Corsair satsar på sval lagring med vattenkylda MP600 Pro

Permalänk
Melding Plague

Corsair satsar på sval lagring med vattenkylda MP600 Pro

Tre PCI Express 4.0-kapabla diskar från Corsair äntrar nu marknaden, där ett fläskigt vattenblock är den mest utstickande detaljen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

But why ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios (Ultra 9 275HX, RTX 5070Ti 12Gb, 32Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Har själv problem med skenande temperaturer på ssd i ett litet chassi med varmt grafikkort. Detta skulle absolut kunna vara en lösning för oss med det bekymret. Hade gärna kört det tillsammans med en cpu loop.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Utan rgb är det väl ingen mening ?🤪

Permalänk

Skulle räcka med bättre designade passiva m. 2 kylflänsar.
Detta känns verkligen onödigt och lite dumt.

Visa signatur

[FD North XL]--- [B650E-F Rog Strix] ---[Ryzen 9800x3d]--- [Ek nucleus 360]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 2TB]---[TridentZ 2x16gb 6200mhz CL28]---[MSI 322URX Oled]---[HyperX Cloud Alpha]---[Logitech G pro duperlight]---[Asus ROG Flare ll]----> Win11

Permalänk
Skrivet av CaptainRedbeard:

But why ?

Om man redan har vattenkylning på övriga komponenter så varför inte? Självklart krävs det att man gör något vettigt vid datorn för att få problem med ssd som throttlar. Nu har jag inte de senaste ssd i mina maskiner, men va sur jag har blivit på dessa ssd som så snabbt tappar hastighet när de blir varma. (plus att cachen tar slut)

En annan grej att ej glömma är nätdelen, den vill man också ha tyst så den kunde vattenkyllas.. Då säger någon smart person, men fläktarna vid radioaktorn låter, varvid man svarar självklart har man kopplat in datorn genom en värmeväxlare till kommunens fjärrkyla.
*edit*
Runt 7 grader är temperaturen för fjärrkylanläggningarna och man får ha en redig stor dator för att denna temperatur ska stiga.

Permalänk
Medlem

varför existerar detta

Visa signatur

Cooler Master NR200 • TPS 120 SE • Corsair SF1000 • Asus B850-I Strix • Samsung 9100 PRO 1TB • G.SKILL Flare X5 6000 CL30 32GB • LG OLED42C3 • Ryzen 9800X3D • Asus Prime 9070 XT

Permalänk
Viking
Skrivet av X078:

varför existerar detta

För att kyla varma M.2 SSDer kanske?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

But why ?

För Man Kan

Permalänk
Avstängd

7GB/s behöver inte vatten

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

7GB/s behöver inte vatten

Nailed It

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kanske går att använda som ersättare för de X570 moderkort som detta som kombinerar IO-krets och SSD kylning med den lilla trista fläkten, men den får kanske inte tillräcklig kontakt med IO-kretsen...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Känns ganska riskfyllt detta, den som monterat en M2-disk vet ju hur mekaniskt klena de är och även sockeln de sitter i, samt att det känns som att den där pyttelilla fästskruven skulle kunna gå av eller slitas ur gängorna på moderkortsbussningen om man har litet för styva vattenslangar anslutna. För att inte tala om vad som kan hända om man råkar fastna i och rycka till i en slang om man är och bökar inne i datorn.

Sedan är ju effektutvecklingen i en SSD ganska så minimal, finns ju inte en chans i världen att vattenkylning skulle kunna vara motiverat. Vad blir nästa steg, vattenkyla musen också? T-bordet?

Permalänk
Viking
Skrivet av anon132576:

Sedan är ju effektutvecklingen i en SSD ganska så minimal, finns ju inte en chans i världen att vattenkylning skulle kunna vara motiverat. Vad blir nästa steg, vattenkyla musen också? T-bordet?

Känns som jag sett flera exempel på SSD:er där hastigheten begränsas av värmeutvecklingen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Verkar inte som att detta är tillräckligt utbrett för att folk ska förstå hur varma dessa diskar i vissa konfigurationer kan bli.

