Någon som har bra koll på Dropbox?

Permalänk

Någon som har bra koll på Dropbox?

Jag använder Dropbox och lagrar en del filer som jag enkelt vill kunna öppna på flera enheter.
Jag kör gratisversionen och kan då använda 3 enheter och 2.2 GB och de räcker för mig.
Men så bytte jag mobil, från en Samsung Galaxy S6 Edge till en ny Samsung Galaxy S21 Ultra och då vill Dropbox inte fungera lika smidigt som tidigare. Det bör ju inte bero på att det är en nyare telefon men jag kan inte hitta någon lösning.
Problemet är att om jag öppnar ett dokument i mobilen och gör en ändring så vill den spara de som ett nytt dokument. Den frågar också var den ska sparar och efter vad den ska heta.
Tidigare har ja inte behövt spara alls utan den sparar automatiskt när man stänger ner. Så har jag tex fortfarande om jag gör samma sak från datorn.
Vart har autosparandet tagit vägen och varför knasar det så här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

Jag använder Dropbox och lagrar en del filer som jag enkelt vill kunna öppna på flera enheter.
Jag kör gratisversionen och kan då använda 3 enheter och 2.2 GB och de räcker för mig.
Men så bytte jag mobil, från en Samsung Galaxy S6 Edge till en ny Samsung Galaxy S21 Ultra och då vill Dropbox inte fungera lika smidigt som tidigare. Det bör ju inte bero på att det är en nyare telefon men jag kan inte hitta någon lösning.
Problemet är att om jag öppnar ett dokument i mobilen och gör en ändring så vill den spara de som ett nytt dokument. Den frågar också var den ska sparar och efter vad den ska heta.
Tidigare har ja inte behövt spara alls utan den sparar automatiskt när man stänger ner. Så har jag tex fortfarande om jag gör samma sak från datorn.
Vart har autosparandet tagit vägen och varför knasar det så här?

Vilken filtyp är det du editerar/redigerar?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Vilken filtyp är det du editerar/redigerar?

Excel.
Har inte testat andra ännu efter telefonbytet.

Permalänk

Ingen som har någon idé? 😕

Permalänk

När jag ser mitt dokument och öppnar de i Excel för att kunna redigera står det Skrivskyddad - det går inte att spara ändringar i den här filen. Och så får jag välja att spara som kopia eller stänga.
Det förklarar kanske mitt problem.
Men ja kan heller inte få bort skrivskyddet. Kan inte ens hitta var man aktiverar det. Följer de ja hittar via Google men hittar ändå inte.
På datorn kan jag ändra och spara som vanligt men inte på telefonen som jag kunde med gamla telefonen.

Skriver kanske för mig själv men kanske hittar någon hit som har koll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danneking:

När jag ser mitt dokument och öppnar de i Excel för att kunna redigera står det Skrivskyddad - det går inte att spara ändringar i den här filen. Och så får jag välja att spara som kopia eller stänga.
Det förklarar kanske mitt problem.
Men ja kan heller inte få bort skrivskyddet. Kan inte ens hitta var man aktiverar det. Följer de ja hittar via Google men hittar ändå inte.
På datorn kan jag ändra och spara som vanligt men inte på telefonen som jag kunde med gamla telefonen.

Skriver kanske för mig själv men kanske hittar någon hit som har koll...

Det är inte så att originalfilerna ligger synkade mot ett minneskort som är skrivskyddat? (Killgissar här nu)

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Det är inte så att originalfilerna ligger synkade mot ett minneskort som är skrivskyddat? (Killgissar här nu)

Jag är ju inte jättebra på sånt här, speciellt inte när de strular. Datorer och teknik ska liksom bara fungerar 😀

Jag har originalfilerna på datorn. Har inte ändrat något bland inställningarna. Allt är som tidigare.
Har bara bytt mobil och försöker nu använda filerna i nya mobilen, på samma sätt som tidigare.
Jag är den enda som har tillgång till filern och Dropbox. Jag har aldrig delat något och aldrig låst eller begränsat behörigheten på filerna.

Blir tokig på sånt här...

Permalänk

Såg nu att jag har en nyare (nyaste) uppdatering av Dropbox i mobilen än på surfplattan. På plattan fungerar de också som det ska.
Kan de va nåt sånt som gör att de blir knas?
Hade ju varit intressant att uppdatera på plattan och se om de blir samma problem även där så vet man ju va de beror på men samtidigt surt att inte kunna använda den heller i så fall.

Permalänk
Medlem

Jag har ett betalkonto och filerna på min stationära vill inte synka på min bärbara jobbdator.

Vad kan det bero på?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Jag fick det attfungera till slut.
Installerae om appen och fick då alternativ att ladda ner Excel separat för att öppna filerna med det istället för Office som fanns i telefon från början.
Känns ju lite onödigt att behöva ha att program som redan finns men ja är nöjd nu när det fungerar.
Höll på att bli galen.

Skrivet av Larsp777:

Jag har ett betalkonto och filerna på min stationära vill inte synka på min bärbara jobbdator.

Vad kan det bero på?

Testa och skriv på Dropbox forum eller maila dom.
Mig kunde dom inte hjälpa men du kanske har bättre tur med ditt problem.
Supporten svarade ganska fort.
www.dropboxforum.com