Telia i topp över internetleverantörer som delar IP-uppgifter till advokatfirmor

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Felaktigt, Bahnhof lämnar ut uppgifter vid domstolsbeslut om uppgiftsutlämning oavsett anledning, precis som alla andra. Telia och andra kämpar mot påtryckningar i rätten men får fällande domar mot sig, Bahnhof har ännu inte valts som en måltavla. Men Bahnhof kommer att lämna ut uppgifter så fort de(copyright trollen) byter fokus från Telia och Comhem och fixar domstolsbeslut mot Bahnhof.

Om du är intresserad av att veta mer, var det efter detta som Bahnhof vände sig och accepterade att de måste lämna ut uppgifter vid domstolsbeslut. Bahnhof kan inte längre vägra, de har ingen legal grund att stå på, och inte heller har de råd att säga nej.

https://www.pts.se/globalassets/startpage/dokument/legala-dok...

Jag har för mig att jag skrev nått om på begäran av domstol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Felaktigt, Bahnhof lämnar ut uppgifter vid domstolsbeslut om uppgiftsutlämning oavsett anledning, precis som alla andra. Telia och andra kämpar mot påtryckningar i rätten men får fällande domar mot sig, Bahnhof har ännu inte valts som en måltavla. Men Bahnhof kommer att lämna ut uppgifter så fort de(copyright trollen) byter fokus från Telia och Comhem och fixar domstolsbeslut mot Bahnhof.

Vilken dynga du kommer med. Alla vet att det största syftet med de hör påtryckningarna handlar om att "statuera exempel". Om de kunde, så vore Bahnhof den första de skulle ge sig på. Inte för att de har flest kunder, men för att de varit en vagel i ögat på rättighetsalliansen och andra. Kunde de få tyst på Bahnhof genom att visa att "Inte ens om man har Bahnhof är man säker från våra kravbrev" så är det det första de skulle göra, då det tydligt skulle visa att "Nej du, piratjävel, du kommer inte undan någonstans", men de har inte gjort det, för att de inte kan. Så enkelt är det.

Man brukar prata om "lågt hängande frukt", och att "ta ner Jon Karlung från sin höga häst" skulle påverka hela diskursen och troligen skrämma långt många fler till att åtminstone fildela lite smartare, än att Bahnhof år efter år får visa att de är den trygga hamnen för de som vill segla under antipiraternas radar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Synd bara att bahnhof har peering från helvetet för oss på västkusten, 30ms för 10km luftlinje är inte imponerande.
Utöver det är jag rätt nöjd med dom, fungerar för det mesta, några kortare avbrott ibland.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett sådant så kallat "Förlikningserbjudande" av en dansk advokatfirma. Dom tycker jag ska betala 7000 kr för att slippa rättsligaåtgärder. Detta för att dom påstår att jag vid en exakt tid fildelade en fil..
VPN buggade..
Tack Telia
Ingenting som jag tänker betala dock, vill se dom ta de vidare. Vad jag vet så finns de än så länge inget prejudicerande fall gällande dessa påstådda brott.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag har för mig att jag skrev nått om på begäran av domstol...

"vid grova brott"
Domstolsbeslut handlar även om uppgiftsutlämning vid copyright-brott och civila mål. Dessa advokatfirmor har fokus mot Telia och Comhem i dagsläget, så fort de inkluderar Bahnhof i sina förfrågningar om uppgifter kommer Bahnhof att tvingas lämna uppgifter, som kammar-rätten bestämde efter Bahnhofs överklagningar.

Bahnhof är däremot den enda ISPn som försöker måla sig själv som "den vita hästen" genom smutskastning av andra ISPer som argumenterbart gör mer i kampen mot rättighetsalliansen. Enda skillnaden mellan Telia och Bahnhof i dagsläget är att Telia är en del av rättighetsalliansens fokusgrupp för sitt nya arbetssätt med hotbrev. Medans Bahnhof står vid sidan av, med exakt samma skyldighet att lämna ut uppgifter, kastande dynga. Så fort Bahnhof kommer med i en av dessa domstolsbeslut om uppgiftsutlämningar för copyright-brott kommer Bahnhof att lämna ut alla uppgifter som begärs, precis som Telia, och Comhem, och alla andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Orelaterat till nyheten men saknar verkligen Bahnhof som ISP. 10 år men sen behövde jag flytta och inte kunnat få fiber sedan dess. Förhoppningsvis blir fibern grävd i vår och de är en valbar aktör.

Telia är rätt okej men Tele2 och 3 kommer jag undvika som pesten. Sverige behöver fler nya och bra leverantörer, gärna som själva bygger fungerande nät.

Varför ska leverantören bygga nätet? Mycket bättre om de lokala nätägarna står för den biten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av sozage:

Jag har fått ett sådant så kallat "Förlikningserbjudande" av en dansk advokatfirma. Dom tycker jag ska betala 7000 kr för att slippa rättsligaåtgärder. Detta för att dom påstår att jag vid en exakt tid fildelade en fil..
VPN buggade..
Tack Telia
Ingenting som jag tänker betala dock, vill se dom ta de vidare. Vad jag vet så finns de än så länge inget prejudicerande fall gällande dessa påstådda brott.

Hur länge sen var detta och har dom kontaktat dig flera gånger ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av raGGGe:

Hur länge sen var detta och har dom kontaktat dig flera gånger ?

De var typ i juni förra året jag fick de första, fick en "påminnelse" för någon månad sedan.

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Iofs så tycker jag att bryter man mot lagen så har man förlorat sin personliga intighet och alla uppgifter ska gå till polis för utredning vid upptäckt och vidare till åtal.

Gäller alla brott, gör man en medveten handling så ska man inte kunna stå och grina när konsekvensen kommer.

Fast näe... Lagar är väldigt svartvita, världen vi lever i är det inte. Ett såpass generaliserat uttalande är därmed inget jag ställer mig bakom.

Nu kommer jag komma med två jämförelser som får alla att sucka högt. Ja, de är lite extrema men det är meningen eftersom det då blir enklare att se bristerna i ditt resonemang.

1. Vissa lagar är kvarlevor från sämre tider. Eller så är de helt enkelt bara rent kassa. Med ditt resonemang skulle t.ex. en kvinna som kör bil i vissa länder sakna all rätt att klaga när hennes integritet krängs och att hennes ärende hamnar hos polisen.

2. Eller vad sägs om en tjej som är 15 år och en dag gammal har sex med en kille som är 14 år och 354 dagar gammal. Då har inte hon heller någon rätt att klaga när hennes privatliv invaderas.

Min poäng är helt enkelt att bara för att det finns en lag så betyder det inte att den utan tvivel är en bra lag.

Skrivet av SuperSverker:

Majoriteten har helt enkelt inget val. Dem får in ~ 400st kunder i litt område för att Bosse pensionär har tvingat på hela bostadsområdet Telia fiber utan möjlighet till annan operatör, och därmed 499kr per månad för 100/100.

Problemet är att samtliga över 45 inte borde få anse något om ny teknik innan dem klarat ett prov. Jag hatar Bosse pensionär...

Just fan, glömde bort Bosse

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

De var typ i juni förra året jag fick de första, fick en "påminnelse" för någon månad sedan.

Vart är de o härjar när de hittar folk som laddar ner då? typ piratebay eller?

Jag har precis bytt till Halebop från Bahnhof, fick mycket bättre erbjudande där och Bahnhof var bara otrevliga och kunde inte ge mig något annat erbjudande, deras support är katastrofal, man får kontakta dem 3-4ggr innan man hamnar hos någon vettig människa.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av str8forthakill:

Grattis, du är en av de få som inte lider av Bahnhofs återkommande problem med att deras servrar tappar bort kunders config och lämnar dig utan IP i dagar innan det automatiskt förnyas. Och att de säljer bredband på nybyggda/utbyggda stadsnät som inte kommer aktiveras förrns om ett par månader. Eller har problem med att Bahnhof drar felaktiga belopp på autogiro och skickar "påminnelse" (inklusive avgift) till dig och anser att det är ditt fel. Och minimum 2 timmar telefonkö.