Min ssd blir i princip grillad. Lätt 80 grader utan att den används flitigt. Det är värmen från GPU:n som gör att den fullkomligen kokar.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Verkar inte som att detta är tillräckligt utbrett för att folk ska förstå hur varma dessa diskar i vissa konfigurationer kan bli.

Min ssd blir i princip grillad. Lätt 80 grader utan att den används flitigt. Det är värmen från GPU:n som gör att den fullkomligen kokar.

Får väl vattenkyla grafikkortet då

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Får väl vattenkyla grafikkortet då

Det är märkligt men grafikkortet är aldrig för varmt på papperet. Däremot så är ju back platen som ett stekbord även om gpu kärnan håller sig under 70 grader.

Bra ventilerat större chassi så skulle det inte vara ett problem men nu ser inte min verklighet ut så

Allt annat håller sig bra så jag skulle verkligen digga att köra en kombo tillsammans med 240mm rad på cpu.

Har dock ingen lust att slanta upp för en disk på 2 tb.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

Faktiskt intressant, hade övervägt om jag körde egen loop.
Snabba M2 diskar blir varma, är inget att skämta om. Min Samsung 960 har grillats ordentligt idag under mitt grafikkort

Lite orolig hur Sony löser det i PS5an när man ska kunna lägga in en egen disk där men princip 0 luftflöde där.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Känns som jag sett flera exempel på SSD:er där hastigheten begränsas av värmeutvecklingen.

Skrivet av tsc:

Instämmer med dessa. Värmeavledning är något som verkar ha helt kastats överbord idag, speciellt inser jag det efter kommentarerna kring nyheten om Arctic MX nya uppföljare. "4°C i skillnad spelar la ingen roll" när det egentligen betyder över 20% bättre värmeöverföring. Samma sak ser jag med NVMe-enheter. De går tokvarma och throttlar massor. Folk köper dyrare och snabbare men skiter i kylningen för att ens kunna dra nytta av prestandan. "Det behövs inte", "Kylningen är överskattad", "Varför existerar ens detta", "Köp ett större chassi istället" etc.

Det är jättesvårt att kyla NVMeer korrekt, och jag har till och med gått tillbaka till SSDer i 2.5-chassin där jag har problem med att kyla NVMeerna - för att SSDernas kylning i metallhöljet leder till en bättre totalprestanda.

Denna nyhet borde egentligen leda till jubel på en sida som Sweclockers med tanke på vilken enorm skillnad det kan komma att bidra med. Men det är som @Ozzed sa, forumet här borde heta Swestockers idag med tanke på alla teknikointresserade som sökt sig hit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Det må ju vara hänt, men det betyder ju inte att vattenkylning är det rätta svaret. För sjutton gubbar, det handlar om en effektutveckling på 5-6 watt cirkus. Det är som att svinga kameler för att slå ihjäl några mygg typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Det är märkligt men grafikkortet är aldrig för varmt på papperet. Däremot så är ju back platen som ett stekbord även om gpu kärnan håller sig under 70 grader.

Hörde det någonstans jag med. 3000-serien? Var iaf nån som släppt ett vattenblock till "bakplåten" på nåt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Jo men men behöver inte vattenkyla för att få den sval. En liten kylfläns räcker bra. Men men, varför inte, om man nu redan har vattenkylning. Det är ju ingen nyhet precis att det finns vattenblock för sånna här hårddiskar.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Jag tänker är inte NVME slotten lite svag för detta?

Permalänk
Medlem

Kanske inte helt bra med vattenkylning om det nu är som det sägs att NAND har längre livslängd i högre temperatur vid skrivning (dvs de slits hårdare om de är för kalla), men det kan ju förstås vara främst kontrollern som blocket kyler.

4TB TLC med fin prestanda skulle annars sitta gott, men som vanligt är det "kommer senare" när det gäller modeller som jag är intresserad av. Jäkla skit.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

säkert bra när m.2-ssdn är under load, men har för mig att jag läst/hört att det inte är bra om m.2-ssder blir för kalla..

Permalänk
Medlem

SSD:erna blir ju lite väl varma, kombinationen av hög värmeutveckling och liten storlek är ju inte helt optimal.

