Testpilot: Razer Book 13 – En överraskande läcker bärbar dator

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Razer Book 13 – En överraskande läcker bärbar dator

Testpiloten Daniel "Dinoman" Ördén tar sig an Razer Book 13 som markerar företagets första försök på en renodlat arbetsfokuserad bärbar dator

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Någon som förstår priset? Ser inget uppenbart som motiverar det, annat än om den riktas mer åt företag.

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strepto:

Någon som förstår priset? Ser inget uppenbart som motiverar det, annat än om den riktas mer åt företag.

Nä den är helt klart högt prissatt, 2000 dyrare än en MacBook pro med M1 och samma mängd RAM och lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nä den är helt klart högt prissatt, 2000 dyrare än en MacBook pro med M1 och samma mängd RAM och lagring.

Omvända roller, du betalar för designen och ingenjörskonsten.
Finns inget bättre på dom punkterna än Razer idag när det kommer till bärbart och de ger inte bort det gratis.

Personligen skulle jag inte köpa en sådan maskin pga priset. Finns datorer med liknande prestanda för 8K mindre.

Permalänk

Företag brukar köpa Lenovo, HP och några andra märken. Det är tufft för en aktör och komma in där. För ofta är det så att de sällan byter datormodell och så får alla arbetare samma modell där de har en imagefil till som de från nätverket kan dra hem till maskinen. Att någon arbetare ska ha en egen datormodell, ja det kostar väldigt mycket extra. Ibland väljer företaget en lättare och billigare modell till kontorspersonalen, men det gäller att hålla nere på modellerna.

Som konsumentlapptopp så tycker jag den är för dyr emot vad man får, då på avseende ren prestanda.

*edit*
Småföretag med under 10 anställda är väldigt vanligt och då kan denna vara ett bra alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad är det egentligen som kostar 20 490kr?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Även om produkten inte lockar mig så tycker jag att det var en bra recension. Det var ett nöje att läsa denna o kul att produkten uppskattades.

Jag kommer alltid att köpa lenovo efter att ha tappat ett föremål på jobbdatorn rakt på skärmen som var så tungt att skärmen böjdes, men ändå fungerar skärmen felfritt. Fattar inte hur den kunde klara sig men lenovo fick en kund för livet.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av thom.g:

Även om produkten inte lockar mig så tycker jag att det var en bra recension. Det var ett nöje att läsa denna o kul att produkten uppskattades.

Jag kommer alltid att köpa lenovo efter att ha tappat ett föremål på jobbdatorn rakt på skärmen som var så tungt att skärmen böjdes, men ändå fungerar skärmen felfritt. Fattar inte hur den kunde klara sig men lenovo fick en kund för livet.

Tack, det glädjer mig.

Håller med om Lenovo, de har väl fört vidare IBM's gedigna arv när det kommer till bärbara datorer.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad är det egentligen som kostar 20 490kr?

Designen, hårdvaran, skärmen, layouten, val av material etc etc.

Denna laptopen konkurrerar sig mot XPS 13 9310 och när jag jämnförde så kostade den mindre

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Är det bara jag som reagerar på hur AMD Ryzen 7 4800U i sitt 15W läge trots att det är över 50% svagare på singelcore än Apple M1 ändå kan slå det med flera tusen poäng i Geekbench i multicore?

Undrar också varför 4800U i 15W läget får samma singeltrådsprestanda när det körs i 45W i Geekbench? Och körs Apple M1 i batteriläge eller nätdrift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som reagerar på hur AMD Ryzen 7 4800U i sitt 15W läge trots att det är över 50% svagare på singelcore än Apple M1 ändå kan slå det med flera tusen poäng i Geekbench i multicore?

Undrar också varför 4800U i 15W läget får samma singeltrådsprestanda när det körs i 45W i Geekbench? Och körs Apple M1 i batteriläge eller nätdrift?

4800U är ju 8c16t, medans M1 är 4 Firestorm+4 Icestorm kärnor, så det är inte så märkligt. Angående 15 vs 45W så kan den säkert boosta fullt på en kärna och ändå ligga under 15 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Företag brukar köpa Lenovo, HP och några andra märken. Det är tufft för en aktör och komma in där. För ofta är det så att de sällan byter datormodell och så får alla arbetare samma modell där de har en imagefil till som de från nätverket kan dra hem till maskinen. Att någon arbetare ska ha en egen datormodell, ja det kostar väldigt mycket extra. Ibland väljer företaget en lättare och billigare modell till kontorspersonalen, men det gäller att hålla nere på modellerna.

Som konsumentlapptopp så tycker jag den är för dyr emot vad man får, då på avseende ren prestanda.

*edit*
Småföretag med under 10 anställda är väldigt vanligt och då kan denna vara ett bra alternativ.

Kan bara instämma.