Bytte till Bredband2 efter två år med återkommande tekniska problem limiterade till Bahnhofs nät (hade Bahnhof i över 8 år), inte en sekund utan internet med Bredband2, lägre ping och inga routing problem internationellt som Bahnhof lider av konstant. Så njaee visst fungerar det för dig! Grattis! Men det gör inte Bahnhof till en bra ISP.

Därför är det så osmakligt att varje gång deras Trustpilot review score sjunker i takt med deras kundbas drar de igång sin smutskastningsmaskin. Mind you, Bahnhof lämnar även ut dina uppgifter vid förfrågan, Bahnhof helt och hållet följer de riktlinjer som getts till alla andra internetleverantörer av det rättsliga systemet. Det är bara ren smutskastning mot andra leverantörer.

Under mina tio år med Bahnhof som ISP har jag haft väldigt få problem, när det skett så har det mest varit den lokala nätägaren som felet funnits hos.

De gånger jag behövt ringa supporten har jag fått svar omedelbart, ingen kö. Känner inte igen mig i din beskrivning men trist om det varierar så pass mycket i kundbemötandet.

Skrivet av NodCommander:

Varför ska leverantören bygga nätet? Mycket bättre om de lokala nätägarna står för den biten.

Någon behöver bygga nätet, vill man erbjuda tjänster måste man också se till att näten för detta också finns. Lokala nätägare är inte dåligt, men intresset att hålla i detta verkar inte vara så stort som det borde vara alla gånger.

Som konsument och 50% hemjobbare i och med Covid så är behoven av bättre nät väldigt tydliga. Men mest, iallafall i Hälsingland, så behöver man gräva mer. Känns som det är den största bromsklossen här. Telia har bra 4G täckning men inga andra aktörer har något värt att använda, förutom i semesterområden för nollåttor förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Problemet är att samtliga över 45 inte borde få anse något om ny teknik innan dem klarat ett prov. Jag hatar Bosse pensionär...

Mitt intrykk er at alle under 25 ofte tror dem kan noe om teknikk, men i virkeligheten er det bare luft, påhitt overmodig ungdomelighet. Derfor jeg aldri prater med noen yngre på noen plass der dem selger teknikk, jeg vet dem tror dem vet, men egentlig kan dem ikke noe.(Generellt)

Men selvsagt finnes det unntak. Oppdager fort om den som er "eldre" heller ikke vet hva han/hun snakker om.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Inte fått nått ännu, papperskorgen ser så tom och lessen ut när det inte finns nått intressant att lägga i den....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Varför får såna här saker ens förekomma?

Har aldrig haft problem med Bahnhof. Tjänsten fungerar 24/7 med ett fåtal undantag om kort nertid mitt i natten för något planerat. Har i praktiken fast IP, fast den ska vara dynamisk. Har IPv6 för att de brytt sig om att leverera ett modernt nät. Låg ping och låg packet loss. Negligerbart jitter. Det finns helt enkelt ingenting att klaga på. Kan därför inte bemöta hur deras kundtjänst är.

Sedan är det ju nu så att det diskuterats hur länge som helst att Bahnhof skulle behöva lämna ut men det har ännu inte skett. Så sådana diskussioner är bara dödfödda.

Vad gäller att många sitter på Telia såg jag jämförelsen med Volvo. Många väljer det som alltid fungerat istället för att chansa och introducera okända variabler. Det är också så många människor fungerar överlag. Sätter du press på en människa att välja någon leverantör av internet och känner de igen Telia som fungerat tidigare och inte vet något annat, då är det Telia de väljer. Samma människor skulle annars behöva göra en lång efterforskning om hur andra leverantörer fungerar eftersom de sätter stabiliteten först. Det ska bara fungera, inget krångel! Punkt. Å andra sidan är dessa människor framgångsrika på annat sätt eftersom deras sätt att vara eliminerar okända variabler och felkällor i livet. Så för att det ska kunna bli ett annat val behöver de först sätta sig ner med någon som klart och rakt på kan beskriva för och nackdelar. Det är alltså inte omöjligt men det tar tid att ändra på uppfattningen hos en sådan människa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har heller aldrig haft de problemen du beskriver, och inte heller någon av de ~15 andra personer som på min inrådan bytt till dem under åren. Har under mina 9 år med dem haft avbrott en gång och då var det för att Felia öppen fiber kukade ur så hade inget med Bahnhof att göra.