Borde separeras mellan diskar för stationära och bärbara.
De för stationära med hög prestanda och kylare, sen andra för bärbara utan kylare men då med lägre värmeutveckling och prestanda.
Som det var med mekaniska 2.5"-diskar i olika tjocklek, där t ex WD Raptor aldrig var tänkta för bärbara.

Personligen tycker jag fortfarande att det känns lite läskigt med vattenkylning. Råkade ut för ett läckage en gång för länge sen som förstörde i princip allt, inget jag vill uppleva igen.
Men även för att de flesta icke-slutna kräver underhåll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdan:

Faktiskt intressant, hade övervägt om jag körde egen loop.
Snabba M2 diskar blir varma, är inget att skämta om. Min Samsung 960 har grillats ordentligt idag under mitt grafikkort https://lambdan.se/img/2021-01-30_18-23-09.927.png

Lite orolig hur Sony löser det i PS5an när man ska kunna lägga in en egen disk där men princip 0 luftflöde där.

Du har det lite varm du. Mina går aldrig över 41 garder vid användning. Har du fläktar i din låda. he he he

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Jo men men behöver inte vattenkyla för att få den sval. En liten kylfläns räcker bra. Men men, varför inte, om man nu redan har vattenkylning. Det är ju ingen nyhet precis att det finns vattenblock för sånna här hårddiskar.

Det sitter en kylfläns som täcker både fram och bak på mitt mobo för detta. Blir ändå kokhett.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Instämmer med dessa. Värmeavledning är något som verkar ha helt kastats överbord idag, speciellt inser jag det efter kommentarerna kring nyheten om Arctic MX nya uppföljare. "4°C i skillnad spelar la ingen roll" när det egentligen betyder över 20% bättre värmeöverföring. Samma sak ser jag med NVMe-enheter. De går tokvarma och throttlar massor. Folk köper dyrare och snabbare men skiter i kylningen för att ens kunna dra nytta av prestandan. "Det behövs inte", "Kylningen är överskattad", "Varför existerar ens detta", "Köp ett större chassi istället" etc.

Det är jättesvårt att kyla NVMeer korrekt, och jag har till och med gått tillbaka till SSDer i 2.5-chassin där jag har problem med att kyla NVMeerna - för att SSDernas kylning i metallhöljet leder till en bättre totalprestanda.

Denna nyhet borde egentligen leda till jubel på en sida som Sweclockers med tanke på vilken enorm skillnad det kan komma att bidra med. Men det är som @Ozzed sa, forumet här borde heta Swestockers idag med tanke på alla teknikointresserade som sökt sig hit.

Det var inte jag som var först med det så kan inte ta cred för det, men minns inte vem som kläckte det nu. Finns i MX-5 tråden för den som orkar leta

Men ja, håller med. Har själv varit med om att SSD's throttlat pga för varm controller. Men det blev "bara" en skillnad på ~250MB/ så det ska man väl inte bry sig om då för det "syns ju bara i benchmarks!"

Kruxet är väl att NAND gärna ska vara lite mer än ljummet, så om de lyckas låta bli att kyla det för mycket men håller controllern sval så tycker i alla fall jag att detta är väldigt intressant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man redan har vattenkylning på övriga komponenter så varför inte? Självklart krävs det att man gör något vettigt vid datorn för att få problem med ssd som throttlar. Nu har jag inte de senaste ssd i mina maskiner, men va sur jag har blivit på dessa ssd som så snabbt tappar hastighet när de blir varma. (plus att cachen tar slut)

En annan grej att ej glömma är nätdelen, den vill man också ha tyst så den kunde vattenkyllas.. Då säger någon smart person, men fläktarna vid radioaktorn låter, varvid man svarar självklart har man kopplat in datorn genom en värmeväxlare till kommunens fjärrkyla.
*edit*
Runt 7 grader är temperaturen för fjärrkylanläggningarna och man får ha en redig stor dator för att denna temperatur ska stiga.

Kan bli lite besvärligt att tjuvkoppla sig bara ,,,,,

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti