Kolink Core 500 W – hur mycket nätaggregat får man för 399 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Det verkar som att @Webhallen har uppdaterat informationen om antal W i alla fall, kudos till dem!

@Webhallen
Dock har de uppdaterat informationen på fel plats, åtminstone enligt mig. De har ändrat namnet på nätaggregatet i deras produktsidor men effektspecifikationen har fortfarande kvar "peak"-värdet. Jag tycker att de borde behålla namnet som tillverkaren har gett nätaggregatet för att undvika förvirring och endast ändra effekten i specifikationerna.

Ett missledande produktnamn är tillverkarens fel och borde inte vara Webhallens problem att lösa. Jag tycker dock att det är butikernas ansvar att se till att specifikationerna som de skriver ut är korrekta.

----------------------------------------------------

Kan passa på att berätta om mina personliga erfarenheter av dessa. Köpte ett "700 W" under 2018 och kände mig riktigt lurad när det bara var 600 W, vilket inte hade framgått någonstans i beskrivningen. Under slutet av 2019 verkade alla nätaggregat från kända märken under 500 kr försvinna, så jag tänkte att jag skulle testa dessa igen - dock med förväntningen att de hade 100 W lägre effekt än vad som var angett. För det dåvarande priset tyckte jag ändå att de var helt okej. Köpte några "600 W" och "500 W" för datorer som drog 200-350 W vilket de har klarat utan problem sedan dess.

Som någon redan nämnde kan 200-300 kr extra göra rätt så stor skillnad med en budget på 2000 kr. 200-300 kr mer kan till exempel möjliggöra att köpa ett RX 570 istället för ett GTX 770, vilket ger omkring 50% bättre prestanda. Priset gick dock upp någon gång i början av 2020 vilket gjorde att dessa knappt blev billigare än märkesnätaggregat (om man jämför den verkliga effekten). Skulle vara riktigt missnöjd om jag köpte ett av dessa för sina nuvarande priset bara för att upptäcka att de hade 100 W lägre effekt än jag trodde.

Permalänk
Medlem

Verkar som att Kolink fick panik att ändra sin produktsida efter att den här recensionen lades ut. Nu framgår det tydligt att "500 W"-modellen endast kan leverera 400 W:
https://kolink.eu/Home/psu-1/core-series/kolink-core-psu---50...

Om vi går tillbaka till den senaste arkiverade versionen av produktsidan från december nämns det inte ett ord om detta:
https://web.archive.org/web/20201230124931/https://kolink.eu/...
Till och med rated power påstås vara 500 W!

Tycker att det är skamligt hur dessa företag lurar sina kunder med falsk marknadsföring och hoppas på att ingen ska märka. Är ju knappast så att de inte visste när de skriver ut på förpackningen att den endast kan leverera 400 W, men av någon anledning kunde de inte informera köparna om det innan de väl fick hem produkten.

För övrigt komiskt om hur de så stolt snackar om deras europeiska quality control. Kolinks quality control måste vara bland den värsta jag har stött på hos märken som säljer sina produkter i Sverige. På ett av deras nätaggregat som jag köpte var kåpan inte korrekt monterad och hängde halvt lös i en av de 4 sidorna. På deras chassin verkar det vara rätt så vanligt med lösa nitar (rivets) och skruvhål som sitter någon millimeter fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

@Webhallen
Dock har de uppdaterat informationen på fel plats, åtminstone enligt mig. De har ändrat namnet på nätaggregatet i deras produktsidor men effektspecifikationen har fortfarande kvar "peak"-värdet. Jag tycker att de borde behålla namnet som tillverkaren har gett nätaggregatet för att undvika förvirring och endast ändra effekten i specifikationerna.

Ett missledande produktnamn är tillverkarens fel och borde inte vara Webhallens problem att lösa. Jag tycker dock att det är butikernas ansvar att se till att specifikationerna som de skriver ut är korrekta.

Ja, jag tror att de skulle få större problem om de skrev 400 W som produktnamn på modellen som "heter" 500 W. Då skulle folk som beställt 400 W bli förvirrade när de packar upp 500 W där hemma, och det skulle leda till onödiga kundtjänstkontakter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Okej! Det var det jag misstänkte, faktiskt smart! Men hur vet du att du kommer gå plus på varje dator?

Det är ju lite nerrvöst i början men med tiden har jag lärt mig ungefär vad folk är villiga att betala för en dator och har på ca 50st datorer aldrig sålt någon med förlust utan den sämsta affären jag gjort var plus minus noll. Över lag tjänar jag ungefär mellan 800-1500kr per dator vilket också är vad jag tycker känns skäligt sett till tiden det tagit att skaffa delarna samt bygga, installera och stresstesta datorn (samt en modest OC såklart ).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Undviker alltid billiga nätagg från tillverkare jag inte vet skapar bra nätagg.
Själv kör jag enbart Seasonic som har 10 års garanti på sina nätagg. Otroligt
trevliga agg, då de ofta är små och ryms i alla lådor samt extremt tysta
(semi-passiva).
Även kört en hel del Corsair som också funkar bra, men på senare år har
det bara blivit Seasonic.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tråkigt när tillverkare inte är ärliga, detta är ju ett solklart fall när de borde kalla det ett 400 w agg.

Kan dock absolut se en nytta av agg likt detta, i den datorn jag skriver detta på (och som bara används till det absolut mest basic man kan) sitter en Athlon 200G med iGPU som enligt AMD maxar 35W... vilken risk finns i att använda ett agg lika detta i den!?

Sitter ett rejält gammalt 400 watt-psu i den nu, och som ett mirakel funkar den fast det inte är Seasonic *den-där-smileyn-som-ser-skrämd-ut-med-öppen-mun-och-händerna-på-sidorna-av-huvudet*

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Panzerfister:

vilken risk finns i att använda ett agg lika detta i den!?

Sweclockers test kom fram till att den inte har ett fungerande överströmsskydd - är det värt risken att skjuta sönder datorns övriga komponenter om (dvs när) något händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Sweclockers test kom fram till att den inte har ett fungerande överströmsskydd - är det värt risken att skjuta sönder datorns övriga komponenter om (dvs när) något händer?

Snarare övertemperaturskydd som saknas...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Som andra redan har skrivit är det otroligt dumt att försöka spara någon hundralapp på just nätagg.

Be Quiet exempelvis har nätagg i Pure Power-serien med guldcertifiering till ca 600 kronor. Finns inte ett enda argument för att välja detta skitagg för 200 kronor mindre.

Men enligt vissa här så verkar de tycka att bygger man dator från skroten som de själva gör så ska det gärna passa med ett tillhörande skrotnätagg till datorn för att det ska bli komplett.

Snåla aldrig in på nätaggregat! Det kan ta med sig mer än bara datorn om säkerhetsspärren inte slår till.

Permalänk
Medlem

Hej! Kort fråga. Är det lugnt att köra ett kolink core 850w på ett 3080?

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men enligt vissa här så verkar de tycka att bygger man dator från skroten som de själva gör så ska det gärna passa med ett tillhörande skrotnätagg till datorn för att det ska bli komplett.

Snåla aldrig in på nätaggregat! Det kan ta med sig mer än bara datorn om säkerhetsspärren inte slår till.

Puff sa det bara .
Och sedan kommer den där doften rätt så fort eftersom fläkten inte har hunnit varva ner.

Frågan är om den nätdelen i artikeln är prisvärd i förhållande till vad det kan kosta i slutändan.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på kommentarerna här vore det intressant att veta hur många det är som har en dator vars normala effektförbrukning vid användning ligger på >90% av nätaggregatets angivna maxeffekt.
Jag misstänker starkt att de flesta snarare ligger och harvar vid runt 50% belastning i krävande spel och kanske uppemot 75% peak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TurboTorsten:

Hej! Kort fråga. Är det lugnt att köra ett kolink core 850w på ett 3080?

Borde inte vara några problem. Agget ska klara 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboTorsten:

Hej! Kort fråga. Är det lugnt att köra ett kolink core 850w på ett 3080?

Skrivet av anon42512:

Borde inte vara några problem. Agget ska klara 700W

Ja tekniskt sett bör det räcka, men samtidigt har ju 3000-serien känd för sina strömspikar och Asus kort har ju varnings-led på strömkontakterna (och hela debaklet med strömkretsarna på baksidan av GPU).

Nej jag tror faktiskt inte det är en jättebra idé, speciellt inte om du tänker överklocka eller har mer än minimum med saker i datorn.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Olle P:

Med tanke på kommentarerna här vore det intressant att veta hur många det är som har en dator vars normala effektförbrukning vid användning ligger på >90% av nätaggregatets angivna maxeffekt.

Det som är oroande är att aggregatet inte klarar av att skydda sig mot överlast och/eller hög temperatur. När det är sommar med dammråttor som gömmer sig - och man får höra ett POFF och jordfelsbrytaren i kåken löser ut säger man nog inte "Men jag sparade iaf 200 spänn på nätaggregatet".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Ja tekniskt sett bör det räcka, men samtidigt har ju 3000-serien känd för sina strömspikar och Asus kort har ju varnings-led på strömkontakterna (och hela debaklet med strömkretsarna på baksidan av GPU).

Nej jag tror faktiskt inte det är en jättebra idé, speciellt inte om du tänker överklocka eller har mer än minimum med saker i datorn.

Är ju just strömspikar (upp till 850W) den ska klara av så det borde inte vara nån fara. (Sweclockers system med 3080 drar 455W med överklockning på CPU och fabriksöverklockad GPU)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Är ju just strömspikar (upp till 850W) den ska klara av så det borde inte vara nån fara. (Sweclockers system med 3080 drar 455W med överklockning på CPU och fabriksöverklockad GPU)

@TurboTorsten:
700W kontinuerlig last, inte 850W.

4x6+2-pin ska ju räcka till ett enskilt kort i alla fall

Många (alla?) kort idag har väl 8-pin kontakter (även nvidias 12-pin kör 2x8-pin in) och många 3080/3090 kör ju 3 sådana kontakter för upp till 450W den vägen.

Du får såklart rekommendera det du vill, men jag kommer inte gå i god för att det är en bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Kan dock absolut se en nytta av agg likt detta, i den datorn jag skriver detta på (och som bara används till det absolut mest basic man kan) sitter en Athlon 200G med iGPU som enligt AMD maxar 35W...

TDP är inte samma sak som strömkonsumtion. Det finns en stark relation, ja, men TDP specificerar hur hög effekt en kylare behöver avleda för att hålla stock (ingen-turbo/boost garanterad) frekvenserna. Ingenstans där specificeras elektrisk effekt, varken average eller peak. Sedan så övergrupperas TDP väldigt mycket där en grupp CPU'er får samma värde. Intressant nog så är Athlon 200GE's 35W en gruppering "uppåt" och den klarar sig fint med en kylare strax under det i praktiken.

Din poäng ändras inte däremot något nämnvärt, då vi oavsett snackar långt under vad nätaggregatet i fråga klarar, men viktigt att ha koll på siffrorna. Annars får man en överraskning när ens CPU med 95W TDP drar 150W kontinuerligt. Vill man veta hur mycket något faktiskt drar så är enligt mig total board power (TBP), både peak och average, mest användbart. Finns andra värden som package power som också kan vara intressant om man vet vad det mäter men framför allt vad det inte mäter.

Men lite mer on-topic. Ärligt talat så kan jag väl se något syfte dessa nätaggregaten fyller i världen, men jag skulle inte vilja köra dem. Det är imponerande mycket nätaggregat för pengarna, men fortfarande för lite "nätaggregat" för att jag skulle se ett realistiskt scenario att släppa in dem i mitt hem. Som Jonas hade jag nog lagt på några hundralappar oavsett vad resterande kostar, för att om inget annat veta att jag får fungerande skydd som OTP, OCP etc. Är det för lågeffekts scenarion som ditt @Panzerfister så skulle jag nog bara skaffat ett nätaggregat med lägre effekt men bättre kvalité, snabb koll på prisjakt så verkar detta mer intressant och kostar detsamma. Be Quiet! specificerar också på sin webbsida alla skydd den erbjuder och dess tekniska specifikation, till skillnad från Kolink vars tekniska specifikation lämnar mycket okänt. För att inte nämna att specifikationerna är mycket bättre som 80+ Bronze istället för 80+ Standard.

@JonasT Även om jag är rätt långt ifrån gruppen som köper budget nätaggregat (min primära dator kör ett AX1500i...) så är dessa budget nätaggregats recensionerna väldigt intressanta, ser gärna fler om ni har tid. Bra recension om en "intressant" produkt!

EDIT: Insåg att stycket precis ovanför om att jag inte kör budget nätaggregat kan lätt misstolkas till en ekonomisk fråga... Syftade egentligen på att jag är en nätaggregatsnörd och kör mina maskiner hårt och mycket för produktivt arbete så det är lönt för mig att inte snåla in på det. Läste min egna mening och insåg att den inte alls lät som jag avsåg. Sorry.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

@TurboTorsten:
700W kontinuerlig last, inte 850W.

Ja, det var ju det jag sa? 🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det var ju det jag sa? 🤦‍♂️

Jag har inte sagt att du sagt något annat, jag sade det också för att det skulle vara tydligt. Allting är inte kritik, och du får tycka som du vill

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av philipborg:

@JonasT Även om jag är rätt långt ifrån gruppen som köper budget nätaggregat (min primära dator kör ett AX1500i...) så är dessa budget nätaggregats recensionerna väldigt intressanta, ser gärna fler om ni har tid. Bra recension om en "intressant" produkt!

Tycker själv det är högintressant med just nätaggregat i de lägre prisklasserna! Gjorde det här testet för tio år sedan, men skulle gärna försöka få till något aktuellt i en betydligt mindre skala. Kanske plocka några billiga och populära instegsenheter från Corsair, Cooler Master och EVGA eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker själv det är högintressant med just nätaggregat i de lägre prisklasserna! Gjorde det här testet för tio år sedan, men skulle gärna försöka få till något aktuellt i en betydligt mindre skala. Kanske plocka några billiga och populära instegsenheter från Corsair, Cooler Master och EVGA eller liknande.

Gärna be quiet! och Thermaltake också!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker själv det är högintressant med just nätaggregat i de lägre prisklasserna! Gjorde det här testet för tio år sedan, men skulle gärna försöka få till något aktuellt i en betydligt mindre skala. Kanske plocka några billiga och populära instegsenheter från Corsair, Cooler Master och EVGA eller liknande.

Kör en runda med 5 populära modeller i budgetklassen, och sen 5 med 80+ guld i en runda senare. Det tror jag skulle vara lagom för ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det som är oroande är att aggregatet inte klarar av att skydda sig mot överlast och/eller hög temperatur. ...

OPP har ju inte testats! Aggregatet ska klara 500W under kortare tid, och därför ska OPP inte löser ut redan vid den effekten. OPP bör för att vara acceptabelt lösa ut snabbt vid en belastning på 510-530W.
Inte heller gjordes något "svettest" vid (knappt) 400W för att se hur aggregatet klarar värme över tid, även om jag håller med om att där borde finnas ett termoskydd som stängde ner kragget när det började bli för varmt.

Permalänk
Medlem

"....ihop med en svag doft av bränd elektronik"

Den doften känner man igen! Påminner om tidiga elektronikäventyr

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

"....ihop med en svag doft av bränd elektronik"

Den doften känner man igen! Påminner om tidiga elektronikäventyr

Indeed 😂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Skrivet av joewson:

Kul anekdot om Ace of Sweden. På den tiden hade min brorsas dator lagt ner och med mina basic felsökningsskills kom jag fram till att det borde vara nätagget som är kaputt. Som tur var hade en polare ett extra nätagg liggandes från - just det - Ace of Sweden. Jag kopplade in det och... inte ett livstecken. Skit också, kan det vara moderkortet ändå?

Long story short, det nya agget var trasigt ur kartong och slösade timmar av felsökande och hårslitande. Nu i efterhand kanske det lönade sig i längden att den inte fick ett nytt hem i hans dator ändå.

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboTorsten:

Hej! Kort fråga. Är det lugnt att köra ett kolink core 850w på ett 3080?

Grafikkort för närmare 10k och du vill spara 300-400 på nätaggregatet? Jag tror jag missar ironin här eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Grafikkort för närmare 10k och du vill spara 300-400 på nätaggregatet? Jag tror jag missar ironin här eller något?

Kanske är det som finns till hands? Skriver ju inget om att han tänker köpa ett nytt Kolink PSU

Skulle jag ha det kvar vid en upgrade så skulle jag nog köra på det agget, borde funka bra

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem

Kul med testa test känns bra att man köpte på sig ett par Corsair vx 450w för 299kr på teknikmagasinet när dem blev eol

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d