Jag jobbar som konsult och har fått många laptops från olika företag under åren. Det är i regel alltid en HP, Lenovo eller möjligtvis en Dell med 2-3 år gammal Intel prolle, tjockt plaståbäke med hemska fläktar osv.

Det lär ta många år innan man får en Ryzen laptop av en helpdesk 😆

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Dinkefing:

Är det bara jag som reagerar på hur AMD Ryzen 7 4800U i sitt 15W läge trots att det är över 50% svagare på singelcore än Apple M1 ändå kan slå det med flera tusen poäng i Geekbench i multicore?

Undrar också varför 4800U i 15W läget får samma singeltrådsprestanda när det körs i 45W i Geekbench? Och körs Apple M1 i batteriläge eller nätdrift?

Skrivet av Chibariku:

4800U är ju 8c16t, medans M1 är 4 Firestorm+4 Icestorm kärnor, så det är inte så märkligt. Angående 15 vs 45W så kan den säkert boosta fullt på en kärna och ändå ligga under 15 W

Som Chibariku skriver men notera också att jag har använt mig av data som finns tillgänglig på denna siten; https://www.cpu-monkey.com/en/

Anledningen till detta är att jag inte sitter med bärbara datorer som har all denna hårdvaran. Så värderna är tänkt från mitt håll som en indikator på var prestandan ligger jämförelsevis men ta det men en lite nypa salt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Fick min nyligen, kom från en xps13. Väldigt trevlig maskin, måste nog säga att det är en trevligaste windows laptopen jag suttit vid någonsin.

Lite reflektioner såhär långt för det som inte är hundra.

* Locket/skärmen går inte att öppna speciellt långt, lägre vinkel än någon annan laptop jag ägt.

* Synapse är ett måste för att inte bakgrundbelysningen ska visa regnbågens färger.

* Vill man göra en ren installation så går det inte att få alla drivers på plats för tillfället. Razer har inte lagt upp dom på sin sida än. Och även om dom generiska från windows update helt klart gör produkten duglig så är det inte helt 100.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sKRUVARN:

Fick min nyligen, kom från en xps13. Väldigt trevlig maskin, måste nog säga att det är en trevligaste windows laptopen jag suttit vid någonsin.

Lite reflektioner såhär långt för det som inte är hundra.

* Locket/skärmen går inte att öppna speciellt lång, lägre vinkel än någon annan laptop jag ägt.

* Synaps är ett måste för att inte bakgrundbelysningen ska visa regnbågens färger.

* Vill man göra en ren installation så går det inte att få alla drivers på plats för tillfället. Razer har inte lagt upp dom på sin sida än. Och även om dom generiska från windows update helt klart gör produkten duglig så är det inte helt 100.

Håller med, trevligaste PC-laptopen jag också använt.

Jag kan få skärmen i ungefär 45 graders vinkel? Kanske 40. Samma?

Ja, den här färgspyan över tangentbordet är väldigt överflödig och Synapse är väl det enda som kan klassas som bloatware-aktigt men det har inte stört mig nämnvärt. Det ligger där i bakgrunden för det mesta och gör sig inte så påmint.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Quadcore, kass batteritid (jämfört med Apple obefintlig), ingen gpu (hade ju kunnat förklara batteritiden annars), 20000kr.

Visst, elegant och det bästa Intel har att komma med, men det räcker inte 2021 tycker jag.

Men väldigt fin och välbyggt, gillar utseendet. Bara processorn som är helt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vad är det egentligen som kostar 20 490kr?

En bra 16:10 skärm med både touch och reflexskydd, bra i/o (både TB/type-c & USB type-a & fullsize HDMI), Intel WIFI 6, bra tangentbord & trackpad, solid konstruktion, windows hello, LPDDR4X RAM... Den har vad jag har sett också relativt hög prestanda (det är numer rätt stor skillnad på prestanda från laptop till laptop även med samma cpu).

Med det sagt så tycker jag nog den är lite dyr, speciellt iom 256GB lagring (vilket jag inte har något emot i sig, men i kombination med prislappen känns det snålt). Men sett till alternativen så är det inte så farligt, det är den prisklassen som gäller när man börjar ställa krav utanför vanlig hårdvara som CPU osv.

Skrivet av Dinoman:

Jag kan få skärmen i ungefär 45 graders vinkel? Kanske 40. Samma?

Beror väl lite på vart ifrån man räknar Notebookcheck säger 140~ (från tangentbordet antar jag), ser ut att stämma.

Citat:

Ja, den här färgspyan över tangentbordet är väldigt överflödig och Synapse är väl det enda som kan klassas som bloatware-aktigt men det har inte stört mig nämnvärt. Det ligger där i bakgrunden för det mesta och gör sig inte så påmint.

