Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

Vad är det bästa ni kört? Har en högrev som legat i 28 timmar nu. Blir lunchen, ska hetta upp lite oxtalg och bryna den först bara.

Men om ni fick välja en rätt där apparaten levererade, vad blir det då?

Får nog ändå säga högrev och kalvhögrev.
Inte det som blir totalt sett blivit bäst men resultatet går inte att återskapa med någon annan tillagningsmetod. Relativt sett är det största förbättringen jag upplevt.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Lite surt... Jag köpte också Anovapaketet på BF och fick hem detta förra veckan.
Jag hann köra morot och potatis. Sen gav doppvärmaren upp.

Jag gjorde ingenting konstigt vad jag förstå. Jag körde 87C med 90min på timern. Jag vill minnas att jag hörde att den pep till när tiden var ute. När jag 20 min senare gick för att titta, så var skärmen svart och det lät som att en termostat slog av och till, med jämna mellanrum. Jag hade tänkt starta upp igen för att laga kyckling, men det gick inte att få något liv i värmaren...

Jag hoppades då att den bara behövde vila till nästa dag, så jag lät den ligga strömlös +20h. Men den var precis lika död när jag försökte igen. Man kan bara höra det klickande ljudet som låter som en termostat av/på.

klick klock.. klick klock.. klick klock..

Maila Anova. Jag fick en ny för ett mindre fel.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Får nog ändå säga högrev och kalvhögrev.
Inte det som blir totalt sett blivit bäst men resultatet går inte att återskapa med någon annan tillagningsmetod. Relativt sett är det största förbättringen jag upplevt.

Jämför du med att steka högrev eller långkörning i ugn eller grill?
Det är ju ett kött som mer eller mindre måste ligga länge på låg temperatur för att inte bli kass.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jämför du med att steka högrev eller långkörning i ugn eller grill?
Det är ju ett kött som mer eller mindre måste ligga länge på låg temperatur för att inte bli kass.

Det har blivit mest grytor med högrev eller färs och det är ju ett segt kött som efter lång tid i grytan blir mjukt men trådigt. Det kanske går att få bra i ugn dock? I sous vide blir det som en riktigt bra biff.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det har blivit mest grytor med högrev eller färs och det är ju ett segt kött som efter lång tid i grytan blir mjukt men trådigt. Det kanske går att få bra i ugn dock? I sous vide blir det som en riktigt bra biff.

Absolut, principen är ju samma, låg temperatur och lång tid.
Har man en sousvide finns det väl inte mycket fördel med att använda ugnen istället men det går absolut att få bra

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Någon här som blivit lite sugen på Anova Precision Oven?
Använder ånga för att kontrollera temperaturen.
Inte så långt bort från sous vide, speciellt om man använder vakumpåse.

https://anovaculinary.com/anova-precision-oven/

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Någon här som blivit lite sugen på Anova Precision Oven?
Använder ånga för att kontrollera temperaturen.
Inte så långt bort från sous vide, speciellt om man använder vakumpåse.

https://anovaculinary.com/anova-precision-oven/

Jag beställde! Den verkar lovande enligt diverse recensioner.

Framförallt så ser produkten ut att kunna ersätta ett flertal köksprodukter, bland annat air fryer, sous vide etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Jag beställde! Den verkar lovande enligt diverse recensioner.

Framförallt så ser produkten ut att kunna ersätta ett flertal köksprodukter, bland annat air fryer, sous vide etc.

Jag blir också sugen trots att jag redan har en kombiugn jag är nöjd med.

Det kan eventuellt bli en Anova Precision Oven lagom till bonusen för året är utbetald. Man kan ju aldrig ha för många verktyg som kan hjälpa till att skapa god mat 😉

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag blir också sugen trots att jag redan har en kombiugn jag är nöjd med.

Det kan eventuellt bli en Anova Precision Oven lagom till bonusen för året är utbetald. Man kan ju aldrig ha för många verktyg som kan hjälpa till att skapa god mat 😉

Läs några recensioner så lär du bli mer taggad

https://www.engadget.com/anova-precision-oven-review-13303586...

https://www.wired.com/review/anova-precision-oven/

Permalänk
Medlem

Prylar, prylar och prylar, hur lyckas ni få plats med allt i köket? Skulle säga att vi har ganska så normalt litet/stort kök och det är ju svårt att bara få in en Ankarsrum i en av de större lådorna(skåpen). En extra ugn känns omöjligt, vad kommer sen? Pizza ugn? Pressure Cooker? Mixer? Matberedare?

