Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Devil May Cry:

När man diskuterar utgår man oftast från det generella eftersom det är givet att det aldrig gäller alla.

Komforten är generellt bättre på G2an än Quest 2 out of the box. Att argumentera att Quest 2 och dess original straps som följer med att det skulle vara en smak sak gällande komfort tänker jag inte ens gå in på. Det får stå för er. Bildkvalitén är bättre för det är över en miljon fler pixlar. Som sagt finns det alltid undantag, om t.ex. ens huvud är format på ett sätt som gör att man inte kommer in ordentligt och där med får en dålig FOV och sweetspot. G2an straps är MYCKET bättre, mer eller mindre på alla sätt, även om man är fler de töjer på sidorna utan att man behöver ställa om något.

Index? Index är out of the game. Sure FOV men som sagt bildkvalité och komfort.

Kör man Questen trådlöst så kommer man inte upp i bildkvalitén Quest 2 kan erbjuda till fullo och där med springer G2an ifrån ganska fint. Standalone har inte samma hästkraft att driva spel som en PC och virtual desktop har delay samt color banding vare sig man vill inse det eller ej. Inget som påverkar de flesta eller om man kör spel som inte är rytmbaserade.

Så därför skrev jag som jag skrev. dvs. ang. bildkvalité och komfort samt ljud. Tycker man dessa är subjektiva så är det fritt fram att tycka det men generellt är de bättre.

Quest 2 är en fin instegsmodell för de som inte orkar eller kan pilla, måna om pris eller helt enkelt vill köpa flera om man t.ex. har flera familjemedlemmar som önskar sig VR.

Det är inte alls givet, speciellt inte när det gäller hårdvara. RTX3080 är objektivt bättre än 6800XT i både rasterisering och ray tracing. Ryzen 5900X är objektivt bättre än i9 10900K i både spel och produktivitet. ROG Swift 279Q är objektivt en bättre spelskärm än Dell 2715H. Reverb G2 är inte bäst på allting, inte ens om du byter ut kontrollerna. Allting handlar om vad man subjektivt värderar högst och jag tror att många tycker att trådlöshet och standalone är en stor grej, stort nog för att svälja Facebookpillret.

Jag argumenterade inte för att stock strap på Quest 2 skulle vara bättre, den är designad för att vara utbytbar av en anledning. Den har ett par legitima användningsområden, till exempel om du vill ligga ner i sängen/soffan och kolla på film eller dylikt, men inte så mycket för generellt användande.

Quest 2 är inte bara "en fin instegsmodell", det är det enda valet som finns om du vill ha möjlighet till standalone och är enligt de flesta kriterier det bästa valet för trådlöst spelande. Om någon vill kunna kolla på VR-film när dom är borta från hemmet eller köra lite konditionsträning i rasten på jobbet, ska dom då ha skaffa en G2? Verkligheten är betydligt mer nyanserad än att säga att någon produkt är "den bästa" med VR och i detta avseende skiljer sig VR från mycket annan hårdvara.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt headset nu för 2 timmar sedan, och måste säga att jag är mäkta imponerad! Min största oro med ett headset utan basstationer var att trackingen skulle vara sådär, men det fungerade över förväntan

Var även lite orolig över kvaliten när man körde helt trådlöst, och att streamade spel från datorn skulle vara sådär, så beställde samtidigt hem 47-kronorskabeln som länkats tidigare i tråden, men efter som headsetet kom före kabeln bestämde jag mig för att få steam vr att samspela med virtual desktop sålänge.

Efter lite strul, och en halvt ointuitiv guide fick jag skiten att samsplela, men måste säga att fasen, det var ju helt klart värt det! Vet inte ens om jag kommer bruka sladden när den kommer, då det var riktigt legendariskt att vara helt losskopplad! Fick bli en timmes hl alyx att inviga headsetet med!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Löjligt att du fortfarande ska tjata om vilken headset som är bäst©, Devil. G2 har bäst upplösning av konsumentseten just nu, inga konstigheter. Sen är andra headset bättre på många andra egenskaper.

