3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Uppdatering angående Elgiganten och deras katastroflansering av 3080:

Jag var precis i kontakt med deras kundtjänst och fick 1500 :- i ersättning, helt utan knussel. Tycker det var en väldigt generös ersättning och tog mindre än 10 minuters chattid. Kan således rekommendera detta till alla som befunnit sig i en liknande situation som mig.

Slutpriset för mitt 3080 TUF OC landade alltså på 6499 :- vilket frånsett 3 månaders väntan får anses vara prisvärt under rådande omständigheter.

Beställd: 17 september, kl 16:33
Levererades: 29 december

Permalänk
Skrivet av JPmannen:

Liten update för er som beställt RTX 3080 TUF OC GAMING på Inet.

Beställde mitt kort den 20/9 kl:12:12 och fick nyss en uppdatering i min order där det står att kortet finns i lager på måndag!

Edit: Kortet har nu skickats!

F***ING SAME! Samma beställnings datum också på Inet men en-två timmar senare den 20:e.

Min vakt är nu slut! 5 månader av att inte spela Cyberpunk eller Red Dead 2. Nu ska det strålspåras tills ögonen blöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik1891:

Webhallen har 2st 3090 som fyndvaror tillgängliga.

Det är nästan sorgligt när en fyndvara kostar 20700 :s

Vad är det som händer med priserna?

Permalänk
Viking
Skrivet av Red Onion:

Uppdatering angående Elgiganten och deras katastroflansering av 3080:

Jag var precis i kontakt med deras kundtjänst och fick 1500 :- i ersättning, helt utan knussel. Tycker det var en väldigt generös ersättning och tog mindre än 10 minuters chattid. Kan således rekommendera detta till alla som befunnit sig i en liknande situation som mig.

Slutpriset för mitt 3080 TUF OC landade alltså på 6499 :- vilket frånsett 3 månaders väntan får anses vara prisvärt under rådande omständigheter.

Beställd: 17 september, kl 16:33
Levererades: 29 december

Hehe, hur kontaktade du dom? Via chatten? Och vad sa du?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hehe, hur kontaktade du dom? Via chatten? Och vad sa du?

Yes, via chatten. Deras Elbot är riktigt trasig för närvarande vilket öppnar upp för lite underhållning i väntan på att någon från deras kundtjänst ansluter.

Jag tryckte på att de lurade mig att inte avboka/boka hos någon annan återförsäljare genom att visa upp ett lagerstatus samt gång på gång utlova leverans "i nästa vecka".

Detta resulterade i frågan "Vad vill du ha i kompensation?", varpå jag redovisade "värdet" av:

  • Watch Dogs Legions (599 kr, *host host*) och

  • Nvidias Geforce Now (699 kr, *Corona-host*) samt

  • det faktum att de höll mina pengar räntefritt i 3 månaders tid

Kan tillägga att jag själv skrev ner värdet av Geforce Now till 200 kr

Permalänk
Skrivet av Blub:

Det är nästan sorgligt när en fyndvara kostar 20700 :s

Vad är det som händer med priserna?

Haha ja det är sinnessjukt.

Jag beställde mitt ’ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC’ i måndags, betalade 7 780:- och bara det är egentligen jävligt sjukt. Men men, det är väl den verklighet vi lever i nu..

Permalänk

Någon mer här som har bokat MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 2X OC hos Komplett? Jag bokade mitt 3 januari och har fått det framflyttat 3 gånger nu ( 6 januari, 3februari och nu 3 mars)

Minns att det fanns en köplats tråd här, någon som vet vilken jag menar?

Permalänk
Skrivet av Vincent1993:

Minns att det fanns en köplats tråd här, någon som vet vilken jag menar?

Tänker du på denna?
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1608236-ni-som-fatt-er...

