Permalänk

Byta fläktar på grafikkort

Tja!

Sitter med ett 3070 ventus 2x i burken och då jag lirar med ett par DT 990PRO på huvudet så hör jag fläktljudet ganska mycket i framförallt tystlåtna spel. Funderar därmed på att byta ut fläktpartiet men behålla heatsinken (vill inte lägga allt för mycket pengar). Funderar på två stycken Arctic P12 , då de är billiga och vad jag hört även bra?

Min egentliga fråga är alltså, hur ni skulle gå tillväga om ni satt i samma sits? skulle ni valt andra fläktar etc? samt, hur fäster man bäst fläktarna på heatsinken?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

Vill du byta fläkten på grafikkortet eller bara chassi fläktar?
För den fläkten du länkade till kommer troligen inte klara av att kyla grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Ytterst tveksamt att du får ner ljudnivån över huvud taget med att bara byta fläktar. Lär ge bättre resultat se till att kortet får ordentligt med luft att kyla med, alternativt sätta vattenkylning på kortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Sions:

Vill du byta fläkten på grafikkortet eller bara chassi fläktar?
För den fläkten du länkade till kommer troligen inte klara av att kyla grafikkortet.

Vill endast byta fläkten på grafikkortet. Ofan, några andra tystlåtna fläktar du kan rekommendera som är bättre lämpade?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition

Permalänk
Medlem

@Sions Varför skulle inte 2st 120mm fläktar klara av att kyla ett grafikkort? Finns gott om folk här på forumet som gjort detta med mycket lyckade resultat.

Enklast och billigast är att bara köra med buntband. Sen behöver du även en fläktadapter om du vill att grafikkortet ska styra fläktarna.

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/jkv489/msi_rtx_3070_...
här ser får du en fingervisning kanske, men undervolta så sänks temperaturen rätt mycket.

https://www.youtube.com/watch?v=Y5WcIAa7Jv8&ab_channel=Machin... här ser du en "deshroud mod" om det är de du funderar på.

Jag skulle dock börja med att hämta hem MSI afterburner och kika hur fläktkurvan ser ut, och ställa in den till en behagligare nivå, och se att temp inte sticker iväg för mycket. Är temp ett problem då, så skulle jag sänka volten på kortet (i msi afterburner där med.. CTRL + F så får du fram kurv editorn. CTRL + L kan du låsa.. men det finns youtube för detta då det blir lite att skriva ner ocvh min tid räcker inte till just nu)

om det mot förmodan ännu är hög temp + ljud så testa modden om det går på det kortet.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid undervolta kortet, det får ner ljudnivån markant. Kolla en guide på yt (är mycket lätt att göra).

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Börja med undervolta och ställ in egen fläktkurva istället innan du ger dig på å byta fläktar.

Byta fläktar lär inte va några problem om du nu vill ge dig på det https://www.youtube.com/watch?v=Of6XnW1ILLY

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Fläktbyte kan definitivt sänka ljudnivån, men kan bara stämma in i kören att först prova på lite undervoltning först då det kan göra enorm skillnad.

Skrev ihop en undervoltningsguide för RTX 3080 under förra året, men den är även applicerbar för RTX 3070. Finns en del SweC:are som delat med sig av sina inställningar med RTX 3070 i den tillhörande kommentarstråden också om du behöver några riktmärken.

Permalänk

Tack för alla svar!

Får sitta och rodda med lite undervoltning då till och börja med

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600X - Moderkort: MSI MAG 550M MORTAR WIFI - Minne: Crucial Ballistix 3200 mhz - Grafikkort: Gigabyte 3070 Aorus Master - Chassi: Fractal Design R4 - SSD: Samsung 970 1TB - Nätaggregat: Corsair RM650 - Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition