Jobbintervju - Frågor och svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

För er som skickar tack-mail efter intervjun, gör ni det till konsultföretag också?

Tack på förhand

Jag gör det inte själv, men skulle påstå att det är mer relevant att göra till just konsultbolag. De kan mycket väl få in nya uppdrag i framtiden där du är en bättre match än för deras behov just nu, så att ha en bra "personlig" relation till dem har nog större chans att ge utdelning än hos ett vanligt företag.

Permalänk
Skrivet av aaaaa:

För er som skickar tack-mail efter intervjun, gör ni det till konsultföretag också?

Tack på förhand

Som tidigare skrivits, tycker jag inte man bör skicka mail enbart för att tacka.
Varför skulle konsultbolag vara mer mottagliga för att tackas än andra? Jobbat på ett av de större i två år och ser ingen jätteskillnad annat än att arbetsuppgifterna kan variera en del.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Hedersmedlem
  • Du skall inte behöva ange vad du har i lön idag, det är irrelevant. Det som är relevant är vad du BÖR ha för lön. Sondera och undersök vad marknadslönen ligger på idag för den tjänst du söker. Det finns så klart flera andra relevant aspekter, som; ålder på dig (sökande), tidigare erfarenhet(er), relevant arbetslivserfarenhet, hur länge du jobbat med det som tjänsten avser. Vid löneanspråk är praxis att ange någon eller ett par tusenlappar över det du själv tänkt för att ge lite spelrum.

  • Var INTE rädd för att ge motbud till arbetsgivaren när de erbjuder en summa lön. Jag har alltid fått upp lönen när jag sökt tjänst.

  • Var "transparent". Det vill säga ärlig och dig själv. Man vill inte anställa någon annan än dig. Med det sagt inger man även ett större självförtroende.

  • Söker du inom IT-sektorn? Grattis. Det saknas mängder av tjänster inom IT. Det är inte något som "bara sägs", det är budskapet både internt och externt inom samtliga IT-bolag. Kom ihåg att de kallar dig till intervju för att du har fångat deras intresse. Du skall visa varför du är värdefull för dem, och vilket mervärde du kan ge. Med det sagt skall man inte sitta och "spela Allan" och vara kaxig. Ödmjukhet med självförtroende är A och O.

  • Du är ALLTID och under STÄNDIG utveckling. Du kommer aldrig vara "klar".

Detta är mina recept, och jag har iaf lyckats med det jag vill. Jobbar själv på ett av de större konsultbolagen inom IT i Sverige.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe