Snabbtest: Så mycket resurser drar spelklienterna

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Jag håller med. Vill alltid att program ska stänga av sig när man stänger av dem.

Går det att göra med Steam och Epic?

Nej, steam verkar inte stöda det. Men å andra sidan verkar inte själva launchern starta bara för att man startar ett steam-spel. Lirade precis Cities: Skylines ett par timmar med genvägen på skrivbordet utan att starta steam först. Nån liten notis om att den kollade uppdateringar, men steam i sig startade inte. Rätt skönt.
Epic har minimize to tray, men stänger faktiskt av sig på riktigt med kryss. Snällt av dem.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men å andra sidan verkar inte själva launchern starta bara för att man startar ett steam-spel.

Du får nog dubbelkolla det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Du får nog dubbelkolla det där.

Det finns vissa spel på Steam som inte kräver att Steam startas. Jag vet inte om cities: skylines är ett sådant, men det är inte omöjligt.

Permalänk
Medlem

Jag kan tycka att det vore intressant att jämföra benchmarks med spel som finns på både Epics och någon annan plattform, för att se om det gör någon praktisk skillnad när man väl spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Skulle precis fråga vad ni testar med.
Sedan hur mäter ni. är 100% alla trådar alltså 20st nu då eller är det en tråd?
För själv sitter jag med 24 trådar och då är 4% i princip 100% en kärna under full belastning, räknar med att SMT inte ger 2x prestanda uppsving.

Så då blir 0.5% rätt mycket om det är ALLA 20 trådarna och 10 kärnor.

Känns ju rätt långsökt att anta att epic drar 100% av en cpu core eller?

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att veta om hårdvaruacceleration är på eller av, samt veta vilken prioritet applikationerna har hos testaren. Har du en starkare cpu än grafikkort, slå den av. Har du ett starkare grafikkort än cpu, slå den på. Har du den på, lägg till en profil i Nvidia, och styr resursbruken därifrån.

Det samma gäller förövrigt browsers. Extrem skillnad på ett Chrome utan HW acceleration, och Opera GX där det är slått på.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Vad testades det på för processor?
Riktigt fina siffror om det kördes på en P4

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Alltid intressant med tester av okynnesbruk av ens datorkraft bland vanliga program. Men CPU-användning är ofta lite vansklig mätvärde och jag hade varit mer intresserad av hur mycket det hindrar datorn från att ligga i viloläge alternativt påverkar andra programs möjlighet att utföra beräkningar.

Jag tänker därmed på något liknande powertop (för linux), där en snabb sökning ger mig att följande kanske ger liknande för Windows-system: "powercfg -energy". Detta för att visa hur mkt onödig ström som dras av att bara ha programmet i bakgrunden.

För den andra mätvärdet (hur mkt det påverkar andra program) vore det väl enklast att göra lite benchmarks med, samt utan programmet i bakgrunden, för att se om det har någon signifikant påverkan. Min gissning är att i de flesta fallen faller det inom felmarginalen.

Permalänk
Medlem

Som svar på frågan använder jag Epic Game Store, Battle.net, GOG Galaxy, Origin, Steam och Ubisoft Connect.

Men jag har ingen autostart på någon av dem utan jag startar givetvis bara klienten jag behöver ha igång för spelet jag lirar för tillfället.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Mindre orolig för att ha alla klienter i tray även vid uppdatering.
Sitter med en 3900X och varje klienterna är uppdelade på 2 per mekanisk disk förutom Steam samt Epic som vardera har en egen 2TB mekanisk disk. Så uppdateringar under tiden jag spelar har jag inte märkt av.

Permalänk
Medlem

Origin, Steam, Epic, Rockstar Games, Wargames och Ubisoft har jag för tillfället, stängs alltid ner när relaterat spel stängs ner.

Origin måste nog vara den mest irriterande av dem, känns som den uppdateras varje dag och de har fortfarande inte löst problemet med att programmet hindrar Windows från att avslutas, men det är antagligen därför jag alltid stänger ner launchern efter att ha spelat.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av CymbalCrasher:

Du får nog dubbelkolla det där.

Jag testade bara med ett spel, men där och då stämde det jag skrev.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Epics klient vill jag göra allt för att undvika, inte nog för att den drar mest resurser. Om de ger bort spel "gratis" som normalt kostar 500kr+, så är det inte utav god vilja. Resurserna de drar är nog definitivt kopplat till mitt orosmoment.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ITViking:

Epics klient vill jag göra allt för att undvika, inte nog för att den drar mest resurser. Om de ger bort spel "gratis" som normalt kostar 500kr+, så är det inte utav god vilja. Resurserna de drar är nog definitivt kopplat till mitt orosmoment.

Antingen är de galet bra på att dölja sin fuffenstrafik, eller så är det överdrivna farhågor. Mina månadsrapporter från routern har aldrig innehållit några domäner jag inte känner igen eller tycker verkar rimliga. Steam har varit uppe på listan några gånger när det har varit igång i bakgrunden, men inget annat som verkar ha med Epic att göra.

