Veckans fråga: Vad är allra viktigast när du köper nästa mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Storleken... att den är liten alltså.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ren Android utan extra crapware. Android har redan egen så det räcker och blir över.
Ok kamera.
Batteritid.
Pris.

Just nu är det Motorola som prickar flest av dessa.
Har haft ganska många Samsung, men tröttnade främst p.g.a all crapware och icke-standard-beteende.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan bara svara för mig, men en bra kamera-app med stöd för RAW och samtliga kameror är något jag saknar på Android.

Moment som jag kör på iOS verkar ha gett upp Android, då det är en omöjlig uppgift att anpassa mjukvaran efter den stora mängden med unik hårdvara.

Det är inte bara positivt att många Android-lurar numera har 5-6 kameror med löjligt många megapixlar.

Kan även tillägga att stödet för kameran på min Android-lur försvann i Skandiabankens app efter en uppdatering.

Det är sådant som nu fått mig att gå tillbaka till Apple och iPhone.

Samsungs kamera-app stöder RAW och samma med Oneplus. Dock ser jag personligen inte varför man skulle vilja använda RAW då luren då sensorerna är såpass kassa och allt värde sitter i post-processing som telefonen gör.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Samsungs kamera-app stöder RAW och samma med Oneplus. Dock ser jag personligen inte varför man skulle vilja använda RAW då luren då sensorerna är såpass kassa och allt värde sitter i post-processing som telefonen gör.

Jag vill ha möjlighet att göra manuella inställningar för ISO, slutartid samt fokus i kamera-appen, vilket gjort att jag köpte Manual Camera till Android för ett par år sedan. Men efter en uppdatering av Android så slutade Camera2 API:t att fungera, vilket gjorde appen smått värdelös för mig.

Jag är van vid att arbeta med RAW i Capture One samt Lightroom och vill inte ändra arbetsflöde helt. RAW ger mig helt enkelt en helt annan frihet. Jämfört med min systemkamera (Olympus OM-D), så hänger iPhone 12 mini med bra!

Att många appar i telefonerna är värdelösa på att hantera 16-bitars RAW (exempelvis Snapseed) är ett annat diskussionsämne. I iOS känns det som att arbeta med en 8-bitars JPEG. I Capture One samt Lightroom på datorn får jag däremot ut all info från RAW-filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jag vill ha möjlighet att göra manuella inställningar för ISO, slutartid samt fokus i kamera-appen, vilket gjort att jag köpte Manual Camera till Android för ett par år sedan. Men efter en uppdatering av Android så slutade Camera2 API:t att fungera, vilket gjorde appen smått värdelös för mig.

Jag är van vid att arbeta med RAW i Capture One samt Lightroom och vill inte ändra arbetsflöde helt. RAW ger mig helt enkelt en helt annan frihet. Jämfört med min systemkamera (Olympus OM-D), så hänger iPhone 12 mini med bra!

Att många appar i telefonerna är värdelösa på att hantera 16-bitars RAW (exempelvis Snapseed) är ett annat diskussionsämne. I iOS känns det som att arbeta med en 8-bitars JPEG. I Capture One samt Lightroom på datorn får jag däremot ut all info från RAW-filen.

Sensorerna på telefoner kan nog extremt sällan hantera 16-bit färgupplösning, och om du jämför dynamiskt omfång och bilder i mörker är det stor skillnad mot ens en grundläggande systemkamera. Men såklart är dagens mobiler väldigt imponerande med den hårdvaran de har att tillgå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Enklaste frågan på länge.
Det skall vara en IPhone.
Synd att det Samsung sponsrade innehållet inte vågade ta med som svar.

Tragiskt när kriterierna t.o.m hos teknikintresserade ligger på en så pass låg nivå att det bara är märket som avgör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sensorerna på telefoner kan nog extremt sällan hantera 16-bit färgupplösning, och om du jämför dynamiskt omfång och bilder i mörker är det stor skillnad mot ens en grundläggande systemkamera.

Jag jämför med min Olympus OM-D E-M10 MkII och objektiven jag har att tillgå där. Då jag bara har en handfull fasta gluggar, så använder jag mest mitt 9-18mm 1:4-5.6.

Ska försöka på mig ett rättvist test där jag framkallar bilderna i Capture One Min Olympus ersatt en gång i tiden min Nikon D90, så frågan är om nu iPhone kan ersätta min m43-kamera.

