Uppgradera moderkort, cpu och ram i trasig dator

Permalänk

Uppgradera moderkort, cpu och ram i trasig dator

Hej!

Min dator gick dessvärre sönder i slutet på förra året (startade inte längre) och efter att ha felsökt den själv med hjälp härifrån och även fått hjälp att felsöka den på jobbet (gymnasieskola, både elever och lärare på teknikprogrammet har kollat på den) så är det fortfarande ingen som vet exakt vad felet är. Allt talar dock för att det är moderkortet som har lagt av. PSU funkar och ger ström men komponenterna i datorn får ingen ström.

Hur som helst så är alternativet då att köpa ett begagnat moderkort eller att byta ut moderkort, cpu och ram. Eftersom det är över sex år sedan jag byggde datorn så tänker jag därför att jag lika gärna kan uppgradera den. Datorn är byggd en gång i tiden för att The Sims 3 skulle lira smooth på den, jag drev på den tiden sveriges största blogg om spelet och behövde verkligen det bästa för just det ändamålet. Numera spelar jag även lite annat inte lika mycket av just TS3 men vill ju såklart att det ska lira på bra även idag.
De nuvarande komponenterna står i min signatur. (Har dock en större SSD jag ska sätta in vid något tillfälle, behöver bara göra backup på mina dokument)

Komplett har rekommenderat detta: https://www.komplett.se/product/1160423/datorutrustning/dator...

Inet har rekommenderat detta: https://www.inet.se/kundvagn/visa/14921775/dator

För det ganska otränade ögat så verkar Kompletts rekommendation bättre, men vad säger ni? Och båda har rekommenderat en i5. Är en i5 idag i klass med den i7 som jag köpte 2014? Jag förstår ju att prestandan har förbättrats sedan dess. Eller borde jag trots allt gå på en i7 igen?

Jag saknar att spela och vill få igång datorn igen men vill ju också köpa bra komponenter och känner mig lite rådvill.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Hej! En högst personlig åsikt är att det kan vara vanskligt att återanvända begagnade produkter där något fel har uppstått - utan att det är helt utrett vilken komponent som är orsaken.

Gällande de olika paketen så är Kompletts i5:a att jämföra med tidigare generations i7:a (8700) med 6 kärnor och 12 trådar. Inets paket kan dock vara lite roligare med en överklockningsbar processor, men jag tycker det är lite konstigt med endast 8 gb ram. För mig hade valet fallit på Kompletts paket.

Jag tror att du skulle uppleva en klar förbättring med det, även om grafikkortet kanske behöver sig en uppdatering också.

Tillägg: Det går antagligen att få uppgraderingspaketet billigare genom att lägga ihop en kundkorg.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Komplett paketet är bättre, 16GB RAM är idag nästan lite lite. 10400F är en bra och prisvrd processor. Det går dock att få bättre kompabilitet och till ett bättre pris genom att byta moderkort till en Z490 variant om man inte bryr sig om RGB.
T.ex såhär:

(det är 32GB(2x16) 3000MHz CL16 RAM)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av fetakniven:

Hej! En högst personlig åsikt är att det kan vara vanskligt att återanvända begagnade produkter där något fel har uppstått - utan att det är helt utrett vilken komponent som är orsaken.

Gällande de olika paketen så är Kompletts i5:a att jämföra med tidigare generations i7:a (8700) med 6 kärnor och 12 trådar. Inets paket kan dock vara lite roligare med en överklockningsbar processor, men jag tycker det är lite konstigt med endast 8 gb ram. För mig hade valet fallit på Kompletts paket.

Jag tror att du skulle uppleva en klar förbättring med det, även om grafikkortet kanske behöver sig en uppdatering också.

Tillägg: Det går antagligen att få uppgraderingspaketet billigare genom att lägga ihop en kundkorg.

Tack för input! Jag förstår att det är lite risky, men vi har felsökt allting som går att felsöka. Det verkar inte vara något fel på någon komponent. Komponenterna i datorn får inte ström som de ska men det är inget fel på PSU, vi har testat med både den som sitter i och två andra. Det är som att moderkortet inte fördelar ut tillräckligt med ström till komponenterna. Därför talar det ändå för att det borde vara moderkortet som inte är som det ska. Jag vill verkligen få igång datorn och har inte råd att byta ut alla komponenterna.

Jag kommer aldrig att överklocka, jag vill bara kunna spela mina spel på riktigt höga inställningar utan problem. Vet ju också att grafikkortet är gammalt och skulle behöva uppgraderas. Det var ett av de rekommenderade grafikkorten för TS3 back in the days. Jag har inte riktigt råd att köpa ett nytt grafikkort så jag tänker att det får bli i nästa steg.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Komplett paketet är bättre, 16GB RAM är idag nästan lite lite. 10400F är en bra och prisvrd processor. Det går dock att få bättre kompabilitet och till ett bättre pris genom att byta moderkort till en Z490 variant om man inte bryr sig om RGB.
T.ex såhär:
https://komponentkoll.se/bild/yMfds.png
(det är 32GB(2x16) 3000MHz CL16 RAM)

Tack snälla för tips! Jag kunde inte bry mig mindre om RGB, mitt chassi är ju helt "stängt" och skulle jag byta till ett annat chassi så vill jag fortfarande inte att man ska se komponenterna i datorn. Tyckte det lät lite märkligt att Inet rekommendera ett set med bara 8 GB RAM. Ju mer desto bättre. Jag har 8 idag och det har ju funkat men har alltid tänkt att jag skulle uppgradera.

Min syster har ett moderkort från gigabyte och det tuffar på bra och jag tror att hon är nöjd. Ska absolut kolla på det du tipsade om.