Pratade med Bahnhof's kundtjänst senast igår då vi skall flytta. Kom fram efter ca 3 minuters väntetid, fick prata med en trevlig och kompetent person, så har då inget att klaga på där heller.

Det enda negativa med dem är att de körde dubbel-NAT som standard (vet inte om det är så överallt eller om det bara gäller Fulia öppen fiber här i Jönköping), men var heller inget problem att kostnadsfritt på fast statisk IP som vanligt. Den gången tog det dock 20 minuter att komma fram, men då ringde jag kl 8 på morgonen så är väl högre tryck då. Men även den gången var det ett trevligt och kompetent bemötande.

Du begriper väl själv att om det visar sig att de någon gång skulle dela med sig av privatkunders IP på förfrågan av advokatfirmor och liknande skulle det bli en jättegrej i media? Andra operatörer skulle vara jävligt snabba att hugga och peka finger, och hela deras marknadsföringsstrategi som tagit år att bygga upp skulle raseras på några dagar. Sluta dra saker ur arslet. Ingen som är kund till Bahnhof har fått ett hotbrev. Om det skulle hända skulle det gå snabbare än när Felia drar ner brallorna och böjer sig frammåt när någon vill ha en kunds IP-adress.

inte för att vara den, men vi alla har olika upplevelser med levanterörer av vare sig ISP eller annat.
Väldigt många verkar gnälla över Telia i denna tråd. av goda eller dåliga anledningar.

Jag har aldrig haft Telia själv när det kommer till ISP, men varje gång jag fått ringa deras support åt en familjemedlem så har jag fått prata med kompetenta tekniker och vi löst problemet utan problem. Sen att jag fått vänta i ca 1h för att komma fram är något som jag anser dåligt.

Av vad jag kan se när man scrollar i denna forumtråd, verkar det vara okej att folk kallar telia för det ena eller andra, men 1 dåligt ord om bahnhof då går det hus i helvete.

Det är ju tråkigt att @str8forthakill haft en sån upplevelse av Bahnhof, och han är ju absolut inte ensam. så att bara skriva och typ "JAG HAR ALDRIG HAFT PROBLEM I 20 ÅRS TID, DE KAN INTE VARA DÅLIGA" känns ju tråkigt, ändrar inte faktum att han haft problem med dem.

Jag hade nu under förra året väldigt mycket problem med Komplett. det är första gången någonsin, men det tog mig 6månader att få en RMA avklarad för att de slarvade bort paketet som jag sände tillbaka, varav att jag hade en reparation på en annan produkt som följde med samma ärende av någon konstig anledning. Det slutade bra i slutändan och jag var aldrig sur och gnällig mot dem.

Efter detta har jag undvikit att handla från dem, oavsett om att jag är medveten att det var säkerligen bara 1gångs grej.
Och jag är övertygad att många skulle prisa allt med komplett till skyarna medans andra hatar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Definitivt inte, tvättäkta konkurrenter.
Tele2 och Com Hem är dock samma, då Tele2 köpte upp Com Hem.

Teliaägt (delägt) fram till 2003.

Kul kuriosa, jag var en av deras (Com Hem's) 500 första kunder och fick välja mailadress till den nya domänen comhem.se och valde mitt förnamn.
Det hade inte gått idag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Vore intressant att höra vad dessa pajasadvokatfirmor skulle säga om man fick ett kravbrev på något man inte gjort, varpå man ringer upp dem och erbjuder de att direkt träffas i rätten eller att de drar tillbaka kravbrevet... någon som vet om någon gjort så någon gång?

Förresten, kan man stämma dom för att de anklagar en samt skickar en faktura för något man inte gjort..?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte lagen angående ämnet men kan verkligen vilken privatfirma som helst begära ut dessa uppgifter?
Trodde detta var endast till för polisen vid misstanke om brott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

inte för att vara den, men vi alla har olika upplevelser med levanterörer av vare sig ISP eller annat.
Väldigt många verkar gnälla över Telia i denna tråd. av goda eller dåliga anledningar.