Permalänk
Lego Master

Ser att batteritid är viktigast för nära 1/3 som svarat (29% just nu).
Jag håller väl med, delvis. Alltså mellan 10-12h och 24h så kan det fan kvitta, jag måste ändå stödladda och nattladda.
Innan batteritiden kommer upp i en veckas aktiv användning och en månad passiv, så ser jag verkligen inte värdet i att jaga enstaka timmar här och där. Det slutar ändå med att man har med en powerbank i väskan, och smygladdar under dagen för att inte få slut när man ska kolla på youtube på tåget hem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Priset är viktigast för mig! Lägga 10.000 kr på en telefon som håller 2 år är inget för mig. De 2 senaste telefonerna jag köpt har varit Xiaomi. Först en Redmi Note 4, som det kanske fanns lite mer att önska men för cirka 2000 så är jag supernöjd. Fungerar fortfarande. Sedan blev det en Redmi Note 8 Pro, vilken jag är supernöjd med. 10 i betyg för den pengen (ca 2400 kr).

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Tragiskt när kriterierna t.o.m hos teknikintresserade ligger på en så pass låg nivå att det bara är märket som avgör.

Tyvärr är det så enkelt att jag inte gillar android och då finns det bara iphone att välja. Skulle gärna ha lite mer telefoner att välja på men tyvärr är det ju android som gäller isåfall.

Permalänk
Medlem

För mig är det mest pang för pengarna som avgör. Senast föll valet på Xiaomi, men även de har börjat gå upp i pris sedan dess (2019).

Anyhow, jag väljer den tillverkare som erbjuder den bästa budget-toppmodellen. Telefoner utan lull-lull men med bra prestanda, kamera och batteritid. Allt annat är överflödigt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

För mig handlar det om hur mobilen åldras i det långa loppet och det är där iPhones skiner. Min uppfattning är att iPhones åldras bäst i jämförelse med andra mobilmärken. Apple stödjer sina äldre mobiler i otaliga år och det är det jag gillar hos Apple.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ser att batteritid är viktigast för nära 1/3 som svarat (29% just nu).
Jag håller väl med, delvis. Alltså mellan 10-12h och 24h så kan det fan kvitta, jag måste ändå stödladda och nattladda.
Innan batteritiden kommer upp i en veckas aktiv användning och en månad passiv, så ser jag verkligen inte värdet i att jaga enstaka timmar här och där. Det slutar ändå med att man har med en powerbank i väskan, och smygladdar under dagen för att inte få slut när man ska kolla på youtube på tåget hem.

Du säger detta med en S20 Ultra? Sjukt tycker jag.
Min 3000:- Xiaomi använder ca 60% på 24h med 9 1/2h SoT, laddning är nog max 45m per morgon eller e.m. och det håller till nästa dag?
Nattladdning - om du kör igenom varje natt så väljer du nu frivilligt att i princip mörda ditt batteri

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Du säger detta med en S20 Ultra? Sjukt tycker jag.
Min 3000:- Xiaomi använder ca 60% på 24h med 9 1/2h SoT, laddning är nog max 45m per morgon eller e.m. och det håller till nästa dag?
Nattladdning - om du kör igenom varje natt så väljer du nu frivilligt att i princip mörda ditt batteri

Har du någon källa på nattladdningspåståendet? Jag har haft min Huawei P30 i snart 2 år, laddar varje natt och har fortfarande inte märkt att batteriet håller sämre. Brukar oftast ha ~50% kvar i batteriet när jag lägger mig på kvällen.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Niivpzi:

Du säger detta med en S20 Ultra? Sjukt tycker jag.
Min 3000:- Xiaomi använder ca 60% på 24h med 9 1/2h SoT, laddning är nog max 45m per morgon eller e.m. och det håller till nästa dag?
Nattladdning - om du kör igenom varje natt så väljer du nu frivilligt att i princip mörda ditt batteri

Men du måste ju fortfarande ladda varje dag, vilket är min poäng. Innan batteriet håller 4-7 dagar med aktiv användning varje dag, så ser jag inte varför jag skulle bry mig? Om jag laddar på eftermiddagen eller på natten spelar mig ingen roll, men jag kan helt enkelt inte hoppa över laddningen två, tre dagar och ändå veta att jag har ett par dagar kvar utan att behöva bry mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Tyvärr är det så enkelt att jag inte gillar android och då finns det bara iphone att välja. Skulle gärna ha lite mer telefoner att välja på men tyvärr är det ju android som gäller isåfall.

Äsch, man kan ju i princip få Android att vara precis som man vill. Sedan kan jag såklart förstå att det tar emot att byta från iPhone ifall man redan är inköpt i ekosystemet med allt vad det innebär. Det är väl precis så Apple vill att det ska vara också.

