Läcka bekräftar Sonys återkomst till kompakta telefoner

Permalänk
Melding Plague

Läcka bekräftar Sonys återkomst till kompakta telefoner

Bilder på Xperia 1 III Compact bekräftar att Sony återvänder till telefoner formatet mindre, men med uppdaterat formspråk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Bra med konkurrens.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter för dom som vill ha mindre mobiler.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Trevligt! Bra med konkurrens.

Finns ingen konkurrens inom det segmentet förutom iP 12 mini så det lär gå rätt bra

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Sony har gjort en hel del rätt med sina telefoner på senaste, har det mesta, rätt rent android och verkar hyfsade på att släppa uppdateringar... Enda svagheten har vart priset och lite bloat som inte går att få bort helt.

Vi kan bara hoppas de fortsätter, sänker priset och blir lite bättre på att marknadsföra sig

Permalänk
Medlem

"compact"

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande inte att det är nog litet. Jag hade gärna sett en Android lur med åtminstone OK spec som är under 65mm bred, gärna 60mm.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Har den trådlös laddning kan det vara ett givet köp. Trött på alla feta "telefoner". Som att gå runt med en surf platta mot huvvet.
Hoppas fler tillverkare hoppar på trenden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Roligt med en ny kompaktare Sony

Roligt med en ny liten Sony-telefon, blir kameran bra går jag gärna tillbaka till Sony.
Gick över till en Iphone SE förra våren för att få en snabb och liten mobil med okej kamera.

Permalänk
Avstängd

Yeeeeeeees! Den enda serien jag tål. Sitter just nu på en XZ1 Compact och den var inte 100% när jag köpte den men fanns INGA alternativ. Pallar inte med en tegelsten heller. Jag hoppas innerligt den får Snapdragon 888 för då blir det ett garanterat köp. Dock har jag sett andra compacta på japanska marknaden med 600-serien Snapdragons. Får hoppas på att de inte snålar utan gör som förr; topprestanda i litet format!

Stort plus för 3,5mm jack!

Permalänk
Medlem

mycket trevligt, saknar en liten telefon, fattar inte hypen med att ha en gigantisk skärm.

Permalänk
Medlem

Jag hade hellre sett en storlek närmare XZ1 Compact (129x65x9.3mm), men med tanke på det skrala utbudet av små Android-lurar nu för tiden kan detta potentiellt bli min nästa telefon.

Permalänk
Medlem

Kul att se Xperia Compact komma tillbaka. Tycker det är helt rätt format på en telefon. Idag har jag en iPhone 12 mini som jag är supernöjd med.

Däremot verkar iPhone 12 mini sälja relativt dåligt, så frågan är hur marknaden svarar. Många verkar välja större telefoner per automatik privat och på företagsmarknaden är iPhone SE/iPhone 12 standardtelefonerna. På Android-sidan ser jag sällan något annat än Samsung i företagssammanhang.

Ska bli intressant att se hur den nya Xperian står sig mot exempelvis Samsung Galaxy S10e och äldre toppmodeller.

Som andra varit inne på, så är den nya Compact långt ifrån liten, utan mer i storlek som en iPhone SE 2020, Google Pixel 4a samt Galaxy S10e.

Permalänk
99:e percentilen

Haha, och hur många kommer läsa Xperia 1 III Compact och tänka att det självklart ska uttalas "Xperia One Mark Three Compact"? Nej, sorry Sony, denna telefon heter de facto Xperia Ett Tre Compact, och det är ni själva som valt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Gillar min iPhone XS Max men den är helt humongous med skal på. Saknar att kunna skriva med en hand. Som ovan skrev, får vi ett bra SoC i telefonen så blir det garanterat ett köp!

Är generellt inte mycket för Androidtelefoner (se samsung och annat bloatat piss som tex LG), men Sony har alltid gett en relativt clean upplevelse.

Permalänk

Hade gärna tagit en ännu mindre, men kul att det kommer fler mindre mobiler.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem

Jag gillade den Xperia Compact jag hade som jobbtelefon för ett par år sedan.
Fiffigt med fingeravtrycksläsaren på sidan, tummen kommer där auto-magiskt.
Inte mycket bloatware jämfört med Samsung.

De får gärna göra den några millimeter tjockare och få upp batteritiden.
Kanske rentav göra den någorlunda enkelt att byta batteriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Haha, och hur många kommer läsa Xperia 1 III Compact och tänka att det självklart ska uttalas "Xperia One Mark Three Compact"? Nej, sorry Sony, denna telefon heter de facto Xperia Ett Tre Compact, och det är ni själva som valt det.

Kan bara hålla med, den där namnsättningen är både ologisk och krånglig.
I samma liga som Microsofts namngivningsschema för spelkonsoler...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Som ovan skrev, får vi ett bra SoC i telefonen så blir det garanterat ett köp!