Man kanske skulle skaffat sig ett kök till där man kan expremitera och där det inte gör något om allt står frame.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Prylar, prylar och prylar, hur lyckas ni få plats med allt i köket? Skulle säga att vi har ganska så normalt litet/stort kök och det är ju svårt att bara få in en Ankarsrum i en av de större lådorna(skåpen). En extra ugn känns omöjligt, vad kommer sen? Pizza ugn? Pressure Cooker? Mixer? Matberedare?

Man kanske skulle skaffat sig ett kök till där man kan expremitera och där det inte gör något om allt står frame.

Vet inte.
Jag har extremt svårt att få plats med mina grejer.

Kaffebryggare, vattekokare, kryddkvarn o matolja, mikro, bänkdiskmaskin är vad jag har framme.
I ett skåp har jag riskokare, brödrost, "grill för mackor", mixer (2L) för tex smoothie och iceslushies osv.
I ett annat skåp har jag elvisp, anova cirkulatorn, vakumförpackare, en liten stavmixer för tex såser, guac osv.

Och då har jag ändå rensat på äggkokare en gammal kaffebryggare etc.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tack för tips och länkar! Helt klart intressant En bra videorecension av en som använt den en månad finns här: https://www.youtube.com/watch?v=bp3N4BdJz5s

Jag avvaktar ett tag då vi skall göra om vårt kök. Kanske har det då kommit en inbyggnadsbar sådan och man kan skippa den "vanliga" ugnen. De lär ju ha justerat en del smärre brister tills dess också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Prylar, prylar och prylar, hur lyckas ni få plats med allt i köket? Skulle säga att vi har ganska så normalt litet/stort kök och det är ju svårt att bara få in en Ankarsrum i en av de större lådorna(skåpen). En extra ugn känns omöjligt, vad kommer sen? Pizza ugn? Pressure Cooker? Mixer? Matberedare?

Man kanske skulle skaffat sig ett kök till där man kan expremitera och där det inte gör något om allt står frame.

Får inte plats, använder en del av klädkammaren Till prylar och torrvaror. Den dagen det är dags att renovera köket kommer det göras mycket mer förvaring och bänkyta
Nackdel med att hitta nya intressen efter man byggt hus, tyckte ändå köket gjordes stort då.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Ska laga något SV med en väninna och skulle gärna ta emot några tips på saker som blir klara på mindre än typ två timmar, som också är enklare/billigare. Gäller både kött/fisk etc resp potatis eller liknande tillbehör (båda ska fixas SV är tanken).

Tack!

Permalänk
Skrivet av Neon:

Prylar, prylar och prylar, hur lyckas ni få plats med allt i köket? Skulle säga att vi har ganska så normalt litet/stort kök och det är ju svårt att bara få in en Ankarsrum i en av de större lådorna(skåpen). En extra ugn känns omöjligt, vad kommer sen? Pizza ugn? Pressure Cooker? Mixer? Matberedare?

Man kanske skulle skaffat sig ett kök till där man kan expremitera och där det inte gör något om allt står frame.

Sousviden står på en köksstol. Hushållsassistenten står på golvet under bordet. Airfryern står på köksbordet.
Barnen har flyttat ut så vi gjorde om ett av rummen som ligger bredvid köket till matrum så jag kunde ha mer prylar i köket. Frun har dock sagt nej till fler leksaker nu.....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Sousviden står på en köksstol. Hushållsassistenten står på golvet under bordet. Airfryern står på köksbordet.
Barnen har flyttat ut så vi gjorde om ett av rummen som ligger bredvid köket till matrum så jag kunde ha mer prylar i köket. Frun har dock sagt nej till fler leksaker nu.....

Just därför som Anova's nya "ugn" är så intressant, den ser ut att ersätta många hushållsmaskiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Just därför som Anova's nya "ugn" är så intressant, den ser ut att ersätta många hushållsmaskiner

Komplettera 😉

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Komplettera 😉

Fysiskt ersätta, om jag får uttrycka mig så då

Permalänk
Medlem

Om någon köper/har en Joule sous vide kan jag rekommendera om att man får ett Team Fortress 2 föremål på https://www.chefsteps.com/tf2

Såklart, om man inte spelar Team Fortress skulle man ju inte säga nej till att ta emot koden...

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Lite surt... Jag köpte också Anovapaketet på BF och fick hem detta förra veckan.
Jag hann köra morot och potatis. Sen gav doppvärmaren upp.

Jag gjorde ingenting konstigt vad jag förstå. Jag körde 87C med 90min på timern. Jag vill minnas att jag hörde att den pep till när tiden var ute. När jag 20 min senare gick för att titta, så var skärmen svart och det lät som att en termostat slog av och till, med jämna mellanrum. Jag hade tänkt starta upp igen för att laga kyckling, men det gick inte att få något liv i värmaren...

Jag hoppades då att den bara behövde vila till nästa dag, så jag lät den ligga strömlös +20h. Men den var precis lika död när jag försökte igen. Man kan bara höra det klickande ljudet som låter som en termostat av/på.

klick klock.. klick klock.. klick klock..

Samma här. 3h hann den gå sedan slocknade den.

Helt död efter det. Trist!

Permalänk
Medlem

Jag har använt min sous vide flitigt sedan köp och försökt testa en rad olika maträtter. Tänker att ni som inte riktigt kommit igång kan få lite inspiration på vad ni bör testa härnäst.

Spare ribs (68 grader i 29 timmar)
Fantastiskt bra, det var "fork-tender" som jag hört folk beskriva det som tidigare. Jätteenkelt att göra - jag kryddade med grillkrydda och vacuumpackade direkt. Hade tänkt att det skulle ligga 24 timmar och äta till lunch men fick förhinder då så lät det ligga i till middag istället...

Högrev (57 grader i 6 timmar)
Högrev blir alldeles särskilt bra i sous vide på något sätt, men det kräver sina timmar. Jag hade en bit som jag tyckte var mer lik en entrecote än en högrev och tänkte därför att jag skulle köra endast 6 timmar. Vissa delar av högrevsbiten var mycket bra, vissa mindre bra. Nästa gång kör jag nog 24hr oavsett marmorering på biten.

Picanha (57 grader i 2 timmar upptinad, 3 timmar fryst)
Wow. Fenomenalt gott. Den frysta blev minst lika bra som den färska. Rekommenderar att ni som fryser in lägger till ungefär halva tiden extra på denna typ av bit om den kommer direkt från frysen. Testade en på ca 2,30 direkt från frysen och det var betydligt sämre än den som legat i 3 timmar.

Kebab (65 grader i 3 timmar 30 minuter)
Otroligt bra, går inte att säga något annat. Jag tog blandfärs och kryddor enligt "Ali's Kebab" i Sous Vide Sverige-gruppen och blandade detta och vacuumpackade sedan. Blev riktigt riktigt bra. Det smidigaste är att kebaben sedan fryses in så man kan plocka ut och skiva vid behov för att sedan frysa in igen. Gör nog dubbel mängd nästa gång.

Testade även denna i vegansk variant med Anammas formbara färs, dock utan ägg. Den blev minst lika bra vilket jag blev förvånad över.

Ris (92 grader i ca 25-30 minuter)
Jag är förvånad över hur bra detta blev. Körde 1/1 ratio på ris och vatten och blev underbart fluffigt där varje kort sugit åt sig precis tillräckligt mycket. Allt vattnet i påsen var absorberat. Mycket enkelt - blir helt klart ris på detta sätt fler gånger.

Bearnaise (57 grader i 45 min)
Wow! Vilken perfekt bearnaise. Hur enkelt som helst att göra och kan i princip inte gå fel. Slängde ner såsen samtidigt som jag gjorde kött, även om jag sett andra som kör den på 62 grader i 45 minuter.

Kyckling (63,5 grader i 2 timmar)
Återigen, vilken upplevelse! Helt perfekt kyckling, saftigt, smakrik, underbar. Testade både fryst och färsk och upplevde ingen större skillnad på de två. Fick dock justera tiden.

Potatismos (88 grader i 88 minuter)
Slängde i potatis som jag skurit i halvor, salt, peppar, smör, och havremjölk. WOW! Smakade så oerhört mycket potatis och var tamejfan den bästa potatismosen jag någonsin ätit, och då brukar jag göra potatismos ca 1 gång i månaden. Rekommenderar starkt. En bonus är att det inte blir något som helst kladd då allt sker i påsen, inkl. "mosandet".

Potatis, Gulbetor, Morötter (88 grader i 88 minuter)
Gulbetor och morötter - helt fantastiska. Massvis med smak. Testade med salt och lite smör.

Potatis - experimenterade med både smör & salt i en påse och endast salt i en annan. Tycker att den med smör & salt blev snäppet vassare. Smakar mer potatis än ni någonsin upplevt, garanterat. Se bara till att ni inte kör för länge då den riskerar att bli lite mosig då.

En bonus på grönsakerna/rotfrukterna är att jag testade att slänga ner några enskilda rofrukter i köttet på 57 grader efter att jag tillagat de färdigt. De höll då värmen och blev inte minsta överkokta. Förmodligen för att det är för låg temperatur för att konsistensen ska förändras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Jag har använt min sous vide flitigt sedan köp och försökt testa en rad olika maträtter. Tänker att ni som inte riktigt kommit igång kan få lite inspiration på vad ni bör testa härnäst.

Spare ribs (68 grader i 29 timmar)
Fantastiskt bra, det var "fork-tender" som jag hört folk beskriva det som tidigare. Jätteenkelt att göra - jag kryddade med grillkrydda och vacuumpackade direkt. Hade tänkt att det skulle ligga 24 timmar och äta till lunch men fick förhinder då så lät det ligga i till middag istället...

Högrev (57 grader i 6 timmar)
Högrev blir alldeles särskilt bra i sous vide på något sätt, men det kräver sina timmar. Jag hade en bit som jag tyckte var mer lik en entrecote än en högrev och tänkte därför att jag skulle köra endast 6 timmar. Vissa delar av högrevsbiten var mycket bra, vissa mindre bra. Nästa gång kör jag nog 24hr oavsett marmorering på biten.

Picanha (57 grader i 2 timmar upptinad, 3 timmar fryst)
Wow. Fenomenalt gott. Den frysta blev minst lika bra som den färska. Rekommenderar att ni som fryser in lägger till ungefär halva tiden extra på denna typ av bit om den kommer direkt från frysen. Testade en på ca 2,30 direkt från frysen och det var betydligt sämre än den som legat i 3 timmar.

Kebab (65 grader i 3 timmar 30 minuter)
Otroligt bra, går inte att säga något annat. Jag tog blandfärs och kryddor enligt "Ali's Kebab" i Sous Vide Sverige-gruppen och blandade detta och vacuumpackade sedan. Blev riktigt riktigt bra. Det smidigaste är att kebaben sedan fryses in så man kan plocka ut och skiva vid behov för att sedan frysa in igen. Gör nog dubbel mängd nästa gång.

Testade även denna i vegansk variant med Anammas formbara färs, dock utan ägg. Den blev minst lika bra vilket jag blev förvånad över.

Ris (92 grader i ca 25-30 minuter)
Jag är förvånad över hur bra detta blev. Körde 1/1 ratio på ris och vatten och blev underbart fluffigt där varje kort sugit åt sig precis tillräckligt mycket. Allt vattnet i påsen var absorberat. Mycket enkelt - blir helt klart ris på detta sätt fler gånger.

Bearnaise (57 grader i 45 min)
Wow! Vilken perfekt bearnaise. Hur enkelt som helst att göra och kan i princip inte gå fel. Slängde ner såsen samtidigt som jag gjorde kött, även om jag sett andra som kör den på 62 grader i 45 minuter.

Kyckling (63,5 grader i 2 timmar)
Återigen, vilken upplevelse! Helt perfekt kyckling, saftigt, smakrik, underbar. Testade både fryst och färsk och upplevde ingen större skillnad på de två. Fick dock justera tiden.

Potatismos (88 grader i 88 minuter)
Slängde i potatis som jag skurit i halvor, salt, peppar, smör, och havremjölk. WOW! Smakade så oerhört mycket potatis och var tamejfan den bästa potatismosen jag någonsin ätit, och då brukar jag göra potatismos ca 1 gång i månaden. Rekommenderar starkt. En bonus är att det inte blir något som helst kladd då allt sker i påsen, inkl. "mosandet".

Potatis, Gulbetor, Morötter (88 grader i 88 minuter)
Gulbetor och morötter - helt fantastiska. Massvis med smak. Testade med salt och lite smör.