Personligen tycker jag att allt över typ 5-6000:- är överpris när det kommer till telefoner. Jag brukar avvakta och köpa förra årets modeller när de gått ner i pris. Oftast är de prestandamässigt knappt märkbart sämre än årets, absolut inte värt 10k påslag på priset i alla fall. Dom pengarna kan jag istället lägga på annat som ger långt mer nöje än att Reddit-appen öppnar sig 0.1 sek snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Äsch, man kan ju i princip få Android att vara precis som man vill. Sedan kan jag såklart förstå att det tar emot att byta från iPhone ifall man redan är inköpt i ekosystemet med allt vad det innebär. Det är väl precis så Apple vill att det ska vara också.

Personligen tycker jag att allt över typ 5-6000:- är överpris när det kommer till telefoner. Jag brukar avvakta och köpa förra årets modeller när de gått ner i pris. Oftast är de prestandamässigt knappt märkbart sämre än årets, absolut inte värt 10k påslag på priset i alla fall. Dom pengarna kan jag istället lägga på annat som ger långt mer nöje än att Reddit-appen öppnar sig 0.1 sek snabbare.

Köpa en iphone SE som har samma cpu som iphone 11 men kostar ca 4500:- är det jag brukar rekommendera. Jag har kört Android men ios är bara så mycket bättre tycker jag. Icloud och allt med det är underbart. Kör inte mac så skulle inte vara nåt problem att byta om jag ville.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Tragiskt när kriterierna t.o.m hos teknikintresserade ligger på en så pass låg nivå att det bara är märket som avgör.

Dock har ju Apple erkänt bra batteritid, kameror, prestanda, byggkvalitet, skärmar, etc.

Dessutom ett OS som inte spårar användaren lika mycket och en högre ribba för privatliv.

Dessutom smidiga tjänster för molnlagring och OS-uppdateringar över väldigt lång tid bland annat

Sluta säg att det bara är ett märke, låter ju som Intel och kallar de för lifestyle-företag.

De gör bra och dyra produkter, men de konkurrerar bra i de flesta segmenten de deltar i.

Jag har inte betalat en krona till det företaget förutom hårdvara till jobbet, så känner mig inte så Apple-frälst för övrigt...

Permalänk

Priset och batteritid även i kallt väder. Nu har jag en begagnad Iphone XR och den fixar dryga minusgrader faktiskt

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Lång batteritid och 3.5mm uttag är det enda jag kollar på när jag köper ny Android-lur.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Har du någon källa på nattladdningspåståendet? Jag har haft min Huawei P30 i snart 2 år, laddar varje natt och har fortfarande inte märkt att batteriet håller sämre. Brukar oftast ha ~50% kvar i batteriet när jag lägger mig på kvällen.

Tror det är denna artikeln:
https://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_li... och mer på deras sida t.ex. att värsta du kan göra är att använda telefonen på vintern, komma hem och köra den direkt iskall i laddning, sätter cellerna i onödig rörelse och vissa 'dör' när är kalla och börjar plötsligt ladda.
https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_at_high_...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dock har ju Apple erkänt bra batteritid, kameror, prestanda, byggkvalitet, skärmar, etc.

Dessutom ett OS som inte spårar användaren lika mycket och en högre ribba för privatliv.

Dessutom smidiga tjänster för molnlagring och OS-uppdateringar över väldigt lång tid bland annat

Sluta säg att det bara är ett märke, låter ju som Intel och kallar de för lifestyle-företag.

De gör bra och dyra produkter, men de konkurrerar bra i de flesta segmenten de deltar i.

Jag har inte betalat en krona till det företaget förutom hårdvara till jobbet, så känner mig inte så Apple-frälst för övrigt...

Från och till va? Apple har aldrig varit bäst på någon av dessa saker, nu för tiden är dom väl generellt okej på det mesta. Men det var länge som både skärmar och kameror var under all kritik. Trots det var dom dyrast på marknaden.

Dock var det ju inte det personen innan skrev eller hur? Utan enda kriteriet var att det skulle vara en Apple. Därav min kommentar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schiznit:

Köpa en iphone SE som har samma cpu som iphone 11 men kostar ca 4500:- är det jag brukar rekommendera. Jag har kört Android men ios är bara så mycket bättre tycker jag. Icloud och allt med det är underbart. Kör inte mac så skulle inte vara nåt problem att byta om jag ville.