Visa signatur

Fractal Design Meshify C Vit |ASUS TUF Gaming Z490-PLUS (WI-FI) | i7 10700k |ASUS GeFroce RTX 3080 TUF OC
|32 Gb HyperX Fury | Corsair RM750X V2 / 750W / 80+ Gold | Ducky One 2 Mecha Mini [MX Silent Red] | Logitech Pro Wireless |

Permalänk
Medlem

Ser många som börjar få sina kort, själv sitter man fortfarande och väntar på att MSI börjar skicka ut fler kort till Webhallen, haft min beställning liggande sedan 20:e Sept på deras 3080 Gaming X Trio, hade varit kul och kunna få den under Q1 men helt ärligt så ser det inte ut att man får den turen, kanske till sommar antar jag :/ iaf i denna farten som dom får sina kort

Permalänk

Har väntat sedan 2020-09-29 på MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10G. Någon som fått ett likadant kort efter det datumet?

Permalänk
Medlem

Verkligen många tråkigheter som kantat RTX 3xxx lanseringen. Scalpers, miners, komponentbrist, skenande priser etc.

Som att det inte är nog tråkigt, så är tilldelningen också ett lotteri. De som lagt sin beställning vid release eller strax därefter, ser att vissa fortfarande väntar, medans andra fått sina för länge sen. Som köpare har man inte haft nån som helst aning om hur tillgängligheten kommit att bli på just den modell man beställt, verkligen lotto på det. Fördelningen har blivit skevare ju längre tiden gått eftersom vissa modeller haft stadigare tillströmning - även till den grad att det inte ens varit kö längre.

Antar att det är många inklusive mig själv, bara beställde ett kort vid release och sedan hållt sig till sin beställning. Jag gillar inte idén att boka upp flera kort. Dessvärre är det väl det man behöver börja göra framöver när det är ett sådant lotteri.

Baksidan av detta är att det även öppnar upp för ofrivillig scalping. Föreställ er att ni gör 5 st beställningar på releasedagen, till lågt introduktionspris. Efter 3 månader får du ditt första kort. Under dessa 3 månader har priserna stigit med 30% och tillgången är fortsatt stram, vilket gör att priset på marknaden snarast är 40% högre än introduktionspriset. Du vet att du har kvar 4 st beställningar till introduktionspris - där blir nog frestelsen stor att ligga kvar med dessa "Rea-beställningar" för att scalpa korten vidare när de väl dyker upp.

Hoppas folk med flera beställningar avbokar resterande beställningar när de väl fått sitt första kort. Man kan alltså bara hoppas att folks moral hindrar dem från att scalpa vidare och därmed bidra ännu mer till den redan tillräckligt skeva situationen.

Butiker skulle till viss del kunna motverka detta beteende genom att i ett tidigare skede börja erbjuda ersättningskort när leveranser dröjer - då har inte priserna hunnit skena och kaoset inte hunnit uppenbara sig på samma sätt. Även om ovisshet kring tillgänglighet råder hos butikerna också, så vet de ändå mer än oss konsumenter. Win-win för både kunder och butiker tänker jag.

Bara lite av mina tankar kring den tråkiga situation som råder. Tänker att både butiker och konsumenter har dragit lärdomar från nuvarande kaos och kommer göra anpassningar framöver. Dessvärre kommer nog jag att börja boka flera kort och sprida mina ägg i flera korgar så att säga. Men bidra till någon scalping tänker jag inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Bara lite av mina tankar kring den tråkiga situation som råder. Tänker att både butiker och konsumenter har dragit lärdomar från nuvarande kaos och kommer göra anpassningar framöver. Dessvärre kommer nog jag att börja boka flera kort och sprida mina ägg i flera korgar så att säga. Men bidra till någon scalping tänker jag inte!

Ett ännu bättre idé är att skippa lanseringstider och beställa endast kort som finns i lager.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Zoul:

Verkligen många tråkigheter som kantat RTX 3xxx lanseringen. Scalpers, miners, komponentbrist, skenande priser etc.