Jag har aldrig haft Telia själv när det kommer till ISP, men varje gång jag fått ringa deras support åt en familjemedlem så har jag fått prata med kompetenta tekniker och vi löst problemet utan problem. Sen att jag fått vänta i ca 1h för att komma fram är något som jag anser dåligt.

Av vad jag kan se när man scrollar i denna forumtråd, verkar det vara okej att folk kallar telia för det ena eller andra, men 1 dåligt ord om bahnhof då går det hus i helvete.

Det är ju tråkigt att @str8forthakill haft en sån upplevelse av Bahnhof, och han är ju absolut inte ensam. så att bara skriva och typ "JAG HAR ALDRIG HAFT PROBLEM I 20 ÅRS TID, DE KAN INTE VARA DÅLIGA" känns ju tråkigt, ändrar inte faktum att han haft problem med dem.

Jag hade nu under förra året väldigt mycket problem med Komplett. det är första gången någonsin, men det tog mig 6månader att få en RMA avklarad för att de slarvade bort paketet som jag sände tillbaka, varav att jag hade en reparation på en annan produkt som följde med samma ärende av någon konstig anledning. Det slutade bra i slutändan och jag var aldrig sur och gnällig mot dem.

Efter detta har jag undvikit att handla från dem, oavsett om att jag är medveten att det var säkerligen bara 1gångs grej.
Och jag är övertygad att många skulle prisa allt med komplett till skyarna medans andra hatar dem.

Snarare handlar det väl om att försöka ge en mer balanserad bild? Att jag haft en dålig upplevelse av företag X betyder inte att företag X är dåliga rent objektivt, och att du aldrig haft problem med företag Y betyder inte att det är ett bra företag rent objektivt.

Men om de enda som hörs är de som säger att "Bahnhof är värdelösa och deras support suger fet hästballe!!!!1111" så är det lätt att få uppfattningen att de har objektivt rätt, fastän deras version av upplevelsen inte nödvändigtvis speglar den genomsnittliga upplevelsen.

Har du haft en dålig upplevelse av Bahnhof, så absolut, dela med dig (och nu menar jag du som i folk generellt), men kommer du och spelar allan och tror att din upplevelse har auktoritet och återspeglar den upplevelse alla kommer ha, det är då jag blir förbannad. Och det gäller inte bara Bahnhof utan vilket företag som helst. Att folk automatiskt tror att alla som haft en annorlunda upplevelse än en själv tillhör undantagen är fan som en folksjukdom.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Jag kan inte lagen angående ämnet men kan verkligen vilken privatfirma som helst begära ut dessa uppgifter?
Trodde detta var endast till för polisen vid misstanke om brott.

IPRED ger rättighetsinnehavare, eller deras utsedda företrädare, rätt att på egen hand sköta såna här saker. Naturligtvis helt vansinnigt, men det har lobbats hårt och med enorma finansiella muskler från de stora film/musikbolagen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vidrigt! Så glad att jag inte behöver ha Telia. När jag var tvungen i förra lägenheten fixade jag bryggning av modemet/routern (Varför ska detta ens behöva göras?) och använde VPN från bahnhof/integrity bakom.

De har väll total makt över hundratusentals svenska hem med sina idiotiska fasoner, och nog inte svårt för de att få fram sådana här uppgifter

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vill man ha fram hur lättvindigt ens ISP släpper uppgifter så får man kanske snarare titta på hur benägna respektive ISP är att ifrågasätta varje fall av uppgiftsutlämnning som marknadsdomstolen givit godkännande till.

Så tänker jag

Tittar man på de faktiska rättsfallen som länkas på Bahnhofs utpressningskollen så ser man att ISP:erna brukar motsäga sig utlämnande men ändå dömts att lämna ut uppgifterna sedan. Även om jag tycker att det är rätt av Bahnhof att ifrågasätta detta förfarande så överdriver de nog sin egen förträfflighet lite väl mycket här.