Ja det är ju bra att Apple faktiskt börjat sälja billigare lurar. Även om jag tycker de skalar ner dessa extremt hårt. En kamera? Pytteliten LCD-skärm? Det är lite som att vara tillbaka på sent 2000-tal. Fast utan hörlursuttag då. inte speciellt prisvärt jämfört med alternativen.

Jomen smaken är som baken såklart, jag skulle aldrig palla vara så låst som man är på iOS. Sedan tycker jag Apple är ett riktigt ruttet företag så tar inte i dem med tång av princip.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Snabba uppdateringar och så lite inkluderat crapware som möjligt är viktigast för mig. Typ bara Google och Apple som uppfyller dessa mimimumkrav så blir Pixel eller iPhone senare i år.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Valde "Hög säkerhet och integritet" med det var ett svårt val för omständigheterna förändras med utvecklingen och gamla Nokian jag hade innan höll 5år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kan bara svara för mig, men en bra kamera-app med stöd för RAW och samtliga kameror är något jag saknar på Android.

Sony Xperia 1 II eller Xperia 5 II kanske passar dig?
Min Huawei P30 Pro har stöd för RAW på samtliga kameror också, redigerar i Lightroom.

Felstavning
Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Du säger detta med en S20 Ultra? Sjukt tycker jag.
Min 3000:- Xiaomi använder ca 60% på 24h med 9 1/2h SoT, laddning är nog max 45m per morgon eller e.m. och det håller till nästa dag?
Nattladdning - om du kör igenom varje natt så väljer du nu frivilligt att i princip mörda ditt batteri

Jag kan säga att jag laddar min telefon under natten och min Xiaomi Redmi Note 5 som jag nu använt som huvudtelefon i snart 2 år och den har fortfarande fantastiskt bra batteritid. Får enkelt ut 6 timmars skärm på tid under 16 timmar plus bluetooth aktivt hela tiden 1-2 timmars podcast lyssnande, Googles platshistorik mm. Klarar också av svenskt väder, dvs den stänger inte heller av sig när jag är utomhus i 3-4 timmar som jag är 4 dagar i veckan, då jag jobbar inom kollektivtrafiken i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wibart:

Sony Xperia 1 II eller Xperia 5 II kanske passar dig?
Min Huawei P30 Pro har stöd för RAW på samtliga kameror också, redigerar i Lightroom.

Nu när Sony gör en ny Compact, så kan deras mobiler bli intressanta igen. Just nu ligger de inte ens med på en topp 10-lista över intressanta mobiler. Till och med Nokia ligger högre upp i listan!

Huawei P30 Pro verkar riktigt fin, men jag blev osäker kring Google Services, root och bootloader när jag lusläste på XDA Developers.

Huawei P30 Pro, Google Pixel 4a samt Samsung S10e var topp 3 över Android-lurar när jag letade ny mobil innan jul.

Extra prispåslag i Sverige samt brist på återförsäljare i stan (Stockholm) gjorde dock att jag valde en iPhone 12 mini.

Edit: Såg att Sony släpper en Compact igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Från och till va? Apple har aldrig varit bäst på någon av dessa saker, nu för tiden är dom väl generellt okej på det mesta. Men det var länge som både skärmar och kameror var under all kritik. Trots det var dom dyrast på marknaden.

Dock var det ju inte det personen innan skrev eller hur? Utan enda kriteriet var att det skulle vara en Apple. Därav min kommentar.

Jag har inte sagt att Apple är bäst, men med en iPhone vet man att man får en konkurrenskraftig enhet för pengarna, så märket betyder något i det fallet. De säljer inte skräp. ’En Samsung’ betyder dock väldigt lite och du kan få många konstiga saker som en jämförelse. Därför kan det vara ett vettigt kriterium ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte sagt att Apple är bäst, men med en iPhone vet man att man får en konkurrenskraftig enhet för pengarna, så märket betyder något i det fallet. De säljer inte skräp. ’En Samsung’ betyder dock väldigt lite och du kan få många konstiga saker som en jämförelse. Därför kan det vara ett vettigt kriterium ändå

Jag kan hålla med om att Apple sällan säljer skräp men det är ju jättekonstigt resonemang.. Bara för att det är ett äpple på prylen så är det ju inte nödvändigtvis vad du hoppas på..? Samsung säljer ju inte heller särskilt mycket skräp.
Det bör finnas en hyfsad kravspec och eventuella övriga önskemål.. står det bara "apple" så kan du lika gärna få en iPhone 12 Pro Max som iPod shuffle.