Som att det inte är nog tråkigt, så är tilldelningen också ett lotteri. De som lagt sin beställning vid release eller strax därefter, ser att vissa fortfarande väntar, medans andra fått sina för länge sen. Som köpare har man inte haft nån som helst aning om hur tillgängligheten kommit att bli på just den modell man beställt, verkligen lotto på det. Fördelningen har blivit skevare ju längre tiden gått eftersom vissa modeller haft stadigare tillströmning - även till den grad att det inte ens varit kö längre.

Antar att det är många inklusive mig själv, bara beställde ett kort vid release och sedan hållt sig till sin beställning. Jag gillar inte idén att boka upp flera kort. Dessvärre är det väl det man behöver börja göra framöver när det är ett sådant lotteri.

Baksidan av detta är att det även öppnar upp för ofrivillig scalping. Föreställ er att ni gör 5 st beställningar på releasedagen, till lågt introduktionspris. Efter 3 månader får du ditt första kort. Under dessa 3 månader har priserna stigit med 30% och tillgången är fortsatt stram, vilket gör att priset på marknaden snarast är 40% högre än introduktionspriset. Du vet att du har kvar 4 st beställningar till introduktionspris - där blir nog frestelsen stor att ligga kvar med dessa "Rea-beställningar" för att scalpa korten vidare när de väl dyker upp.

Hoppas folk med flera beställningar avbokar resterande beställningar när de väl fått sitt första kort. Man kan alltså bara hoppas att folks moral hindrar dem från att scalpa vidare och därmed bidra ännu mer till den redan tillräckligt skeva situationen.

Butiker skulle till viss del kunna motverka detta beteende genom att i ett tidigare skede börja erbjuda ersättningskort när leveranser dröjer - då har inte priserna hunnit skena och kaoset inte hunnit uppenbara sig på samma sätt. Även om ovisshet kring tillgänglighet råder hos butikerna också, så vet de ändå mer än oss konsumenter. Win-win för både kunder och butiker tänker jag.

Bara lite av mina tankar kring den tråkiga situation som råder. Tänker att både butiker och konsumenter har dragit lärdomar från nuvarande kaos och kommer göra anpassningar framöver. Dessvärre kommer nog jag att börja boka flera kort och sprida mina ägg i flera korgar så att säga. Men bidra till någon scalping tänker jag inte!

ÅF bryr sig inte om du får ett kort eller inte,
ÅF vill sälja, och det har dom gjort med råge.
Varför ska man ändra på en fungerande försäljningsmodell?

Brist på tillgång? Leverantörens fel säger dom. Varför ska ÅF tillsätta extra resurser och förlora pengar och tid så att du som "inte är scalper" ska få ditt kort?

Ja sitter själv i samma båt, håll er ontopic så kanske man kan reagera på ett bra tips istället för att bombsrderas av inlägg med lukt av självömkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumbleGamer:

ÅF bryr sig inte om du får ett kort eller inte,
ÅF vill sälja, och det har dom gjort med råge.
Varför ska man ändra på en fungerande försäljningsmodell?

Brist på tillgång? Leverantörens fel säger dom. Varför ska ÅF tillsätta extra resurser och förlora pengar och tid så att du som "inte är scalper" ska få ditt kort?

Ja sitter själv i samma båt, håll er ontopic så kanske man kan reagera på ett bra tips istället för att bombsrderas av inlägg med lukt av självömkan

Ööööh okej... Tack för dina synpunkter antar jag

Permalänk
Medlem

En liten översikt över de 24 stycken GeForce RTX 3080 10GB som Webhallen har i sitt sortiment, inget kort är köp/ bokningsbart. Om asterix- oförändrad rad sedan:
**210125 #18890862
* 210129 #18898791
Det enda kort som har levererats i någon mängd är ASUS Strix OC med 40:ish kort

ASUS
** TUF uppdaterad 210120 bokningar 304 nästa leverans 210205
TUF OC uppdaterad 2100203 bokningar 909 (*924) (**933) nästa leverans 210205 /210212
* STRIX uppdaterad 210127 bokningar 87 nästa leverans -
STRIX OC uppdaterad 210201 bokningar 512 (*555) (**581) nästa leverans -
** EKWB uppdaterad 201212 bokningar 36 nästa leverans -