Alltså nog för att det är kul med konspirationsteorier om världsherravälde och kinesiska spioner, så tror jag snarare det är en väl avvägd strategi för att vinna över användare. Man sväljer kallt förlusten av de bortgivna spelen för att öka medvetenheten om ens launcher och därmed butik, och tanken är alltså att folk ska bli vana vid tanken att använda Epic istället för Steam. Samma strategi som Mediamarkt använde tidigt i sin etablering i Sverige. Marketing 101.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Steam Link drar mer..

Prova gärna Steam Link i Big Picture mode... Jag spelar remote på TVn genom en steam link-dosa kopplad till speldatorn som står på nästa våning och det drar bra mycket mer än någon enstaka procent av en rtx2060 gpu och en amd 3700x cpu. Men vad det blir med er testmetodik vore också intressant att se.

Permalänk
Medlem

Har problem med att fläkten drar igång på min laptop när Epic launcher är igång så stänger alltid av Epic då det drar för mycket resurser i minimerat läge.
Min Enda fråga vad kan göra att en Launcher som har till uppgift att inte göra något kan dra ~2% av en CPU konstant. Kör dem en bitcoin miner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkew:

Prova gärna Steam Link i Big Picture mode... Jag spelar remote på TVn genom en steam link-dosa kopplad till speldatorn som står på nästa våning och det drar bra mycket mer än någon enstaka procent av en rtx2060 gpu och en amd 3700x cpu. Men vad det blir med er testmetodik vore också intressant att se.

Steam link är ju dock ingen passiv klient

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem

Förslag till förbättring av detta test.
Stäng av HT
Inaktivera alla utom 2 kärnor
skapa konton som inte har några spel
ren windows install, svar nej på alla frågor om Microsoft får skicka data men gör inget avancerat men se till att alla uppdateringar gjorts.
kör varje klient i en timme minimerat läge och spela in all data, nätverk, disk, minne, cpu, gpu.
avinstallera klienterna emellan så att bara en klient är installerad i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Känns ju rätt långsökt att anta att epic drar 100% av en cpu core eller?

var igen som skrev heller.

100% av vad frågade jag, hela processorn alltså 20 trådar (10900k bekräftad) eller 100% av en tråd.

Är det 100% av hela processorn med 20 trådar då blir 0.5% väldigt hög singel core belastning då launchers ofta tar och blastar 1-2 kärnor.

Men hela testet är rätt otydligt och därmed kan i slutändan igen slutsatser dras av det då inget förtydligande getts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

passiv klient

Ja du är rolig du, "passiv klient" Men jag förstår av sammanhanget att du menar ett program som enbart startar andra program. Men det spelar ingen roll hur du uttrycker dig eftersom det jag var intresserad av var hur mycket overhead det blir med Link i denna test-setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkew:

Ja du är rolig du, "passiv klient" Men jag förstår av sammanhanget att du menar ett program som enbart startar andra program. Men det spelar ingen roll hur du uttrycker dig eftersom det jag var intresserad av var hur mycket overhead det blir med Link i denna test-setup.

Varför är jag rolig?
Link har inget gemensamt med detta testet

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

För att svara på följdfrågan i artikeln, så har jag ingen launcher igång i bakgrunden, normalt sett. De startar när ett spel startar, och därefter stängs de av. Har i görligaste mån inaktiverat "close to tray" så att kryss faktiskt stänger av skiten helt. Hatar program som inte stänger av sig när man stänger av dem.

Förståeligt när det kommer till launchers dock, då de dels laddar ner spel i bakgrunden och du har chatt osv inbyggt. Finns såklart de som inte bryr sig, speciellt nu med Discord. Har en polare som gör som du men kombinerar det med långsamt internet. Nästan varje gång vi ska spela något så visar det sig att han har en oinstallerad patch. I bästa fall får vi vänta 20-60min, i värsta fall så blir det ingen spelande alls för honom den kvällen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ITViking:

Epics klient vill jag göra allt för att undvika, inte nog för att den drar mest resurser. Om de ger bort spel "gratis" som normalt kostar 500kr+, så är det inte utav god vilja. Resurserna de drar är nog definitivt kopplat till mitt orosmoment.

Mjaa. Det är möjligt att en del titlar har det priset som ges bort. Men det är flera år gamla spel eller mindre spel. Alltså ett helt gäng topptitlar helt klart! Men knappast nyreleasgrejer. Att det står 500 spänn i en del launchers beror väl mer på att de då kan ha reor som erbjuder 80 eller 90% off istället för 20 dollar och 30-50% off ;). Det där med att spelen går ner i pris med tiden har det dragits ner på en hel del. I marknadsförinsssyfte.

Aja. Epic ger bort riktiga spel iaf. Inte vad som helst heller utan det är fina titlar. Så är det helt klart!

Och varför skulle de vilja göra detta? Ja jag skulle tippa på att det beror på att det är sjukt jäkla svårt att konkurrera med det oerhört etablerade steam.
Om ett spel släpps på båda plattformarna och det kostar ungefär lika mycket på båda - ja då kommer de som redan har ett stort bibliotek på steam givetvis välja steam igen.
Har man 1, 2 eller 3 titlar på epic och kanse 200 titlar på steam så är det ett väldigt starkt incitament att fortsätta välja steam. Slippa fler klienter and all that.
Så psykologiskt väljs epic bort alla gånger om de erbjuder en liknande nivå som steam - baga genom att de inte har samma gravitation i ett tungt spelbibliotek.
Jag känner likadant själv.
Så hur tusan ska man kunna ta marknadsandelar men den fördelen steam har här?
Ja genom att ge bort bra spel. Det här fyller på folks spelbibliotek. Det gör epic-klienten mer värdefull om man har ett spelbibliotek även här. Det kommer inte väröva över alla - givetivs. Men har man ett helt gäng spel på epcic store och har spelat en del med denna launcher så minskas det där mentala hindret att det bara känns som en dammig rest i ett hörn.

Yes.
Det här kostar väldigt mycket pengar. Och det är man tydligen villig att lägga i marknadsföring. För alternativet att alltid upplevas som det sämre alternativet där man ändå inte har några spel innebär att det aldrig kommer fungera att ta marknadsandelar eller vinna över kunder över tid.

Se nu inte det här som marknadsföring för Epic (eller mot steam).
Jag tar inte ställning i vilken klient som är bra/dålig i det här inlägget - även om det säkerligen finns flera relevanta delar av kritik man också kan ta upp.
Jag vill bara skina lite ljus på att det är väldigt svårt att komma in på en marknad och kunna konkurrera med så hårda inlåsningseffekter som det innebär att redan ha ett massivt spelbibliptek på exempelvis steam.
Det här är liksom en biljett in att på riktigt kunna konkurrera med steam. Säkerligen en dyr biljett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Ness:

Förståeligt när det kommer till launchers dock, då de dels laddar ner spel i bakgrunden och du har chatt osv inbyggt. Finns såklart de som inte bryr sig, speciellt nu med Discord. Har en polare som gör som du men kombinerar det med långsamt internet. Nästan varje gång vi ska spela något så visar det sig att han har en oinstallerad patch. I bästa fall får vi vänta 20-60min, i värsta fall så blir det ingen spelande alls för honom den kvällen.

Jag tror jag har fem pers på min lista i Steam. Spelar nästan uteslutande offlinespel, eller med matchmaking. Och de gånger jag bestämmer nåt med en polare, så preppar jag saker i förväg så det lirar. Och med 500/500 är det inte hela världen om nåt behöver uppdateras. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Epic launcher drar iväg i minnesanvändning efter ett tag, specifikt om man är i store-vyn.
Har haft den käka 1.8Gb.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror jag har fem pers på min lista i Steam. Spelar nästan uteslutande offlinespel, eller med matchmaking. Och de gånger jag bestämmer nåt med en polare, så preppar jag saker i förväg så det lirar. Och med 500/500 är det inte hela världen om nåt behöver uppdateras. ^^

Ja nej, jag menade inte att du gjorde fel eller nått. Bara att det är förståeligt och enligt mig bra att en launcher inte stängs av by default. För de flesta är det nog en stor fördel. Sedan förstår jag dig såklart eftersom du inte använder eller bryr dig om de funktioner som kräver att launchern faktiskt är på i bakgrunden, då blir det ju bara störigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Ett sätt att ändra hur många kärnor som används av launcher (och spelen) är att köra igång launcher med ett script.

@echo off C:\Windows\System32\cmd.exe /C start /affinity 0x7 "steam" "K:\games\steam\steam.exe"

tex, som använder 3 cores (0x7)
Vilka cores du vill använda är en bit, core0= bit1 = 1 , core2= bit3 =4, både core0+core2=bit1+bit3 = 0x5 Finns säker bättre förklaringar på nätet än vad jag presterar med bara 1 kopp kaffe i mig.

Ett tips för framtida tester.

Permalänk
Medlem

Är väldigt snål med vad som får vara med och autostarta på min dator, spelbutiker hör definitivt inte dit. Snabbt skall det gå att kunna använda datorn obehindrat, vill jag någon gång spela är det väl bara att starta lämpligt program för det.

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkew:

Ja du är rolig du, "passiv klient" Men jag förstår av sammanhanget att du menar ett program som enbart startar andra program. Men det spelar ingen roll hur du uttrycker dig eftersom det jag var intresserad av var hur mycket overhead det blir med Link i denna test-setup.

Det va nog du som va rolig nu.

Du kör ju spelet på datorn som streamar det till tvn. Så den borde belastas mer än om du spelar på datorn då den skall kommunicera och streama speldata till klienten.

Eller förstår jag inte din fråga?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Kul test! Bra att det testades så myter kan försvinna.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]