Ryktena säger Snapdragon 775G vilket inte är så imponerande enligt mig. Enligt Geekbench, så är exempelvis Apples A14 dubbelt så snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Finns ingen konkurrens inom det segmentet förutom iP 12 mini så det lär gå rätt bra

Tack vare Sony finns det ju nu konkurrens inom det segmentet?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Äntligen mer telefoner som jag faktiskt kan hålla i.
Snart inne på 5:e året med min iPhone 6s för allt annat är ju för stort.
Står väl mellan 12 mini och Sonys senaste nu

Visa signatur

Lea här ^-^/
25, gym, kläder, bilar. Liite elektronik 👀

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dravond:

Sony har gjort en hel del rätt med sina telefoner på senaste, har det mesta, rätt rent android och verkar hyfsade på att släppa uppdateringar... Enda svagheten har vart priset och lite bloat som inte går att få bort helt.

Vi kan bara hoppas de fortsätter, sänker priset och blir lite bättre på att marknadsföra sig

Rent android, har inte Sony en massa egna appar installerade längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ItsLea:

Står väl mellan 12 mini och Sonys senaste nu

Mitt tips är att vänta in iPhone SE 2021. Rykten säger att notchen försvinner på årets iPhone-modeller, men det ryktet har funnits i många år nu

Min iPhone 12 mini med Otterbox Symmetry har samma formfaktor som en iPhone SE 2020.

Permalänk
Medlem

Tänkte först nice med mindre mobiler! Mätte på min fullstora Xperia XZs som visar sig vara endast lite större än de ryktade måtten på dessa, hehe men visst, det är kompakt numera antar jag. Är hur eller hur en rätt lagom storlek tycker jag faktiskt. Mindre så skulle det ju inte vara lika trevligt att glo på Youtube osv vilket jag gör en hel del och för mycket större blir det snabbt osmidigt att ha med den att göra öht.

Så det hade vart intressant med en sån här från Sony faktiskt...men två saker retar mig. Det är en ful kant i skärmen för frontkameran vilket jag hatar. Bara bort med den kameran då eller så kan jag leva med en mindre "panna" det är helt ok. Och fingeravtrycksläsaren i knappen har jag på min Xperia XZs och det är ingen hit tycker jag. Förstår inte varför Sony envisas med att ha skiten där. Under skärmen tack! Eller ge mig tap to wake tillbaka så kan jag köra helt utan lås också som jag gjorde med min Z3 Compact.

Dock stort plus för 3,5mm kontakt! Har inga trådlösa lurar ännu och planerar inte att skaffa det heller om jag slipper. Går ju använda adapter men jag laddar inte helt sällan mobilen på jobbet och lyssnar på ngt samtidigt. Då blir det trubbel utan 3,5mm.

Det som avgör är väl övrig hårdvara. Så stor som den ändå är är kan de ju fläska på lite. Vill inte ha ngn billig budgetprocessor bara för mobilen marknadsförs som kompakt. Hatar när tillverkare gör så. Därför jag hade en Z3 Compact innan denna. Liten men de skalade inte mer prestandan så förbannat för det. Så det ska vara.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ryktena säger Snapdragon 775G vilket inte är så imponerande enligt mig. Enligt Geekbench, så är exempelvis Apples A14 dubbelt så snabb.

Beror ju på vad man ska göra, har en mobil med 735, känner inte att den är slöare än min jobb-iPhone i vardaglig användning.
Nu spelar jag inte på mobil, och jag redigerar inte film eller foto heller.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

En centimeter för stor för att vara compact
Kass cpu, men duger säkert

Borde hetat ’Xperia Compact 3’, sluta gör det jobbigt och komplicerat

Permalänk
Medlem

Ja det är märkligt hur alla telefoner idag är så stora, även budget telefoner på android ligger på 6,5tum, men antar det är trenden och att majoriteten har inga problem med så stora lurar. Men kan förså det finns dom som vill ha mindre kompakta telefoner på runt 5tum eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Beror ju på vad man ska göra, har en mobil med 735, känner inte att den är slöare än min jobb-iPhone i vardaglig användning.
Nu spelar jag inte på mobil, och jag redigerar inte film eller foto heller.

Don efter person helt enkelt! Sony brukar däremot vara duktiga på att sätta saftiga prislappar så sina prylar.

Med tanke på att Google Pixel 4a går att hitta för 3500:- samt att Samsung S10e ligger på 5000:-, så har jag svårt att rekommendera Sonyn.

Vet vi något om priset? Allt över 6000 känns som ett rån, men min gissning är omkring 7890:- i Sverige.

Permalänk
Medlem

Kul även om det är en ganska nischad marknad, majoriteten föredrar större skärmar. Det blir inte Sonys räddning men det struntar nog Sony i. Dessutom blir dessa troligtvis överprisade som vanligt.

Permalänk
Medlem

Haft två föregångare och båda har gått sönder under bindningstiden, hoppas inte dessa dras med kvalitetsproblem också för är jävligt sugen på en, speciellt om den får trådlös laddning

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.