Toppadvokat bakom utpressningsbrev till fildelare riskerar åtta års fängelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Även om jag inte på något sätt försvarar "Njord Law Firm" eller dess gelikar, så håller jag inte med om att allt ska gå igenom polisen. Det finns nämligen en uppsjö av situationer där Polisen dels inte kan hjälpa till (exempelvis om brottet inte lyder under allmänt åtal eller om det är frågan om en tvist eller dylikt), alternativt så kanske polisen inte vill hjälpa till. Det är ju inte direkt så att svensk polis är överbemannad och de går till botten med varenda anmälning som kommer in. Nej, verkligen är att de allra flesta anmälningar läggs ner redan innan anmälan har skrivits klart, även om det med mer resurser hade varit fullt möjligt att utreda brottet.

Om du var utsatt för ett brott, men polisen valde att lägga ner förundersökningen, tycker du då att det är helt acceptabelt att du inte skulle ha någon som helst möjlighet att själv driva ärendet vidare? Är det en rättsstat om dina rättigheter enkom dikteras av en utredare på polisen som bedömer om han vill utreda ärendet eller inte?

Har du utsatts för exempelvis misshandel så är det inget som hindrar dig från att begära ut offentlig information om den du misstänker för brottet, eller för den delen att fråga vittnen om vad de har sett. Du kan sedan alltså lämna in en egen stämningsansökan till tingsrätten och få din sak prövad.

Sedan får du givetvis inte begå illegala handlingar under din "utredning", exempelvis genom att hyra in Hells Angels för att "ge igen", men det är det väl ändå ingen som förordar här?

Är det lika inför lagen när de som har råd att bedriva egen undersökning och dela ut böter (även om det benämns som något annat) får göra det?

Att polisen är underbemannad, eller drunknar i administrativa uppgifter, istället för att lösa brott är absolut ett problem.
Men lösningen borde vara att tillse att polisen får tillräckligt med resurser att lösa sin uppgift.

Permalänk

Jag fick ett brev häromåret, eller totalt fyra stycken om man ska vara noga, som jag totalt ignorerade. Sedan dess har jag inte hört något ifrån dem. Sedan kan man ju undra vad som fick dem att tro att jag som heterosexuell man skulle ha laddat ner en film som av titeln att döma riktade in sig på homosexuella kvinnor...

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Min poäng är att det är en myt du sprider, du behöver inte prata i de termerna och skapa mer osäkerhet som de kan utnyttja. Ingen har fått några inkassobrev och ingen kommer få något i framtiden heller.

Om du får ett brev så är sannolikheten att du skulle vara den första de prövar i rätten och dessutom vinner över så gott som obefintlig eftersom ingen intrångsundersökning har gjorts för att säkra bevis. Har de inte beslagtagit din dator med just filmen de begärde ut i IPRED-målet så kan du känna dig säker på att de inte har något att gå på, även om du inte känner dig säker på att du inte känner igen filmen de påstår att du fildelat. Har de väl kommit och beslagtagit din dator med filmen efter ett IPRED-mål så är det allra värsta som skulle kunna hända att du får betala en mindre summa och nämns i ett tvistemål. IPRED handlar inte om brottmål. Inget fall där de gjort informationsföreläggande enligt IPRED har tagits till domstol.

God inkassosed är en del av inkassolagen. Att ta upp falska fodringar kan säkert vara brott mot andra lagar också.

Tror inte du läser vad jag skriver. Det finns uppenbarligen de som betalar, annars skulle inte detta fortsätta. Varför betalar de då om det inte är för att de blir skrämda?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, de har krävt pengar på filmer som de inte haft upphovsrätten till. Står i inlägget som Bahnhof postade.

De kan förstås även ha förfalskat uppgifterna från Maverickeye, men det kan man nog aldrig bevisa.

Skrivet av pa1983:

Dom som borde fängslas är alla svenska politiker som drivit igenom lagar här som tillåter utlämning av ip på lösa grunder och till företag, inte myndigheter som polisen.

Det underliga är att teleoperatörerna inte har ifrågasatt att advokatbyrån inte representerar upphovsmännen. Annars hade nog inte domstolen gått med på att lämna ut uppgifterna.