MSI
VENTUS OC uppdaterad 210203 bokningar 184 (**197) nästa leverans -
GAMING uppdaterad 210201 bokningar 202 (**205) nästa leverans -
SUPRIM uppdaterad 210203 bokningar 70 (*78) (**80) nästa leverans Mars

GIGABYTE- 0 kort levererade
** EAGLE OC uppdaterad 210115 bokningar 141 nästa leverans -
** GAMING OC uppdaterad 201230 bokningar 65 nästa leverans -
** Vision OC uppdaterad 201228 bokningar 10 nästa leverans -
** MASTER uppdaterad 201218 bokningar 48 nästa leverans -
** XTREME uppdaterad 201218 bokningar 0 nästa leverans -

GAINWARD- 0 kort levererade
** Phoenix uppdaterad 210122 bokningar 66 nästa leverans -
** Phoenix GS uppdaterad 201202 bokningar 11 nästa leverans -
** Phantom uppdaterad 201229 bokningar 10 nästa leverans -
** Phantom GS uppdaterad 201229 bokningar 14 nästa leverans -

Palit- 0 kort levererade
** Gaming Pro uppdaterad 210116 bokningar 36 nästa leverans -
** Gaming Pro OC uppdaterad 201228 bokningar 41 nästa leverans -
** GameRock uppdaterad 210113 bokningar 29 nästa leverans -
** GameRock OC uppdaterad 210121 bokningar 35 nästa leverans -

Zotac- 0 kort levererade
** Trinity uppdaterad 210118 bokningar 82 nästa leverans -
** Trinity OC uppdaterad 201229 bokningar 36 nästa leverans -
** AMP HOLO uppdaterad 210119 bokningar 35 nästa leverans 210125

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Netonnet fått in några Asus 3080 TUF non OC? Några som fått leverans därifrån? Beställde själv ett den 1/10, men när jag frågar får jag inga bra svar.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Någon som vet om Netonnet fått in några Asus 3080 TUF non OC? Några som fått leverans därifrån? Beställde själv ett den 1/10, men när jag frågar får jag inga bra svar.

jag har en beställning på ett sådant från den 21/9 för intro priset 7825, men inte hört något annat än vi vet ingenting om leveranstider de ggr jag frågat i chatten, kanske 3-4 ggr total sedan oktober att jag loggat in o chattat med dem.

sedan lyckades jag visserligen knipa ett likadant fast OC (med ren bond tur) när de hade dem ute under ett par timmar i mitten av december, men jag vill fortfarande ha det andra också till min sekundära maskin / barnbarnens spelmaskin då de hälsar på...

så vi får se om och när de kommer, men en sak är säker att pga den dåliga infon från @NetOnNet som jag förra året la min röst på som årets butik har tappat många poäng hos mig, och @webhallen /Patrik som visat ett stort engagemang här på forumet med i alla fall information, har nu istället blivit min go to butik.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b-fire:

Någon som vet om Netonnet fått in några Asus 3080 TUF non OC? Några som fått leverans därifrån? Beställde själv ett den 1/10, men när jag frågar får jag inga bra svar.

Generellt verkar vissa som beställt runt 20/9 fått sina kort. Sitter själv på 24/9 utan någon info.

Och idag slog nästan hjärtat en dubbelvolt, fick meddelande från Amazon.se där jag också har en icke OC-TUF beställning sedan 2 jan, men tyvärr mailade de bara:
"Hej,
Leveransen av din beställning är tyvärr försenad. Vi gör allt vi kan för att du ska få den försenade artikeln så snart som möjligt. Vi ber om ursäkt för besväret."

NO SHIT SHERLOCK! Nåja...Lite märkligt mail att få då jag aldrig fått ngn ETA på leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Generellt verkar vissa som beställt runt 20/9 fått sina kort. Sitter själv på 24/9 utan någon info.

