Permalänk
Medlem

5g router Huawei H122-373 CPE Pro 2

Som rubriken lyder, är inne på att gå över till 5g, kör på 4g i dagsläget. Någon som har koll på denna router? https://www.webhallen.com/se/product/329157-Huawei-H122-373-C...
Den har två recensioner på Prisjakt, en positiv och en negativ. Ingen aning om vad jag får för hastighet men närmaste mast är ungefär 50m från min lägenhet, kör med Telenor obegränsat. Vad tror ni? Drömmen vore ju att få prova den i lägenheten och se vad man får för hastighet. Är det inte mycket snabbare än vad jag har nu känns det ju rätt ovärt att lägga 6000kr.

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Finns 5G i masten?
Om det finns och om masten är överbelastad under kvällen och överbelastning beror på att det är fullt på 4G då kan det vara värt.
Annars ger 5G lite högre fart och lite bättre ping, så generellt är det inte värt det.

Den stora förbättring med 5G är det går att köra med fler användare på samma mast.
Eftersom flera operatörer har stora problem med överbelastning på kvällarna så är det främst här som 5G gör någon nytta.

Telenor/Tele2 har följande download hastigheter på 4G:
CAT 4 150 Mbit/s
CAT 6 300 Mbit/s
CAT 9 450 Mbit/s

Upp är det max 50 Mbit/s

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Vet inte men jag skulle nog vänta ett tag, tills det kommer en router som stödjer fler band. Den du länkar till stödjer vad jag kan se bara 2 5g band

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem
Skrivet av nalle6killer:

Vet inte men jag skulle nog vänta ett tag, tills det kommer en router som stödjer fler band. Den du länkar till stödjer vad jag kan se bara 2 5g band

Jag ser 3 st 5G band.

700-900 MHz (5G FDD) N28
2500-2700 MHz (5G TDD) N41
3300-3800 MHz (5G TDD) N78

Det som saknas är 2300 MHz bandet som Teracom köpte licens för. Kan inte riktigt se nyttan med att ha stöd för det just nu. Alla andra operatörer verkar täckas in eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

I was in the same situation as you. Do not buy this router if you expect 5G. You are rolling the dice if you do. I bought this with the intent to connect to my Telco providers 5G network. Huawei has neglected to add a significant capability, the ability to choose which connection you want the router to default to. This means if you have a 4G and a 5G signal broadcast within range of this router, the router will auto connect to the strongest signal. In most cases the 4G signal is stronger because 5G it is still being rolled out. In my case the 5G antenna was 1500m away and the 4G antenna was 1300m away. This is very frustrating because both signals are within range and accessible to this modem/router. I have written and talked to Huawei and there is no planned release for updating the router firmware with this essential capability. So if you buy this, you may get lucky if your Telco provider's 5G antenna is closer than their 4G antenna, and more importantly the Huawei router sees the 5G as the stronger signal (Perhaps call your telco provider and ask), but the odds are not in your favour and this is a very expensive router. I regret buying it. I had a perfectly legit 4G connection before I bought this modem/router. Also Huawei's customer service is shit. They deflect all the error to the telco provider, It took me several calls back and forth between the provider and Huawei before I was able to the heart of the problem. Good luck!

Permalänk
Medlem

Tack för all input!
Skaffade en ny telefon igår med 5g, känns som att nätet inte är jättestabilt, gjorde runt 20 mätningar i lägenheten under en timme och hastigheterna varierade från allt mellan 700 till 60 mbit/s , pendlade mellan 4g och 5g.

Jag tror nog att det bästa är att avvakta ett tag till, såg att d-link också skulle släppa en 5g-router, den kanske håller högre kvalitet än huaweis.

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk

Återkom gärna om köper D-link 5G router! Är i samma sits som dig. Har själv nyss flyttat in i en lgh utan fiber (suck). Kör 4G i centrala Linköping men 5G låter väldigt lockande. Verkar dock som att det fortfarande endast finns ett fåtal router för 5G.