Jag själv tex ser det som en självklarhet att Q2 kräver en ny strap än den som följer med vilket ger superb komfort. Däremot att köra FPS och vissa andra spel med kabel ser jag som halvt omöjligt, så där och då hamnar ju alla trådande headset längst ner på komfortrankingen. För ljud föredrar jag egna bra on-ear NC-lurar för maximal inlevelse och då hamnar ju alla inbyggda ljudsystem i lä.

Som du ser verkar dessa egenskaper vara högst subjektiva. Därtill verkar det inte vara helt ovanligt att vissa föredrar den jämnskarpa bilden på Q2 jämfört med den superskarpa mittskärpan med suddigare periferi som vissa upplever G2, så den egenskapen är inte ens objektiv den heller.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på om det vore värt att spara ihop till ett G2 istället. Mitt Q2 är bra, när det funkar... men, encodingen tar en massa resurser, link är hopplöst och VD ger ojämn streaming.
Skaffade Oculus kabel då den billigare kabeln var för stel och jobbig. Där får jag väl säga att Oculus kabel faktiskt är riktigt bra. Mjuk och lätt - den extra längden gör att jag kan ha en del av den hoprullad som en vikt på golvet, vilket gör att kabeln inte märks lika mycket när jag rör huvudet.
Igår bestämde sig dock Link för att sluta funka. Först var det sprakande ljud så jag provade starta om headset och dator. Då hittades inte headsetet över huvud taget. Provade byta USB-kontakt och det funkade en liten stund, fortfarande med sprakande ljud dock. Sen slutade även det funka.
Provade koppla från USB-A till USB-C - något som tidigare inte funkade eftersom Q2 inte är kompatibel med ASMedia-controllers. Det funkade helt plötsligt, men ger inte lika mjuka rörelser som tidigare.
Nu sitter jag med en nyinstallation av Windows och tänkte börja om. Känns dock som en beta-version av ett headset. Fristående är det inga problem, men PCVR är galet frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är inte alls givet, speciellt inte när det gäller hårdvara. RTX3080 är objektivt bättre än 6800XT i både rasterisering och ray tracing. Ryzen 5900X är objektivt bättre än i9 10900K i både spel och produktivitet. ROG Swift 279Q är objektivt en bättre spelskärm än Dell 2715H. Reverb G2 är inte bäst på allting, inte ens om du byter ut kontrollerna. Allting handlar om vad man subjektivt värderar högst och jag tror att många tycker att trådlöshet och standalone är en stor grej, stort nog för att svälja Facebookpillret.

Jag argumenterade inte för att stock strap på Quest 2 skulle vara bättre, den är designad för att vara utbytbar av en anledning. Den har ett par legitima användningsområden, till exempel om du vill ligga ner i sängen/soffan och kolla på film eller dylikt, men inte så mycket för generellt användande.

Quest 2 är inte bara "en fin instegsmodell", det är det enda valet som finns om du vill ha möjlighet till standalone och är enligt de flesta kriterier det bästa valet för trådlöst spelande. Om någon vill kunna kolla på VR-film när dom är borta från hemmet eller köra lite konditionsträning i rasten på jobbet, ska dom då ha skaffa en G2? Verkligheten är betydligt mer nyanserad än att säga att någon produkt är "den bästa" med VR och i detta avseende skiljer sig VR från mycket annan hårdvara.

Va? Såklart att stock strapen har ett enstaka användningsområde som är bra, men det är som sagt inte det vi pratar om. Majoriteten föredrar elite strap eller något annat. Denna typ av diskussionsretorik är så tröttsam. Stock strapen är generellt dålig, den är billig, sitter inte bra och kör man längre perioder gör är det rent av obehagligt.

Men vi är båda nöjda med Quest 2 som produkt, let's just leave it at that. Jag kommer nog ha kvar båda. Jag rekommenderar G2an för entusiaster och kan man så köp båda för de kompletterar varandra bra.

Qyest 2 är definitivt värd priset!

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

När vi ändå diskuterar G2 vs Q2. Hur känner ni som har båda headseten att prestandan, i form av vilken FPS ni kan trycka ut skiljer sig mellan dessa två i krävande spel?