Och idag slog nästan hjärtat en dubbelvolt, fick meddelande från Amazon.se där jag också har en icke OC-TUF beställning sedan 2 jan, men tyvärr mailade de bara:
"Hej,
Leveransen av din beställning är tyvärr försenad. Vi gör allt vi kan för att du ska få den försenade artikeln så snart som möjligt. Vi ber om ursäkt för besväret."

NO SHIT SHERLOCK! Nåja...Lite märkligt mail att få då jag aldrig fått ngn ETA på leverans.

Instämmer. Höll på att gråta blod av lycka när jag fick mailet.. men sen när jag läste...

Permalänk

"Spännande" update för team 3080 TUF @ Amazon, någon mer som fått detta? Mail inatt;

"Uppdatering av beräknad leverans för din beställning från Amazon.se

Leveransen av din beställning är tyvärr försenad. Vi gör allt vi kan för att du ska få den försenade artikeln så snart som möjligt. Vi ber om ursäkt för besväret."

Beställd 30 dec. Innebär detta att tåget seglade den 29:e och vi som beställt efter nu måste vänta till april?

Permalänk
Medlem

Jag har också fått samna mail från Amazon, TUF, 2 jan. Kul att få veta att leveransen är försenad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krzysgro:

Jag har också fått samna mail från Amazon, TUF, 2 jan. Kul att få veta att leveransen är försenad.

Jag har inte fått något mejl dock betalt extra för hantering och frakt. Beställt 1jan

Permalänk
Avstängd

Jag gav upp till slut och köpte ett 3080 lite överpris via marknaden, så nu är jag klar här och önskar er alla lycka till!

Permalänk
Medlem

Även dags för mig att lämna tråden nu då jag fått hem ett 3080 Strix OC. Tack för alla bra tips =).

Matchar inte så bra med resterande komponenter men kör utan fönster så vad gör det ^^.

Permalänk
Medlem

3e Jan på amazon, inget mail. Fick förra veckan dock att jag skulle uppdatera mitt betalningssätt vilket jag gjorde och det verkar gått bra. Men inga pengar drogs..

Permalänk
Avstängd

Att man inte tidigare hittat denna sida, min beställning på Proshop lär dröja månader ser det ut som....

Permalänk
Medlem

Blev för en sekund extremt glad när jag fick ett mail från Amazon om "order update" och tänkte att nu jävlar händer det!
Allt som stod var dock att "leveransen av din beställning är tyvärr försenad". No shit, det står inte ens något beräknat leveransdatum så att den var försenad visste jag redan om..

Nåja, det är väl bara att vänta vidare antar jag

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/chinese-gpu-miners-are-now-bulk-b...

Konsumentgrafikkort för spel är kort sagt dött numera, kommer inte att gå att få tag i förrän mining scenen kraschat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

https://videocardz.com/newz/chinese-gpu-miners-are-now-bulk-b...

Konsumentgrafikkort för spel är kort sagt dött numera, kommer inte att gå att få tag i förrän mining scenen kraschat

På sidan brevid fanns en nytt rykte om 3080ti 12gb vram, 384 bit minnesbuss så bandbredden är 864 gb/s, 10249 cuda, presenteras i april. Med tanke på den nuvarande situation för 3080 så lär den gå på minst 15-16000 och inte gå få tag på utan köpbottar.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

På sidan brevid fanns en nytt rykte om 3080ti 12gb vram, 384 bit minnesbuss så bandbredden är 864 gb/s, 10249 cuda, presenteras i april. Med tanke på den nuvarande situation för 3080 så lär den gå på minst 15-16000 och inte gå få tag på utan köpbottar.

Om de ens börjar tillverka dem pga komponentbristen och rådande omständigheter 🤔

Visa signatur

Intel i7 10700KF | RTX 3070 OC | ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | Corsair Vengeance LPX 4x8 3200 mhz | Phanteks Eclipse P600S | ADATA XPG SX8200 Pro 2tb | Corsair RM850 | Acer Predator X34P