Skrivet av Petterk:

IPRED handlar inte om brottmål. Inget fall där de gjort informationsföreläggande enligt IPRED har tagits till domstol.

Anledningen till att det här uppdagades var väl att advokatbyrån stämde några i Danmark?

Skrivet av Aka_The_Barf:

aha i see ja det är rätt illa det med. gör dom inte gratis arbete åt upprättsinnehavarna då?

Om du bryter mot upphovsrätten ska du betala ersättning till upphovsmannen, men jag antar att upphovsmannen inte får ett öre om du betalar till den danska advokatbyrån. Eftersom du betalat till fel person kan dessutom upphovsmannen fortfarande komma och kräva pengar av dig för att ha laddat ner materialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

God inkassosed är en del av inkassolagen. Att ta upp falska fodringar kan säkert vara brott mot andra lagar också.

Jag är bekant med inkassolagen. När man hänvisar till lagar är det bra att hänvisa till specifikt lagrum.

Det här är inte frågan om falska eller grundlösa fordringar. Kravet är inte fabulerat eller taget ur luften utan det finns en saklig grund.

Nu har jag kollat vad för brev Njord skickar ut och det är ett erbjudande om en förlikning. Det i sig kan inte användas till något, men det spelar knappast någon roll. Njord kan enkelt skicka en faktura på vad de anser dig vara skyldig. Om du inte betalar kan den skickas till inkasso eller direkt till betalningsföreläggande. Tvistiga fordringar, dvs. om du bestrider fakturan, ska inte tas till inkasso eller betalningsföreläggande, fast det är ju inte som att det skulle få konsekvenser om det sker enstaka gånger.

Är fordran tvistig kan den tas till domstol. Vad som skulle hända där är det ingen som vet då det saknas praxis men det kan erinras om att vissa åkt på att betala bluffakturor i domstol (detta är svårare idag men det tack vare aktivt arbete mot det där bland annat Kronofogden kartlagt aktörerna för att stoppa deras krav). Beviskravet är att det ska göras sannolikt att fordran finns. Huruvida en domstol skulle anses beviskravet vara uppfyllt vet vi inte förrän det prövats - utfallet är absolut inte säkert.

Intrångsundersökning är inte något slags nästa steg i processen utan ett tvångsmedel som i vissa fall kan tas till för att säkra bevisning. Det går alldeles utmärkt att pröva frågan rättsligt utan föregående intrångsundersökning.

Anledningen till att Njord inte tagit några ärenden vidare är antagligen för att det kostar och det finns risk att de förlorar. Deras intresse lär vara att maximera vinsten och då kostar det mer än det smakar att driva process. Om de skulle förlora i rätten blir det ett hårt slag mot affärsmodellen, så bättre spela på folks rädsla så de betalar frivilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Sedan får du givetvis inte begå illegala handlingar under din "utredning", exempelvis genom att hyra in Hells Angels för att "ge igen", men det är det väl ändå ingen som förordar här?

...men parallellen är ju slående med dessa advokatbyråer, de utreder och utkräver straff för ett brott. Sen har de ingen laglig rätt att driva in sina betalningskrav idag, men de försöker genom att skicka ut en betalningsuppmaning utformad som en faktura. Går det inom ett område, varför inte inom andra områden och straffen ska givetvis stå i proportion till brottet. Vi skulle kunna se det som en utökning av nödvärnsrätten med fördröjt svar t.ex. om man kunde anlita 3dje part som slår tillbaka om man har blivit utsatt för misshandel.

Och nej, jag förordar absolut inte det samhället, det är därför jag tycker det är så orimligt att en privat aktör kan utreda och utdöma "straff" mot upphovsrätten som t.ex. Njord gör. Det är en fråga för rättsväsendet.

Att rättsväsendet idag inte har tid för denna typ av brott är en helt annan fråga, tycker vi det är viktigt så får vi skjuta till resurser för att ge dom möjligheter att hantera dessa brott. Den frågan kan gärna branschen driva och samla folkets stöd för.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är det bara Bahnhof som vägrat lämna ut uppgifter, medan de andra ISP använt vaseline och böjt sig fram utan att undersöka objektet som kommer bakifrån? Känns tryggt..... not!!

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . ________
. . . . . .. . . . . . . . . . . ,.-‘”. . . . . . . . . .``~.,
. . . . . . . .. . . . . .,.-”. . . . . . . . . . . . . . . . . .“-.,
. . . . .. . . . . . ..,/. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ”:,
. . . . . . . .. .,?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .\,
. . . . . . . . . /. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,}
. . . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:`^`.}
. . . . . . . ./. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,:”. . . ./
. . . . . . .?. . . __. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . :`. . . ./
. . . . . . . /__.(. . .“~-,_. . . . . . . . . . . . . . ,:`. . . .. ./
. . . . . . /(_. . ”~,_. . . ..“~,_. . . . . . . . . .,:`. . . . _/
. . . .. .{.._$;_. . .”=,_. . . .“-,_. . . ,.-~-,}, .~”; /. .. .}
. . .. . .((. . .*~_. . . .”=-._. . .“;,,./`. . /” . . . ./. .. ../
. . . .. . .\`~,. . ..“~.,. . . . . . . . . ..`. . .}. . . . . . ../
. . . . . .(. ..`=-,,. . . .`. . . . . . . . . . . ..(. . . ;_,,-”
. . . . . ../.`~,. . ..`-.. . . . . . . . . . . . . . ..\. . /\
. . . . . . \`~.*-,. . . . . . . . . . . . . . . . . ..|,./.....\,__
,,_. . . . . }.>-._\. . . . . . . . . . . . . . . . . .|. . . . . . ..`=~-,
. .. `=~-,_\_. . . `\,. . . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . .`=~-,,.\,. . . . . . . . . . . . . . . .\
. . . . . . . . . . . . . . . . `:,, . . . . . . . . . . . . . `\. . . . . . ..__
. . . . . . . . . . . . . . . . . . .`=-,. . . . . . . . . .,%`>--==``
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . _\. . . . . ._,-%. . . ..`\

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Jag tror att enda möjligheten att döda piratkopiering är att det kommer en tjänst liknande Spotify på musiksidan, även på filmsidan till ett vettigt pris. Som det är i dag får man nöja sig med Netflix eller dylikt som nästan uteslutande distribuerar gamla filmer man redan sett och nästan bara egna serier som är skit (Ja jag har Netflix så det är min uppfattning). Det finns ju tjänster man hyr film i, men när filmen kostar 69:- för en digital hyrning samtidigt som en fysisk kopia nere på tobaksaffären på hörnet kostar 49:-, vilket är mycket dyrare att tillhandahålla eftersom det kräver att de tillhandahåller en fysisk kopia, är bara provocerande.

Permalänk
Medlem

Härligt! Dom skickade ett par brev till mig och ville ha 4-5 tusen, men jag kände mig inte så givmild så jag behöll mina pengar istället.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är bekant med inkassolagen. När man hänvisar till lagar är det bra att hänvisa till specifikt lagrum.

Det här är inte frågan om falska eller grundlösa fordringar. Kravet är inte fabulerat eller taget ur luften utan det finns en saklig grund.

Nu har jag kollat vad för brev Njord skickar ut och det är ett erbjudande om en förlikning. Det i sig kan inte användas till något, men det spelar knappast någon roll. Njord kan enkelt skicka en faktura på vad de anser dig vara skyldig. Om du inte betalar kan den skickas till inkasso eller direkt till betalningsföreläggande. Tvistiga fordringar, dvs. om du bestrider fakturan, ska inte tas till inkasso eller betalningsföreläggande, fast det är ju inte som att det skulle få konsekvenser om det sker enstaka gånger.

Är fordran tvistig kan den tas till domstol. Vad som skulle hända där är det ingen som vet då det saknas praxis men det kan erinras om att vissa åkt på att betala bluffakturor i domstol (detta är svårare idag men det tack vare aktivt arbete mot det där bland annat Kronofogden kartlagt aktörerna för att stoppa deras krav). Beviskravet är att det ska göras sannolikt att fordran finns. Huruvida en domstol skulle anses beviskravet vara uppfyllt vet vi inte förrän det prövats - utfallet är absolut inte säkert.

Intrångsundersökning är inte något slags nästa steg i processen utan ett tvångsmedel som i vissa fall kan tas till för att säkra bevisning. Det går alldeles utmärkt att pröva frågan rättsligt utan föregående intrångsundersökning.

