HTPC och Raspberry Pi 4 8GB med HDD

Permalänk

HTPC och Raspberry Pi 4 8GB med HDD

Hej

Jag håller på att utveckla en s.k. Mediavisare för familjen som körs soom desktopapp (Electron JS och React JS). Den ska visa bilder och filmer. Enklast som jag kommit fram till är att införskaffa enRaspberry Pi 4 Model B 8GB med tillbehören hos Geekworm + en passande HDD/SSD!

Ett antal frågor:

  1. Fungerar det man köper direkt eller behövs det ställas in för att detta ska fungera som plug and play?

  2. Finns det något annat liknande alternativ?

  3. Tror dess OS heter Rasbarian?

  4. Är det enkelt och är det stabilt att dela ut mappar för åtkomst av t.ex. en Windows dator?

  5. Är det bra kapacitet på en Raspberry att titta på fillmer

Kommer säkert fler frågor senare?

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ett trevligt Chassi med plats för SSD/M2

Argon

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Ett trevligt Chassi med plats för SSD/M2

Argon

Finns bland länkarna i mitt inlägg ovan.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ska du bara visa bilder och filmer är det absolut enklaste att installera LibreELEC som kör Kodi 18.9.
https://libreelec.tv/downloads_new/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag kör en r-pi och osmc. https://osmc.tv/about/
De har även egen hårdvara som man kan köpa.

//John

Permalänk
Medlem
Skrivet av poorlima:

Jag kör en r-pi och osmc. https://osmc.tv/about/
De har även egen hårdvara som man kan köpa.

//John

Funkar väl inte med Pi 4 än?
LibreELEC är mer avskalat än OSMC så behöver man inte installera en massa annat från Debian-packages utan nöjer sig med mediauppspelning, playkanaler och spelemulatorer, plus lite annat duger LibreELEC utmärkt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Funkar väl inte med Pi 4 än?
LibreELEC är mer avskalat än OSMC så behöver man inte installera en massa annat från Debian-packages utan nöjer sig med mediauppspelning, playkanaler och spelemulatorer, plus lite annat duger LibreELEC utmärkt.

Det stämmer. Jag kör r-pi 3 så jag hade inte koll på det. Men det verkar komma inom kort.

Att installera osmc är busenkelt och du kommer direkt in i Kodi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av poorlima:

Det stämmer. Jag kör r-pi 3 så jag hade inte koll på det. Men det verkar komma inom kort.

Att installera osmc är busenkelt och du kommer direkt in i Kodi.

Har kört det tidigare och jag hade Raspbmc (Sam's första program) på mina tidigaste Pi, tycker att för mediaspelarbruk är LibreELEC minst lika bra då de har fler utvecklare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Som jag skrev i rubriken så ska jag köra en Electron JS App i Raspberryn pi 4 + att SSD ska fungera smärtfritt

Tittar på Rasbarin OS men det kanske finns bättre alternativ?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hejsan

Hoppas allt är bra

Jag har nu invensterat i en SB4b8GBmed Argon one m2 med en ssd samma modell som din men 500GB. Följt denna Guide. Problem SSD hittas inte och har satt in SD igen, den startar med SSD är hittas inte när jag ska köra copier igen?

Ska köpa en USB adapter och se om SSD är defekt! Något tips på adapter då jag behöver och som fungerar för både Sata och NVME SSD m2?

Hmm verkar som att SSD ändå hittas under enheter att kopiera ifrån men hittar ingen att kopiera till = Innehåll måste finnas på SSD i alla fal?

Kan jag verifiera SSD utan att ha en pc tillhands?

Vart fall verkar den enbart boota från SD kortet?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Har du aktiverat usb boot?

Har för mig det behöver aktiveras innan du kan boota från usbportarna.

Sudo raspi-config

Och aktiveras sen undet boot options i menyn.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du aktiverat usb boot?

Har för mig det behöver aktiveras innan du kan boota från usbportarna.

Sudo raspi-config

Och aktiveras sen undet boot options i menyn.

Det är aktiverat

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Problemet löst

Använde mig av en 'pc för att fixa SSD istället för Rasbarians egen SD copier.

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.