En lite intressant detalj är också att processen för att censurera bort IP-adresser från de länkade dokumenten är långt ifrån perfekt. Ibland verkar ingenting censurerats, andra gånger betydligt mer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Majoriteten har helt enkelt inget val. Dem får in ~ 400st kunder i litt område för att Bosse pensionär har tvingat på hela bostadsområdet Telia fiber utan möjlighet till annan operatör, och därmed 499kr per månad för 100/100.

Problemet är att samtliga över 45 inte borde få anse något om ny teknik innan dem klarat ett prov. Jag hatar Bosse pensionär...

Hatar är ett starkt ord, så det ska jag inte säga att jag gör, men jag FÖRAKTAR starkt 25-åriga "Adam & Fanny" som bor i sin supernajsiga bostadsrätt och inte dyker upp på vare sig årsstämma, städdag eller andra föreningsaktiviteter och absolut inte har tid för styrelsearbete eller liknande ideella uppgifter som gör att en BRF funkar. Däremot kan dom sitta i timmar på föreningens facebooksida och gnälla som små snöflingor om ditten och datten utan att fatta hur saker och ting hänger ihop. "Bosse pensionär" dyker iaf upp på möten och hugger i så mycket det går.

MVH, ej pensionär men aktiv i BRF:er och samfälligheter de senaste 20 åren. I min senaste förening gick jag med i styrelsen, kastade ut comhem och fixade fiber och Bahnhof på mindre än 6 månader. Nu har jag dock precis fyllt 45, så det är nog kört framåt när det gäller teknik.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför ska leverantören bygga nätet? Mycket bättre om de lokala nätägarna står för den biten.

Man behöver nog inte ta in allt han skriver med tanke på att varken 3 eller Tele2 erbjuder fasta bredbandstjänster. Då är det ganska svårt att leverera både genom eget fiber och annan nätägares fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

IPRED ger rättighetsinnehavare, eller deras utsedda företrädare, rätt att på egen hand sköta såna här saker. Naturligtvis helt vansinnigt, men det har lobbats hårt och med enorma finansiella muskler från de stora film/musikbolagen.

Det här ger mig en helt vansinnigt bra affärsidé; man lägger upp en porrfilm på nätet och loggar när folk laddar upp denna. Eftersom jag har upphovsrätten så har jag rätt att begära ut IP-uppgifterna från ISP och kan sedan utpressa folk helt lagligt. Jag börjar med små anonyma brev och fortsätter med stora flashiga brev med mitt namn på (porrsiten xxx) och hotar med rättegång. hur många vill inte betala då

(OBS, ironi, inte en uppmaning till omoraliska handlingar...)

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snarare handlar det väl om att försöka ge en mer balanserad bild? Att jag haft en dålig upplevelse av företag X betyder inte att företag X är dåliga rent objektivt, och att du aldrig haft problem med företag Y betyder inte att det är ett bra företag rent objektivt.

Men om de enda som hörs är de som säger att "Bahnhof är värdelösa och deras support suger fet hästballe!!!!1111" så är det lätt att få uppfattningen att de har objektivt rätt, fastän deras version av upplevelsen inte nödvändigtvis speglar den genomsnittliga upplevelsen.

Har du haft en dålig upplevelse av Bahnhof, så absolut, dela med dig (och nu menar jag du som i folk generellt), men kommer du och spelar allan och tror att din upplevelse har auktoritet och återspeglar den upplevelse alla kommer ha, det är då jag blir förbannad. Och det gäller inte bara Bahnhof utan vilket företag som helst. Att folk automatiskt tror att alla som haft en annorlunda upplevelse än en själv tillhör undantagen är fan som en folksjukdom.

Jag håller med dig helt och hållet här, förutom just den "balanserade" bilden du säger att du försökte ge, då använder man inte ord som "Felia" och "Fulia".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Hatar är ett starkt ord, så det ska jag inte säga att jag gör, men jag FÖRAKTAR starkt 25-åriga "Adam & Fanny" som bor i sin supernajsiga bostadsrätt och inte dyker upp på vare sig årsstämma, städdag eller andra föreningsaktiviteter och absolut inte har tid för styrelsearbete eller liknande ideella uppgifter som gör att en BRF funkar. Däremot kan dom sitta i timmar på föreningens facebooksida och gnälla som små snöflingor om ditten och datten utan att fatta hur saker och ting hänger ihop. "Bosse pensionär" dyker iaf upp på möten och hugger i så mycket det går.

