När man diskuterar utgår man oftast från det generella eftersom det är givet att det aldrig gäller alla.
Komforten är generellt bättre på G2an än Quest 2 out of the box. Att argumentera att Quest 2 och dess original straps som följer med att det skulle vara en smak sak gällande komfort tänker jag inte ens gå in på. Det får stå för er. Bildkvalitén är bättre för det är över en miljon fler pixlar. Som sagt finns det alltid undantag, om t.ex. ens huvud är format på ett sätt som gör att man inte kommer in ordentligt och där med får en dålig FOV och sweetspot. G2an straps är MYCKET bättre, mer eller mindre på alla sätt, även om man är fler de töjer på sidorna utan att man behöver ställa om något.
Index? Index är out of the game. Sure FOV men som sagt bildkvalité och komfort.
Kör man Questen trådlöst så kommer man inte upp i bildkvalitén Quest 2 kan erbjuda till fullo och där med springer G2an ifrån ganska fint. Standalone har inte samma hästkraft att driva spel som en PC och virtual desktop har delay samt color banding vare sig man vill inse det eller ej. Inget som påverkar de flesta eller om man kör spel som inte är rytmbaserade.
Så därför skrev jag som jag skrev. dvs. ang. bildkvalité och komfort samt ljud. Tycker man dessa är subjektiva så är det fritt fram att tycka det men generellt är de bättre.
Quest 2 är en fin instegsmodell för de som inte orkar eller kan pilla, måna om pris eller helt enkelt vill köpa flera om man t.ex. har flera familjemedlemmar som önskar sig VR.
Det är inte alls givet, speciellt inte när det gäller hårdvara. RTX3080 är objektivt bättre än 6800XT i både rasterisering och ray tracing. Ryzen 5900X är objektivt bättre än i9 10900K i både spel och produktivitet. ROG Swift 279Q är objektivt en bättre spelskärm än Dell 2715H. Reverb G2 är inte bäst på allting, inte ens om du byter ut kontrollerna. Allting handlar om vad man subjektivt värderar högst och jag tror att många tycker att trådlöshet och standalone är en stor grej, stort nog för att svälja Facebookpillret.
Jag argumenterade inte för att stock strap på Quest 2 skulle vara bättre, den är designad för att vara utbytbar av en anledning. Den har ett par legitima användningsområden, till exempel om du vill ligga ner i sängen/soffan och kolla på film eller dylikt, men inte så mycket för generellt användande.
Quest 2 är inte bara "en fin instegsmodell", det är det enda valet som finns om du vill ha möjlighet till standalone och är enligt de flesta kriterier det bästa valet för trådlöst spelande. Om någon vill kunna kolla på VR-film när dom är borta från hemmet eller köra lite konditionsträning i rasten på jobbet, ska dom då ha skaffa en G2? Verkligheten är betydligt mer nyanserad än att säga att någon produkt är "den bästa" med VR och i detta avseende skiljer sig VR från mycket annan hårdvara.