde de separeras igen tycker jag. Framförallt när mjukvarustöd och uppdateringar ofta havererar inom några år... jaja... bara att acceptera det som erbjuda nu