Potatis - experimenterade med både smör & salt i en påse och endast salt i en annan. Tycker att den med smör & salt blev snäppet vassare. Smakar mer potatis än ni någonsin upplevt, garanterat. Se bara till att ni inte kör för länge då den riskerar att bli lite mosig då.

En bonus på grönsakerna/rotfrukterna är att jag testade att slänga ner några enskilda rofrukter i köttet på 57 grader efter att jag tillagat de färdigt. De höll då värmen och blev inte minsta överkokta. Förmodligen för att det är för låg temperatur för att konsistensen ska förändras?

Tack för det här inlägget! Hur har du gjort med ex. Ris, potatis och bearnaise? Gissar att du inte vakuumpackat dom eller?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Tack för det här inlägget! Hur har du gjort med ex. Ris, potatis och bearnaise? Gissar att du inte vakuumpackat dom eller?

Jag har hittills vacuumförpackat samtliga. Det är egentligen inget större problem med lite vatten/sås i påsen om du håller påsen något nedanför maskinen och manuellt stänger av vacuummaskinen innan vattnet når seal-delen. Funkade exempelvis fint med ris som var till hälften vatten.

Det jag dock planerar att göra är att köpa några större ziplock-påsar att ha specifikt för ris och grönsaker så att de kan återanvändas + lite lättare att slippa vacuumpacka. Då bearnaise blir så kletigt vill jag nog ändå inte återanvända de påsarna så kommer vacuumpacka såser även framöver.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en sous vide-maskin till pappa i födelsedagspresent.

Rekommenderar ni att jag köper en cirkulator eller ett vattenbad/ugn?
Betydligt mkt enklare med ugn??

Skrivet av tteodorw:

Jag har hittills vacuumförpackat samtliga. Det är egentligen inget större problem med lite vatten/sås i påsen om du håller påsen något nedanför maskinen och manuellt stänger av vacuummaskinen innan vattnet når seal-delen. Funkade exempelvis fint med ris som var till hälften vatten.

Det jag dock planerar att göra är att köpa några större ziplock-påsar att ha specifikt för ris och grönsaker så att de kan återanvändas + lite lättare att slippa vacuumpacka. Då bearnaise blir så kletigt vill jag nog ändå inte återanvända de påsarna så kommer vacuumpacka såser även framöver.

Blir det mycket bättre om man vakuumpackar??
Har kollat lite youtubevideos och de jag sett har bara tagit ziplockpåsar och stängt som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Funderar på att köpa en sous vide-maskin till pappa i födelsedagspresent.

Rekommenderar ni att jag köper en cirkulator eller ett vattenbad/ugn?
Betydligt mkt enklare med ugn??

Blir det mycket bättre om man vakuumpackar??
Har kollat lite youtubevideos och de jag sett har bara tagit ziplockpåsar och stängt som vanligt.

En sous vide är en fantastisk present, men om din pappa inte pratat om att köpa sous vide kanske det är bäst att börja med endast en cirkulator? Det blir betydligt billigare och sedan kan han köpa en vakuumförpackare senare om han gillar det / använder sous viden mycket?

Den riktigt stora fördelen med att vakuumförpacka som jag märkt av är hur otroligt mycket tid det sparar i det långa loppet då det går att frysa in färdiga portioner / färdigkryddat kött och sedan bara droppa ner det i sous viden vid behov. Om man använder ziplock blir det ju mer som att frysa som vanligt och köttet m.m. kommer inte att hålla sig lika länge då.

MEN... det behövs inte en vakuumförpackare för att köra sous vide. Mer en "nice to have" som även gör att det blir smidigt och lätt att både sous videa och frysa in. I alla fall min åsikt.

edit: för att svara på din fråga om det blir bättre smak: smaken påverkas inte av om man vakuumförpackar i maskin eller använder ziplock, mer andra fördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

En sous vide är en fantastisk present, men om din pappa inte pratat om att köpa sous vide kanske det är bäst att börja med endast en cirkulator? Det blir betydligt billigare och sedan kan han köpa en vakuumförpackare senare om han gillar det / använder sous viden mycket?

Den riktigt stora fördelen med att vakuumförpacka som jag märkt av är hur otroligt mycket tid det sparar i det långa loppet då det går att frysa in färdiga portioner / färdigkryddat kött och sedan bara droppa ner det i sous viden vid behov. Om man använder ziplock blir det ju mer som att frysa som vanligt och köttet m.m. kommer inte att hålla sig lika länge då.

MEN... det behövs inte en vakuumförpackare för att köra sous vide. Mer en "nice to have" som även gör att det blir smidigt och lätt att både sous videa och frysa in. I alla fall min åsikt.

edit: för att svara på din fråga om det blir bättre smak: smaken påverkas inte av om man vakuumförpackar i maskin eller använder ziplock, mer andra fördelar.

Tack för svar!

Att det blir en bra present tror jag med, han är pensionär och lägger ner väldigt mycket tid på matlagning så tror han skulle gilla att testa sous-vide.
Igår köpte han en hel ren som ska styckas nu haha.

Ett vattenbad är ju inte mkt dyrare än en cirkulator, kolla den här t ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4513781

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tack för svar!

Att det blir en bra present tror jag med, han är pensionär och lägger ner väldigt mycket tid på matlagning så tror han skulle gilla att testa sous-vide.
Igår köpte han en hel ren som ska styckas nu haha.

Ett vattenbad är ju inte mkt dyrare än en cirkulator, kolla den här t ex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4513781

Absolut, men blir ytterligare en "större" pryl i köket. En cirkulator är liten och nätt och kan gömmas undan när den inte används. Sen är en nackdel med ett vattenbad att det begränsar storleken på det du ska tillaga - jämfört med en cirkulator som du kan sätta i en riktigt stor kastrull eller plastbytta, eller vad som. Exempelvis är detta taget från en recension från det vattenbad som du länkade.

"Det jag uppleva lite bökigt var att just kanske göra en stek, då var utrymmet lite litet men det går ;-)"

Med det sagt, om det finns plats är något likt det du länkade säkert kanonbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Jag har använt min sous vide flitigt sedan köp och försökt testa en rad olika maträtter. Tänker att ni som inte riktigt kommit igång kan få lite inspiration på vad ni bör testa härnäst.

Spare ribs (68 grader i 29 timmar)
Fantastiskt bra, det var "fork-tender" som jag hört folk beskriva det som tidigare. Jätteenkelt att göra - jag kryddade med grillkrydda och vacuumpackade direkt. Hade tänkt att det skulle ligga 24 timmar och äta till lunch men fick förhinder då så lät det ligga i till middag istället...

Högrev (57 grader i 6 timmar)
Högrev blir alldeles särskilt bra i sous vide på något sätt, men det kräver sina timmar. Jag hade en bit som jag tyckte var mer lik en entrecote än en högrev och tänkte därför att jag skulle köra endast 6 timmar. Vissa delar av högrevsbiten var mycket bra, vissa mindre bra. Nästa gång kör jag nog 24hr oavsett marmorering på biten.

Har du provat tillaga ryggbiff eller annat steak?
Högreven du skrev om, vad vägde den delen? Det som jag funderar över är väl 24 h låter mkt men det kanske är för att delen var stor?

Visa signatur

Kim
I | i9 9900KS | Auros Master | RTX2080 | Kingston 3200 MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiim:

Har du provat tillaga ryggbiff eller annat steak?
Högreven du skrev om, vad vägde den delen? Det som jag funderar över är väl 24 h låter mkt men det kanske är för att delen var stor?

Jag gjorde ryggbiff i helgen, en bit på strax under 1 kg. Körde 54 grader i runt 5 timmar. Sen färdigställdes biten på grillpannan.
Har brukat ha 56 grader, och får nog säga att jag föredrar det framför 54 grader. Denna medium-rare blir lite för mycket åt rare-hållet för mig.
Men det blev riktigt bra ändå, vad jag minns klart bättre än när jag sist jag åt ryggbiff på restaurang

Joule-appen säger att man ska köra högrev i 24 timmar, jag antar att det blir ännu mörare. För normalstora bitar (1-2 kg) så blir dessa klara mycket snabbare än så på 56 grader. Kanske därför han tänkte köra längre, men bara en spekulation från min sida

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Riktigt bra pris på Vakuumpåsar:

https://www.amazon.de/gp/product/B0853TR2CG/ref=ppx_yo_dt_b_a...

2 rullar med 28 x 600 cm för 13 Euro.