Anledningen till att Njord inte tagit några ärenden vidare är antagligen för att det kostar och det finns risk att de förlorar. Deras intresse lär vara att maximera vinsten och då kostar det mer än det smakar att driva process. Om de skulle förlora i rätten blir det ett hårt slag mot affärsmodellen, så bättre spela på folks rädsla så de betalar frivilligt.

Går inte att pröva, därför det inte gjorts. Att få en IP-adress som en tysk firma säger är från en torrentsvärm är ytterst tveksamt som bevisning på intrång, summan skulle också kunna bli en annan än de önskar.

Hade de trott att de kunde pröva det så hade de säkert så gjort bara för att ha något att hota med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Anledningen till att det här uppdagades var väl att advokatbyrån stämde några i Danmark?

Finns fall som gått till domstol i andra länder, men det är nog inte för att de stämt någon som han är åtalad.

Edit: Svarade när jag satt på mobilen, media tar upp en blandning av saker dels om informationsföreläggande och den otillbörliga ersättningen de krävt av folk därefter för saker där de inte representerade upphovsrättsinnehavaren eller där upphovsrättsinnehavaren inte har rätt att stämma, rätten har också nekat informationsförelägganden i flera fall. Rätten har hänvisat till odokumenterade metoder för att samla in bevis bland annat.

Sedan 2018 finns också ett fall i Landsretten där leverantörerna inte behöver dela med sig av denna information.

Det SØIK ska utreda är väl 1000 fall av hotbrev om 7500 DKK vardera, självklart handlar det inte om 1000 personer som tidigare förlorat i rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går inte att pröva, därför det inte gjorts. Att få en IP-adress som en tysk firma säger är från en torrentsvärm är ytterst tveksamt som bevisning på intrång, summan skulle också kunna bli en annan än de önskar.

Hade de trott att de kunde pröva det så hade de säkert så gjort bara för att ha något att hota med.

Jo, det går att pröva. Det är hur enkelt som helst. Skicka en stämningsansökan till tingsrätten. Huruvida bevisningen sedan räcker är en annan sak, men det är inget självklart åt varken det ena eller andra hållet. Beviskravet är inte jättehögt ställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Synd att de bara väljer ut en galjonsfigur, hen har ju haft ett helt team bakom sig, de borde ha åtalat alla medhjälpare också givetvis.

Det är därför hen har hög lön och förmåner. Termen "ansvar" är dessvärre i gemene mans ögon förvanskad.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det går att pröva. Det är hur enkelt som helst. Skicka en stämningsansökan till tingsrätten. Huruvida bevisningen sedan räcker är en annan sak, men det är inget självklart åt varken det ena eller andra hållet. Beviskravet är inte jättehögt ställt.

Danmarks domstolar accepterar inte odokumenterade inhämtningsmetoder från dessa tyska bolag, det är ju vad nyheten handlar om.

Ingen har blivit stämd i ett FT-mål om upphovsrättsintrång och det finns inget som tyder på att de vill pröva det eller att de skulle vinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Danmarks domstolar accepterar inte odokumenterade inhämtningsmetoder från dessa tyska bolag, det är ju vad nyheten handlar om.

Ingen har blivit stämd i ett FT-mål om upphovsrättsintrång och det finns inget som tyder på att de vill pröva det eller att de skulle vinna.

Vart framgår det av nyheten? Bevisningen de har räcker uppenbarligen för ett informationsföreläggande där kravet är att det ska göras sannolikt.

Nej, ingen har blivit stämd för det är en onödig risk att ta. Det finns inget som tyder på att det är så självklart som du envisas med.

Permalänk
Medlem

Känns väl som anledningen till att dom inte går vidare med fallen är väl att dom själva vet att ”bevisningen” är skräp. Har själv fått ett sånt brev och likt medparten här som fått dom var det ju på något som jag absolut aldrig tankar hem vilket är lätt med tanken på dom filmer jag tankat hem dom senaste 10 åren kan jag räkna på en hand.