Ja, det var väl lite tur i oturen att synapse inte riktigt var lika illa som väntat, t ex att det går att använda utan skapa ett konto. Men det valet är fortfarande inte optimalt istället för att lagra det i någon kontroller, nu är det ju regnbåge tills profilen laddas...

Skrivet av medbor:

Quadcore, kass batteritid (jämfört med Apple obefintlig), ingen gpu (hade ju kunnat förklara batteritiden annars), 20000kr.

Vet inte riktigt om jag skulle kalla den kass. Notebookcheck upmätte nästan 15h i deras wifi/surf test (vilket i klassen är bra även om det inte reflekterar verklig drift). Och anekdotiskt har jag legat på soffan i 3h med min nu å kört office, surf, installerat skräp och youtube, dragit knappt 30%, 7h kvar enligt windows.

Permalänk
Inaktiv

Inspirerade av Microsoft Book ser det ut som.

Permalänk
Medlem

20.500:- utan nordiskt tangentbord? Ouch

Permalänk
Medlem

Besviken. Hade gärna sett bättre upplösning. Detta känns 2010, och inte 2020. 3000 x 2000 eller liknande hade varit OK.

Även grafiken känns också som en besvikelse för att vara en mer avancerad arbetsdator. GTX 1650 med 4GB RAM borde vara standard.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det där är ju en Chromebook Pixel från 2015!
Chromebook Pixel Review [Engadget]

Jag vet, för jag var korkad nog att köpa en.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

En bra 16:10 skärm med både touch och reflexskydd, bra i/o (både TB/type-c & USB type-a & fullsize HDMI), Intel WIFI 6, bra tangentbord & trackpad, solid konstruktion, windows hello, LPDDR4X RAM... Den har vad jag har sett också relativt hög prestanda (det är numer rätt stor skillnad på prestanda från laptop till laptop även med samma cpu).

Med det sagt så tycker jag nog den är lite dyr, speciellt iom 256GB lagring (vilket jag inte har något emot i sig, men i kombination med prislappen känns det snålt). Men sett till alternativen så är det inte så farligt, det är den prisklassen som gäller när man börjar ställa krav utanför vanlig hårdvara som CPU osv.

Beror väl lite på vart ifrån man räknar Notebookcheck säger 140~ (från tangentbordet antar jag), ser ut att stämma.
Ja, det var väl lite tur i oturen att synapse inte riktigt var lika illa som väntat, t ex att det går att använda utan skapa ett konto. Men det valet är fortfarande inte optimalt istället för att lagra det i någon kontroller, nu är det ju regnbåge tills profilen laddas...

Vet inte riktigt om jag skulle kalla den kass. Notebookcheck upmätte nästan 15h i deras wifi/surf test (vilket i klassen är bra även om det inte reflekterar verklig drift). Och anekdotiskt har jag legat på soffan i 3h med min nu å kört office, surf, installerat skräp och youtube, dragit knappt 30%, 7h kvar enligt windows.

Artikeln fick 7 timmar du säger 10, @loevet säger flera hela arbetsdagar/en helg med M1

Känns som en klass för sig.

Men visst är 10 timmar bättre än sju, men vid lätt användning alltså. Jag vill ha det när den är hårt lastad så jag kan känna mig trygg att kunna jobba på batteri. Då räcker inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Det där är ju en Chromebook Pixel från 2015!
Chromebook Pixel Review [Engadget]

Jag vet, för jag var korkad nog att köpa en.

Kastat man in Linux på dessa så va de grymma arbetsmaskiner körde arch på min i några år

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus Zenbook 15.6tum Pure3 (Nvidia 1650) och kan tycka den ser betydligt mer ut för pengarna än denna. Och enligt mig snyggare med. Kostar som en hel månadslön. Men kanske är värt det.. Dock känner jag såhär efter man köpt en sådan dator, varför.. VARFÖR.. jo den väger 1.4kg. går att slita med överallt. känns inte alls som 15.6tum. Men varför man köper är en gåta :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Det där är ju en Chromebook Pixel från 2015!

Jag vet, för jag var korkad nog att köpa en.

Hyfsat off-topic, men inget som du ännu har liggandes?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av martinot:

Besviken. Hade gärna sett bättre upplösning. Detta känns 2010, och inte 2020. 3000 x 2000 eller liknande hade varit OK.

Även grafiken känns också som en besvikelse för att vara en mer avancerad arbetsdator. GTX 1650 med 4GB RAM borde vara standard.

1 920 x 1 200 pixlar över 13.4 tum ger ungefär 169 pixlar per tum vilket är pixeltätare än 4K-upplösning på en 27 tums bildskärm. Generellt sitter man en bit ifrån en bärbar dator dessutom så jag kan garantera att bildskärmen inte på något sätt upplevs som grynig eller att det går att skönja pixlar på ett normal arbetsavstånd.