Oculus verkar ju ha mognare teknik i ASW jämfört med konkurrenterna, som jag måste säga fungerar förvånansvärt bra.

Permalänk
Skrivet av EnJoker:

När vi ändå diskuterar G2 vs Q2. Hur känner ni som har båda headseten att prestandan, i form av vilken FPS ni kan trycka ut skiljer sig mellan dessa två i krävande spel?

Oculus verkar ju ha mognare teknik i ASW jämfört med konkurrenterna, som jag måste säga fungerar förvånansvärt bra.

Önskar att det gick att få ASW via Virtualdekstop också men efter som VD gör hela redering själv så går det inte. Utvecklaren har nog inte tillgång till den programvaran. Är förstås inte helt hundra på det här eftersom jag är ganska ny på VR.

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk

Har spelat en hel del Asgards Wrath nu. Riktigt bra tycker jag. Påminner en hel del om Skyrim fast mer linjärt.
Betydligt tyngre att köra det via VD än link pga avsaknad av ASW och enocoding.

Med min gamla router (RT-AC66U) fick jag networking 12-17ms (~14ms) och med AX10 routern 10-14 ms (~12ms). Gjorde alla inställningar som Karl Gosling beskrev. Har även testat OFDMA på och av eftersom OFDMA ska inte fungera så bra med AX10.

Enligt Karl Gosling bör det bli 5-6 ms med en AX10/AX20 router men jag får det dubbla så jag blev lite besviken. Kör nu med 52 Mbps I stället för hans 125 Mbps.

Oculus Quest 2 Virtual Desktop A PROPER Setup Guide
Tid 30:33

Har ett RTX 2060 så jag kör med VD på medium och spelet på medium, 80 Hz.

Vad får ni i för Networking tid i Asgards Wrath?

Tror inte det är ett fel egentligen men vill gärna vet var ni får.
Har test med iperf och får 940 Mbps LAN to LAN på AX10 routern så kabeln/nätverkskort bör vara ok. Har provat med CAT 5e kabel och sedan bytt ändå till CAT 6e.

Tycks som en del har problem med AX10 routern fast dom snackar mest om micro stutter och hardware version 1.2 (jag har 1.0):
AX10/AX1500 VR game streaming stuttering

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Mitt Q2 är bra, när det funkar... men, encodingen tar en massa resurser, link är hopplöst och VD ger ojämn streaming.

Encoding tar inte upp några nämnvärda resurser. VD streaming är oerhört stabilt om du sätter upp din router rätt, det är ingen 'plug-and-play' så att säga.

Va? Såklart att stock strapen har ett enstaka användningsområde som är bra, men det är som sagt inte det vi pratar om. Majoriteten föredrar elite strap eller något annat. Denna typ av diskussionsretorik är så tröttsam. Stock strapen är generellt dålig, den är billig, sitter inte bra och kör man längre perioder gör är det rent av obehagligt.

Nu tycker jag inte vi ska hacka ned på stock strapen allt för mycket!
Jag använder endast den, och jag känner inte av headsetet på huvudet. Det enda negativa med strapen för mig är omjustering efter att min sambo lånat headsetet och att den inte 'kniper åt' på sidorna, så när man tittar fram framför cover med huvudet på snedden så kan jag känna att headsetet vill röra lite på sig. Men inte så mycket att jag förlorar 'sweet spoten'.

Som många andra redan har sagt, beror nog helt på vilket huvud du har! Subjektivt alltså.

Skrivet av kdk_warhead:

Önskar att det gick att få ASW via Virtualdekstop också men efter som VD gör hela redering själv så går det inte. Utvecklaren har nog inte tillgång till den programvaran. Är förstås inte helt hundra på det här eftersom jag är ganska ny på VR.
...
Tycks som en del har problem med AX10 routern fast dom snackar mest om micro stutter och hardware version 1.2 (jag har 1.0):
AX10/AX1500 VR game streaming stuttering

Det stämmer, AWS är låst bakom Oculus egna runtime på PC.

Har du satt på AC-läget i stället på din AX10? Det är ett känt problem just nu med TP-link routrarna och AX.
TP-links AX routrar har också väldigt slöa processorer som kan bidra med stuttering (det finns några undantag men nu minns jag inte namnet på dom).

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Har som sagt båda och kör med båda dagligen. Vill man köra Quest 2 på sin native resolution alltså 1,7 och 90Hz (vilket man vill) så ger det mig märkbar sämre prestanda när jag kör HL:Alyx via VD jämfört med att köra G2an native.

G2an ser naturligtvis hästlängder bättre ut också.

Ska även jämföra FPS med link i veckan. Men med VD native resolution så ser det betydligt sämre ut och presterar helt klart märkbart sämre än G2an.

Har sätt YouTube klipp där en herre testade och kom fram till att det inte var någon skillnad, det var med linkkabeln och ett modernt grafikkort. Så är rätt pepp på att testa. De moderna GPUerna är tydligen riktigt bra på att encoda HVEC.

Skrivet av Exydia:

Nu tycker jag inte vi ska hacka ned på stock strapen allt för mycket!
Jag använder endast den, och jag känner inte av headsetet på huvudet. Det enda negativa med strapen för mig är omjustering efter att min sambo lånat headsetet och att den inte 'kniper åt' på sidorna, så när man tittar fram framför cover med huvudet på snedden så kan jag känna att headsetet vill röra lite på sig. Men inte så mycket att jag förlorar 'sweet spoten'.

Som många andra redan har sagt, beror nog helt på vilket huvud du har! Subjektivt alltså.

Det är subjektivt för att man inte testat bättre ;).

Släng på dig en G2a och ställ in den fint, alla headsets kräver lite tid att ställa in. Efter några dagar har tyget mjuknat upp och det är bara att fälla ner den över huvudet. Betydligt skönare än Quest 2 out of the box, absolut allt är subjektivt precis som allt är relativt men det finns en anledning att Oculus själva säljer bättre straps, och det är inte pga. av att folk har olika form på huvudet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det är subjektivt för att man inte testat bättre ;).

Släng på dig en G2a och ställ in den fint, alla headsets kräver lite tid att ställa in. Efter några dagar har tyget mjuknat upp och det är bara att fälla ner den över huvudet. Betydligt skönare än Quest 2 out of the box, absolut allt är subjektivt precis som allt är relativt men det finns en anledning att Oculus själva säljer bättre straps, och det är inte pga. av att folk har olika form på huvudet.

Du får skickat över en G2a så testar jag gärna!

Frågan är hur det kan bli skönare än att headsetet inte märks av på ditt huvud. För som jag skrev efter ett lite tag i VR så 'finns' inte längre headsetet på mitt huvud.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Du får skickat över en G2a så testar jag gärna!

Frågan är hur det kan bli skönare än att headsetet inte märks av på ditt huvud. För som jag skrev efter ett lite tag i VR så 'finns' inte längre headsetet på mitt huvud.

Om du inte känner att det är något på ditt huvud när quest 2 är på så kan jag inte annat än att gratulera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Encoding tar inte upp några nämnvärda resurser. VD streaming är oerhört stabilt om du sätter upp din router rätt, det är ingen 'plug-and-play' så att säga.

G2 är mindre resurskrävande trots högre upplösning:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/icxdlj/hp_reverb_g2_...

Routern är det inga problem med men headsetet förlorar ibland kontakten korta stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

G2 är mindre resurskrävande trots högre upplösning:
https://www.reddit.com/r/oculus/comments/icxdlj/hp_reverb_g2_...

Routern är det inga problem med men headsetet förlorar ibland kontakten korta stunder.

Sebastian på MRTV är i farten igen ser jag.

Det är ingen prestandaförlust med Link. Punkt. I alla fall med Nvidia.

Om headsetet förlorar kontakten med din router så låter det som att det just är ett problem med din router. Har du en klar sikt till din router från din spelzon?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det där MRTV testet med Link såg jag.
Gjort under en tid då Link var i beta.
Link såg sämre ut än VD, flöt sämre än VD och kunde ha samma eller sämre latency än VD under "dåliga förhållanden".
Tex jag körde hellre VD än Link med min Quest 1 och en gammal Asus N-router som var under VD minimum Specs.
Tillägger att jag tappade aldrig kontakten ens då.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
VR-fantast

Men vi är båda nöjda med Quest 2 som produkt, let's just leave it at that. Jag kommer nog ha kvar båda. Jag rekommenderar G2an för entusiaster och kan man så köp båda för de kompletterar varandra bra.

Qyest 2 är definitivt värd priset!

Vem är det som har tröttsam diskussionsretorik?
Jag skrev: ”Komforten är för övrigt lite av en smaksak, jag tycker att det förtar upplevelsen att ha en tjock sladd och en breakoutbox när man rör sig i VR och stock strap:en till G2 är ju inte direkt smidig att ställa in mellan olika användare.”

Ditt svar: Att argumentera att Quest 2 och dess original straps som följer med att det skulle vara en smak sak gällande komfort tänker jag inte ens gå in på. Det får stå för er.

Dels argumenterade jag inte för att originalstrap på Q2 skulle vara bättre, dels ignorerade du halva stycket som handlade om att trådlöshet också är en typ av komfort, dels så är Q2 som bekant designad för att det ska gå att byta ut strapen där det finns både officiella och inofficiella alternativ.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av DasIch:

Jag funderar på om det vore värt att spara ihop till ett G2 istället. Mitt Q2 är bra, när det funkar... men, encodingen tar en massa resurser, link är hopplöst och VD ger ojämn streaming.
Skaffade Oculus kabel då den billigare kabeln var för stel och jobbig. Där får jag väl säga att Oculus kabel faktiskt är riktigt bra. Mjuk och lätt - den extra längden gör att jag kan ha en del av den hoprullad som en vikt på golvet, vilket gör att kabeln inte märks lika mycket när jag rör huvudet.
Igår bestämde sig dock Link för att sluta funka. Först var det sprakande ljud så jag provade starta om headset och dator. Då hittades inte headsetet över huvud taget. Provade byta USB-kontakt och det funkade en liten stund, fortfarande med sprakande ljud dock. Sen slutade även det funka.
Provade koppla från USB-A till USB-C - något som tidigare inte funkade eftersom Q2 inte är kompatibel med ASMedia-controllers. Det funkade helt plötsligt, men ger inte lika mjuka rörelser som tidigare.
Nu sitter jag med en nyinstallation av Windows och tänkte börja om. Känns dock som en beta-version av ett headset. Fristående är det inga problem, men PCVR är galet frustrerande.

Om du sparar ihop till en G2 så var beredd på att även spara ihop till Index controllers och basstationer, för du lär inte bli nöjd med vare sig kontroller (design, batteritid) eller tracking. Även med G2 har det för övrigt varit rapporter om USB-strul, så har du otur fortsätter det.

Det kan eventuellt fungera bättre med en USB-hubb med extern strömmatning. Kolla förresten om du har aktiverat strömsparläge för USB under energialternativ, för det kan bråka en del om det är på.

Har du gjort något i inställningsväg för att få VD att fungera bättre? Jag fick kicka ut alla andra enheter från 5GHz-bandet.

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Har du satt på AC-läget i stället på din AX10? Det är ett känt problem just nu med TP-link routrarna och AX.
TP-links AX routrar har också väldigt slöa processorer som kan bidra med stuttering (det finns några undantag men nu minns jag inte namnet på dom).

Ändrade faktiskt till AC igår men jag har inte testat det än (håller tummarna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Vem är det som har tröttsam diskussionsretorik?
Jag skrev: ”Komforten är för övrigt lite av en smaksak, jag tycker att det förtar upplevelsen att ha en tjock sladd och en breakoutbox när man rör sig i VR och stock strap:en till G2 är ju inte direkt smidig att ställa in mellan olika användare.”

Ditt svar: Att argumentera att Quest 2 och dess original straps som följer med att det skulle vara en smak sak gällande komfort tänker jag inte ens gå in på. Det får stå för er.

Dels argumenterade jag inte för att originalstrap på Q2 skulle vara bättre, dels ignorerade du halva stycket som handlade om att trådlöshet också är en typ av komfort, dels så är Q2 som bekant designad för att det ska gå att byta ut strapen där det finns både officiella och inofficiella alternativ.

Och där har vi det igen.

Det finns mängder med andra egenskaper på bägge headseten jag inte tagit upp.
Vissa bättre på Quest 2 andra bättre på G2an. Därav tillbaka till mitt första inlägg. Där jag skrev utifrån komfort, bildkvalité och ljud.

Att Questen kan vara trådlös kommer såklart på bekostnad av bildkvalité, och därav mitt uttalande kring att de kompletterar varandra bra. Något mer som känns otydligt?

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast

Och där har vi det igen.

Det finns mängder med andra egenskaper på bägge headseten jag inte tagit upp.
Vissa bättre på Quest 2 andra bättre på G2an. Därav tillbaka till mitt första inlägg. Där jag skrev utifrån komfort, bildkvalité och ljud.

Att Questen kan vara trådlös kommer såklart på bekostnad av bildkvalité, och därav mitt uttalande kring att de kompletterar varandra bra. Något mer som känns otydligt?

Det är redan vedertaget att G2 har högst upplösning, meningen om trådlöshet som jag precis refererade till var i sammanhanget komfort. Som i att snubbla på eller vira in sig i en sladd om man spelar spel där det upplevs som störande. Vad som är otydligt med det får du nog svara på själv för det känns som du hittar på vad du vill bemöta.

Återigen finns det inte ett ”bästa” headset på marknaden.

Permalänk
VR-fantast

Classic Doom 3-modden går att köra på Quest:

Citat:

To use the mod, simply extract the "cdoom" folder to the \Doom3Quest\ folder on your Oculus Quest 1 or Quest 2. Launch "Doom3Quest" and load "Classic Doom 3" from the menu under MODS!

There is a glitch which prevents you from pressing the "Exit" button at the end of each level to transition to the next map. The repack includes saved games which can be used to load E1M1 thru E1M9. Once "Classic Doom 3" has been loaded, select "Load Game" and you can select any level!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du sparar ihop till en G2 så var beredd på att även spara ihop till Index controllers och basstationer, för du lär inte bli nöjd med vare sig kontroller (design, batteritid) eller tracking. Även med G2 har det för övrigt varit rapporter om USB-strul, så har du otur fortsätter det.

Det kan eventuellt fungera bättre med en USB-hubb med extern strömmatning. Kolla förresten om du har aktiverat strömsparläge för USB under energialternativ, för det kan bråka en del om det är på.

Har du gjort något i inställningsväg för att få VD att fungera bättre? Jag fick kicka ut alla andra enheter från 5GHz-bandet.

Jag har främst sett problem med AMD-chipsets och USB. Sen har HP ändrat så de bara kör trackingen genom USB, med extern strömförsörjning för att minska eftersläp i bilden. Trackingen spelar inte heller så stor roll i simracing.

Strömsparläget för USB är inaktiverat. Jag har också provat ge lite mer ström till USB-portarna men det gör ingen skillnad.

Routern är kanske 4m bort, fri sikt, går på 80Mhz bandbredd, jag har testat olika kanaler och inte ha andra enheter kopplade till den. Ibland vill inte headsetet helt enkelt, och då behövs en omstart - tills det börjar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Har kört båda med ett 3080 och kan säga att i FS2020 är Quest 2 behagligare med mindre mikro-stutters på ungefär samma upplösning, panelerna skiljer sig ju åt så går inte att få exakt samma upplösning. FPS är likvärdig på samma upplösning trots link-encodingen som är någon slags svart magi. Ligger runt 30-45 FPS och med motion smooting/ASW så är det precis som du säger till Oculus fördel. Blir nästan åksjuk av G2:ans motion reprojection som är som att bilden processas genom en klump jelly vid snabba rörelser. Enmotoriga propellerplan är värst med G2ans smoothing för propellern fladdrar runt konstigt. Ser man tydligt även på vissa youtube klipp med G2an och FS2020.

TLDR; Ingen märkbar skillnad i prestanda mellan G2/Q2 (på min dator) men oculus motion smoothing är bättre.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Asgard's Wrath. Kan vara det bästa spelet efter HL:Alyx.
Har man VR torka och gillar AAA spel så är det en no brainer. Fungerar kanon på min G2a med revive. Ska även testa på Quest 2 med link, mest för att jämföra lite.

Men spelet rekommenderas!

Tillägg: Oculus ger ut det gratis för alla som köpt ett Oculus headset inom ett visst datum, så jag har alltså inte köpt det. Skulle dock absolut kunna göra det. Smart drag av Oculus.

Tillägg och stavfel
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera Asgards Wrath. Kan vara det bästa spelet efter HL:Alyx.
Har man VR torka och gillar AAA spel så är det en no braner. Fungerar kanon på min G2a med revive. Ska även testa på Quest 2 med link, mest för att jämföra lite.

Men spelet rekommenderas!

Skulle kolla upp spelet pga din rekommendation och då visar det sig att jag redan har det köpt i Oculus store av någon anledning. Grymt!

Visa signatur

[LENOVO LEGION Y740] [i7-9750] [GeForce RTX 2070]

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Shangoo:

Skulle kolla upp spelet pga din rekommendation och då visar det sig att jag redan har det köpt i Oculus store av någon anledning. Grymt!

Alla som köpt en Quest 2 efter den 20 november (och före den 31 januari) och anslutit headsetet över USB (aktiverat Link) har automatiskt fått det: https://www.oculus.com/blog/were-celebrating-links-birthday-b...

Om man har köpt en Quest 2 före den 20 november går det att skriva till supporten för att få en nyckel. Kan vara bra att passa på innan den 31 januari.

Permalänk
VR-fantast

Fly A WW1 Warplane In SideQuest’s Most Polished New Game

https://uploadvr.com/ww1-warplane-sidequest/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Har kört båda med ett 3080 och kan säga att i FS2020 är Quest 2 behagligare med mindre mikro-stutters på ungefär samma upplösning, panelerna skiljer sig ju åt så går inte att få exakt samma upplösning. FPS är likvärdig på samma upplösning trots link-encodingen som är någon slags svart magi. Ligger runt 30-45 FPS och med motion smooting/ASW så är det precis som du säger till Oculus fördel. Blir nästan åksjuk av G2:ans motion reprojection som är som att bilden processas genom en klump jelly vid snabba rörelser. Enmotoriga propellerplan är värst med G2ans smoothing för propellern fladdrar runt konstigt. Ser man tydligt även på vissa youtube klipp med G2an och FS2020.

TLDR; Ingen märkbar skillnad i prestanda mellan G2/Q2 (på min dator) men oculus motion smoothing är bättre.

Intressant! Spridda skurar angående detta men din recension låter trovärdig tycker jag.

Har du förresten testat Oculus Tray Tool där man kan låsa ASW till 30 fps? Låter som det kan hjälpa till om du inte lyckas hålla dig på 45 fps konstant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Intressant! Spridda skurar angående detta men din recension låter trovärdig tycker jag.

Har du förresten testat Oculus Tray Tool där man kan låsa ASW till 30 fps? Låter som det kan hjälpa till om du inte lyckas hålla dig på 45 fps konstant.

Japp! Det är ett bra litet verktyg. Kör dock oftast ASW disabled, flyter märkligt bra ändå med Oculus, kunde man glömma med G2 i så låga framerates.

Encode bitrate är också viktigt att öka på (300-350 MBps) för vissa spel. Just i FS2020 gör det och ökad anisotropisk filtrering underverk för att hålla undan kompressionsartefakter. Har skruvat på inställningar ett tag nu och är riktigt nöjd med Q2:an. Håller mig mestadels i genren simracing/flightsim så det är där jag baserar mina upplevelser ifrån 😄

Permalänk
Medlem

Har bara kört standalone hittills och tänkte testa PCVR nu och läst att ett av de bästa sätten är att köra hotspot direkt från datorn. Har ett ASUS ROG STRIX B550-E med inbyggt wifi6, men med hotspot kommer jag enligt VD bara upp i 286mbps. Någon som har liknande setup och får bättre resultat eller andra som har tips på hur man kan göra?

Kommer upp i ~860mbps med vanliga AC68U routern, men via den går allt annat här hemma också, så kanske inte optimalt...