Och om resten av dom som fått dessa krav så verkar ju en stor del helt sakna grund i verkligheten. Så känns ju som det är mer av ett nytt sätt att skicka bluff fakturor. Sen att dom inte ens hade rätt till vissa av filmerna tyder ju än mer på att det är en stor skam snarare än någon giltig verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Det är därför hen har hög lön och förmåner. Termen "ansvar" är dessvärre i gemene mans ögon förvanskad.

Och att friskriva sitt egna ansvar med orden ”jag följde bara order” hade man ju hoppats upphörde efter andra världskriget. Ja, jag förstår att denna advokat var ytterst ansvarig, men alla som deltar har givetvis också sin bit av ansvaret.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vart framgår det av nyheten? Bevisningen de har räcker uppenbarligen för ett informationsföreläggande där kravet är att det ska göras sannolikt.

Nej Danmarks domstolar har börjat neka dessa, de där 1000 fallen som han ska åtalas för har inte prövats i rätten. Du behöver inget bevis för informationsföreläggande, de får bara listor på filnamn och IP-adresser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Synd att de bara väljer ut en galjonsfigur, hen har ju haft ett helt team bakom sig, de borde ha åtalat alla medhjälpare också givetvis.

Självklart ska brott hanteras på det vanliga sättet, polisanmälan, utredning, rättegång, domslut. Hur skulle vår värld se ut om vi började acceptera privatpoliser på andra brottsområden också?

Istället för att vända sig till polisen vid inbrott eller misshandel t.ex. så ringer man Hells Angels och får saken hanterad och det skulle vara Ok och de skulle kunna begära ut information hos diverse företag och myndigheter för att underlätta deras "utredning"?

Ptja, vi har ju på senare tid privatiserat sjukvård, äldrevård, skolan, el, vatten och en uppsjö av statliga företag. Skulle inte bli förvånad om rättsväsendet lämnas över till kapitalet så småning om. Det har ju gått skitbra med allt annat... 🙄

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mindfighter:

Och att friskriva sitt egna ansvar med orden ”jag följde bara order” hade man ju hoppats upphörde efter andra världskriget. Ja, jag förstår att denna advokat var ytterst ansvarig, men alla som deltar har givetvis också sin bit av ansvaret.

Problemet var väl att man inte hade rättigheter till vissa av filmerna/serierna? Inte självklart att övriga anställda hade koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej Danmarks domstolar har börjat neka dessa, de där 1000 fallen som han ska åtalas för har inte prövats i rätten. Du behöver inget bevis för informationsföreläggande, de får bara listor på filnamn och IP-adresser.

Källa? Informationsföreläggande i Sverige kräver bevisning. Det åligger sökanden att visa sannolika skäl, vilket framgår av 53c § URL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Källa? Informationsföreläggande i Sverige kräver bevisning. Det åligger sökanden att visa sannolika skäl, vilket framgår av 53c § URL.

Du får lära dig danska, rätten där har kritiserat odokumenterade metoder vid inhämtning av IP-adresser.

Hur en ansökan ser ut i Sverige kan du läsa i handlingarna från PMD vid Stockholms tingsrätt, de finns med IP-adresser censurerade på utpressningskollen.se utan alla bilagor, och nej de presenterar inte mer än listor på filnamn och IP-adresser plus en persons expertutlåtande som de använder i alla ansökningar. Du får ta ett målnr från utpressningskollen.se och maila Stockholms tingsrätt för hela handlingen.

Experten Njord Law Firm använder jobbar inte för den tyska firman som samlar in IP-adresserna, men är betald av Maverickeye för att vara just expertvitne, du kan läsa ett av utlåtandena här: https://www.docdroid.net/V1heocZ/maverik-pdf

Läser du dansk media så kan du se att de kritiserat just Maverickeye och att domstolar börjat neka informationsförelägganden. Kritiken i Danmark har också varit att helt oskyldiga får dessa brev, och då måste något antingen vara fel hos Maverickeye eller hos juristen. Varför de skulle kunna komma undan med felaktiga uppgifter är för att det inte finns något sätt att verifiera en lista på IP-adresser och att det är det enda rätten får.

