Strömförsörjning till smart lås: ID Lock 150

Permalänk
Medlem

Strömförsörjning till smart lås: ID Lock 150

Jag har kört med ID Lock 150 sedan det lanserades och jag tycker det är halvdant. Det jag mest irriterar mig på är batteriförbrukningen där 8st AA batterier räcker ca 1 - 1,5 månader (ska räcka 8 enligt tillverkare).
Jag funderar på hur jag kan gå ifrån de vanliga AA batterierna och koppla in det till vägguttaget på ett bra sätt.
Enligt manualen:
Driftspänning: 6V DC
Batterisort: 4 eller 8x AA Alkaline batterier
Nödbatteri: 9V DC U9VL batteri (som i brandvarnare)
Batterivarning: Ja, vid spänning under 5,2V DC

Jag bor i storstad och det förekommer inte speciellt mycket strömavbrott men att direkt köra låset från eluttag, och att det då slutar fungera vid strömavbrott, vore mindre bra.

Smidigt kunde vara en liten UPS (like denna) direkt från vägguttaget som är gjord för routrar.
250:- så hade det varit löst. Dock undrar jag om låset klarar 12v.

Jag gissar på att låset går att driva på 5v så man skulle kunna köpa den billigaste (ca 450:-) vanliga UPS för 230v och göra något fult med en USB-laddare/kontakt (5v 3A).

Har någon en bra lösning på detta?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det inte ett större problem hur du ska kunna dra fram ström till låset via kabel om inte dörren är förberedd för det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är det inte ett större problem hur du ska kunna dra fram ström till låset via kabel om inte dörren är förberedd för det ?

Nej, det ser jag som ett mindre problem. Batterierna sitter på insidan så det blir en kabel på dörren (insidan) och sedan extra kabel vid svängningen för att sedan dra det jäms med listen.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde testa lite högre kvalite på batterierna istället ._.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Tycker du borde testa lite högre kvalite på batterierna istället ._.

Jag har testat en uppsjö. Det är ett känt problem.
Om vi kan hålla oss till frågan så vore det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag har testat en uppsjö. Det är ett känt problem.
Om vi kan hålla oss till frågan så vore det bra.

jag hade försökt reklamera skiten istället och gå till ett annat märke. 1.5 månads batteritid när de påstår att du har 12 månader eller 8-10 med z-wave.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

jag hade försökt reklamera skiten istället och gå till ett annat märke. 1.5 månads batteritid när de påstår att du har 12 månader eller 8-10 med z-wave.

Låset är bortom reklamation.
Om vi kan hålla oss till frågan så vore det bra.

Permalänk
Avstängd

Nu vet jag inte hur låset ser ut, men 5st uppladdningsbara AA batterier blir ju 6VDC (då uppladdningsbara är på 1,2V istället för 1,5).

Borde väl gå att bygga ihop något med en batteriladdare för 6st AA batterier? Så batterierna alltid laddas när det finns kräm, men ändå driver låset vid strömavbrott.

Om det finns ingång för 6VDC på låset, det är inte så att det redan finns en funktion för att driva låset med en 6VDC adapter och ändå ha AA-batterier i låset, som då bara används vid strömavbrott? Annars löser man ju ganska lätt en sån funktion med ett relä eller liknande, som helt enkelt växlar över till batteridrift vid spänningsbortfall

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Nu vet jag inte hur låset ser ut, men 5st uppladdningsbara AA batterier blir ju 6VDC (då uppladdningsbara är på 1,2V istället för 1,5).

Borde väl gå att bygga ihop något med en batteriladdare för 6st AA batterier? Så batterierna alltid laddas när det finns kräm, men ändå driver låset vid strömavbrott.

Om det finns ingång för 6VDC på låset, det är inte så att det redan finns en funktion för att driva låset med en 6VDC adapter och ändå ha AA-batterier i låset, som då bara används vid strömavbrott? Annars löser man ju ganska lätt en sån funktion med ett relä eller liknande, som helt enkelt växlar över till batteridrift vid spänningsbortfall

Jag tänkte på en lösning likt den du beskriver med batteriladdare men jag har för dålig koll på el för att veta om det fungerar då batteriladdaren skulle vara kopplad till dörren och batterierna när den krämar på.

Även om jag bara driver låset med batterier vid spänningsbortfall så behöver jag ha koll på att batterierna i låset vore laddade. Så man måste komma ihåg att ladda dem.

Permalänk
Medlem

Ja, det lutar nog åt en sådan lösning.
Hade tänkt att det kunde finnas något mer färdig dock.

Permalänk
Avstängd

Här är ett förslag med lite paint-skills, en 6VDC adapter, 4st vanliga AA batterier och ett 2-poligt växlande 6VDC relä:

Ingen laddning eller något på batterierna, men de kopplas bara in när 6VDC matningen försvinner och relät släpper, och bör ju då kunna sitta stand-by i många år.

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle nog kunna skaffa ett 6V fordonsbatteri och en laddare med automatisk underhållsladdning och helt skita i dina AA batterier om du ska modda ihop nått.

Ev kan man behöva komplettera det med en 6V regulator på kabeln till låset utifall låset inte tål lite överspänning när laddaren är aktiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Här är ett förslag med lite paint-skills, en 6VDC adapter, 4st vanliga AA batterier och ett 2-poligt växlande 6VDC relä:

https://i.imgur.com/hTaLF1P.jpg

Ingen laddning eller något på batterierna, men de kopplas bara in när 6VDC matningen försvinner och relät släpper, och bör ju då kunna sitta stand-by i många år.

Snyggt ritat!
Jag återkommer nog till detta, för detaljer (vilka prylar & vart de finns), om jag inte hittar något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag har kört med ID Lock 150 sedan det lanserades och jag tycker det är halvdant. Det jag mest irriterar mig på är batteriförbrukningen där 8st AA batterier räcker ca 1 - 1,5 månader (ska räcka 8 enligt tillverkare).
Jag funderar på hur jag kan gå ifrån de vanliga AA batterierna och koppla in det till vägguttaget på ett bra sätt.
Enligt manualen:
Driftspänning: 6V DC
Batterisort: 4 eller 8x AA Alkaline batterier
Nödbatteri: 9V DC U9VL batteri (som i brandvarnare)
Batterivarning: Ja, vid spänning under 5,2V DC

Jag bor i storstad och det förekommer inte speciellt mycket strömavbrott men att direkt köra låset från eluttag, och att det då slutar fungera vid strömavbrott, vore mindre bra.

Smidigt kunde vara en liten UPS (like denna) direkt från vägguttaget som är gjord för routrar.
250:- så hade det varit löst. Dock undrar jag om låset klarar 12v.

Jag gissar på att låset går att driva på 5v så man skulle kunna köpa den billigaste (ca 450:-) vanliga UPS för 230v och göra något fult med en USB-laddare/kontakt (5v 3A).

Har någon en bra lösning på detta?

jag skulle vilja veta hur du styr låset, använder du z-wave är det bara ändra wake up och polling, tex samsungsmarthings hubb är katastrof med detta låset, om man kör plugin för lås, när jag lekte med denna hubben och låset tog batteriet slut på någon vecka ,kör jag låset mot vera byter batteriet i mitt max 1 gång per år och vi har väldigt mycket spring i den dörren.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur du gör? Jag har kört mitt ID-Lock 150 med Z-wave-modul sen november med samma uppsättning Kjell o Co-batterier. November 2019 alltså! Har du modellen utan förstärkt kretskort? I någon iteration började de gjuta in kretskortet i någon form av epoxy-lösning. Det kanske är en grej? Har du massa oxid och skit på kortet, tvätta rent och överväg att gjuta in det.

Innan du skruvar sönder låset så har du uppdaterat all mjukvara? Prova ev. att ladda in beta-firmwaren i låset - det har löst andra problem för mig (såsom att autlåsningen fungerade i typ 49/50 fall).

Annars skulle ditt förslag kanske vara något - men jag förstår inte riktigt vitsen med att krångla till det med en UPS? Köp en 230VAC-6VDC adapter, anslut direkt på batteripolerna. Ha ett 9V batteri lättåtkomligt på utsidan för de få gånger du vill kombinera dörröppning med strömavbrott (keep it simple!).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag förstår inte hur du gör? Jag har kört mitt ID-Lock 150 med Z-wave-modul sen november med samma uppsättning Kjell o Co-batterier. November 2019 alltså! Har du modellen utan förstärkt kretskort? I någon iteration började de gjuta in kretskortet i någon form av epoxy-lösning. Det kanske är en grej? Har du massa oxid och skit på kortet, tvätta rent och överväg att gjuta in det.

Innan du skruvar sönder låset så har du uppdaterat all mjukvara? Prova ev. att ladda in beta-firmwaren i låset - det har löst andra problem för mig (såsom att autlåsningen fungerade i typ 49/50 fall).

Annars skulle ditt förslag kanske vara något - men jag förstår inte riktigt vitsen med att krångla till det med en UPS? Köp en 230VAC-6VDC adapter, anslut direkt på batteripolerna. Ha ett 9V batteri lättåtkomligt på utsidan för de få gånger du vill kombinera dörröppning med strömavbrott (keep it simple!).

jag är rätt säker hans kontroller är problemet, dvs typ lås plugginet i smartthingshub som ställer polling och wake upp till idiotiska värden, ser inte ens varför man använder det när låset stödjer beaming.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Jag förstår inte hur du gör? Jag har kört mitt ID-Lock 150 med Z-wave-modul sen november med samma uppsättning Kjell o Co-batterier. November 2019 alltså! Har du modellen utan förstärkt kretskort? I någon iteration började de gjuta in kretskortet i någon form av epoxy-lösning. Det kanske är en grej? Har du massa oxid och skit på kortet, tvätta rent och överväg att gjuta in det.

Innan du skruvar sönder låset så har du uppdaterat all mjukvara? Prova ev. att ladda in beta-firmwaren i låset - det har löst andra problem för mig (såsom att autlåsningen fungerade i typ 49/50 fall).

Annars skulle ditt förslag kanske vara något - men jag förstår inte riktigt vitsen med att krångla till det med en UPS? Köp en 230VAC-6VDC adapter, anslut direkt på batteripolerna. Ha ett 9V batteri lättåtkomligt på utsidan för de få gånger du vill kombinera dörröppning med strömavbrott (keep it simple!).

Jag vet inte om du menar det på det sättet men jag uppfattar det du skriver som nedlåtande.
Lite i stil med "Jag köpte pryl X och den fungerade direkt för mig så om det inte fungerar på samma sätt för dig så måste du vara korkad!".
"Jag förstår inte hur du gör?" : Jag har skrivit hur jag gör.
"Innan du skruvar sönder låset" : Jag tänker inte skruva sönder låset.
Mjukvaran är uppdaterad.
"jag förstår inte riktigt vitsen med att krångla till det med en UPS" : Så jag slipper ha ett 9V batteri tillgängligt i trappuppgången etc.
Om man ändå drar elsladd så är det enkelt att koppla in en liten UPS, likt den jag länkade till.
Jag tänker själv inte ta isär hela låset och lägga tid/energi på att en epoxylösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

jag är rätt säker hans kontroller är problemet, dvs typ lås plugginet i smartthingshub som ställer polling och wake upp till idiotiska värden, ser inte ens varför man använder det när låset stödjer beaming.

Jag har tittat på trafiken för kontrollerna (AEON Labs ZW090 Z-Stick Gen5 EU) och inställningarna i mjukvaran (Home Assistant) men inte hittat något konstigt. Inga felaktiga värden för polling etc och ingen direkt trafik i loggen förutom när låset används.
Möjligen kan problemet vara kopplat till att jag köpte låset så tidigt så det är något i den tidiga hårdvaran.
Inget problem med kyla heller då låset befinner sig i en trappuppgång som är tämligen varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnAx:

Jag har tittat på trafiken för kontrollerna (AEON Labs ZW090 Z-Stick Gen5 EU) och inställningarna i mjukvaran (Home Assistant) men inte hittat något konstigt. Inga felaktiga värden för polling etc och ingen direkt trafik i loggen förutom när låset används.
Möjligen kan problemet vara kopplat till att jag köpte låset så tidigt så det är något i den tidiga hårdvaran.
Inget problem med kyla heller då låset befinner sig i en trappuppgång som är tämligen varm.

ok då finns det ett par saker du kan titta på, 1 har du en strömmatad enhet mycket nära låset? har man inte det tömsbatteri rätt fort, 2: polling i ha har två inställningar en synlig och en osynlig, nu minns jag inte exakt värdet på då det var länge sedan jag körde z-wave i ha, 3: exkludera och inkludera det igen och kör det inte med bara pinnen utan använd pinnen monterad i ha, anledningen till detta är att vanligen vid minsta problem går sakerna in med bas egenskaper vilket kan betyda att det ska åsidosätta reglerna som ha har för pulling och väckning och kör det som en strömmatad enhet, när det väl includerats igen, låt ha står kvar vid låset en bra stund, för mig tog det flera timmar i går innan allt var inne med en razberry på en rpi4.
4. kör du ett lås plugin i HA? kolla så inte det står så det ställer frågan till låset vilket status det har väldigt ofta.

EDIT: ett tips, Ha Beta kom igår med stöd för zwave.me, det är rekommenderat att man ska gå över till detta enligt HA själva, det går köra både på samma enhet som HA, eller göra som jag gör att använda en dedikerad rpi4 med en razberry som ha styr. nackdelen för dig är att du har aeotec som inte stöds. Fördelen om du skaffar en usb eller razberry med zwave.me är att du får löjligt bra stöd för saker dvs ditt lås tex, man får verktyg för att felsöka och rätta till problem som andra kontrollers saknar och du får väldigt rapp/stabil respons på sakerna, jag börjar närma mig 200 nu på denna rapi och det har inte börjat slöa ner sig än. Något som man ska tänka på dock, är vid includeringen via standard inteface i zway, visar det inte hela includeringen, man får ofta gå till expert läge för att göra klart dom sista stegen, gör man inte detta kommer du får problem längre fram för enheten är inte klar. (mitt id lock tog flera timmar att bli helt klart)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag har samma bekymmer, jag har lite bättre batteritid men vill fortfarande fixa det.

Vad blev det för lösning till sist?

Permalänk
Medlem

ett tips om folk har kollat sina z-wave inställningar och dom stämmer, kolla hur låset trycker mot dörrkarmen när du stänger, dvs har jag märkt att kommer ungarna hem så drar dom i handtaget när det är låst, då lägger sig själva låskolven mot karmen, sedan låser dom upp utan att trycka in dörren mot karmen först, så låset får jobba väldigt tungt för att låsa upp, då kommer batteriet ta slut väldigt mycket fortare än när det får jobba utan motstånd, ett annat tips är att ni smörjer upp låset med lite ptfe.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.