MVH, ej pensionär men aktiv i BRF:er och samfälligheter de senaste 20 åren. I min senaste förening gick jag med i styrelsen, kastade ut comhem och fixade fiber och Bahnhof på mindre än 6 månader. Nu har jag dock precis fyllt 45, så det är nog kört framåt när det gäller teknik.

Kan tillägga att jag skrev fel och menar hyresföreningen*

Lugn nu, inlägget bör ha tolkats med en hink med salt då hela inlägget var menat som en pik att det sannolikt sitter fler "Gubben på gamla Televerket sa att jag skulle ha deras fiber för jag förstår mig inte på det" på ledande befattningar än det sitter 25-årigs snöflingor som tycker om allt, så frågan är vem som kan förändra mest?

Bosse sitter i styrelsen för Njord law. Bosse finns i Hyresgästföreningen när det skall installeras öppen fiber och tycker det är jobbigt, Telias låsta variant är bättre för ju mindre valmöjligheter ju mindre är det att lära sig, Bosse sitter i regeringen som låter fildelare springa fritt, men har inga problem när Njord och övriga skickar grymt gråa betalkrsvav till helt vanliga människor (min morfar fick en på sitt mobila bredband med ett maxtsk på 1gb från en tidigare firma, så dem vet vad dem sysslar med...). Bosse har kapitalet att köpa nya klimatsmarta bilar, men går på en 3L diesel istället, för det är bekvämt.
Bosse är alla gubbar som sitter och tycker lite mycket, istället för att erkänna att dem helt enkelt inte vet, och fråga om hjälp.
Absolut inget illa menat, bara ett uttryck.

Skitbra, kul att höra! Hoppas resten av föreningen inser vilken fördel det är med öppen fiber eller vad ni nu kör.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Jag håller med dig helt och hållet här, förutom just den "balanserade" bilden du säger att du försökte ge, då använder man inte ord som "Felia" och "Fulia".

Tänkte du nu? Det är ju min egen subjektiva upplevelse av dem som gjort att jag anammar de öknamnen. Jag skriver ingenstans att det rent objektivt är ett dåligt företag. Jag kan till och med förstå att de är omtyckta. De har väl Sveriges bästa peering och ett överlag stabilt nät och man kanske inte fildelar och får därför inga hotbrev, eller fildelar men har VPN och får därför inga hotbild, och bryr sig inte så mycket om att deras grundinställning är att lämna ut "för att de måste". Balansen blir att min dåliga upplevelse är en motvikt mot alla de som prompt skall försvara att de lämnar ut uppgifter.

Jag menar inte "Balans" som i "Hörrni. Det finns folk som har bra upplevelser och det finns folk som har dåliga upplevelser, slut på diskussionen". Jag får be om ursäkt om jag fick det att framstå så. Det var absolut inte min avsikt på något sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

När Bahnhof hotas med domstol så lägger de sig på rygg och sprattlar med benen.

Sen gör det som det blir tillsagda och gör något barnsligt för att folk skall prata mindre om att de gav upp direkt.

Det är ju betydligt rättssäkrare än hur Telia agerar, så som det borde vara helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Full:

Man behöver nog inte ta in allt han skriver med tanke på att varken 3 eller Tele2 erbjuder fasta bredbandstjänster. Då är det ganska svårt att leverera både genom eget fiber och annan nätägares fiber.

Inser efter att ha kollat citerade inlägget att jag inte skrev med att jag syftar på både fiber och 4G. Första inlägget, som blev för långt var tydligare men slutade med att jag kortade ner istället, och för mycket. Underförstått pikade jag gnället på Telia där Tele2 och 3 varit inblandade också.

När slutade föresten Tele2 med fasta bredbandstjänster? 3 har aldrig haft vad jag vet men Tele2 måste väl ha haft innan?