Permalänk

Det är väl ganska väntat att det blir nån form av reaktion. Nu är ju Danmark inte Sverige, men i alla fall. Jag har också fått utpressningsbrev från Njord, och är 100% säker på att jag inte laddat ner nåt av det som stod i det där brevet. Så jag kommer ju inte tycka jättesynd om den där Jeppe om han åker dit.
Men bättre att se över den lagstiftning som finns. Om det hade funnits och uppmuntrats lagliga alternativ till nedladdning av det man faktiskt själv vill välja att se hade jag varit den förste att ansluta mig till det (och betala). Nu pratar jag inte om Netflix. Om man idag vill ha tillgång till ett någorlunda brett utbud måste man ha femtielva streamingabbonemang.
Tänk om man för att handla specerier till kvällsmaten behövde åka till 30 olika affärer för att Ica inte hade rätt att sälja kaffe och Konsum inte rätt att sälja mjölk etc. Konstigt system tycker jag.

Glömde nämna att jag naturligtvis inte betalt nåt för förlikning för en förseelse jag bevisligen inte begått.

Min åsikt är just min och du behöver inte hålla med.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått något, men hade uppriktigt torkat mig i baken med dom efter att ha tagit en riktig långsk*t. Det är på ett ungefär den uppmärksamhet förlikningsbreven förtjänar. Det har aldrig varit tal om krav i breven, däremot så anspelar dom så starkt på mottagarens rädsla för juridisk reprissalier att man betalar. Det är maffiametoder. Jättebra att saken äntligen prövas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Källa? Informationsföreläggande i Sverige kräver bevisning. Det åligger sökanden att visa sannolika skäl, vilket framgår av 53c § URL.

Är väl rätt sannolika skäl med ip-adress förekommande som peer (dvs. oftast vid komplett torrent i ett piratkopierat material verifierat av att sökande laddat ner det 🤔

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Är väl rätt sannolika skäl med ip-adress förekommande som peer (dvs. oftast vid komplett torrent i ett piratkopierat material verifierat av att sökande laddat ner det 🤔

IP-adress bevisar inte vem som laddat ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Har aldrig fått något, men hade uppriktigt torkat mig i baken med dom efter att ha tagit en riktig långsk*t. Det är på ett ungefär den uppmärksamhet förlikningsbreven förtjänar. Det har aldrig varit tal om krav i breven, däremot så anspelar dom så starkt på mottagarens rädsla för juridisk reprissalier att man betalar. Det är maffiametoder. Jättebra att saken äntligen prövas.

Ja det är ju svårt att åka dit utan erkännandet i civilmål och fruktansvärt osannolikt utan rättsfel i brottsmål idag iochmed att man ej har straffbelagt ansvar på något vis för sin betalda internettjänst.

Att det ens pågår juridiskt snack parter emellan innan vi går fullblommad sovjetstil är för mig en gåta.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

IP-adress bevisar inte vem som laddat ner.

Exakt, se mitt svar till annan person precis

Men att begära ut informationen för ägaren av tjänsten, som kan vara den som laddat ner, har man sannolika skäl för 🤔 Även om det senare utan erkännande inte kan ställas utom rimligt tvivel att det är den personen 🤔

Ptja, när jag hör mig själv resonera känns det ju lönlöst och det borde så klart nekas som civilmål.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Är väl rätt sannolika skäl med ip-adress förekommande som peer (dvs. oftast vid komplett torrent i ett piratkopierat material verifierat av att sökande laddat ner det 🤔

Rätten har inte granskat Maverickeye som hämtat hem porren och gett IP-adresserna till juristerna, det är ett expertvittne som används av alla. Det finns inget i expertvittnets rapport som styrker att de kan bekräfta att uppgifterna är äkta, rätten får enbart en lista på IP-adresser och tidpunkter.

Det är intrångsundersökning som behövs för att säkra bevis i tvistemål. Intrångsundersökning ansöker de om, betalar avgift för och Kronofogden utför den. Det behöver inte handla om brott (brottmål) för att ansöka om intrångsundersökning.

Permalänk
Medlem

Jag har sedan börjat sett förfarandet att kräva någon på betalning "annars stämmer vi dig" som ett slags utpressning. Om man nu är så säker på sin sak - stäm då! Men detta vet man ju att det inte är ett effektivt tillvägagångssätt, istället försöker man skrämma en hel generation med dessa brev. Så himla oseriöst av en advokatbyrå att bete sig på det här viset.

Skönt att det blir rättssak