Dock finns den med 4K-skärm också för ett par tusenlappar till. Då får man dessutom 512 GB SSD vilket borde varit standard i denna modellen.

Grafiken är inget att hänga i julgranen men jag blev ändå positivt överraskad av att Intel ändå har tagit ett så pass stort kliv ställt mot deras tidigare inbyggda modeller. Iris Xe är ju faktiskt tillräckligt kapabelt för att kunna spela på vilket jag inte direkt ansåg med deras UHD 630 till exempel.

Ett GTX 1650 i denna datorn hade bara varit en extra kostnad för inget värde. Razer erbjuder ju Blade-modellerna för de som är intresserade av att ha en spelkapabel dator också. Denna Book-serien är nog främst avsedd mindre företag där man bryr sig om kvalitén och att datorn skall vara enkel att bära med sig.

Skrivet av medbor:

Artikeln fick 7 timmar du säger 10, @loevet säger flera hela arbetsdagar/en helg med M1

Känns som en klass för sig.

Men visst är 10 timmar bättre än sju, men vid lätt användning alltså. Jag vill ha det när den är hårt lastad så jag kan känna mig trygg att kunna jobba på batteri. Då räcker inte detta.

Tänk på att mina tester av batteritid är baserat på Twitch-strömmning i 1080p60FPS vilket lägger en konstant last på datorn, plus att jag hade tangentbordsbelysningen på.

Om vi inte jämför exakt samma laster så är inga av dessa mätvärden jämförbara. Att använda datorn som arbetsdator har gett mig långt mycket längre battertider med Razer Book också men eftersom det är mycket svårare att mäta så valde jag en metod som jag vet andra piloter också gjort för att den är rätt konsekvent.

Intel säger till exempel i samband med sin Evo-certifiering att datorn skall klarar minst 9 timmar av lätta laster och då beskriver Intel det som att du strömma musik från Spotify och skriver email i Outlook i princip, det är deras definition av lätta laster.

Jag vill inte försvara Razer här men jag vill inte heller att vi jämför Razer och Intels Tiger Lake mot Apples M1 på ett ojämnt spelfält.

@Yoshman kanske kan supportera mig med att göra ett test på sin MacBook Air med en M1:a genom att göra ett snarlikt test?

Skrivet av Ekorrism:

Jag har en Asus Zenbook 15.6tum Pure3 (Nvidia 1650) och kan tycka den ser betydligt mer ut för pengarna än denna. Och enligt mig snyggare med. Kostar som en hel månadslön. Men kanske är värt det.. Dock känner jag såhär efter man köpt en sådan dator, varför.. VARFÖR.. jo den väger 1.4kg. går att slita med överallt. känns inte alls som 15.6tum. Men varför man köper är en gåta :/

Värt att tänka på med Razer Book 13 här är att chassit är helt i aluminium.

Skrivet av hakro807:

Hyfsat off-topic, men inget som du ännu har liggandes?

Så pass off topic att risken är att ni trillar in på §9 i våra forumregler.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Även om priset är högt så verkar den klockren, i synnerhet 1920x1200 får mig att titta/läsa lite extra. Men jag håller med om vad som sagts om Lenovo, de är en favorit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Besviken. Hade gärna sett bättre upplösning. Detta känns 2010, och inte 2020. 3000 x 2000 eller liknande hade varit OK.

Jag håller delvis med! Men efter att testat en Lenovo C940 med 4k-skärm, så har jag en viss förståelse för valet av skärm. En 4k-skärm i en x86-laptop nära nog halverar den redan usla batteritiden. Så valet av en 1080p laptop utan touch kändes helt rätt för något år sedan, då jag prioriterar batteritid på ultrabooks.

Känner att jag skrikit mig hes efter skärmar med 3200x2000/3200x1800 (1600x900 föredrog jag 2012) på PC-sidan, men tillverkarna envisas med 1080p eller 4k.

Tycker att Apple gjort helt rätt som valt 2560x1600 på 13", då det känns som en perfekt mix av högupplöst och batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kan bara instämma.

Jag jobbar som konsult och har fått många laptops från olika företag under åren. Det är i regel alltid en HP, Lenovo eller möjligtvis en Dell med 2-3 år gammal Intel prolle, tjockt plaståbäke med hemska fläktar osv.

Det lär ta många år innan man får en Ryzen laptop av en helpdesk 😆

Jag har bara haft HP Elitebooks och snart i 3 år har jag haft en HP Elitebook 830 G5 med i7 16gb ram. Den har jag faktiskt alltid gillat.

Inte plastig, inga hemska fläktar, bra specs från början. Enda negativa jag någonsin upplevt med den är att den hade kunnat ha mindre kanter. Ljudet är inget vidare heller trots Bang Olufsen branding.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Svindyr, min Microsoft Surface Laptop 3 har bättre skärm och är billigare.

Dessutom är den ful.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700